نویسنده: فریده صالحی
// چهار شنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۵

چرا مایکل کیتون به بازی در دو قسمت از فیلم Batman بسنده کرد

مایکل کیتون که با بازی در دو فیلم بتمن خود را تبدیل به یکی از بهترین بازیگران بتمن کرد، درباره بازی نکردن در قسمت سوم این سری فیلم توضیحاتی ارائه کرده است.

زمانی که اعلام شد مایکل کیتون برای نقش بروس وین/بتمن فیلم تیم برتون انتخاب شده است و قرار است در فیلم بتمن (Batman) ایفای نقش کند، در ابتدا بحث‌های خیلی زیادی در رابطه با این تصمیم و انتخاب این بازیگر برای نقش بتمن مطرح شد. می‌توان گفت که کیتون با بازی و عملکردش در این فیلم تقریبا تمام دنیا را متعجب کرد و تا به امروز خیلی از طرفداران همچنان به او به عنوان یکی از بهترین بازیگران در یکی از بهترین لایو اکشن‌های شوالیه تاریکی نگاه می‌کنند. با اینکه وی به محبوبیت خیلی زیادی رسید و خیلی‌ها بتمن او را دوست داشتند پس چرا بعد از ایفای نقش تنها در دو فیلم این نقش را کنار گذاشت؟ در مصاحبه‌ای که صرفا برای فیلم آدم‌کش آمریکایی (American Assassin) برگزار شده بود، این بازیگر محبوب سفره دلش را باز کرد و با قاطعیت درباره این تصمیمش صحبت کرد و اعتراف کرد که داستانی که برای قسمت سوم فیلم بتمن در نظر گرفته شده و نوشته شده بود، به اندازه کافی خوب نبوده است و حتی مسائل خاص که به صورت افراطی در فیلم به کار رفته بود هم کمک چندانی به بهتر شدن آن نکرد. او در اینباره به مصاحبه‌کننده توضیح داد:

متاسفانه فیلم دیگر مثل قبل و به اندازه کافی خوب نبود. من سعی کردم همچنان صبور باشم اما بعد از یک زمان خاصی جوری شده بودم که انگار دیگر نمی‌توانستم این وضع را تحمل کنم و انگار وضع داشت بدتر از قبل می‌شد و همچنان به بد شدن خودش ادامه می‌داد. من فکر می‌کند که با قسمت دوم و قسمت‌های بعدی فیلم بتمن یک خاطره بد از دهه ۹۰ به وجود آمده و به نظر می‌رسد که متاسفانه من هم در آن شریک بودم و به این خاطره بد کمک کردم. زمان ساخت آن فیلم زمانی بود که هرکسی به خاطر داشتن جت و این قبیل وسایل معروف و محبوب می‌شد.

یک قانون نانوشته می‌گوید که تو هر چقدر هم تلاش خود را بکنی و سعی کنی بهترین باشی باز هم با گزینه‌های قبل از خودت مقایسه می‌شوی

اگر شما اطلاعی از تاریخچه هالیوود در زمینه فیلمسازی مبارز شنل‌پوش یعنی بتمن داشته باشید، می‌دانید که مایکل کیتون در حرف‌هایش دارد به چه چیزی اشاره می‌کند. بعد از اینکه تیم برتون دو اثر خود را درباره بتمن یعنی فیلم بتمن (Batman) و فیلم بازگشت بتمن (Batman Returns) ساخت و تقریبا کارش را با ساخت این سری فیلم به اتمام رساند، از همان زمان جوئل شوماخر ساخت بقیه فیلم‌های بتمن را برعهده گرفت و تقریبا تمامی زحماتی که برای آثار قبل از کشیده شده بود را از بین برد. با اینکه قسمت سوم بتمن به دست تیم برتون ساخته نشد، اما در نهایت ساخته شد و با نام بتمن برای همیشه (Batman Forever) و با بازی وال کیلمر در نقش بتمن به روی پرده سینماها رفت. یک قانون نانوشته می‌گوید که تو هر چقدر هم تلاش خود را بکنی و سعی کنی بهترین باشی باز هم با گزینه‌های قبل از خودت مقایسه می‌شوی. در نهایت براساس همین قانون وال کیلمر نتوانست موفق چندان زیادی را از آن خود کند و نقش بتمن را در فیلم بتمن و رابین (Batman & Robin) به جورج کلونی سپرد و راه را برای او هموار کرد تا مردم امیدوار شوند که شاید گزینه بعدی بتمن خوبی برای آنها باشد. البته این فیلم هم محبوب نشد و نسبت به بتمن وال کیلمر هم فروش خیلی کمتری داشت و هم محبوبیت کمتری از طرف طرفداران و منتقدان دریافت کرد.

بعد از فیلم‌های برتون و کیتون که محبوبیت خیلی زیادی داشت، دو فیلم Batman Forever و Batman & Robin با قدرت خیلی زیادی تقریبا حجم زیادی از این محبوبیت را از بین برد و کریستوفر نولان با سه گانه خود دوباره این شخصیت را به اوج محبوبیت خود در سینماها رساند

در مقایسه با فیلم‌های برتون و کیتون، این بازه زمانی از فیلم‌های بتمن زرق و برق زیادی دارد و به کار بردن اسبا‌ب‌بازی‌ها، ابزار جذاب و تکنولوژی‌هایی در این سری فیلم‌ها، یک حس فراگیر تبلیغاتی به آن‌ها داده است. همچنین بعد از فیلم‌های برتون و کیتون با محوریت بتمن و داستانش، بقیه آثاری که ساخته شد کمی پسرفت کرد و اعتبار خود را در سینما از دست داد. اما بعد از مدتی کریستوفر نولان پا به عرصه ساخت فیلم با محوریت بتمن گذاشت و سه گانه شوالیه تاریکی خود را با فیلم بتمن آغاز می‌کند (Batman Begins) کلید زد و داستان این شخصیت را دوباره به همان تاریکی‌ای که قبلا و در زمان برتون و کیتون داشت بازگرداند. همچنین او با ساخت این سه گانه راه را برای ابرقهرمان‌های دنیای مدرن‌تر از خودش هموار کرد.

به نظر می‌رسد که مایکل کیتون از اینکه این نقش را کنار گذاشته و دیگر در هیچ فیلم دیگری نقش این ابرقهرمان شنل‌پوش را بازی نکرده است به هیچ عنوان پشیمان نیست. کیتون در ادامه مصاحبه‌اش با گزارشگر سایت خبرگزاری The Guardian توضیح داد که او تصمیم درستی را گرفته است زیرا خیلی از افرادی که در فیلم‌های دهه ۱۹۹۰ حضور داشتند و درگیر آنها بودند، دیگر تقریبا در همان استودیوها حضور ندارند و نقش‌هایی را بازی نکردند که مربوط به آن فیلم‌ها باشد. او در ادامه بیشتر در اینباره توضیح داد:

آن زمان من با خودم فکر کردم که قرار است مدت زیادی در این عرصه و در صنعت فیلمسازی بمانم و من این وضعیت کنونی‌ام را نمی‌خواهم. من به این مسئله افتخار نمی‌کنم اما واقعیت این است که تصمیم درستی را گرفته‌ام و حق با من بوده است. 

اگرچه او دیگر به عنوان محافظ و شهروند محبوب شهر گاتهام فعالیت نمی‌کند اما قرار است ما مایکل کیتون را روی پرده سینما در اثر جدیدش یعنی فیلم American Assassin به عنوان یک مامور سازمان سیا به نام استن هارلی ببینیم که جمعه همین هفته یعنی ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) در سینماهای سراسر دنیا اکران خواهد شد. همچنین درباره مبارز شنل‌پوش هم باید بگوییم که اگرچه مایکل کیتون این نقش را رها کرده ولی ما قرار است در آینده‌ای نزدیک شاهد حضور بن افلک در این نقش باشیم. نسخه جدید بتمن را ابتدا ما در فیلم بتمن علیه سوپرمن: صبح عدالت (Batman vs Superman: Dawn Of Justice) دیدیم و حال قرار است دوباره در فیلم لیگ عدالت (Justice League) که در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۷ (۲۶ آبان ۱۳۹۶) اکران می‌شود، شاهد هنرنمایی او باشیم.


منبع Cinemablend
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده