نویسنده: نادر امرایی
// چهار شنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۱

معرفی بازی رومیزی Scythe

بورد گیم Scythe، یک بازی استراتژی و فوق‌العاده زیبا است که در این سری از مقالات معرفی بازی‌های رومیزی، به سراغ آن رفته‌ایم.

از زمانی که وب‌سایت سرمایه‌گذاری جمعی کیک‌استارتر راه اندازی شد، بسیاری از طراحان و سازندگان بورد گیم، برای جمع‌آوری سرمایه برای تولید بازی خود، به این وب‌سایت روی آوردند و بسیاری از پروژه‌های موفق کیک‌استارتر، مربوط به بازی‌های رومیزی می‌شد. بازی Scythe نیز در زمره بازی‌های رومیزی قرار می‌گیرد که کمپین خود را در این وب‌سایت آغاز کرد.

این بازی که توسط جیمی استگ‌مایر طراحی شده است و استون‌مایر گیمز وظیفه انتشار آن را بر عهده دارد، موفق شد کمپین کیک‌استارتر خود را با پشتیبانی بیش از هفده هزار نفر و جمع‌آوری سرمایه‌ای بالغ بر یک میلیون و هشتصد هزار دلار، با موفقیت پشت سر بگذارد. تابستان سال گذشته، این بازی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گرفت و یک ماه بعد نیز به صورت عمومی عرضه شد. اما دلیل این همه موفقیت این بازی چیست؟

بازی رومیزی Scythe

اگر از طرفداران بازی‌های استراتژی مانند Civilization یا Age of Empires باشید، به طور کامل با مکانیزم این بازی آشنا خواهید بود. سازندگان بازی سعی کرده‌اند که یک نسخه رومیزی از یک بازی استراتژی را عرضه کنند که کاملا هم در این کار موفق بودند.

داستان بازی در دهه ۱۹۲۰ میلادی و در یک خط تاریخی غیر واقعی جریان دارد. کماکان تبعات جنگ جهانی اول گریبانگیر دنیا است و شهر The Factory که وظیفه ساخت ماشین‌آلات سنگین جنگی را در جنگ بر عهده داشت، تعطیل شده است و تمرکز به کشورهای همسایه معطوف شده است. در این بازی، هر یک از بازیکنان نقش رهبر یک حزب را ایفا می‌کنند که در حال سقوط هستند و باید با تلاش و برنامه‌ریزی، قدرت از دست رفته خود را بازیابند. بازیکنان در این بازی می‌توانند نقاط جدیدی را تصرف کنند، نیرو استخدام کنند، منابع استخراج کنند، ساختمان بسازند و حتی از ماشین‌آلات بزرگ جنگی استفاده کنند.

احزاب بازی

در ابتدای بازی، هر بازیکن بنا بر حزبی که انتخاب کرده است، بازی را با منابع مختلفی آغاز می‌کند. هر حزب، دارای تعدادی ویژگی خاص به همراه یک هدف مخفی است. نقاطی که هر حزب بازی را از آن آغاز می‌کند هم با توجه به ویژگی‌های خاص آن حزب انتخاب شده است. نکته بسیار جالب در رابطه با بورد گیم Scythe، این است که بازی به بازیکنان کنترل کاملی روی سرنوشتشان می‌دهد. به غیر از هدف مخفی هر حزب، تنها المان شانسی که در بازی وجود دارد، کارت‌هایی موسوم به Encounter Cards هستند که بازیکنان هنگامی که وارد بخش جدیدی از نقشه می‌شوند، باید یکی از آنها را از دسته کارت‌ها بکشند. حتی مبارزات نیز در این بازی بر پایه انتخاب است و شانس در آن نقشی ندارد.

یکی دیگر از نکات جالب بازی Scythe، این است که بازی فازهای مختلفی ندارد و بازیکنان تا انتها، بازی را به راحتی به اتمام می‌رسانند و این مساله باعث می‌شود که زمان انتظار بین نوبت‌های بازی، به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند. با اینکه بازی دارای مبارزات مستقیم زیادی است، اما هیچکدام از حزب‌ها تا پایان از بازی حذف نمی‌شوند و شما نمی‌توانید حزب‌های دیگر را با مبارزه، از بازی حذف کنید.

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، این بازی دقیقا یک بازی استراتژی مانند بازی‌هایی هست که نمونه آنها را در بازی‌های دیجیتالی مانند Age of Empires مشاهده کردیم. بنابراین آپگرید کردن و بروزرسانی نیز یکی دیگر از المان‌های جدا نشدنی بازی محسوب می‌شود. شما در این بازی می‌توانید با استخدام نیروهای جدید، ویژگی‌های نیروهایتان را تقویت کنید، ساختمان‌های جدید بسازید تا بتوانید محل استقرار خود را روی نقشه بهبود بخشید، با استفاده از ماشین‌آلات سنگین جنگی، از منطقه خود در مقابل حملات مهاجمین دفاع کنید و با بزرگ‌تر کردن مرزهای خود،‌ منابع بیشتری به دست آورید. در انتهای بازی، برنده بازی کسی است که بیشترین منابع و پول را در طول بازی جمع‌آوری کرده باشد.

بازی رومیزی Scythe

یکی از ویژگی‌های قابل توجه بازی Scythe، توانایی انجام بازی به صورت یک‌نفره است. شما در این حالت، به نوعی در مقابل یک «هوش مصنوعی» بازی می‌کنید. نحوه انجام بازی به صورت تک‌نفره نیز به این حالت است که حریف شما، دسته‌ای از کارت‌ها است که به شما با کشیدن یک کارت در هر نوبت برای حریفتان، حرکت وی را شبیه‌سازی می‌کنید. با اینکه بازی کردن با دوستان و انسان‌های واقعی لذت دیگری دارد، اما شما به راحتی می‌توانید این بازی را نیز به صورت یک نفره تجربه کنید. 

در دنیای بورد گیم‌ها و بازی‌های رومیزی، یکی از مهم‌ترین نکات، نحوه ارائه بازی است و می‌توانیم با جرات بگوییم که Scythe در این مورد نیز فوق‌العاده عمل کرده است. تصاویر هنری و ساخت دنیای بازی، بر عهده جاکوب روزالسکی بوده است و وی توانسته با زیبایی هر چه تمام‌تر، بازی را طراحی کند. از طرف دیگر، کارت‌ها و مهره‌های بازی نیز فوق‌العاده زیبا طراحی شده‌اند و حتی شما می‌توانید بسته‌ای را برای بازی خریداری کنید که دارای منابع واقعی است و بعد واقعی‌تری به بازی می‌دهد.

بازی رومیزی Scythe

بازی Scythe، یکی از بازی‌های رده بالای رومیزی محسوب می‌شود. این بازی را بازیکنان می‌توانند بین یک تا پنج نفر تجربه کنند و زمان مورد نیاز برای اتمام هر دست آن، بین ۹۰ تا ۱۱۵ دقیقه است. تابستان امسال، بسته الحاقی جدیدی برای بازی با نام Scythe: Invaders From Afar برای بازی عرضه شد که به بازی دو حزب جدید اضافه کرد و تعداد بازیکنان را تا هفت بازیکن، افزایش داد. 

Scythe از زمان عرضه‌اش تا به حال، موفق به دریافت جوایز متعددی شده است. در سال ۲۰۱۶، وب‌سایت معتبر BoardGameGeek، جوایز بهترین بازی سال، بهترین طراحی هنری و ارائه، بهترین بازی استراتژی و بهترین بازی تک‌نفره را به این بازی اهدا کرد. علاوه بر این Scythe توانسته در مراسم متعددی نامزد دریافت جوایز مختلف شود و تعدادی از آنها را هم برنده شود. نمره این بازی در وب‌سایت BoardGameGeek برابر با ۸.۳ است و توانسته است مکان هشتم بهترین بازی‌های رومیزی تمام دوران را به خود اختصاص دهد. مدتی پیش، استودیو Asmodee Digital اعلام کرد که در حال ساخت نسخه دیجیتال این بازی است که قرار است در سال ۲۰۱۸ عرضه شود.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده