// چهار شنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۱۶

لهستان نماینده خود را برای رقابت در مراسم اسکار 2018 معرفی کرد

فیلم ردپا (Spoor) به کارگردانی آگنیشکا هولاند، فیلمساز کهنه کار و پرافتخار سینما نماینده‌ی کشور لهستان در نودمین دوره‌ی جوایز اسکار خواهد بود.

کشور لهستان، فیلم ردپا (Spoor) به کارگردانی آگنیشکا هولاند، فیلمساز کهنه کار و پرافتخار سینما را به عنوان نماینده‌ی خود برای شرکت در رقابت بهترین فیلم خارجی زبان جوایز اسکار 2018 معرفی کرد. این فیلم که به خاطر داستان و فضای ویژه‌اش، به نسخه‌ی لهستانی فیلم فارگو (Fargo) شهرت یافته، محصول مشترک لهستان، آلمان، اسلواکی، جمهوری چک و سوئد است.

پاوو پاولیکوفسکی، فیلمساز برجسته‌ی لهستانی که سه سال قبل جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را به واسطه‌ی فیلم ایدا (Ida) از آن خود کرده است، در جایگاه ریاست کمیته‌ی انتخاب نماینده‌ی سینمای لهستان درباره‌ی انتخاب ردپا (Spoor) می‌گوید:

پس از بحث‌ها و جلسات طولانی، کمیته‌ی انتخاب نهایتا به این نتیجه رسید که فیلم ردپا (Spoor) می‌تواند بهترین نماینده‌ی سینمای لهستان برای شرکت در رقابت‌های اسکار امسال باشد. ما گزینه‌های متعددی را مورد بررسی قرار دادیم و در این میان احساس کردیم فیلم آگنیشکا هولاند بیش از سایر فیلم‌ها می‌تواند نظرات و حمایت‌های افراد مختلف را به خود جلب کند و در نهایت نیز شانس بیشتری را برای حضور در فهرست نهایی نامزدهای اسکار خواهد داشت.

Spoorداستان ردپا (Spoor) درباره‌ی زنی سالخورده به نام یانینا دوشکو است که در دهکده‌ای دورافتاده در جنوب غربی لهستان به تنهایی زندگی می‌کند. در این میان پس از پیدا شدن اجساد تعدادی از شکارچیان سرشناس منطقه، تمام مردم به این باور می‌رسند که این افراد توسط حیوانات کشته شده‌اند ولی یانینا با رد این نظر، اعتقاد دارد که می‌تواند قاتل واقعی را شناسایی کند.

ردپا (Spoor) بر اساس رمان «گاوآهن خود را روی استخوان مردگان بران» به قلم اولگا توکارچوک که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد ساخته شده است و خود توکارچوک نیز هولند را در نوشتن فیلمنامه‌ی کار یاری کرده است.

سینمای لهستان پیش از این ۴۸ بار در رقابت‌های اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شرکت کرده که در ۱۰ مرتبه‌ی آن، نماینده‌های این کشور به فهرست فیلم‌های نهایی راه یافته‌اند. فیلم ایدا (Ida) به کارگردانی پاوو پاولیکوفسکی تنها فیلم سینمای لهستان است که موفق به تصاحب جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شده است.

آگنیشکا هولاند نیز تاکنون یک بار با فیلم برداشت تلخ (Bittere Ernte) از طرف سینمای آلمان غربی و یک بار نیز با فیلم در تاریکی (In Darkness) از طرف سینمای لهستان در این رقابت‌ها حضور داشته که در هر دو مرتبه٬ فیلم‌های وی به جمع ۵ نامزد نهایی اسکار راه پیدا کرده‌اند. در کنار این دو نامزدی، او یک بار نیز به واسطه‌ی فیلم اروپا اروپا (Europa Europa) نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار بهترین فیلمنامه‌ی اقتباسی شده است.

Spoor

هولند ۶۸ ساله که سابقه‌ی کارگردانی دو قسمت از فصل سوم و دو قسمت از فصل پنجم سریال خانه پوشالی (House of Cards) را نیز در کارنامه دارد، در حال حاضر مشغول ساخت فیلمی دیگر تحت عنوان شارلاتان (Sarlatán) است که در آن داستان زندگی فردی به نام یان میکولاسک را روایت خواهد کرد که در دوران کمونیسم در جمهوری چک، بدون داشتن سوابق پزشکی به شفا دادن بیماران می‌پرداخت و این توانایی‌اش را هدیه‌ای از جانب خدا می‌دانست.

کشورهای مختلف تا تاریخ دهم مهرماه فرصت دارند تا نماینده‌ی خود را برای شرکت در رقابت اسکار معرفی کنند. نامزدهای نهایی نودمین دوره‌ی جوایز اسکار در تاریخ بیست و سوم ژانویه (۳ بهمن) اعلام خواهند شد و مراسم اصلی نیز در شب چهارم مارس (۱۳ اسفند) در سالن دالبی تئاتر در لس آنجلس برگزار می‌شود.


منبع Variety
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده