نویسنده: آرش عیاری
// دوشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۴۵

دو بازی موبایل ایرانی،‌ امروز در فرهنگسرای اندیشه رونمایی شدند

صبح امروز، فرهنگسرای اندیشه میزبان آیین رونمایی از دو بازی موبایل ایرانی The Cage و Live TV Tycoon بود. 

بعد از برگزاری موفق نمایشگاه بین‌المللی Tehran Game Convention، شاهد بازی‌های موبایل زیادی از سوی توسعه‌دهندگان ایرانی بودیم. حالا صبح امروز، فرهنگسرای اندیشه تهران، میزبان آیین رونمایی از دو بازی موبایل «قفس» و «لایو تی وی تایکون» بود. این مراسم را می‌توان نخستین آیین رونمایی سال جاری دانست؛ مراسمی که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای سعی کرد تا آن را با تغییراتی نسبت به رونمایی‌های قبلی برگزار کند. 

پیش از برگزاری مراسم و با توجه به دعوت‌نامه‌هایی که برای اصحاب رسانه و علاقه‌مندان ارسال شده بود، قرار بود تا شاهد رونمایی از سه بازی موبایل باشیم که بازی پسرخوانده به دلیل آنچه مشکلات پیش‌آمده خوانده شد، در این مراسم حضور نداشت. البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که عملا رونمایی از بازی‌ای که هم‌اکنون منتشر شده است، چندان حس منطقی و خوشایندی هم ندارد. 

متین ایزدی که عنوان معاون ارتباطات بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای را یدک می‌کشد،‌ سخنان خود را با نحوه برگزاری آیین‌های رونمایی از بازی‌های ایرانی شروع کرد و یادآور شد که تاکنون در یک مراسم رونمایی شاهد این تعداد مخاطب نبوده‌ایم و آیین رونمایی یکی از ارکان حمایت‌های این بنیاد دولتی است. 

متین ایزدی

ایزدی در ادامه صحبت‌های خود به نحوه شرکت بازی‌ها در آیین رونمایی هم اشاره کرد. طبق صحبت‌های متین ایزدی، بازی‌ها باید در ۲۰ درصد پایان مراحل تولید باشند و البته گیم‌پلی آن‌ها هم مشخص باشد. این مراسم اگرچه قبلا در حضور خبرنگاران و رسانه‌های سرگرمی برگزار می‌شد، این‌بار گیمرها را هم در کنار خود می‌دید که حضور همین گیمرها، هم مراسم را بزرگ‌تر کرده و هم انرژی بسیار بیشتری به آن بخشیده بود.  

حسین کریمی قدوسی،‌ مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، هم برای ایراد سخن‌های خود روی صحنه مراسم آمد و گفت:

این اولین رونمایی نیست که از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار می‌شود، اما قطعا شلوغ‌ترین و باشکوه‌ترین رونمایی است که تاکنون برگزار شده و از معاونت ارتباطات بنیاد که برای این برنامه، برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دادند تا برنامه باشکوه و بانظم برگزار شود،‌ تشکر می‌کنم. 

کریمی قدوسی در ادامه با بیان اینکه تقریبا ۲۳ میلیون گیمر در ایران وجود دارند گفت:

حسین کریمی قدوسی

این تعداد از گیمرهای ایرانی به‌طور متوسط در روز ۸۰ دقیقه بازی می‌کنند. این جمعیت زیاد را در لیگ بازی‌های رایانه‌ای حتی به‌صورت زنده از تلویزیون به همگان نشان دادیم. هفت هزار نفر در لیگ بازی‌های رایانه‌ای که هفته قبل برگزار شد شرکت داشتند که نشان داد بازی کردن در کشور یک موضوع جدی است و باید به آن توجه شود. در تیر امسال این ما بودیم که با حضور ۲ هزار و ۳۰۰ نفری در همایش TCG‌ نشان دادیم ما بازی‌سازان جمعیت قابل توجهی داریم و همه باید به این صنعت نوظهور توجه کنند. بازی و تولید بازی می‌تواند معنای باشکوهی داشته باشد.

قدوسی از حمایت هم گفت و اعلام کرد که تا پایان امسال آیین‌نامه حمایت از بازی‌سازان و هرم حمایت از بازی‌سازان تهیه و تدوین خواهد شد و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در نظر دارد تا یک هویت حقوقی مشخص را برای بازی‌سازان در نظر گیرد. یک میلیارد تومان حمایت بلاعوض هم تا پایان سال از بازی‌سازان خواهد شد که طبق گفته‌های کریمی قدوسی، فراخوان این موضوع طی دو هفته آینده منتشر می‌شود. 

اما بعد از صحبت معاون ارتباطات و مدیرعامل بنیاد، نوبت به رونمایی رسمی از دو بازی The Cage و Live TV Tycoon رسید. علی ارشادی، برنامه‌نویس بازی لایو تی‌وی تایکون، با حضور روی سن مراسم گفت این بازی حدود ۱۵ ماه است که در مرحله تولید قرار دارد و حالا بعد از گذراندن چالش‌های مختلف در تولید و طراحی،‌ هم‌اکنون آماده عرضه به بازار ایران است. بنابراین نسخه اولیه بازی همزمان با رونمایی در فروشگاه دیجیتالی کافه‌بازار منتشر می‌شود. ارشادی در ادامه به این نکته هم اشاره کرد که لایو تی‌وی تایکون هدف خود را بازارهای بین‌المللی تعیین کرده است، اما پیش از انتشار نسخه جهانی، نسخه فارسی آن هم امروز در ایران منتشر خواهد شد. 

داستان و ایده اصلی بازی در مورد این موضوع است که شما مدیر یک شبکه تلویزیونی هستید و تلاش می‌کنید تا برنامه‌های جذاب و جالب تولید کنید تا مخاطبان بیشتری جذب کنید. هرچقدر بیشتر مخاطب داشته باشید شبکه شما بین شبکه‌های دیگر محبوب‌تر خواهد شد و در رتبه‌بندی‌ها رده‌های بالاتر لیست را به خود اختصاص خواهید داد. این بازی در بخش جایزه توسعه‌دهندگان نمایشگاه و همایش TGC توانسته بود عنوان نوآورانه‌ترین بازی موبایل را به‌دست آورد.

بازی ایرانی

اما بازی دومی که امروز در فرهنگسرای اندیشه تهران و در برابر گیمرها و خبرنگاران معرفی شد،‌ بازی The Cage، محصول استودیو Mental بود. مهدی مرزبان، کارگردان و مدیربرنامه بازی قفس، با حضور روی سن مراسم در معرفی این بازی گفت:

تیم ما حدود دو سال و نیم است که در صنعت بازی‌سازی کار می‌کند. پروژه The Cage یک کار رقابتی و مسابقه‌ای بود برای اینکه خود را محک بزنیم. برای اینکه این بازی بتواند در مسابقه شرکت کند در عرض یک ماه آن را ساختیم. وقتی بازی ساخته شد، دیدیم که پتانسیل دارد که بهتر و تکمیل شود و جنبه‌های جدیدی به آن افزودیم.

با توجه به صحبت‌های مهدی مرزبان و نمایشی که بازی در این آیین رونمایی داشت، The Cage یک بازی معمایی در سبک سکوبازی است که با سبک گرافیکی تک‌رنگ و سیاه‌و‌سفید طراحی و توسعه داده شده است. 

در پایان هم لوح‌های یادبودی با دست‌خطی از سمت حسین کریمی قدوسی و متین ایزدی به توسعه‌دهندگان این دو بازی ایرانی اهدا شد. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده