نویسنده: محمد کیانی
// جمعه, ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۱

پیش نمایش بازی Sonic Mania

Sonic Mania چند روز دیگر عرضه خواهد شد تا خاطرات گیمرها با اولین بازی های سونیک را تازه کند. با پیش نمایش جدیدترین بازی سونیک با زومجی همراه باشید.

چند نسل قبل، پیش از آنکه اولین پلی‌استیشن با ورود خود دنیای کنسول‌ها را متحول کند، صنعت گیم توسط دو رقیب دیرینه هدایت می‌شد. در سال‌های آغازین دهه ۹۰ میلادی این سگا و نینتندو بودند که بر دنیای بازی‌های ویدیویی حکومت می‌کردند. هر کدام از این دو شرکت شخصیتی را نیز به عنوان نماد خود برگزیده بودند. انتخاب نینتندو لوله کش ایتالیایی بود و سگا نیز خارپشت آبی را به عنوان نماد خود برگزیده بود. در طی سال‌های حضور ماریو و سونیک در صنعت گیم، بازی‌های با کیفیت متعددی با حضور هر کدام از این دو شخصیت دوست داشتی به بازار عرضه شد که هر کدام توانستند طرافدان بیشماری را برای هر کدام از آن‌ها دست و پا کنند. با این حال این شرایط پایدار نبود؛ اگرچه سال‌های متمادی است که شاهد حضور قدرتمند ماریو در صنعت گیم هستیم، اما این موضوع به هیچ وجه در مورد سونیک صدق نمی‌کند. پس از افول و سقوط سگا در نسل‌های پنجم و ششم بازی‌های ویدیویی، سونیک دوران پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. ماحصل حضور خارپشت آبی در سه نسل اخیر، تعداد قابل توجهی بازی بی کیفیت و تعداد معدودی بازی قابل قبول بوده است. در نسل هشتم اما، اوضاع برای سونیک بسیار بد تر از گذشته پیش می‌رود. در طی نسل جاری سگا سری Sonic Boom را خلق کرد که آثار عرضه شده تحت نام آن هر کدام میخ محکمی بر تابوت سونیک زدند و امیدها را برای حضور این شخصیت دوست داشتنی در  اثری مناسب را بیش از پیش کمرنگ کردند. در این شرایط و در زمانی که سگا در تلاش است تا سونیک را احیا کند، شاهد بازی جدید هستیم که به مناسبت ۲۵ سالگی سونیک در حال ساخت است و در تلاش است تا به وسیله بازگشت به ریشه‌ها بخشی از جایگاه و شهرت از دست رفته خارپشت آبی را به وی باز گرداند. سونیک جدید دنباله‌ای معنوی برای سری Sonic the Hedgehog به شمار می‌رود و با گیم‌پلی و گرافیک دو بعدی خود این موضوع را بیش از پیش به رخ می‌کشد. در ادامه با پیش نمایش جدیدترین بازی سونیک با زومجی همراه باشید.

پیش نمایش Sonic

Sonic Mania دنباله‌ای معنوی برای سری Sonic the Hedgehog به شمار می‌رود و با گیم‌پلی و گرافیک دو بعدی خود این موضوع را بیش از پیش به رخ می‌کشد

در بازی‌های پلتفرمر همواره داستان نقشی بسیار کمرنگ دارد که این موضوع در رابطه با بازی Sonic Mania نیز صدق می‌کند. پس از وقایع رخ داده در عنوان Sonic & Knuckles، سونیک، تیلز و ناکلز  سیگنال قدرتمندی از انرژی را از فاصله‌ای دور دریافت می‌کنند و تصمیم می‌گیرند تا به دنبال منبع آن بگردند. در این میان مطابق با همیشه دکتر روباتنیک (Doctor Robotnik) پلید نیز نیروهایش را برای دستیابی زودتر به منبع سیگنال و مقابله با سونیک و دوستانش راهی می‌کند. داستان بازی در همین چند سطر خلاصه می‌شود و همانطور که ذکر شد نمی‌توان انتظار داستان خاصی را از این بازی داشت.

در زمینه گیم‌پلی اما بحث کاملا متفاوت است. اینجا جایی است که تمرکز بازی‌های سونیک همواره روی آن قرار داشته و سازندگان پیوسته به دنبال خلق تجربه‌ای مناسب در این بخش بوده‌اند. Sonic Mania به مانند اولین بازی‌های عرضه شده با حضور سونیک، در سبک پلتفرمر دو بعدی دسته بندی می‌شود. در طی بازی امکان انتخاب یکی از سه شخصیت سونیک، تیلز و ناکلز برای پیشبرد مراحل به بازیکن داده می‌شود که هر یک از این سه شخصیت‌ توانایی مخصوص به خود را دارد. توانایی ویژه سونیک Drop Dash است، تیلز می‌تواند پرواز و شنا کند و ناکلز نیز امکان سر خوردن و بالا رفتن از دیوارها را دارد. همچنین علاوه بر بازی تک نفره با هر کدام از شخصیت‌های بازی، امکان حضور همزمان و همکاری سونیک و تیلز در بازی وجود دارد که در این حالت امکان بازی کو-آپ فراهم می‌شود یا در صورت بازی تک نفره، هوش مصنوعی کنترل تیلز را بر عهده خواهد گرفت.

پیش نمایش Sonic

هر مرحله در Sonic Mania به دو بخش (با نام Act) تقسیم می‌شود که در ضمن پیشروی در هر کدام می‌بایست با دشمنان مختلفی مواجه شوید. در پایان هر اکت نیز یک باس فایت انتظارتان را خواهد کشید و پس از شکست باس، داستان بازی توسط کات سین انتهایی هر اکت ادامه خواهد یافت. به گفته سازندگان در Sonic Mania علاوه بر مراحل جدید، شاهد ریمیکس دوباره مراحل قدیمی از بازی‌های مختلف سونیک هستیم که این مورد را می‌توان نکته‌ای مثبت ارزیابی کرد که سبب تجدید خاطره گیمر‌های قدیمی با بازی‌های گذشته خواهد شد.

مانند هر کدام از بازی‌های دیگر سونیک، هدف اصلی در هر کدام از مراحل علاوه بر تقابل با دشمنان، جمع آوری حلقه‌های طلایی موجود است. این حلقه‌ها مانند گذشته نقش بسیار مهمی را به عنوان واحد سلامتی ایفا می‌کنند؛ با هر بار اشتباه و برخورد با موانع، سونیک تعدادی از حلقه های خود را از دست می‌دهد. این موضوع تا زمانی که هنوز حلقه‌ای داشته باشید ادامه می‌یابد و در صورت از دست دادن تمامی حلقه‌ها Game Over خواهید شد. همچنین در طی مراحل بازی تلویزیون‌هایی وجود دارند که هر کدام شامل حلقه‌ها، پاور آپ‌ها و سپرهای مختلف خواهد بود. علاوه بر حلقه‌ها و تلوزیون‌های مذکور، حلقه‌های بزرگی نیز در هر کدام از مراحل به صورت مخفی قرار گرفته‌اند که با به دست آوردن آن‌ها امکان دستیابی به مراحلی شبه سه بعدی فراهم می‌شود. در طی این مراحل سونیک موظف است با عبور از موانع و جمع آوری کره‌های رنگی، به منظور افزایش سرعت، به تعقیب یک سفینه فضایی بپردازد که با خود یک «زمرد آشوب» را حمل می‌کند. در بعضی از این مراحل سونیک حلقه‌های خود را نیز به مرور زمان از دست می‌دهد و شما موظف هستید تا با جمع آوری حلقه‌های جدید کاهش حلقه‌های خود را جبران کنید. در غیر اینصورت و در صورت از دست دادن تمامی حلقه‌ها پیش از دستیابی به سفینه پرنده، مرحله به اتمام خواهد رسید و مجبور به شروع دوباره آن خواهید بود.

پیش نمایش Sonic

مانند هر کدام از بازی‌های دیگر سونیک، هدف اصلی در هر کدام از مراحل علاوه بر تقابل با دشمنان، جمع آوری حلقه‌های طلایی موجود است

علاوه بر موارد ذکر شده، مراحل کره آبی (Blue Sphere) نیز از Sonic the Hedgehog 3 در این بازی باز خواهند گشت و روش دستیابی به آن‌ها ورود به پرتالی است که در صورت عبور کردن از هر چک پوینت با بیش از ۵۰ حلقه در طی مراحل ظاهر می‌شود. جدای از این مورد برای مراحل بازی حالت زمانی (با نام تایم اتک) نیز در نظر گرفته شده است. در این حالت باید هر مرحله را در کم‌ترین زمان ممکن به اتمام برسانید و نتیجه به دست آمده توسط شما در لیدربورد بازی ثبت خواهد شد. مورد جالبی که سازندگان در این قسمت بازی قرار داده‌اند، امکان شروع مجدد هر مرحله در هر قسمت از آن به صورت کاملا سریع و بدون وقفه است که با توجه به سرعت بالای بازی در این حالت و احتمال وقوع اشتباه توسط بازیکنان، این تصمیم سازندگان را می‌توان هوشمندانه ارزیابی کرد.

شاید امروزه سونیک به سبب تصمیمات اشتباه سگا محبوبیت خود را از دست داده و جایگاه خود را به رقبایی چون ریمن واگذار کرده باشد، اما در هر حال این کاراکتر دوست داشتنی بخشی از کودکی بسیاری از گیمرها را به خود اختصاص داده است؛ گیمرهایی که از طریق بازی‌های مختلف ماجرای وی را دنبال کرده‌اند و همواره از عرضه بازی شایسته‌ای از سونیک استقبال می‌کنند. Sonic Mania در در تاریخ ۲۴ مرداد (۱۵ آگوست) برای پی‌سی، ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 4 و نینتندو سوییچ عرضه خواهد شد؛ بازیی که سعی دارد با بهره‌گیری از تعدادی از برترین المان‌های سونیک‌های دهه ۹۰، اثری شایسته را در اختیار طرفدارن قدیمی این سری قرار دهد. این که سگا و سازندگان بازی چقدر در دستیابی به هدف خود موفق خواهند بود چیزی است که در کمتر از ۱۰ روز دیگر و با عرضه بازی مشخص خواهد شد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده