نویسنده: فریده صالحی
// شنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۴۵

نولان قصد داشت فیلم دانکرک را بدون هیچ فیلمنامه ای بسازد

کریستوفر نولان، کارگردان و نویسنده فیلم دانکرک (Dunkirk)، اعلام کرد که ابتدا قصد داشت این فیلم حماسی جنگ جهانی دوم را بدون هیچ فیلمنامه‌ای بسازد.

فیلم Dunkirk یکی از ۱۰ فیلم برتر کارگردان تحسین‌شده و محبوب یعنی کریستوفر نولان است که یک‌بار دیگر با روشی که خودش دارد کمپانی برادران وارنر را به ساخت و انتشار یک فیلم جنگی آن هم در تابستان (معمولا این‌گونه فیلم‌ها در فصل پاییز و در نزدیکی مراسم مختلف ساخته و اکران می‌شود) تشویق کرد. این‌گونه شد که این فیلم نولان هم مانند خیلی از آثار دیگرش یکی از فیلم‌های پرفروش شد و در دو هفته‌ی اول اکرانش در جایگاه بالایی در جدول باکس آفیس قرار گرفت و توانست نظر و توجه مردم را به خوبی به خود جلب کند.

همان‌طور که شما هم از آمار باکس آفیس خبر دارید، ریسکی که نولان و کمپانی برادران وارنر کردند امتحان خودش را به خوبی پس داد. این فیلم نه‌تنها در فروش داخلی به ۱۱۲.۶ میلیون و در فروش بین‌المللی به ۱۵۳.۱ میلیون دلار رسید و جمعا توانست ۲۶۵.۷ میلیون دلار را از آن خود کند، بلکه نقد‌های مثبت زیادی در وصف این فیلم منتشر شده و همچنین زمزمه‌هایی درباره اینکه این فیلم قرار است به مراسم اسکار راه پیدا کند هم هست.

داستان فیلم جدید کریستوفر نولان از جایی شروع می‌شود که ۴۰۰ هزار سرباز ارتش متفقین در سال ۱۹۴۰ در ساحل دانکرک فرانسه گرفتار شده‌اند. داستان از سه زاویه دریا، آسمان و زمین فیلمبرداری شده است. با احتساب تفاوتی که این فیلم با رقبای تابستانی خود دارد، به نظر می‌رسد این فیلم منحصربه‌فرد‌تر هم می‌تواند باشد. هالیوود ریپورتر در مصاحبه‌ای با کریستوفر نولان و برادر و همکار همیشگی‌اش جاناتان درباره فیلمنامه منتشر شده از این فیلم سوالاتی پرسید. او در این مصاحبه اعلام کرد که در ابتدا احساس می‌کرد که اگر بدون هیچ فیلمنامه و اسکریپتی پیش برود خیلی راحت‌تر است و در ادامه عنوان کرد:

من به نقطه‌ای رسیده بودم که دقیقا میدان دید، حرکت‌ها و جنبش‌ها را می‌دانستم و حتی به جایی رسیده بودم که اطلاع داشتم چگونه باید تمامی عناصر و جزئیات داستان را کنار هم بگذارم تا به انتهایی که دوست دارم برسم؛ به خاطر اینکه جغرافیای بسیار ساده‌ای داشت و من اصلا به این فکر نمی‌کردم که فیلمنامه‌ای هم لازم باشد.

Dunkirk

نولان این ایده‌ی خود را با اما توماس، همسر و تهیه کننده‌اش، و همچنین طراح تولید خود یعنی نیتن کراولی که همکاری آنها سال‌های زیادی است که به طول انجامیده در میان گذاشته بود. او گفت:

من گفتم: «من هیچ اسکریپت و فیلمنامه‌ای نمی‌خواهم. چون تمام قصدم این است که فقط آن را نشان دهم.» من ایده‌ام این‌گونه بود که هرچیزی را که می‌خواهم مردم ببینند نمایش دهم و از آن فیلم بگیرم.

همچنین او توضیح داد که چرا دیگر از طریق دیالوگ داستان را پیش نمی‌برد و از یک روایت محرک احساسی به وسیله گفت‌وگو استفاده نمی‌کند:

من فکر می‌کنم که دیگر به نوعی در این روش حرفه‌ای و استاد شدم.

همچنین نولان عنوان کرد که ایده پیش بردن فیلمبرداری فیلم بدون هیچ‌گونه فیلمنامه‌ای خیلی طول نکشید و گفت:

اما طوری به من نگاه کرد که انگار کمی دیوانه شده‌ام و انگار شبیه به... درست است... این ایده خیلی کارساز نبود و نمی‌شد به این روش پیش رفت.

در آخر به نظر می‌رسید که نولان به یکی از خواسته‌های خودش رسیده و در مقایسه با فیلم‌های خیلی خوبی که در رزومه کاری خود دارد، این فیلم از دیالوگ خیلی کمتری برخوردار است. بر اساس گزارش‌ها، فیلمنامه او «خیلی خیلی سریع» نوشته شده و تنها ۷۶ صفحه دارد. همین کم بودن فیلمنامه، این قضیه را توجیه می‌کند که چرا فیلم دانکرک یکی از کوتاه‌ترین فیلم‌های نولان با مدت زمان ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه است.

در حالی که به نظر می‌رسد جدید‌ترین فیلم کریستوفر نولان در بسیاری از بخش‌های مراسم جایزه اسکار مانند بهترین کارگردان و بهترین تصویر و فیلمبرداری کاندید شود، خیلی جالب است که ببینیم چگونه داوران و رای‌دهندگان این مراسم قرار است فیلمنامه این فیلم را برای بخش بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی بررسی کنند. با توجه به تصاویر و فیلمبرداری خیره‌کننده‌ای که از فیلم گرفته شده، هیچ تعجبی ندارد که با دیدن تصاویر قدرتمند آن، صداها و اقدامات بی‌صدا و بدون دیالوگ بازیگران و تلاش از روی استیصال سربازان برای زنده ماندن در آن ساحل، بیننده شگفت‌زده خواهد شد. پس ما امیدواریم که مسئولان مراسم اسکار فقط به فیلمنامه کم دیالوگ آن توجه نکنند و کل فیلم و داستان را با همه ویژگی‌هایی که آن را فوق‌العاده می‌کند بررسی کنند.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده