// چهار شنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۸

نت فلیکس حق پخش مستندی درباره جیم کری را خریداری کرد

جیم و اندی (Jim & Andy) مستندی با محوریت اقدامات عجیب جیم کری برای ایفای نقش شخصیت اندی کافمن است که بخش جدیدی از نبوغ این بازیگر محبوب سینما را برای تماشاگران آشکار می‌کند.

نت فلیکس در جریان جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو از خرید حقوق عرضه‌ی جهانی فیلم مستند جیم و اندی (Jim & Andy) خبر داد. این مستند که از طریق حدود ۱۰۰ ساعت تصویربرداری از پشت صحنه‌ی فیلم مردی روی ماه (Man on the Moon) توسط کریس اسمیت ساخته شده است نشان می‌دهد که جیم کری در طول چهار ماه تولید این فیلم، چه مشقت‌های فراوانی را برای به تصویر کشیدن شخصیت پیچیده‌ی کمدین سرشناس، اندی کافمن به جان خریده است. این مستند که اسپایک جونز، فیلمساز نامتعارف دنیای سینما، به همراه دنی گابای تهیه‌کنندگی آن را بر عهده داشته است، برای نخستین بار در جشنواره‌ی ونیز به نمایش درآمده است.

جیم کری که به طور کامل، ویژگی‌های عجیب و منحصربه‌فرد اندی کافمن را به خود گرفته بود، حتی در ساعات خارج از زمان تصویربرداری نیز هرگز از قالب این شخصیت بیرون نیامد

در اواخر دهه‌ی ۹۰ بود که میلوش فورمن که ساخت آثار ارزشمندی همچون پرواز بر فراز آشیانه فاخته (One Flew Over the Cuckoo's Nest) و آمادئوس (Amadeus) را در کارنامه دارد، برای نقش اصلی فیلم جدیدش که بر اساس زندگی اندی کافمن بود به سراغ جیم کری رفت و در ادامه، کار تولید فیلم به شکل عجیب و غریبی آغاز شد. جیم کری برای ایفای هرچه طبیعی‌تر نقش اندی کافمن، با قطع رابطه با خانواده و دوستان خود، به سمت خانواده و نزدیکان کافمن گرایش پیدا کرد. او در طول تولید فیلم، نام اندی و شخصیت خیالی وی، تونی کلیفتون را روی خود گذاشته بود و هرکس که وی را با نامی به جز اندی و تونی خطاب می‌کرد، با بی‌محلی وی روبه‌رو می‌شد. جیم که به‌طور کامل، ویژگی‌های عجیب و منحصربه‌فرد اندی کافمن را به خود گرفته بود، در تمام این مدت حتی در ساعات خارج از زمان تصویربرداری نیز هرگز از قالب این شخصیت بیرون نیامد. جالب‌ اینجا است که جیم کری و اندی کافمن، هر دو متولد هفدهم ژانویه هستند.

Jim Carrey

جیم کری جهان ویژه‌ی اندی کافمن و تونی کلیفتون را به طور موازی پیش برد و در این میان در قالب سفری معنوی، جهان خود را به دست فراموشی سپرد

جیم کری به واسطه‌ی نقش‌آفرینی فوق‌العاده‌اش در فیلم Man on the Moon علاوه بر جلب تحسین گسترده‌ی منتقدان، جایزه‌ی گلدن گلوب بهترین بازیگر کمدی را از آن خود کرد. ولی در نهایت، بخش اصلی هنرنمایی وی که به اقداماتش در نقش کافمن در پشت صحنه‌ی فیلم و تغییر هویتش بازمی‌گشت از نظرها پنهان ماند.

مستند جیم و اندی پس از گذشت ۱۸ سال از تولید فیلم مردی روی ماه نشان می‌دهد که جیم کری چگونه به‌طور موازی، جهان ویژه‌ی اندی کافمن و تونی کلیفتون را پیش برد و در این میان در قالب سفری معنوی، جهان خود را به دست فراموشی سپرد.

لیزا نیشیمورا، معاون بخش مستند نت‌فلیکس، نظر خود را در رابطه با مستند Jim & Andy این‌گونه بیان می‌کند:

پس از گذشت چیزی نزدیک به دو دهه، نقش‌آفرینی درخشان جیم کری در فیلم مردی روی ماه، همچنان از خاطر هواداران وی و طرفداران اندی کافمن پاک نشده است. با این حال قسمتی از واقعیت‌ها درباره‌ی چگونگی شکل‌گیری این نقش‌آفرینی، در این میان ناشناخته باقی مانده که کریس اسمیت و اسپایک جونز تلاش کرده‌اند تا با نمایش اقدامات عجیب جیم کری در طول تصویربرداری مردی روی ماه، مخاطبان را بیش از پیش با میزان نبوغ این هنرمند بزرگ سینما آشنا کنند.

دنی گابای نیز درباره‌ی این مستند می‌گوید:

کمپانی فیلمسازی اسپایک جونز با عنوان vice، همواره روی سوژه‌هایی تمرکز می‌کند که افراد دیگر کمتر به سراغ روایت آنها می‌روند و اثر مستند کریس اسمیت، نمایشی بی‌نهایت انسانی درباره‌ی توانایی‌ها و نگرش فوق‌العاده‌ی هنرمندی به نام جیم کری است. کریس، اسپایک و جیم در فیلم خود این سوال را مطرح می‌کنند که به‌راستی ما در این جهان به دنبال چه هستیم و من بسیار هیجان‌زده هستم که این اثر از طریق نت‌فلیکس به عرصه‌ی جهانی عرضه خواهد شد.

Andy Kaufman

اندی کافمن، کمدین، نویسنده، بازیگر و شومن جنجالی آمریکایی بود که در طول دهه‌ی هفتاد و اوایل دهه‌ی هشتاد میلادی، در کلوپ‌های شبانه و برنامه‌های تلویزیونی به اجرای استندآپ کمدی یا برنامه‌ی موسیقی می‌پرداخت. او در این مدت گاهی در قالب خود و گاهی نیز در قالب یک شخصیت خیالی با نام تونی کلیفتون در برنامه‌ها حاضر می‌شد. کافمن هیچ‌گاه علاقه‌ای به معرفی خود به‌عنوان یک کمدین نداشت و در عوض خود را مرد رقص و آواز می‌نامید. او اعتقاد داشت که تماشاگران از یک کمدین انتظار دارند که آنها را بخنداند‌، ولی او تخصصش در سرگرم کردن تماشاگران است. کافمن در سال ۱۹۸۴ در حالی که در اوج شهرت و محبوبیت قرار داشت، در اثر سرطان ریه در سن ۳۵ سالگی درگذشت. او آن‌قدر شوخ‌طبع و از نظر بعضی افراد دودوزه‌باز بود که بسیاری از طرفداران وی تا آخرین لحظه، ابتلایش به بیماری سرطان را یکی دیگر از شوخی‌های وی می‌پنداشتند و عده‌ای نیز هیچ‌گاه مرگ وی را باور نکردند.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده