نویسنده: مسیح کریمی
// شنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۸

هری دین استنتون در سن ۹۱ سالگی درگذشت

هری دین استنتون، هنرپیشه، موسیقی‌دان و خواننده آمریکایی در سن ۹۱ سالگی دار فانی را وداع گفت.

باخبر شدیم که هری دین استنتون، هنرمند برجسته آمریکایی، در سن ۹۱ سالگی درگذشته است. طبق خبری که وب‌سایت هالیوود ریپورتر منتشر کرده، او روز جمعه در خانه خود در شهر لس آنجلس چشم از جهان فرو بست. طبق گفته پزشک و نزدیکان استنتون، علل مرگ او طبیعی اعلام شده است. استنتون یکی از طولانی‌ترین دوره‌های بازیگری را در تاریخ هالیوود داشته است. او در طی بیش از ۶۰ سال بازیگری، در بیش از ۱۰۰ فیلم و سریال تلویزیونی به ایفای نقش پرداخته و با کارگردان‌های برجسته‌ای چون دیوید لینچ، ریدلی اسکات، فرانسیس فورد کوپولا، مارتین اسکورسیزی و جان هیوز کار کرده است.

استنتون در سال ۱۹۲۶ در شهر اروین ایالت کنتاکی آمریکا به‌دنیا آمد. او در زمان تحصیل در دانشگاه کنتاکی و خدمت در نیروی دریایی آمریکا، کار بازیگری را آغاز کرد و پس از پایان این دوره وارد هالیوود شد. در دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی، استنتون در سریال‌های تلویزیونی متعددی به ایفای نقش پرداخت که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حضور او در سریال Bonanza (بونانزا) و سریال Alfred Hitchcock Presents (آلفرد هیچکاک تقدیم می‌کند) اشاره کرد. در سال ۱۹۶۷، استنتون در فیلم Cool Hand Luke (لوک خوش‌دست) بازی کرد و این فیلم، اولین فیلم بزرگ و مهمی بود که او در آن به ایفای نقش پرداخته بود. او سپس در فیلم های وسترن دیگری از جمله فیلم Pat Garrett and Billy the Kid (پت گرت و بیلی د کید) محصول سال ۱۹۷۳، به ایفای نقش پرداخت.

Alien

در سال ۱۹۷۴،‌ استنتون نقش کوچکی را در فیلم The Godfather: Part II (پدرخوانده: قسمت دوم) به کارگردانی فرانسیس فورد کوپولا، بازی کرد و سپس در فیلم Alien (بیگانه) به کارگردانی ریدلی اسکات در سال ۱۹۷۹ به ایفای نقش پرداخت. در سال ۱۹۸۴، استنتون به‌عنوان بازیگر اصلی در فیلم Paris, Texas (پاریس، تگزاس) به کارگردانی ویم وندرس، بازی کرد. او در طول دهه ۸۰ در فیلم‌های دیگری چون شرخر (Repo Man)، سپیده‌دم سرخ (Red Dawn)، آخرین وسوسه مسیح (The Last Temptation of Christ) و Pretty in Pink، به ایفای نقش پرداخت.

در سال ۱۹۹۰، استنتون در فیلم Wild at Heart (از ته دل وحشی) به کارگردانی دیوید لینچ به ایفای نقش پرداخت که آغاز همکاری او با لینچ بود. در سال ۱۹۹۲، در فیلم Twin Peaks: Fire Walk with Me (توئین پیکس: با من بر آتش برو) استنتون بار دیگر با لینچ همکاری کرد و او همچنین در فصل سوم سریال Twin Peaks (توئین پیکس) نیز حضور داشته است. در بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰، استنتون در سریال Big Love (عشق بزرگ) محصول شبکه HBO، به ایفای نقش پرداخت و نقش کوتاهی را نیز در فیلم The Avengers (انتقام جویان) محصول سال ۲۰۱۲، داشت.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده