// سه شنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۱

گزارش باکس آفیس: رکوردشکنی جدید It و خشم تماشاگران از فیلم جدید جنیفر لارنس

در گزارش باکس آفیس این هفته درباره‌ی عملکرد فیلم‌ ترسناک Mother به کارگردانی دارن آرنوفسکی صحبت می‌کنیم. همراه زومجی باشید.

در گزارش باکس آفیس هفته‌ی پیش در توصیف عملکرد خارق‌العاده‌ی فیلم «آن» (It) در آخرهفته‌ی افتتاحیه‌اش گفتم که چرا تحلیلگران فکر می‌کنند این فیلم حکم «دیو و دلبر» فیلم‌های ترسناک را دارد. منظور کارشناسان از این حرف این است که «آن» درست مثل «دیو و دلبر» یک محصول استودیویی بزرگ است که براساس منبع اقتباسی بسیار محبوب ساخته شده است. همان‌طور که «دیو و دلبر» براساس انیمیشنی ساخته شده بود که در طول ۲۵ سال گذشته توسط نسل‌های مختلفی کشف شده بود، «آن» هم براساس کتاب پرفروش و جریا‌ن‌سازی است که طرفداران بسیاری دارد و حتی آنهایی که کتاب را نخوانده باشند هم آن را با مینی‌سریال شبکه‌ی ای.بی.سی از سال ۱۹۹۰ به یاد می‌آورند. پس با یک فیلم نوستالژیکِ چند نسلی طرف بودیم که موفق شد خودش را به عنوان یک رویداد سینمایی حماسی تمام‌عیار تبلیغات کند. اگرچه «آن» از عنصری مثل انتخاب هرمیون گرنجر از «هری پاتر» برای نقش بل جهت جذب تماشاگران بیشتر بهره نمی‌برد تا مقایسه‌مان با «دیو و دلبر» تکمیل شود، اما تقریبا شرایط این دو فیلم شبیه به هم بود. با اینکه تحلیلگران خیلی به افتتاحیه‌ی بالای فیلم خوش‌بین بودند و بازدید ۲۰۰ میلیونی تریلر فیلم در ماه مارس در ۲۴ ساعت اول حکم تاییدی بر این خوش‌بینی بود، اما تقریبا هیچکس فکرش را نمی‌کرد که فیلم اکرانش را با کسب ۱۲۳ میلیون دلار در سه روز اول آغاز کند. اما پیش‌نمایش‌ها عالی بودند، فیلم سروصدای زیادی در مطبوعات و بین عموم مردم ایجاد کرد، نقدهای فیلم اکثرا خیلی مثبت بوده‌اند و کمبود فیلم‌های بزرگ در اواخر فصل تابستان همه دست به دست دادند تا اکران این فیلم را به یک رویداد سینمایی واقعی تبدیل کنند.

اما حالا ۱۰ روز از نمایش فیلم گذشته است و تحلیلگران نظرشان را درباره‌ی آن عوض کرده‌اند. «آن» حکم «دیو و دلبر» فیلم‌های ترسناک را ندارد. این فیلم حکم «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» فیلم‌های ترسناک را دارد. محصول ۳۵ میلیون دلاری برادران وارنر و نیو لاین سینما در دومین هفته‌ی اکرانش ۶۰ میلیون دلار فروخت. رقمی که اگر افتتاحیه‌ی فیلم بود کماکان بزرگ‌ترین افتتاحیه‌ی ماه‌های سپتامبر و اکتبر لقب می‌گرفت و رقمی که کماکان بالاتر از افتتاحیه‌ی ۵۸ میلیون دلاری «هانیبال» (Hannibal) به عنوان رکورددار قبلی بهترین افتتاحیه‌ی یک فیلم ترسناک درجه R قرار می‌گیرد. «آن» همچنین با ۵۱ درصد افت فروش در دومین هفته‌ی نمایشش مواجه شد که برای فیلم ترسناکی با چنین ارقام سرسام‌آوری فوق‌العاده است. این فیلم در طول فقط ۱۰ روز ۲۱۸ میلیون دلار در آمریکای شمالی فروخته است. این یعنی «آن» همین روزها از درآمد ۲۳۳ میلیون دلاری «جن‌گیر» (البته بدون احتساب نرخ تورم) عبور می‌کند تا به پرفروش‌ترین فیلم ترسناک درجه R تاریخ گیشه‌ی آمریکای شمالی تبدیل شود. اما چرا «آن» را «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» فیلم‌های ترسناک می‌دانیم؟ «نیرو برمی‌خیزد» در هفته‌ی اولش به رقم رکوردشکنانه‌ی ۲۴۸ میلیون دلار دست پیدا کرد و آن‌قدر فروش کرد که در روز بیستم اکرانش از مجموع درآمد خانگی ۷۶۰ میلیون دلاری «آواتار» (Avatar) عبور کرد. و سپس به لطف مصادف شدن اکران فیلم با تعطیلات کریسمس و تبلیغات دهان به دهان قوی‌اش، کارش را با کسب ۹۳۷ میلیون دلار فروش در خانه به اتمام رساند. چیزی حدود ۲۳ برابر فروش فیلم جیمز کامرون.

resident evil the final chapter

خب، هم‌اکنون تحلیلگران در پیش‌بینی دقیق فروش نهایی «آن» انگشت به دهان مانده‌اند. با این حال اگرچه در حال حاضر عبور فیلم از مرز ۳۰۰ میلیون دلار فروش خانگی تضمین شده است، اما اگر خوش‌بین باشیم، فیلم می‌تواند با عملکردی شبیه به «آنابل: خلقت» (Annabelle: Creation) یا «احضار» (The Conjuring) به ۳۵۵ تا ۳۶۰ میلیون دلار فروش خانگی هم دست پیدا کند. اگر فیلم بتواند از مرز ۳۰۶ میلیون دلار عبور کند، می‌تواند فروش خالص «وحشت امیتی‌ویل» (۸۶ میلیون در سال ۱۹۷۹ / ۳۰۶ میلیون با احتساب نرخ تورم) را پشت سر بگذارد و پشت سر فقط «جن‌گیر» (۹۸۶ میلیون دلار با احتساب نرخ تورم) در رده‌ی دوم پرفروش‌ترین فیلم‌های ترسناک درجه R سینما قرار بگیرد. پس «آن» نه تنها بدون احتساب نرخ تورم یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌های درجه R تاریخ است، بلکه حتی با در نظر گرفتن تعداد بلیت‌های فروخته شده هم یکی از بزرگ‌ترین‌ها محسوب می‌شود. قابل‌ذکر است که این فیلم تاکنون ۳۷۱ میلیون دلار از سرتاسر دنیا فروخته است. پس در رابطه با «آن» درست مثل «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد»، با آی‌پی محبوبی طرف بودیم که نسل به نسل طرفداران جدیدی به جمعیت طرفدارانش اضافه کرده بود و درست مثل «نیرو برمی‌خیزد» که حکم بازگشت «جنگ ستارگان»‌ بعد از پیش‌درآمدهای ضعیفش را برعهده داشت، «آن» هم برای کسانی که مینی‌سریال را دوست نداشتند، نقش یک اقتباس واقعی را برعهده داشت که نباید از دست داده می‌شد. و البته همان‌طور که «نیرو برمی‌خیزد» برای کسانی که با «جنگ ستارگان» خاطره نداشتند نقش دروازه‌ای برای ورود طرفداران جدید را برعهده داشت، «آن» هم فیلمی است که برای کسانی که با دهه‌ی ۸۰ نوستالژی ندارند هم نقش دروازه‌ای برای ورود به دنیای فیلم‌های ترسناک درجه R را دارد. و در نهایت درست مثل «نیرو برمی‌خیزد»، «آن» هم به زودی به پرفروش‌ترین فیلم ژانرش تبدیل خواهد شد.

اما از «آن» که بگذریم، پرفروش‌ترین تازه‌اکران این هفته اکشن «آدمکش آمریکایی» (American Assassin) است که گرچه چندان مورد توجه‌ی مثبت منتقدان قرار نگرفت، اما حدود ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار به عنوان افتتاحیه فروخت که شروع خیلی خوبی برای فیلمی با ۳۳ میلیون دلار بودجه محسوب می‌شود و البته با افتتاحیه‌ای طرفیم که بزرگ‌تر از افتتاحیه‌ی قسمت اول «جان ویک» (John Wick) از سه سال پیش است. بعد از موفقیت عالی «بادی‌گارد آدمکش» (The Hitman’s Bodyguard) در ماه گذشته که تاکنون ۷۰ میلیون دلار کسب کرده، «آدمکش آمریکایی» دومین فیلم کمپانی لاینزگیت است که به لطف مارکتینگ قوی آنها موفق شده در دوران فرمانروایی بلاک‌باسترها به درآمد نان و آب‌داری دست پیدا کند که خود یک دستاورد قابل‌تحسین محسوب می‌شود. تحلیلگران فروش نهایی ۴۵ میلیون دلاری این فیلم در خانه را برای پیروزی آن کافی می‌دادند. البته «آدمکش آمریکایی» یکی از فیلم‌های اکشن تیر و طایفه‌ی «مکانیک: رستاخیز» (Mechanic: Resurrection) و «لندن سقوط کرده» (London Has Fallen) است که معمولا فقط ۵۰ میلیون دلار از بازار چین به دست می‌آورند. افتتاحیه‌ی‌ »آدمکش آمریکایی» پشت سر افتتاحیه‌ی ۲۰ میلیون دلاری «زن سیاه‌پوش» (The Woman in Black) و ۱۶ میلیون دلاری «لاس وگاس» (Las Vegas) در رده‌ی سوم بهترین افتتاحیه‌های تاریخ کمپانی سی‌.بی‌.اس فیلمز قرار می‌گیرد. و فروشی بالای ۳۸ میلیون دلار آن را پشت سر فروش ۵۴ میلیون دلاری «زن سیاه‌پوش» و ۶۳ میلیون دلاری «لاس وگاس» به سومین فیلم پرفروش‌شان تبدیل می‌کند. پس هرطوری حساب کنیم این فیلم برای سی.بی.اس و شرکایش موفقیت قابل‌قبولی است.

resident evil the final chapter

اما بدون‌شک مهم‌ترین و بحث‌برانگیزترین تازه‌اکران این هفته «مادر!» (Mother)، جدیدترین ساخته‌ی دارن آرنوفسکی است که به کسب فقط ۷ و نیم میلیون دلار فروش افتتاحیه بسنده کرد. رقمی که برای فیلمی با ۳۰ میلیون دلار بودجه که تبلیغات دهان به دهان افتضاحی دارد خبر خیلی بدی است. در واقع فیلم امتیاز میانگین F را از تماشاگران دریافت کرده که فقط تعداد انگشت‌شماری از فیلم‌ها سابقه‌ی این‌قدر عصبانی کردن سینماروها را دارند! «مادر» یکی از عجیب‌ترین و مریض‌ترین فیلم‌های سال‌های اخیر نام گرفته است که هرچه در جلب نظر اکثر منتقدان موفق بوده، تماشاگرانش را با روبه‌رو کردن با یک تجربه‌ی سینمایی نامرسوم و پیچیده فراری داده است. با این حال «مادر» در کنار «سابربیکن» (Suberbican)‌ به کارگردانی جرج کلونی و «کوچک‌سازی» (Downsizing) به کارگردانی الکساندر پین، یکی از سه فیلمی است که پارامونت برای فصل جوایز آخر سال در نظر گرفته بود که حداقل نقدهای خیلی بهتری نسبت به دو فیلم دیگر کسب کرده است. البته نمی‌توان گفت پارامونت به هیچ‌وجه روی موفقیت تجاری این فیلم حساب باز نکرده بوده است. بالاخره نه تنها دو فیلم قبلی آرنوفسکی یعنی «نوح» (Noah) و «قوی سیاه» (Black Swan) بیش از ۳۰۰ میلیون دلار در دنیا فروختند، بلکه این فیلم از ستاره‌ای مثل جنیفر لارنس هم بهره می‌برد.

حالا سوال این است که آیا باید به پارامونت برای ساخت فیلمی مثل «مادر» گله کنیم؟ چه فیلم را دوست داشته باشید و چه نداشته باشید، «مادر» دقیقا یکی از آن فیلم‌های جسورانه، چالش‌برانگیز و نامرسومی است که ما از هالیوود درخواست می‌کنیم. خیلی‌ها به هالیوود گله می‌کنند که چرا دست از بازسازی‌های پرتعداد و دنیاهای سینمایی کامیک‌بوکی‌اش نمی‌کشد و وقتی آنها به حرف‌مان گوش می‌دهند و روی فیلمی مثل «مادر» سرمایه‌گذاری می‌کنند، هیچکس برای تماشا حاضر نمی‌شود. یکی از گله‌های مردم این است که تریلرهای فیلم فریبکارانه بوده‌اند و فیلم را به عنوان چیزی که نبوده است تبلیغات کرده‌اند. اما بالاخره کار تیم تبلیغات فیلم متقاعد کردن مردم برای خرید بلیت به هر ترتیبی که شده است و بس. همچنین در دنیای اینترنت، تصور اینکه کسی بدون اینکه چیزی درباره‌ی محتوای کلی فیلم بداند قدم به درون سینما گذاشته باشد سخت است. این در حالی است که اگرچه پارامونت زمان اکران فیلم را برای فرار از دست فیلم‌های ترسناک عامه‌پسندتری مثل «روز مرگ مبارک» (Happy Death Day) و «جیگ‌ساو» (Jigsaw) و فصل دوم سریال «چیزهای عجیب‌تر»‌ (Stranger Things) از اکتبر به سپتامبر جلو انداخت، اما از بد حادثه صاف با «آن» شاخ به شاخ شد.

نهایتا مطبوعات در روزهای اخیر کار فوق‌العاده‌ای در پوشش این فیلم و صحبت درباره‌ی محتوای غیرعامه‌پسندانه و عجیب و غریبش انجام داده‌اند. بنابراین عصبانیت مخاطبان نشان می‌دهد که تعداد کمی از سینماروها به نقدهای فیلم قبل از تماشای آن اهمیت می‌دهد و وقتی با چیزی که دوست نداشتند روبه‌رو می‌شوند، فیلم را مقصر می‌دانند. راستی، «مادر!» بدترین افتتاحیه‌ی گسترده‌ی جنیفر لارنس از زمان «استخوان زمستان» (The Winter’s Bone) در سال ۲۰۱۰ هم است. اینکه هفت سال طول کشیده تا لارنس طعم اولین شکست بزرگش را بچشد عالی است، اما نباید تاثیر بازی در مجموعههایی مثل «هانگر گیمز» (The Hunger Games) و «افراد ایکس» (X-Men) و هم‌بازی شدن با تیم بازیگران ستاره‌ی درام‌های دیوید اُ.راسل را هم نادیده بگیریم. اگرچه در ابتدا ممکن است اولین برداشت‌مان از شکست این فیلم عدم ستاره بودن لارنس باشد، اما نه تنها فاکتورهای دیگری در عدم استقبال از این فیلم نقش دارند، بلکه «مادر!» دقیقا یکی از همان فیلم‌هایی است که دوست داریم ستاره‌های سینما در آنها حضور پیدا کنند. این در حالی است که عدم استقبال از فیلم هیچ تاثیری در آینده‌ی کاری خاویر باردم نخواهد داشت. درست همان‌طور که فیلم‌هایی مثل «افسانه»‌ (Legend)، «فرزند ۴۴» (Child 44) و The Drop از قدرت ستاره‌ای تام هاردی کم نکردند و درست همان‌طور که شکست‌های تجاری‌ای مثل «استیو جابز» (Steve Jobs)، «روشنایی بین اقیانوس‌ها» (The Light Between Oceans) و «آهنگ به آهنگ» (Song to Song) ضربه‌ای به توانایی مایکل فاسبندر در گرفتن نقش‌های اصلی نزدند.

اما در زمینه‌ی فیلم‌های قدیمی جدول از «جنگ برای سیاره‌ی میمون‌ها» (War for the Planet of the Apes) شروع ‌می‌کنیم که افتتاحیه‌ی معرکه‌ای را در چین تجربه کرد. این دنباله‌ی تحسین‌شده که در گیشه با مشکل روبه‌رو شده ۶۲ میلیون دلار در سه روز اول اکرانش در این کشور به دست آورد و مجموع درآمد جهانی‌اش را به ۴۳۳ میلیون دلار از ۱۵۰ میلیون دلار بودجه رساند. این رقم اگرچه کیلومترها با درآمد ۷۱۰ میلیون دلاری جهانی «ظهور سیاره‌ی میمون‌ها» (Rise of the Planet of the Apes) فاصله دارد، اما از هیچی بهتر است و اگر همین‌طور ادامه داشته باشد می‌تواند مجموع درآمد این فیلم را از مجموع ۴۸۱ میلیون دلاری «طلوع سیاره‌ی میمون‌ها» (Dawn of the Planet of the Apes) عبور دهد. این در حالی بود که «ساخت آمریکا» (American Made) با بازی تام کروز که چند هفته‌ای می‌شود اکران خارجی‌اش را جلوتر از اکران داخلی‌اش شروع کرده، ۱۲ میلیون دلار دیگر کسب کرد و مجموع درآمدش را به ۴۸ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار از نمایش در ۵۳ منطقه‌ رساند. از آنجایی که بعد از سال‌ها با اولین فیلم غیرمجموعهی/اکشن تام کروز مواجه‌ایم، احتمال می‌رود که این فیلم به فروش خوبش ادامه بدهد. کمدی «بازگشت به خانه» (Home Again) در دومین هفته‌ی اکرانش با ۳۸ درصد افت فروش مواجه شد و با کسب ۵ میلیون و ۳۴۰ هزار دلار، درآمد ۱۰ روزه‌اش را به ۱۷ میلیون و ۱۳۵ هزار دلار رساند. این رقم خوبی برای این فیلم با بازی ریس ویترسپون محسوب نمی‌شود، اما از آنجایی که فقط ۱۵ میلیون دلار خرج ساخت فیلم شده، پس اگر فیلم بتواند کمی دیگر دوام بیاورد می‌تواند به درآمد قابل‌قبولی دست پیدا کند.

از سوی دیگر «آدمکش بادی‌گارد» در پنجمین هفته‌ی اکرانش ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار دلار کسب کرد و به مجموع درآمد خانگی ۷۰ میلیون و ۳۵۷ هزار دلار دست پیدا کرد. «آن» تنها فیلم برادران وارنر و نیو لاین سینما نیست که در حال ترکاندن است. آنها «آنابل: خلقت» را هم دارند که در ششمین هفته‌ی اکرانش ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار دیگر به جیب زد و به مجموع فروش خانگی ۹۹ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار دست پیدا کرد. این فیلم تاکنون ۲۹۱ میلیون دلار در سرتاسر دنیا فروخته که دستاورد فوق‌العاده‌ای برای فیلمی با ۱۵ میلیون دلار بودجه محسوب می‌شود. درام جنایی «ویند ریور» (Wind River) در هفتمین هفته‌ی اکرانش ۲ میلیون و ۵۳۵ هزار دلار دیگر کسب کرد و به ۲۹ میلیون دلار فروش خانگی دست پیدا کرد. محصول کمپانی واینستین حتی قبل از اینکه در فصل جوایز مورد توجه قرار بگیرد، از مجموع درآمد «اگر سنگ از آسمان ببارد» (Hell or High Water) عبور کرده است. «ویند ریور» همچنین با فاکتور گرفتن از «شیر» (Lion)‌ که نامزد اسکار شده بود، از زمان «چپ‌دست» (Southpaw) تاکنون، دومین فیلم پرفروش غیرتارانتینویی این کمپانی محسوب می‌شود. دیگر محصول واینستین انیمیشن «جهش!» (Leap) است که ۲ میلیون و ۱۱۷ هزار دلار دیگر کسب کرد و به درآمد ۲۴ روزه‌ی ۱۸ میلیون و ۶۶۰ هزار دلار دست پیدا کرد. این فیلم ۳۰ میلیون دلاری تا حالا حدود ۱۰۰ میلیون دلار از سرتاسر دنیا کسب کرده.

«مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» (Spider-Man: Homecoming) اگرچه در دومین هفته‌ی اکرانش در چین با ۷۸ درصد افت فروش مواجه شد و ۱۵ میلیون دلار کسب کرد، اما هنوز موفقیت بزرگی در سرتاسر دنیا محسوب می‌شود. این ریبوت ابرقهرمانی ۱۷۵ میلیون دلاری، یک میلیون و ۸۷۵ هزار دلار دیگر در یازدهمین هفته‌ی اکرانش کسب کرد و به ۳۳۰ میلیون دلار فروش خانگی دست پیدا کرد. آره، «بازگشت به خانه» به زودی از درآمد ۳۳۳ میلیون دلاری «نگهبانان کهکشان» (Guardians of the Galaxy) در آمریکای شمالی عبور خواهد کرد. این در حالی است که فیلم هرچقدر هم در چین سقوط کند باز چیزی نمی‌تواند جلوی عبور آن از مجموع جهانی ۸۶۳ میلیون دلاری «نگهبانان کهکشان ۲» را بگیرد. «بازگشت به خانه» هم‌اکنون ۸۶۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار از سرتاسر دنیا در خزانه دارد. در نهایت به «دانکرک»‌ (Dunkirk) می‌رسیم که همین چند روز پیش از مرز ۵۰۰ میلیون دلار فروش جهانی عبور کرد تا به پرفروش‌ترین فیلم جنگ جهانی دوم در دنیا تبدیل شود. این درام ۱۰۰ میلیون دلاری که بی‌برو برگرد یکی از پاهای ثابت اسکار خواهد بود، یک میلیون و ۳۰۵ هزار دلار در نهمین هفته‌ی نمایشش کسب کرد و به ۱۸۵ میلیون فروش خانگی و ۵۰۹ میلیون فروش جهانی دست پیدا کرد. این فیلم برای ۲۰۰ میلیونی شدن به نامزدی اسکار نیاز دارد. اما حتی بدون آن هم موفقیت بزرگی در بین موفقیت‌های بزرگ برادران وارنر در سال ۲۰۱۷ به شمار می‌رود.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱It۶۰/۱ میلیون دلار
۲American Assassin۱۴/۸ میلیون دلار
۳mother۷/۵ میلیون دلار
۴Home Again۵/۱ میلیون دلار
۵The Hitman's Bodyguard۳/۵ میلیون دلار
۶Wind River۲/۵ میلیون دلار
۷Annabelle: Creation۲/۴ میلیون دلار
۸Leap۲/۱ میلیون دلار
۹Spider-Man: Homecoming۱/۸ میلیون دلار
۱۰Dunkirk۱/۳ میلیون دلار

 

 نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌‌ی این هفته:

مادر!

mother!i

جدیدترین ساخته‌ی دارن آرنوفسکی بدون شک یکی از مهم‌ترین فیلم‌های سال است. برخی از منتقدان از آن به عنوان پیچیده‌ترین فیلمی که از زمان مرگ کوبریک تاکنون ساخته شده است یاد کرده‌اند و آن را یکی از بحث‌برانگیزترین فیلم‌های تاریخ سینما توصیف کرده‌اند که مغزهای بسیاری را منفجر و آدم‌های بی‌شماری را کفری می‌کند. مهم نیست پارامونت در تبلیغات فیلم چقدر آن را همچون یک فیلم ترسناک آشنا در زیرژانر «خانه‌ی جن‌زده» تبلیغات کرده است. شنیده‌ها حاکی از این است که «مادر!» دست تمام فیلم‌های قبلی آرنوفسکی در زمینه‌ی عجیب و غریب بودن را می‌بندد و هیچ چیزی درباره‌ی این فیلم آشنا به نظر نمی‌رسد. اگرچه خلاصه‌قصه‌ی فیلم به زوجی با بازی جنیفر لارنس و خاویر باردم اشاره می‌کند که رابطه‌شان بعد از پیدا شدن سروکله‌ی یک سری مهمانان ناخوانده که کل خانه را در شوک و تعجب وارد می‌کنند مورد امتحان قرار می‌گیرد، اما کافی است تریلرهای فیلم را ببینید تا متوجه شوید این خلاصه‌قصه فقط دروازه‌ای برای ورود به درون کابوس عمیق و خون‌باری خواهد بود که سر در آوردن از آن کار هرکسی نخواهد بود. بالاخره با فیلمی طرفیم که یکی از پوسترهایش کاراکتر لارنس را در حالی نشان می‌دهد که قلبش را از سینه بیرون آورده و در مشت گرفته است!

منتقد پلی‌لیست که فیلم را خیلی دوست دارد می‌نویسد: «از بینی نفس بکشید و به آرامی آن را از دهان‌تان خارج کنید... اگر تاکنون با تکنیک تنفس لاماز برای زنان در حال زایمان آشنا نبودید، قبل از به تن کردن لباس محافظ و قدم گذاشتن به درونِ "مادر!" دارن آرنوفسکی آن را یاد بگیرید؛ فیلمی که از یک ساعت اولش که به‌طرز مرگباری تنش‌زا، عجیب و کلاستروفوبیک است تغییر شکل می‌دهد و به جنون تشدیدشونده‌‌ای (و از نظر فیلمسازی به‌طرز سوزانده‌ای هوشمندانه‌) تبدیل می‌شود که تاکنون بر پرده‌ی سینما نقش بسته است». نویسنده‌ی سایت ایندی‌وایر که از فیلم خوشش آمده می‌آورد: «فیلم همچنین مجبورمان می‌کند تا با بحث‌های سیاسی خاصی هم روبه‌رو شویم. همین که کاراکترها به خانه‌ی باردم و لارنس حمله می‌کنند، با خود بحران‌ها و درگیری‌های ادامه‌دار دنیای بیرون را هم به داخل می‌آورند. "مادر!" سعی نمی‌کند مثل کاری که آلفونسو کوآورن در "فرزندان بشر" یا حتی بونگ جون-هو در "اوکجا" کرد با تصاویرش معنی خاصی را منتقل کند، اما از تاثیر مشابه‌ای بهره می‌برد. همین که شورشی‌ها، تظاهرکنندگان و مهاجران خانه را تصاحب می‌کنند، پیام سیاسی آرنوفسکی هم مشخص می‌شود. مهم نیست چقدر برای قایم شدن تلاش می‌کنید. شما هنوز بخشی از این دنیا هستید و این دنیا دارد به سراغ‌تان می‌آید». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۷۴ است.

آدمکش آمریکایی

American Assassin

اکشن «آدمکش آمریکایی» به جوانی ۲۳ ساله به اسم میچ رپ (دیلان اُبرایان) می‌پردازد که والدینش را در سن چهارده سالگی در یک تصادف اتوموبیل از دست داده است و بعد دختری هم که تازه با او نامزد کرده بود هم در یک حمله‌ی تروریستی کشته می‌شود. در یک کلام با بدشانس‌ترین آدم روی زمین طرفیم که حالا که چیزی برای از دست دادن ندارد، تصمیم می‌گیرد تا انتقام بگیرد و در نتیجه توسط سازمان سی.آی.ای به عنوان یکی از ماموران فوق سری سازمان جذب می‌شود. سپس سازمان استن هرلی (با بازی مایکل کیتون) که یک کهنه‌سرباز دوران جنگ سرد است را مسئول تمرین دادن میچ می‌کند. این دو با هم شروع به بررسی و تحقیق روی یک سری حملاتِ تروریستی تصادفی روی نظامیان و غیرنظامیان می‌کنند و در نهایت متوجه می‌شود که فرد مرموزی با نام مستعار «گوست» وجود دارد که قصد به راه انداختن یک جنگ جهانی سوم در خاورمیانه را دارد.

منتقد سایت آی.جی.ان که کم و بیش از فیلم راضی است می‌نویسد: «"آدمکش آمریکایی" برخی از ترسناک‌ترین، خشن‌ترین و واقعی‌ترین صحنه‌های اکشنی را که تا اینجای سال بر پرده‌ی سینما دیده‌ایم دارد. اما فیلم به لطف نقطه‌ی اوج بی‌حس و حالش و یک پیچ ناگهانی که فیلم را به یک مسخره‌بازی تمام‌عیار تبدیل می‌کند، موفق نمی‌شود شتاب یا قدرت پرده‌ی افتتاحیه‌اش را در در ادامه‌ی فیلم هم حفظ کند». جیمز براردینلی از ریل‌ویوز که دو ستاره به فیلم داده می‌نویسد: «"آدمکش آمریکایی" یک تریلر جاسوسی تماما کلیشه‌ای است. هیچ کلیشه‌ای از دست سازندگان در نرفته است و فیلم شامل سلسله‌ای از پیچ‌های قابل‌پیش‌بینی و سورپرایزهای غیرغافلگیرکننده است. به ‌طوری که به نظر می‌رسد این فیلم بیشتر از اینکه نتیجه‌ی فیلمنا‌مه‌ای از چهار نویسنده‌ی کارکشته‌ی هالیوودی که یکی‌شان برنده‌ی اسکار هم است باشد، با استفاده از تکه‌های باقی مانده از فیلم‌های بهتر (که اکثرشان شامل جیمز باند می‌شوند) سرهم‌بندی شده است. داستان آن‌قدر تابلو است که تماشاگر می‌تواند برای ۱۵ دقیقه سینما را ترک کند و مطمئن باشد که بعد از بازگشت هیچ چیزی را از دست نداده است». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۴۶ است.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده