نویسنده: نادر امرایی
// پنجشنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۱

ماجراهای تن تن و میلو؛ گوش شکسته

ششمین قسمت از ماجراهای تن‌تن و میلو، گوش شکسته نام داشت که در آن، تن‌تن به آمریکای جنوبی سفر می‌کند تا یک طلسم دزدیده شده را، بازگرداند.

در قسمت ششم از ماجراهای تن تن و میلو، ما این خبرنگار جوان را می‌بینیم که طبق معمول با سگ با وفایش میلو (در انگلیسی با نام برفی شناخته می‌شود)، به آمریکا جنوبی می‌رود تا یک مجسمه گم‌شده دزیده شده را، پیدا کند. این داستان از زمستان سال ۱۹۳۵ تا زمستان سال ۱۹۳۷، در ضمیمه کودکان نوجوانان روزنامه Le Vingtième Siècle  با نام Le Petit Vingtième به چاپ می‌رسید. پس از اتمام کمیک‌های هفتگی در روزنامه، به سرعت این کتاب به صورت یک مجموعه کامل به چاپ رسید.

داستان گوش شکسته (به فرانسوی L'Oreille cassée که در مقطعی با نام تن‌تن و گوش شکسته نیز به چاپ رسید)، تن تن را به آمریکای جنوبی می‌برد. جایی که او، به دنبال دزدانی می‌افتد که یک طلسم آمریکای جنوبی را که یک گوش شکسته دارد، دزدیده‌اند. تن‌تن در ادامه ماجراهایش در این قسمت، به کشور خیالی سن تئودوروس می‌رسد و ناخواسته درگیر جنگ داخلی این کشور می‌شود و در دل جنگل، با قبیله‌ای به نام آرومبایا آشنا می‌شود.

این کتاب نیز به سرعت توانست به یکی از داستان‌های محبوب و پرفروش تن‌تن تبدیل شود. در سال ۱۹۴۳، نسخه رنگی کتاب گوش شکسته توسط انتشارات کسترمن به چاپ رسید. در این کتاب هرژه، ما را با جنرال آلکازار آشنا می‌کند. کسی که در کتاب‌های هفت گوی بلورین، کوسه‌های دریای سرخ و تن‌تن و پیکاروها نیز حضور پیدا می‌کند. گوش شکسته، اولین داستان از مجموعه کتاب‌های تن‌تن است که در آن از یک کشور خیالی استفاده شده است. 

ماجراهای تن تن و میلو گوش شکسته

نسخه اولیه کتاب گوش شکسته که دارای صفحات اول خاکستری است، یکی از با ارزش‌ترین کتاب‌های این مجموعه محسوب می‌شود و بسیاری از کلکسیونرها، به دنبال آن هستند. دلیل این امر هم بسیار ساده است. اگر از کسانی باشید که کتاب‌های تن‌تن را خوانده‌اید، مطمئنا با صفحات اول و آخر آبی این کتاب‌ها آشنایی دارید. در زمان چاپ گوش شکسته در سال ۱۹۳۷، تعدادی از کتاب‌ها، با صفحات اول و آخر خاکستری چاپ شدند و به همین دلیل این کتاب‌ها، در حال حاضر از ارزش فوق‌العاده ای برخوردار هستد و جزو کمیاب‌ترین کتاب‌های تن‌تن محسوب می‌شوند. 

ماجراهای تن تن و میلو گوش شکسته

داستان اصلی کتاب گوش شکسته، پیرامون مجسمه‌ای جریان دارد که از یک موزه دزدیده می‌شود. تن‌تن برای پیدا کردن دزدان این مجسمه، وارد یک ماجراجویی می‌شود که او را تا قلب جنگل‌های آمازون نیز پیش می‌برد. داستانی که ابتدا به نظر یک داستان ساده می‌رسید، تبدیل به یک داستان فوق‌العاده هیجان انگیز می‌شود. نکته بسیار جالب در رابطه با کتاب گوش شکسته، منبع الهام آن است. مجسمه‌ای که هرژه آن را در کتاب به تصویر کشیده است، در واقع یک مجسمه متعلق به دوران قبل از کلمبیایی‌ها است که درون موزه سلطنتی هنر و تاریخ در بروکسل قرار گرفته است. این مجسمه در واقع متعلق به شهر تروهیلو در پرو شمالی است و بر خلاف نسخه‌ای که در کتاب وجود دارد، گوش آن شکسته نیست. در کتاب گوش شکسته، تنها وجه تمایز مجسمه با نسخه‌های تقلبی‌اش، گوش شکسته آن است.  

کشور خیالی سن‌ تئودوروس (که در کتاب تن‌تن و پیکاروها نیز داستان آن وجود دارد)، در اصل نشانه‌ای از اوضاع نابسامان و خشونت بسیار زیادی است که در آن زمان آمریکای جنوبی را در بر گرفته بود. همچنین، این کشور، نشان‌دهنده یک کشور فقیر جهان سومی بود. به اعتقاد فیلیپ گودین، گوش شکسته، یک مستند ساده‌لوحانه از درک کشورهای غربی از آمریکای جنوبی دهه ۳۰ میلادی بود. هرژه برای نوشتن داستان گوش شکسته، از گزارش‌هایی که در مجله Le Crapouillot چاپ شده بود، استفاده کرد. 

ماجراهای تن تن و میلو گوش شکسته

برای خلق شخصیت ژنرال الیوارو (رهبر آزادیخواه کشور خیالی سن‌تئودوروس)، هرژه بدون شک از ژنرال بولیوار، رهبر آزادیخواهان اسپانیایی‌های آمریکای جنوبی الهام گرفته بود. یکی دیگر از شخصیت‌هایی که در کتاب گوش شکسته با الهام از یک شخصیت واقعی ساخته شده است، شخصیت مازاروف بود (که در نسخه سیاه و سفید فرانسوی به این نام شناخته می‌شد و در نسخه رنگی، نام وی به بازاروف تغییر پیدا کرد.) هرژه این شخصیت را از بازیل زاهاروف الهام گرفته بود که در مجله Le Crapouillot با وی آشنا شده بود. سر بازیل زاهاروف، که اصلیتی یونایی داشت، یک دلال اسلحه بود که با قدرتمندترین کشورهای جهان همکاری می‌کرد و به آنها اسلحه می‌فروخت.

ماجراهای تن تن و میلو گوش شکسته

یکی دیگر از وقایع تاریخی که هرژه از آن در کتاب گوش شکسته استفاده کرده است، جنگ بین بولیوی و پاراگوئه در بین سال‌های ۱۹۲۸ تا ۱۹۳۵ بود. در این سال‌ها، این دو کشور بین مالکیت منطقه‌ای به نام گرن چاکو، مجادله داشتند. در سال ۱۹۳۲، این مجادلات به جنگی انجامید که به مدت سه سال طول کشید و در نهایت در سال ۱۹۳۵ به پایان رسید. هرژه، که خیلی بازی با کلمات را دوست داشت، دقیقا چنین جنگی را بین دو کشور سن‌ تئودوروس (که نشان‌ دهنده کشور بولیوی بود) و نیوو ریکو (که نشان دهنده کشور پاراگوئه بود) در گوش شکسته به تصویر کشید. نام مکانی که این دو کشور خیالی بر سر آن دعوا داشتند، گرن چپو (به معنی کلاه بزرگ) بود.

اما الهامات از دنیای واقعی، همینجا به اتمام نرسید. هواپیمایی که آلونسو پرز و رامون بادا با آن به آمریکای جنوبی مسافرت کردند، یک هواپیمای واقعی با مدل Breguet Wibault-Penhoet 283 بود. هواپیمای سه موتوره‌ای که توسط ایرفرانس ساخته شده بود. 

جاده‌ای که تن‌تن در این داستان از طریق آن از زندان آلکازار فرار می‌کند،‌ جاده‌ای واقعی با نام جاده مرگ است. این جاده، در کشور بولیوی قرار دارد و در دهه ۳۰ میلادی، توسط زندانیان پاراگوئه‌ای ساخته شد. 

بسیاری از منتقدین، اعتقاد داشتند که کتاب گوش شکسته، المان‌های بسیار زیادی از کتاب نیلوفر آبی را در خود دارد با این حال از لحاظ تصویرسازی شخصیت‌های نژادهای مختلف، کمی شبیه به کارهای اولیه هرژه است. در نهایت، تمام منتقدین بر این باور بودند که این کتاب نیز نسبت به کتاب قبلی از لحاظ داستانی، پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است و پیش از آغاز به نوشتن کتاب، هرژه یک داستان کلی را در نظر داشته است اما در کل، بین منتقدین، این کتاب در زمره کتاب‌های محبوب تن‌تن به حساب نمی‌آید.

در سال ۱۹۵۷، این کتاب در فصل اول انیمیشن ماجراهای تن‌تن هرژه، توسط استودیو بلویژن به انیمیشن تبدیل شد. این قسمت، توسط ری گوسنس کارگردانی شده بود و مایکل گرگ وظیفه نوشتن داستان آن را بر عهده داشت و در ۶ قسمت پنج‌ دقیقه‌ای به صورت سیاه و سفید پخش شد. در سال ۱۹۹۱، یکی از قسمت‌های انیمیشن ماجراهای تن‌تن،‌ گوش شکسته بود. این انیمیشن توسط استودیوهای فرانسوی اکلیپس و شرکت انیمیشنی کانادایی نلوانا ساخته شده بود.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده