نویسنده: نادر امرایی
// چهار شنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۶

گزارش زومجی از حضور وزیر ارتباطات در سومین لیگ بازی های رایانه ای

با رسیدن به روزهای پایانی سومین لیگ بازی‌های رایانه‌ای، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دیداری از این مسابقات داشت.

سومین لیگ بازی‌های رایانه‌ای در حال نزدیک شدن به روزهای پایانی خود است و روز پنج‌شنبه، ۲۳ شهریور، روز آخر این مسابقات محسوب می‌شود و کم‌کم قهرمانان رشته‌های مختلف این مراسم، در حال مشخص شدن هستند. به دلیل اهمیت این مسابقات و حضور تعدادی از بهترین بازیکنان ایران و جهان در این مسابقات در رشته‌هایی مانند FIFA 17 ،PES 17 ،Clash Royale ،CS GO و Quiz of Kings، امروز محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در محل برگزاری این مسابقات در برج میلاد تهران، حضور پیدا کرد و ضمن تماشای دیدار فینال PES 2017 و اهدای جایزه به نفر اول این مسابقات، در رابطه با مسائل و مشکلات مختلف گیمرها، صحبت کرد.

حضور وزیر در لیگ بازی های رایانه ای

محمد جواد آذری جهرمی در ساعت ۱۲:۳۰ در این مراسم حضور پیدا کرد و به اندکی پس از حضور ایشان، فینال PES 2017 برگزار شد. در این مسابقه حساس، دو تیم رئال مادرید و رئال مادرید رودرروی هم قرار گرفتند که بازی در وقت قانونی، به تساوی یک-یک رسید و در وقت اضافه، رضا نوبخت موفق شد گل دوم را به ثمر برساند و به‌عنوان قهرمان این مسابقات شناخته شود. پس از برگزاری فینال، محمد جواد آذری جهرمی، حسن کریمی قدوسی (مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای)، عباس ارضی (مدیرعامل شرکت مکعب، نماینده ESWC) و دکتر درویش‌پور (مدیرعامل برج میلاد) روی سن آمدند تا ضمن صحبت کردن درباره این مسابقات، جایزه نفر اول رشته PES 2017 را به رضا نوبخت اهدا کنند.

بنیاد سعی می‌کند تا جای ممکن، بازی‌های دارای محتوای مناسب را ترویج کند

در ابتدا، حسن کریمی قدوسی سخنان خود را شروع کرد و گفت یکی از وظایف بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، توجه به گیمرها و برطرف کردن نیازهای آنها است. وی افزود که به غیر از بحث حمایت، بحث مصرف نیز باید در مورد گیمرهای ایرانی مورد توجه قرار بگیرد. قدوسی در ادامه سخنان خود گفت که آنها سعی می‌کنند تا جای ممکن، بازی‌های دارای محتوای مناسب را ترویج کنند و اگر گیمری به مسابقات اعزام شد و توانست مقام بیاورد، بنیاد از آنها حمایت کند. در ادامه قدوسی گفت که امسال، سومین دوره لیگ بازی‌های رایانه‌ای در کشور برگزار می‌شود و این حرکت، در راستای سیاست‌ها و اهداف بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به حساب می‌آید.

حضور وزیر در لیگ بازی های رایانه ای

امروز بازی‌های آنلاین، طبق استاندارد جهانی،‌ نباید بیش از ۱۰۰ میلی ثانیه تاخیر داشته باشند که در حال حاضر در ایران، برخی از بازی‌ها دارای ۴۰۰ میلی‌ثانیه تاخیر هستند

پس از قدوسی، آذری جهرمی سخنان خود را آغاز کرد. جهرمی در ابتدا گفت که خوشحال است که امروز به بازدید از این مراسم آمده است. وی گفت که این مراسم، برای جوانان بسیار مفید است و باعث می‌شود به انرژی آنها توجه شود. وی در ادامه افزود که جوانان ما، در این حوزه توانایی شکوفایی دارند و می‌توانند با حضور در میادین بین‌المللی، خود را نشان دهند و برای خود و ایران، افتخارآفرینی کنند. جهرمی در ادامه، به بحث تولید بازی ملی پرداخت و گفت با اینکه بازی کردن بازی‌های خارجی به نوبه خود بد نیست، اما اینکه روزی ایران بتواند یک بازی در سطح بین‌المللی برای مسابقات داشته باشد، اتفاقی بسیار خوب است و ما باید سعی کنیم فقط مصرف‌کننده نباشیم. جهرمی در ادامه صحبت‌های خود اعلام کرد که وظیفه وزارت ارتباطات، اسپانسرینگ مالی بازیکنان نیست، اما آنها به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای کمک خواهند کرد تا بتوانند کمبودهای گیمرها را برطرف کنند. اما وی در ادامه، از برنامه‌های خود در وزارت ارتباطات برای گیمرها گفت. جهرمی در این رابطه گفت که اساس کار آنها، توجه به سرویس‌های لایه‌های بالایی است که مورد استفاده کاربرها است و باید شبکه را بر اساس آن طراحی کنند:

امروز بازی‌های آنلاین، طبق استاندارد جهانی،‌ نباید بیش از ۱۰۰ میلی ثانیه تاخیر داشته باشند که در حال حاضر در ایران، برخی از بازی‌ها دارای ۴۰۰ میلی‌ثانیه تاخیر هستند که عملا با این شرایط، بازی کردن به صورت آنلاین غیر ممکن است. وقتی از طرف جوان‌های ما درخواست برای بازی آنلاین وجود دارد، ما باید شبکه‌های خود را مبتنی بر این المان‌ها طراحی کنیم و ما فکر می‌کنیم اگر بتوانیم چنین بستری را برای آنها به وجود بیاوریم، بزرگ‌ترین امکان را برای آنها فراهم کرده‌ایم تا بتوانند در مسابقات بین‌المللی شرکت کنند و با اعصاب راحت‌تری به بازی بپردازند.

پس از این گفته‌های وزیر ارتباطات و مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، جام قهرمانی به رضا نوبخت، نفر اول بازی PES 2017، اهدا شد و مراسم به انتها رسید. آذری جهرمی، در هنگام خروج از سالن، ابتدا به برخی از سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وی در رابطه با حضور شرکت‌های خارجی در ایران، گفت که اگر آنها بخواهند فعالیت داشته باشند، باید مجوز کسب کنند و باید با وزارت ارشاد هماهنگ کنند. جهرمی در رابطه با اعطای وام به بازی‌سازها، گفت که یکی از سود‌آورترین صنایع نوپا در کشور، صنعت بازی‌سازی است و جزو حوزه‌هایی است که مورد حمایت قرار خواهد گرفت. تنها سال گذشته، حدود ۱۰ میلیارد تومان در قالب وام‌های کم‌بهره به شرکت‌های بازی‌سازی اعطا شد و برنامه حمایت از این صنعت ادامه خواهد داشت و وزارت ارتباطات با وزارت ارشاد هماهنگی خواهد کرد تا بالاخره شاهد عرضه یک بازی در سطح بین‌المللی توسط بازی‌سازان ایرانی باشیم. 

حضور وزیر در لیگ بازی های رایانه ای

آذری جهرمی، در پاسخ به سوال انتقال سرورهای برخی از بازی‌ها به ایران، گفت که آنها لیستی تهیه کرده‌اند و با وزارت ارشاد در حال هماهنگی هستند. برخی از این بازی‌ها رایگان هستند و کسب درآمدی ندارند و منعی برای حضور در ایران ندارند و گذاشتن یک Node در ایران، باعث بهبود چشمگیر سرعت ارتباط با آنها می‌شود و در همین راستا، مذاکرات آغاز شده است. برخی از بازی‌ها نیز هستند که وزارت ارشاد ملاحظاتی روی آنها دارد و وزارت ارتباطات، در حال صحبت با وزارت ارشاد است تا به نیازهای مردم توجه کنند و به‌طور مستقیم با سازندگان مذاکره کنند تا پارامترهای مشکل‌دار را با توجه به فرهنگ ایران تغییر دهند. 

انتقال مفاهیم، فرهنگ‌سازی و تربیت از طریق بازی‌ها، جزو مواردی هستند که امروزه مورد توجه قرار دارند

وی در ادامه افزود که شاید چهارمین حوزه پرطرفدار در فضای مجازی، بازی‌های رایانه‌ای باشد. انتقال مفاهیم، فرهنگ‌سازی و تربیت از طریق بازی‌ها، جزو مواردی هستند که امروزه مورد توجه قرار دارند و به همین دلیل این حوزه،‌ بسیار قابل توجه و قابل پرداختن است و باید توجه ویژه‌ای به آن داشت. احتمالا به زودی کمیته‌ای مشترک برای بهبود کیفیت بازی‌های بین‌المللی در ایران و بازی‌های ایرانی تشکیل خواهد شد تا بتوانیم بازی داخلی بسازیم که بین‌المللی بشود و ما باید به اندازه جایگاه اهمیت این حوزه در فضای مجازی، به آن توجه کنیم.

آذری جهرمی، در ادامه صحبت‌هایش به مشکل اخیر پیش‌آمده برای کاربران پلتفرم‌های موبایل پرداخت و از حذف برخی از بازی‌های ایرانی از گوگل پلی‌استور و اپ‌استور اپل گفت، اما خاطرنشان کرد که بازی، فقط پلتفرم موبایل نیست. وی گفت محدودیتی که برای ما چالش ایجاد می‌کند، محدودیت تبادلات مالی است، اما ما در عرصه دسکتاپ مشکلی نداریم؛ گرچه ما باید این مشکلات را حل کنیم و وزارت خارجه در حال پیگیری و رفع این مشکل است.

حضور وزیر در لیگ بازی های رایانه ای

بحث سپس به بحث مالکیت معنوی یا همان کپی‌رایت رسید:

در حال حاضر،‌ قانون مالکیت معنوی در ایران مربوط به سال ۱۳۴۸ است و جمهوری اسلامی، مواردی به همان قانون سال ۱۳۴۸ اضافه کرده است که به‌صورت کامل نیازهای حمایتی کسب‌وکارهای نوپا و بازی‌ها را پوشش نمی‌دهد و بهبود کپی‌رایت جزو کارهایی است که شروع کردیم، هم در حوزه حریم خصوصی و هم در حوزه مالکیت معنوی و فکری و ما باید لایحه‌ای تنظیم کنیم و آن را به دولت ارائه دهیم تا دولت نیز آن را به مجلس بدهد؛ زیرا این مساله، جزو حوزه‌های مهم است و اگر آن را حل نکنیم، نمی‌توانیم به رشد لازم و مطلوب برسیم. روزی در دنیا تولیدکننده نبودیم و شاید اگر آن زمان هم به قانون کپی‌رایت احترام نمی‌گذاشتیم، اتفاقی نمی‌افتاد، اما امروز که خود ما تولیدکننده هستیم، ملزم هستیم که این حوزه‌ها را رعایت کنیم تا کسب‌وکارهایمان بتوانند رشد کنند. 

حضور محمد جواد آذری جهرمی،‌ با بازدید از غرفه بازی Quiz of Kings، به پایان رسید. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده