// سه شنبه, ۷ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۱

اد اسکرین برای مقابله با تصور نژادپرستی از پروژه Hellboy کناره گیری کرد

اد اسکرین پس از اعتراضات فراوان به انتخاب وی برای نقش شخصیت بن دیمیو که اصالتی شرقی دارد، کناره ‌گیری رسمی‌اش را از بازی در ریبوت فیلم پسر جهنمی (Hellboy) اعلام کرد.

پس از اینکه اد اسکرین، بازیگر ۳۴ ساله‌ی بریتانیایی، توسط کمپانی‌های لجندری و میلنیوم برای بازی در نقش شخصیت بن دیمیو، در ریبوت فیلم Hellboy انتخاب شد، پس از بالا گرفتن اعتراضات به این انتخاب در محیط‌های مجازی، او به طور رسمی کناره‌گیری‌اش را از بازی در این فیلم اعلام کرد. از آنجایی که شخصیت بن دیمیو  اصالتی آسیایی و به‌طور ویژه ژاپنی دارد، در واقع این اعتراضات نه به واسطه‌ی انتخاب شخص اسکرین که به واسطه‌ی انتخاب بازیگری سفیدپوست برای ایفای نقش شخصیتی آمریکایی-آسیایی صورت گرفته است؛ کاری که هالیوود از دیرباز در قالب سفیدپوست‌نمایی یا وایت واشینگ (Whitewashing) در حال انجام آن است. انصراف اسکرین از ایفای این نقش، با موجی از تحسین‌ها از طراف کاربران محیط‌های مجازی همراه شد.

اسکرین که سال گذشته با بازی در فیلم ددپول (Deadpool)، نقش‌آفرینی به جای یک شخصیت کمیک (آژاکس) را تجربه کرد، با انتشار بیانیه‌ای در حساب توییترش، از جدایی خود از پروژه‌ی «پسر جهنمی» خبر داد:

هفته‌ی گذشته اعلام شد که من در ریبوت فیلم Hellboy نقش بن دیمیو را ایفا خواهم کرد. من در شرایطی بازی در نقش این شخصیت را پذیرفتم که از اصالت آسیایی آن بی‌خبر بودم. پس از اعلام این خبر، بحث‌های پرتنش بسیاری شکل گرفت و  افراد بسیاری ناراحت شدند که این مسئله کاملا قابل درک است. پس من باید بهترین کار را انجام می‌دادم.

این طبیعی است که به تصویر کشیدن دقیق این شخصیت از لحاظ فرهنگی برای علاقه‌مندان به سینما اهمیت ویژه‌ای داشته باشد و قطعا بی‌توجهی به این مسئولیت، باعث گسترش تصور نگران‌کننده‌ی کمرنگ شدن اقلیت‌های نژادی در سینما می‌شود. من احساس کردم مهم است که به این خواسته احترام بگذارم. بنابراین تصمیم گرفتم از کار کنار بکشم تا شخص مناسب‌تری به ایفای این نقش بپردازد. تنوع نژادی مسئله‌ی مهمی است؛ خصوصا برای خود من که اصالتا ترکیبی از چند نژاد هستم. مسئولیت ما این است که در لحظات دشوار، تصمیمات اخلاقی صحیحی بگیریم و با معترضان همراه شویم.

امیدوارم روزی برسد که دیگر نیازی به چنین بحث‌هایی نباشد و تنوع نژادی در هنر به یک واقعیت تبدل شود. از اینکه از پروژه‌ی پسر جهنمی جدا می‌شوم ناراحتم، ولی اگر این تصمیم کمک می‌کند که ما به روزی که به آن اشاره کردم نزدیک‌تر شویم، پس در نهایت ارزشش را خواهد داشت.

Ed Skrein

در ادامه کمپانی لاینزگیت به عنوان توزیع‌کننده‌ی ریبوت پسر جهنمی، حمایت خود را از تصمیم اسکرین اعلام کرد:

اد پیش ما آمد و به شدت روی تصمیمش مصر بود. ما نیز از تصمیم فداکارانه‌ی وی حمایت کردیم. هدف ما به هیچ وجه ایجاد حساسیت روی مسائل قومی و نژادی نبود و ما تنها به دنبال بازیگری بودیم که بهترین ارتباط را با ریشه‌ی اصلی شخصیت بن دیمیو برقرار کند.

با حلول روح یک جگوار در بدن بن دیمیو، او دوباره به زندگی بازگشته و به جز زخم‌هایی که در سمت چپ صورتش شکل گرفته، باقی جراحت‌هایش بهبود می‌یابند

شخصیت بنجامین دیمیو که اصالتی آمریکایی-ژاپنی دارد در خانواده‌ای نظامی رشد کرده و پدرش در بیش از ۲۰ ماموریت در جنگ ویتنام شرکت داشته است. او هم سال‌ها است که در ارتش خدمت می‌کند و به درجه‌ی کاپیتانی نیز دست یافته است. بن به عنوان فرمانده جوخه‌ی هشت سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا در تاریخ دهم ژوئن ماموریت می‌یابد تا تعدادی راهبه را در جنگل‌های بولیوی از چنگال گروهی از بنیادگرایان که نام ترو پث (True Path) یا «مسیر درست» را روی خود گذاشته‌اند نجات دهد. در ادامه با حمله‌ی فرقه‌ای محلی که جگوار را به عنوان خدای خود می‌پرستند، تمام نیروهای بن، راهبه‌ها و بنیادگرایان کشته می‌شوند و تنها او است که زنده می‌ماند. در نهایت بن نیز بر اثر جراحاتی که بر وی وارد آمده جان خود را از دست می‌دهد، ولی در ادامه، با حلول روح یک جگوار در بدن وی، او دوباره به زندگی بازمی‌گردد و به جز زخم‌هایی که در سمت چپ صورتش شکل گرفته، باقی جراحت‌هایش بهبود می‌یابند. دیمو در سال ۲۰۰۴ به عضویت مرکز تحقیقات و دفاع از موجودات ماورالطبیعه (B.P.R.D) درآمده و به خاطر سابقه‌ی نظامی‌اش، در مسائل مربوط به مبارزه با تهدیدهای ماورایی به شدت کمک حال این مرکز می‌شود. این در حالی است که بن به واسطه‌ی ماهیت پیچیده‌‌اش که گاهی اوقات ظاهر او را نیز تبدیل به جگوار می‌کند، از نظر شخصیتی دائما با شیاطین درونی‌اش در کشمکش است.

Hellboy

در سال‌های اخیر نیز اعتراضات بسیاری در استفاده‌ی هالیوود از بازیگران سفیدپوست برای ایفای نقش شخصیت‌های کمیک آسیایی صورت گرفته که استفاده‌ی سازندگان دکتر استرنج (Doctor Strange) از تیلدا سوئینتن بریتانیایی در نقش Ancient one که در منابع کمیک، این شخصیت مردی اهل آسیای شرقی است و استفاده از اسکارلت جوهانسون آمریکایی در نقش میجر در فیلم شبه درون پوسته (Ghost in the Shell) که او نیز اصالتی ژاپنی دارد، از آخرین نمونه‌های این انتخاب‌های غلط است.

سفیدپوست نمایی یا وایت واشینگ قدمتی به اندازه‌ی تاریخ خود سینما دارد

سفیدپوست‌نمایی یا وایت واشینگ قدمتی به اندازه تاریخ خود سینما دارد. پیش از این بارها و بارها از بازیگران مطرح هالیوودی در نقش‌های سیاه‌پوستان، سرخ‌پوستان، آسیایی‌ها و اعراب استفاده شده که در این میان می‌توان به بازی جان وین در نقش چنگیز خان مغول، یول براینر و رکس هریسون در نقش پادشاهان تایلند، لارنس الیویه در نقش اتلوی سیاهپوست، الک گینس در نقش ملک فیصل اول (حاکم عراق)، بن کینگزلی در نقش ابو علی سینا، جیک جیلنهال در نقش شاهزاده ایرانی، آل پاچینو در نقش تونی مونتانای کوبایی، شان کانری در نقش مولا احمد الريسونی مراکشی و جنیفر کانلی در نقش آلیشیا نش السالوادوری اشاره کرد.

Hellboy

با توجه به اینکه تصویربرداری پسر جهنمی به کارگردانی نیل مارشال از ماه آینده آغاز خواهد شد، سازندگان کار به احتمال فراوان در همین چند روز آینده بازیگر دیگری را برای جایگزینی اسکرین معرفی خواهند کرد. تا به این لحظه حضور دیوید هاربر در نقش پسر جهنمی، میلا یوویچ در نقش ملکه خونین، ایان مک شین در نقش پروفسور بروم و ساشا لین در نقش آلیس موناهن قطعی شده است.


منبع Screen Rant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده