نویسنده: سهند عباسپور
// یکشنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۵۸

اولین نشانه های پشتیبانی ایکس‌ باکس وان از ماوس در برنامه Xbox Insider

بالاخره وعده پشتیبانی ایکس‌باکس وان از ماوس و کیبورد رنگ واقعیت به خود گرفته و می‌توان تعدادی از بازی‌هایی را که از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند از طریق برنامه Xbox Insider تجربه کرد.

همه‌ی ما می‌دانیم مدتی است که مایکروسافت قصد دارد پشتیبانی کامل از ماوس و کیبورد را به پلتفرم ایکس باکس وان اصافه کند. در حقیقت کسی شکی در مورد رخ دادن این اتفاق ندارد و بحث بیشتر بر سر زمان انجام آن است. حالا با عرضه‌ی نسخه‌ی بتای بازی Minecraft روی برنامه‌ی Xbox Insider، می‌توانیم اولین تجربه‌ را از انجام بازی روی پلتفرم ایکس‌باکس وان، با ماوس داشته باشیم.

نویسنده سایت WindowsCentral برای امتحان کردن این قابلیت از یک ماوس Razer Hex که از طریق درگاه یو‌اس‌بی به دستگاه متصل شده، استفاده کرده است. به گفته او، تاخیر (یا همان لگ) ورودی به حدی بالا است که نمی‌توان از ماوس برای بازی‌های شوتر اول-شخص رقابتی استفاده کرد، اما قطعا همین پشتیبانی فعلی قدم اول قابل توجهی برای پشتیبانی تمام و کمال یک کنسول خانگی از ماوس به حساب می‌آید و واضح است که اصلاحات و بهینه‌سازی‌های فراوانی در راه هستند.

نشانگر ماوس روی ایکس‌باکس وان در قیاس با ویندوز روی پی سی قدری بزرگ به نظر می‌رسد، اما عملکرد کلی آن از جمله اسکرول کردن که در تنظیمات بازی می‌توانید امکان استفاده از آن را فعال کنید، کاملا مناسب و روان است. 

مایکروسافت تاکید کرده که برای اجازه دادن به پشتیبانی از ماوس در جایی که منطقی نیست، نظیر مجبور کردن بازیکنان کنترلر به دست برای رقابت با بازیکنانی که ماوس را انتخاب می‌کنند، آن هم در بازی‌های شوتر اول-شخص یا RTS (استراتژی بی‌درنگ) رقابتی، هیچ برنامه‌ای ندارد و نخواهد داشت. با توجه به اینکه Minecraft در هر زمانی که بخواهد می‌تواند پشتیبانی از ماوس را فعال یا غیر فعال کند، می‌توان به این نتیجه رسید که در منوی بازی می‌شود جای ماوس را با کنترلر عوض کرد و این مطلب نشان‌دهنده‌ی آن است که ممکن است در آینده برای جلو‌گیری از رقابت غیر منصفانه، شاهد پلی‌لیستی مخصوص برای بازیکنانی که از ماوس و کیبورد استفاده می‌کنند و آن‌هایی که از دسته استفاده می‌کنند، باشیم.

پشتیبانی از ماوس باعث می شود که مایکروسافت در رقابت با دیگر کمپانی‌ها وجه تمایز جدیدی داشته باشد و گزینه‌های بیشتری برای بازی کردن در اختیار مخاطبان خود بگذارد. به طور طبیعی مدت زمانی طول می‌کشد تا این ویژگی در پلتفرم ایکس‌باکس وان جا بیفتد، اما مایکروسافت هم بسیار محتاطانه برای پیاده‌سازی این قابلیت کلیدی قدم برمی‌دارد. باید منتظر باشیم و ببینیم برنامه‌های آینده‌ی این کمپانی در این رابطه چه خواهد بود.  


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده