نویسنده: رضا علمی
// دوشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۸

برندگان هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم ونیز اعلام شدند

فیلم The Shape of Water (شکل آب) به کارگردانی گیرمو دل تورو، برنده جایزه شیر طلایی هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم ونیز شد. اسامی دیگر برندگان بخش‌های اصلی نیز اعلام شد.

طی چند روز گذشته تمامی نگاه‌ها معطوف به جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو بود، ولی خب در همین حین جشنواره معتبر دیگری نیز در حال برگزاری بود و با معرفی بهترین‌ها به کار خود پایان داد. جشنواره فیلم ونیز، قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان، یکی از بزرگ‌ترین فستیوال‌های سینمایی و البته معتبرترین آن‌ها است که در این چند ساله معمولاً میزبان هیجان‌انگیزترین آثار فصل پاییز پیش از اکران آن‌ها بوده است. حال فرقی نمی‌کند این فیلم‌ها در ژانرهایی چون کمدی سیاه باشند، اتفاقات گزنده و تلخ اجتماعی را به تصویر بکشند یا در مورد هیولاهای اعماق اقیانوسی باشند که عاشق زنی لال می‌شوند! خوشبختانه در هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم ونیز ایتالیا، برای طرفداران هر ژانری فیلمی پیدا می‌شد. 

Del-Toro

خوشمان بیاید یا نه، دریافت چنین جوایزی تأثیر خود را روی نامزدها و برندگان مراسم اسکار خواهد گذاشت. جالب است بدین نکته هم اشاره داشته باشیم که جشنواره فیلم ونیز را می‌توان آغازکننده فصل جوایز سینمایی در نظر گرفت که نهایتاً این فصل جوایز سینمایی به مراسم اسکار منتهی می‌شود. سایت هالیوود ریپورتر در گزارشی که در سال ۲۰۱۶ منتشر کرد، بدین نکته اشاره داشت که برخی از فیلم‌های موفق و بسیار معروف سالیان اخیر، ابتدا در جشنواره فیلم ونیز معرفی شدند؛ فیلم‌هایی همچون Gravity (جاذبه - ۲۰۱۳) به کارگردانی آلفونسو کوارون، فیلم Birdman (بردمن - ۲۰۱۴) به کارگردانی الخاندرو گونسالس اینیاریتو، فیلم Spotlight (اسپات‌لایت - ۲۰۱۵) به کارگردانی توماس مک‌کارتی و فیلم La La Land (لا لا لند - ۲۰۱۶) به کارگردانی دیمن شزل. طبق گزارش سایت وِرایتی (Variety)، در جشنواره امسال فیلم ونیز، فیلم‌ Mother (مادر) به کارگردانی دارن آرونوفسکی، Three Billboards Outside Ebbing Missouri (سه بیلبورد بیرون ابینگ، میسوری) به کارگردانی مارتین مک‌دوناگ و The Shape of Water (شکل آب) گیرمو دل تورو حضور داشتند که فیلم گیرمو دل تورو توانست جایزه شیر طلایی را از آن خود کند.

لیست برترین‌های جشنواره فیلم ونیز به ترتیب زیر است:

  • برنده بهترین فیلم و جایزه شیر طلایی:

فیلم The Shape of Water به کارگردانی گیرمو دل تورو

  • برنده بخش جایزه بزرگ هیئت داوران:

فیلم Foxtrot (فاکس‌تروت) به کارگردانی ساموئل موآز

  • برنده جایزه شیر نقره‌ای برای بهترین کارگردانی:

خاویر لگراند برای فیلم Custody (سرپرستی)

  • برنده بخش وولپی کاپ برای بهترین بازیگر زن:

شارلوته رمپینگ برای فیلم Hannah (هانا)

  • برنده بخش وولپی کاپ برای بهترین بازیگر مرد:

کامل الباشا برای فیلم The Insult (دشنام)

  • جایزه بهترین فیلمنامه:

مارتین مک‌دوناگ برای فیلم Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

  • جایزه ویژه هیئت داوران:

فیلم Sweet Country (سرزمین شیرین) به کارگردانی وارویک تورنتون

با اینکه قضاوت در مورد این فیلم‌ها زود است و باید منتظر بمانیم و عملکرد آن‌ها را در دیگر جشنواره‌های پیش رو نیز ببینیم، ولی بد نیست عناوین این‌ فیلم‌ها، نام کارگردانان و همچنین بازیگران آن‌ها را به خاطر بسپارید؛ چرا که احتمالاً از آن‌ها بیشتر خواهیم شنید. هر سال لیست اسکار از یک جایی شروع می‌شود و جشنواره فیلم ونیز یکی از بهترین‌ها در مقدمه‌چینی این لیست است.

گفتنی است پیش از این نیز در خبری اعلام کردیم که فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» به کارگردانی وحید جلیلوند، در جشنواره فیلم ونیز حضور داشت و موفق شد در نهایت دو جایزه در بخش افق‌های نو دریافت کند. نوید محمدزاده، برای ایفای نقش در این فیلم جایزه بهترین بازیگر را در بخش افق‌های نو جشنواره فیلم ونیز دریافت کرد. همچنین وحید جلیلوند هم در این بخش موفق به دریافت جایزه بهترین کارگردان شد.


منبع Screencrush
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده