نویسنده: نادر امرایی
// چهار شنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۹

معرفی بازی رومیزی Agricola

در بورد گیم Agircola، شما در نقش مزرعه‌داری قرار می‌گیرید که باید با دیگر مزرعه‌داران به رقابت بپردازید. با معرفی این بازی رومیزی، همراه زومجی باشید.

بورد گیم‌ها یا بازی‌های رومیزی، با تم‌های بسیار زیادی ساخته شده‌اند و هر کدام شما را در نقش و دوران خاصی قرار داده‌اند. از قرار دادن شما در دوران آلمان نازی گرفته، تا تبدیل شدن به مسئول راه‌آهن تا بازی کردن با گربه‌های بامزه تا تاجر جواهر، همه فضاهایی هستند که در بازی‌های رومیزی که پیش‌تر در زومجی معرفی کرده‌ایم، وجود داشتند. اما بازی Agricola، شما را در نقش مزرعه‌داری قرار می‌دهد که هدف اصلی‌اش، کاشت و برداشت محصولات و بزرگ‌تر کردن مزرعه خود است.

نسخه اولیه و اصلی بازی، توسط اوه روزنبرگ طراحی شد و در سال ۲۰۰۷ عرضه شد. این بازی که یک بازی «مدیریت منابع» محسوب می‌شود، شما را در نقش مزرعه‌داری قرار می‌دهد که باید کاشت و برداشت کند، چوب جمع کند،‌ اصطبل بسازد، حیوانات مختلف برای مزرعه خودش خریداری کند،‌ مزرعه خود را بزرگ‌تر کند و خانواده خود را سیر نگه دارد. این بازی، در سال ۲۰۰۷ در نمایشگاه Spiel عرضه شد و موفق شد مقام دوم بهترین بازی معرفی شده را در این نمایشگاه به دست آورد. Z-man Games، وظیفه انتشار نسخه انگلیسی این بازی را در تابستان ۲۰۰۸ بر عهده داشت. در سال ۲۰۱۶، نسخه جدیدی با بازبینی‌های متعدد و قوانین تغییر یافته، عرضه شد. بازی Agircola تا به حال موفق به دریافت جوایز بسیار زیادی شده است.

بورد گیم Agricola

نسخه اصلی بازی را که در سال ۲۰۰۷ عرضه شد، بین یک تا پنج نفر می‌توانستند تجربه کنند و مدت زمانی بین ۳۰ تا ۱۵۰ دقیقه برای به اتمام رساندن هر دست آن نیاز بود. نسخه بازبینی شده بازی که در سال ۲۰۱۶ روی قفسه فروشگاه‌ها قرار گرفت، تعداد بازیکنان را به چهار بازیکن کاهش داد و زمان بازی نیز از ماکسیمم ۱۵۰ دقیقه، به ۱۲۰ دقیقه کاهش پیدا کرد (هر بازیکن، ۳۰ دقیقه). 

در ابتدای بازی، هر بازیکن نقش یک زوج مزرعه‌دار را بر عهده می‌گیرد که در یک خانه کوچک دو اتاق خوابه زندگی می‌کنند. از آنجایی که این بازی، یک بازی نوبتی است، در هر راند، بازیکنان باید اعضای خانواده خود را روی محل‌هایی با نام «فضای عملیاتی»‌ (Action Space) قرار دهند تا اعضای خانواده بتوانند منابع مختلف را جمع کنند. در هر راند، هر فرد خانواده فقط می‌تواند در یک فضا قرار بگیرد و به همین دلیل استراتژی و برنامه‌ریزی از اهمیت ویژه‌ای در بازی برخوردار است.

بورد گیم Agricola

بازی در ۱۴ راند و ۶ مرحله برگزار می‌شود. در راندهای ۴،۷،۹،۱۱،۱۳ و ۱۴، فصل برداشت فرا می‌رسد و در این زمان، افراد خانواده غذا می‌خورند،‌ حیوا‌ن‌ها بیشتر می‌شوند و غذاهایی که قبلا کاشته شده‌اند، رشد می‌کنند. بازیکنانی که نتوانند به خانواده‌های خود غذا بدهند، امتیاز از دست خواهند داد و به همین دلیل تولید غذا، یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های بازی به حساب می‌آید. در پایان راند ۱۴، امتیازهای بازیکنان شمرده خواهد شد. نکته بسیار جالب در رابطه با امتیازدهی در بازی Agricola، این است که شما، اگر روی بخشی تمرکز نداشته باشید، امتیاز از دست خواهید داد و تمرکز بیش از حد روی یکی از بخش‌های مزرعه‌تان، به این معنی نیست که امتیاز بسیار زیادی دریافت می‌کنید و به همین دلیل، برنده بازی، کسی است که متعادل‌ترین مزرعه را داشته باشد و بتواند تمامی بخش‌های مزرعه خود را به صورت متعادلی مدیریت کند.

بورد گیم Agricola

برای جذاب‌تر کردن بازی و بالابردن ارزش تکرار آن، هر بازیکنی تعدادی کارت انتخابی نیز دارد. این کارت‌ها، به دو دسته شغل‌ها و بهبودهای کوچک تقسیم می‌شوند. بازیکنان با بازی کردن این کارت‌ها، می‌توانند صاحب منابع بیشتر و امتیازات اضافی در بازی شوند. همچنین این کارت‌ها توانایی این را دارند که استراتژی اولیه بازیکنان را برای کل بازی مشخص کنند. تا به حال برای بازی، چند بسته الحاقی مختلف عرضه شده است تا به بازی موارد جدیدی را اضافه می‌کنند. همچنین یک نسخه خانوادگی از بازی نیز عرضه شده است که در آن کارت‌های انتخابی استفاده نمی‌شوند و بیشتر برای کسانی طراحی شده است که دوست ندارند خیلی درگیر استراتژی‌های بازی بشوند و همانطور که از نامش پیدا است، برای کسانی است که می‌خواهند با تمام اعضای خانواده به تجربه Agricola بپردازند. 

بورد گیم Agricola

بازی Agricola، زمانی که عرضه شد توانست به پنج‌سال صدرنشینی بازی Puerto Rico به عنوان بهترین بورد گیم در وب‌سایت BoardGameGeek پایان دهد و از پاییز ۲۰۰۸ تا بهار ۲۰۱۰، به عنوان بهترین بازی رومیزی این وب‌سایت معتبر شناخته می‌شد. در حال حاضر، این بازی در جایگاه پانزدهم بهترین بازی‌های رومیزی تمام تاریخ وب‌سایت BoardGameGeek قرار دارد. همانطور که بالاتر اشاره کردیم، در سال ۲۰۱۶، نسخه جدیدی از بازی عرضه شد که دارای قوانین تغییر یافته‌ای بود که در راستای بهتر کردن بازی اعمال شده بودند. همچنین این نسخه از بازی،‌ دارای قطعاتی چوبی بود. در سال ۲۰۱۶، استودیو پلی‌دک، نسخه‌ای از این بازی را برای دستگاه‌های مبتنی بر iOS عرضه کرد که با قیمت ۶.۹۹ دلار در دسترس علاقمندان قرار گرفت. این بازی، دارای خریدهای درون‌برنامه‌ای نیز بود. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده