نویسنده: رضا علمی
// سه شنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۲

بندیکت کامبربچ موافق استفاده از بازیگر زن در نقش شرلوک هلمز است

بندیکت کامبربچ، بازیگر و تهیه‌کننده انگلیسی، از حضور زنان در در نقش‌هایی همچون شرلوک هلمز و دکتر هو حمایت می‌کند.  

بندیکت کامبربچ، بازیگر مینی سریال Sherlock (شرلوک)، مشکلی با حضور زنان در نقش شخصیت شرلوک هلمز ندارد و موافق این ایده نیز است. بندیکت کامبربچ که سابقه حضور در چهار فصل نسخه جدید و بروز‌شده مجموعه Sherlock را دارد، گفت که هیچ‌گونه مشکلی با تغییر جنسیت شخصیت این کارآگاه محبوب طرفداران این مجموعه ندارد.

پس از انتخاب و معرفی جودی ویتاکر به‌عنوان بازیگر جدید سریال قدیمی و محبوب Doctor Who (دکتر هو) و جایگزین شدن این بازیگر زن با پیتر کاپالدی در بازتن‌یابی شخصیت دکتر هو در آینده و همچنین استقبال طرفداران این مجموعه از این موضوع، حال بحث تغییر بازیگران زن و مرد و شخصیت‌های آن‌ها به موضوعی محبوب و البته بسیار رواج‌یافته‌تر نسبت به گذشته تبدیل شده است. پس از سال‌ها برگزاری کمپین‌های مختلف در جهت انتخاب بازیگر زن برای نقش دکتر هو، سرانجام جودی ویتاکر، ستاره مجموعه تلویزیونی Broadchurch (برادچرچ)، به‌عنوان سیزدهمین بازآفرینی این شخصیت محبوب و قدیمی انتخاب شد. مسلماً همه طرفداران پذیرای تصمیم جدید سازندگان نبودند و خیلی‌ها نیز مخالفت صریح خود را با این تصمیم شبکه BBC اعلام کردند. با این حال بندیکت کامبربچ جزو آن دسته از طرفدارانی است که موافق این تصمیم بوده‌اند و البته بسیار مشتاق تماشای نقش‌آفرینی جودی ویتاکر در نقش شخصیت دکتر هو نیز هست.    

بازیگر نامزد جایزه اسکار، بندیکت کامبربچ، در صحبت با سایت Variety به معرفی فیلم درام The Child In Time پرداخت (این فیلم اولین ساخته کمپانی فیلمسازی بندیکت کامبربچ، یعنی سانی‌مارچ است) و در ادامه با اشاره به انتخاب جودی ویتاکر برای ایفای نقش دکتر هو، از ایده تغییر دادن جنسیت برخی شخصیت‌های معروف دفاع کرد و گفت برای تماشای نسخه جدید دکتر هو که جودی ویتاکر در آن بازی می‌کند، بسیار هیجان‌زده است. صحبت‌های وی را در این زمینه با هم می‌خوانیم:  

شخصیت دکتر هو یک بیگانه است (با اشاره به تمدن فرازمینی اربابان زمان). چرا نمی‌تواند زن باشد؟ اصلاً چرا نمی‌تواند هر جنس و نوع دیگری باشد؟ این موضوع برای من اهمیتی ندارد. این حرف را هم از دیدگاه طرفداری متعصب نمی‌زنم. تنها به‌عنوان یک بیننده‌ علاقمندم نقش‌آفرینی جودی ویتاکر را در فصل جدید مجموعه دکتر هو ببینم. فکر می‌کنم وی بازیگری برجسته و فوق‌العاده است و بسیار خوش‌شانسیم که چنین بازیگری را در میان خود داریم و وی نیز موافقت خود را برای بازی در این نقش اعلام کرده است. بیایید بحث‌ در مورد درست و اشتباه بودن این تصمیم را کنار بگذاریم.  

Sherlock

پس از گفتن این جملات در مورد جودی ویتاکر، از بندیکت کامبربچ در مورد احتمال ساخت نسخه‌ای زنانه از کارآگاه گستاخ و البته بسیار دوست‌داشتنی مجموعه شرلوک سؤال پرسیده شد و وی موافقت خود را با این اتفاق اعلام کرد. نظر بندیکت کامبربچ در مورد ساخت سریالی از شخصیت شرلوک هلمز و بازی یک زن در نقش کارآگاه شرلوک معروف همچون نظر وی در مورد انتخاب بازیگر زن برای ایفای نقش دکتر هو بود و گفت این موضوع برای او فرقی ندارد. وی چنین گفت:

چرا که نه؟ برای من که اهمیتی ندارد. شرلوکینا را به‌زودی خواهید دید!

البته باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که مقایسه نقش دکتر هو و شرلوک هلمز، آنچنان که بندیکت کامبربچ با یکدیگر مقایسه‌شان کرد، آسان نیست و مطمئناً انتخاب بازیگر زن برای نقش شخصیت تاریخی شرلوک هلمز مخالفان بیشتری خواهد داشت و جدای از این موضوع، این تغییر دادن زن به مرد در مورد شخصیت شرلوک هلمز پیچیده‌تر نیز خواهد بود. موضوع بازتن‌یابی اربابان زمان در سریال دکتر هو اتفاق جدیدی نیست و با توجه به داستان این سریال، سازندگان می‌توانند هر چند سال یک‌بار یا فصل به فصل بازیگر این مجموعه را بدون اینکه مشکلی در روایت کلی مجموعه ایجاد شود عوض کنند. اما در مورد شخصیت شرلوک هلمز بحث بازتن‌یابی، تجسد، حلول و مواردی از این دست وجود نداشته است و اگر روزی تصمیم به انتخاب بازیگر زن برای ایفای نقش شخصیت شرلوک هلمز گرفته شود، وی را نمی‌توان همچون دکتر هو به‌عنوان جایگزینی از شخصیت‌های قدیمی در نظر گرفت و لازم است شخصیتی جدید و کاملاً متفاوت را از وی به نمایش گذاشت.

دوست دارم نقش‌آفرینی جودی ویتاکر را در فصل جدید مجموعه دکتر هو ببینم. فکر می‌کنم وی بازیگری برجسته و فوق‌العاده است

چهار فصلی که بندیکت کامبربچ در مجموعه جدید شرلوک بر عهده داشت مورد پسند بسیاری از منتقدان و حتی طرفداران قدیمی مجموعه شرلوک هلمز قرار گرفت و به نظر این سریال ادامه خواهد داشت و شاهد فصل پنجم آن نیز خواهیم بود.

گفتنی است آخرین فیلمی که بندیکت کامبربچ روی پرده داشت، فیلم ابرقهرمانی و اکشن Doctor Strange (دکتر استرنج) به کارگردانی اسکات دریکسن بود. وی در این فیلم در کنار بازیگرانی همچون ریچل مک‌آدامز، تیلدا سوئینتن، چویتل اجیوفور، مایکل استلبرگ، بندیکت وانگ، اسکات ادکینز و مدس میکلسن به ایفای نقش پرداخت. فیلم Doctor Strange نقدهای نسبتاً خوبی دریافت کرد و در گیشه نیز موفق بود و توانست به فروش ۶۷۷ میلیون دلاری دست پیدا کند. فیلم The Current War (جنگ معاصر) نیز که بندیکت کامبربچ از بازیگران اصلی آن به شمار می‌رود در تاریخ ۲۴ نوامبر (۳ آذرماه) اکران خواهد شد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده