// یکشنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۱

معرفی انیمیشن کوتاه Zirve - قله

انیمیشن کوتاه Zirve (قله) در کنار نمایش دشواری‌های فتح قله یک کوه، داستانی احساس و غم‌انگیز را روایت می‌کند. با معرفی این انیمیشن کوتاه همراه باشید.

کوه‌نوردی و فتح قله‌های مرتفع جزء دشوار‌ترین ماجر‌اجویی‌ها و تجربه‌های بشریت است که افراد کمی اقدام به انجام آن می‌کنند و تعداد کمتری در این چالش به موفقیت می‌رسند. لذت و افتخار ایستادن بر قله کوه‌های مرتفع جهان به خصوص هشت‌هزارمتری‌ها با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست. اما چنین سفر مخاطره‌آمیزی چندان راحت و امن نیست. در طول تاریخ کوه‌نوردان و ما‌جرا‌جویان بسیاری جان خود را در این راه از دست داده‌اند. از بین این دست رخداد‌های نا‌گوار که در دل تاریخ جای گرفته‌اند و هیچ‌گاه از یاد نخواهند رفت، می‌توان به فاجعه ۱۹۹۶ کوه اورست (برای آشنایی با این حادثه می‌توانید کتاب Into Thin Air را مطالعه کنید) اشاره کرد. انیمیشن کوتاه Zirve تلاش‌های یک کوه‌نورد را با زیر لایه‌های درام به نمایش می‌گذارد.

انیمیشن با نمایی از کوهستان برفی شبیه به اورست آغاز می‌شود. مردی با تجهیزات کوه‌نوردی در حال نزدیک شدن است که به هیچ عنوان در برابر عظمت کوه به چشم نمی‌آید. پس از گذر از مسیر‌های صعب‌العبور نهایتا کوه‌نورد به جایی می‌رسد که رو در روی کوه قرار می‌گیرد. انگار که پرو‌تا‌گونیست یک بازی ویدیویی به آخرین مرحله و دشوار‌ترین نبرد رسیده است. اگر دیگر کوه‌نوردان برای افتخار آفرینی یا به دست آوردن تجربه‌ای هیجان انگیز اقدام به فتح قله‌ها می‌کنند، این کوه‌نورد اهداف دیگری را دنبال می‌کند. گذشته محرک اصلی او در انجام این عمل است. گذشته‌ای که خاطره‌ای تلخ را در خود جای داده است.

انیمیشن کوتاه Zirve - قله

حسین گولگن برای ساخت انیمیشن Zirve از موتور بازی‌سازی آنریل انجین استفاده کرده است

انیمیشن کوتاه قله اثری از کشور ترکیه است که کار‌گردانی آن را حسین گولگن بر‌عهده داشت است. او که مدرک لیسانس خود را از دپار‌تمان انیمیشن دانشگاه آنادولو، واقع در شهر اسکی‌شهر که در کنار دانشگاه‌های استانبول و فنی خاور‌میانه به عنوان یکی از بر‌ترین دانشگاه‌های ترکیه محسوب می‌شود، دریافت کرده است. حسین گولگن پس از فارغ‌التحصیلی در کمپانی‌ها و استودیو‌های متعددی از جمله Anima Istanbul، Imaj Animation و Cordoba Animation مشغول به کار شده و هم‌اکنون در استخدام کمپانی Lighthouse VFX است. وی در انیمیشن Bad Cat، اولین انیمیشن بلند کمپانی Anima Istanbul که لقب با‌سابقه‌ترین و بزرگ‌ترین تولید کننده انیمیشن تر‌کیه را یدک می‌کشد، به عنوان انیماتور حضور داشته است. حسین گولگن بر‌خلاف دیگر انیمیشن‌سازان از نرم‌افزار‌هایی همچون مایا بهره نبرده و در عوض به سراغ موتور بازی‌سازی آنریل انجین (Unreal Engine) رفته است.

انیمیشن کوتاه Zirve - قله

داستان برگرفته شده از واقعیت بر‌گ برنده انیمیشن کوتاه Zirve است. مخاطب در مسیر صعود به قله با شخصیتی همراه می‌شود که هیچ آشنایی با او ندارد و از انگیزه‌هایش بی‌خبر است. سازندگان به خوبی از عنصر غافلگیری استفاده کرده و با بهره‌گیری از تکنیک فلش بک حفره‌های داستانی را پر کرده‌اند. به همین دلیل به مرور با شخصیت کوه‌نورد و ویژگی‌ خاصش آشنا می‌شود. این اثر در نما‌های دور عالی ظاهر می‌شود و کوه‌های برف گرفته و مرتفع را به خوبی باز‌سازی می‌کند. بهترین نمونه این ویژگی در همان ثانیه‌های ابتدایی قابل مشاهده است. اما در نما‌های نزدیک طراحی ساده و بعضا بی‌کیفیت انیمیشن فرصت بروز پیدا می‌کنند. برف‌های در حال ریزش و بدنه سنگی کوه جزء بد‌ترین طراحی‌های اثر هستند. سایه‌زنی و نور‌پردازی درجه کیفی خوب دارند و اجسام مختلف به خصوص یخ‌های در حال شکستن دارای فیزیک مناسب و متناسبی هستند. متحرک‌سازی شخصیت اصلی خشک و بدون ظرافت است که در نما‌های نزدیک بیش از دیگر سکانس‌ها به چشم می‌آید. همچنین به دلیل رندر شدن انیمیشن به صورت Real Time و استفاده از موتور بازی‌سازی مشکلاتی هر چند کوچک در اثر وجود دارد که به کیفیت کلی صدمه وارد می‌کنند.

انیمیشن کوتاه Zirve - قله

موسیقی انیمیشن که پیانو ساز اصلی آن بوده، بسیار زیبا است

انیمیشن کوتاه قله به عنوان اثری بی‌کلام از موسیقی و جلوه‌های صوتی به نحو احسن بهره می‌برد. موسیقی هماهنگ با انیمیشن ماهیت خود را تغییر می‌دهد. در کنار ساز‌های مختلف، از پیانو به عنوان ساز اصلی استفاده شده که نتیجه آن خلق موسیقی‌های گوش‌نواز در ابتدا و انتهای اثر است. جلوه‌های صوتی کم تعداد اثر که مواردی از جمله فریاد‌ها و نفس نفس زدن‌های کو‌ه‌نورد، شکستن یخ به واسطه ضربه تبر و صدای ناشی از حرکت در برف را شامل می‌شود، کمک شایانی به فضا‌سازی منطبق با واقعیت انیمیشن کرده‌اند. کوه‌نورد به عنوان تنها شخصیت انیمیشن از طراحی ساده‌ای بهره می‌برد، اما این بدان معنا نیست که چهره او خالی از هر‌گونه احساس است، بلکه او حس‌هایی نظیر خشم، ترس و نگرانی را با حالت‌های مختلف صورت به نمایش می‌گذارد.

برای دانلود انیمیشن کوتاه از آپارات اقدام کنید

ماجرا‌جویی و تجربه غیر‌ممکن‌ها جزء جدا‌نشدنی زندگی انسان‌های بسیاری  است. اما این افراد در درجه اول نسبت به ویژگی‌ها و توانایی‌های خود آگاهی دارند و در درجه دوم با تکیه به مهارت‌ها و تجهیزات لازم اقدام می‌کنند. درست است که ماهر‌ترین و با‌تجربه‌ترین ماجرا‌جویان که از جدید‌ترین وسایل استفاده می‌کنند، به طور صد در صد از خطر مصون نیستند، اما می‌توان احتمال بروز اتفاقات غیر‌ قابل جبران را کاهش داد. پس اگر قصد دارید ماجراجویی‌هایی مانند صعود به قله داشته باشید، با رعایت تمامی موارد اصول و نکات امنیتی تجربه‌ای را رقم بزنید که لذت آن به پشیمانی تبدیل نشود. 


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده