نویسنده: نادر امرایی
// چهار شنبه, ۸ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۱

معرفی بازی رومیزی Patchwork

بازی رومیزی Patchwork، یک بازی فوق‌العاده زیبا و دو نفره است که می‌تواند تا مدت‌ها شما را سرگرم کند و حتی باعث شود آثار هنری زیبایی خلق کنید!

همه ما ایرانی‌ها، با «وصله» آشنایی داریم. یکی از تکنیک‌هایی که مادربزرگ‌ها برای درست کردن پتوهای بزرگ برای ما استفاده می‌کردند. پتوهایی که هر بخش آن از یک تکه درست شده بود و با اینکه در نهایت، این تکه‌ها هیچ شباهتی به همدیگر نداشت، نتیجه یک پتوی فوق‌العاده زیبا و راحت بود که ما هرگز حاضر نمی‌شدیم آن را با پتوهای دیگر عوض کنیم! البته استفاده از وصله و ساخت پتو و حتی لباس‌های چهل تکه، در فرهنگ قدیم ما وجود داشته و حتی امروزه هم می‌بینیم که این تکنیک، در لباس‌ها و وسایل مدرن نیز به کار می‌رود. اما این مقدمه در رابطه با پتوهای قدیمی، چه ربطی به معرفی بازی رومیزی دارد؟ 

Patchwork / بازی رومیزی

بازی رومیزی Patchwork، دقیقا از همین مفهوم استفاده کرده است. بازی‌ای که در آن شما با یک نفر دیگر به رقابت می‌پردازید و برنده کسی است که بتواند زیباترین و پر امتیازترین پتوی «چهل تکه» را بسازد. این بازی در پاییز سال ۲۰۱۴ معرفی شد و ژانویه سال ۲۰۱۵، روی قفسه‌های فروشگاه‌ها قرار گرفت و از همان زمان، موفق به دریافت جوایز متعددی شد و به یکی از بازی‌های بسیار محبوب دو نفره تبدیل شد. اووه روزنبرگ، طراح معروف آلمانی، که سابقه طراحی و ساخت بازی‌هایی مثل Bohnanza و Agricola را در کارنامه خود دارد، طراح این بازی است و شرکت Mayfair Games وظیفه ساخت و انتشار آن را بر عهده دارد. 

در این بازی رقابتی، دو بازیکن در برابر هم قرار می‌گیرند و باید با استفاده از وسایلی که در دست دارند و خرج کردن مقدار زیادی سلیقه و استفاده از فکر، یک پتوی زیبا را بسازند. هر بازیکنی که بتواند زیباترین و پر امتیازترین پتو را بسازد،‌ به عنوان برنده محسوب می‌شود. اما مکانیزم این بازی چگونه است و چه کسی تصمیم می‌گیرد که «زیباترین پتو» متعلق به کدم یک از دو بازیکن است؟

Patchwork / بازی رومیزی

بازی دارای یک تخته ۹ در ۹ است. برای شروع، بازیکنان تمام وصله‌های درون جعبه را به صورت تصادفی به شکل یک دایره می‌چینند و هر بازیکن، پنج دکمه (پول رایج درون بازی) بر می‌دارد. در هر نوبت، هر بازیکن می‌تواند یک وصله خریداری کند یا نوبت خود را پاس دهد. هر بازیکن می‌تواند یک وصله را با پول رایج درون بازی (که به شکل دکمه است) خریداری کند (که قیمت آن، روی وصله مشخص است). پس از خریداری این وصله، آن را روی تخته خود قرار می‌دهد و به تعداد عددی که روی وصله تازه خریداری شده نشان داده شده،‌ Time Tracker (بخشی برای نشان دادن زمان بازی) را اضافه می‌کند. بازیکن آزاد است که وصله را در هرجای بورد بازی قرار دهد و تنها قانونی که وجود دارد، این است که روی دیگر وصله‌ها قرار نگیرد.

اگر بازیکن تصمیم بگیرد که نوبت خود را پاس دهد، ژتون زمان خود را، دقیقا روی ژتون زمان حریف قرار می‌دهد و به ازای هر حرکتی که لازم است تا به ژتون زمان حریف برسد، یک دکمه از بانک به وی تعلق می‌گیرد. علاوه بر دکمه و ژتون زمان، هر وصله شما، دارای یک ارزش است و هنگامی که شما ژتون زمان خود را از روی یک وصله می‌گذرانید، بر اساس ارزش آن وصله، به شما دکمه تعلق می‌گیرد. هر بازیکنی که بتواند یک مربع ۷ در ۷ را در بازی بسازد، ۷ امتیاز اضافه دریافت می‌کند. هنگامی که ژتون‌های زمان به مربع مرکزی رسیدند، بازی به اتمام می‌رسد و بازیکنی که بیشترین امتیاز را دریافت کرده است، برنده بازی می‌شود. نحوه امتیاز دهی نیز اینگونه است که به ازای هر دکمه، هر بازیکن یک امتیاز می‌گیرد و به ازای هر مربع خالی روی بورد، بازیکن دو امتیاز از دست می‌دهد. برنده نهایی کسی است که بتواند بیشترین امتیاز را کسب کند. امتیازها در این بازی، می‌توانند منفی باشند. 

Patchwork / بازی رومیزی

بازی Patchwork از زمان عرضه‌اش تا بحال، موفقیت‌های بسیار زیادی را کسب کرده است و به یکی از بهترین و سرگرم‌کننده‌ترین بازی‌های خانوادگی دو نفره تبدیل شده است. در سال ۲۰۱۴، این بازی در مراسم Golden Geek توانست جایزه بهترین بازی Abstract سال را از آن خود کند. در سال ۲۰۱۵ نیز در مراسم معتبر Spiel der Spiele، این بازی موفق شد جایزه Special را ببرد. به غیر از این جوایز، بازی Patchwork تا به حال نامزد دریافت جوایز متعدد دیگری از مراسم معتبر بازی‌های رومیزی نیز شده است.

استودیو DIGIDICED نیز نسخه‌های اندروید و iOS این بازی را روی پلی‌استور گوگل و اپ‌استور اپل عرضه کرده است و اگر علاقمند به تجربه بازی باشید، می‌توانید با پرداخت ۲.۹۹ دلار، نسخه دیجیتال این بازی را خریداری کنید. بازی Patchwork در وب‌سایت معتبر Board Game Geek، توانسته امتیاز بسیار خوب ۷.۸ را دریافت کند. 


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده