// شنبه, ۴ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۲۹

فیلم In the Fade نماینده آلمان در بخش اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شد

فیلم محو شدگی (In the Fade) به کارگردانی فاتح آکین به عنوان نماینده‌ی سینمای آلمان برای شرکت در رقابت بهترین فیلم خارجی زبان نودمین دوره‌ی جوایز اسکار انتخاب شد.

انجمن ملی سینمای آلمان پس از بررسی ۱۱ فیلم برگزیده توسط ۹ داور مستقل، در نهایت فیلم محو شدگی (In the Fade) به کارگردانی فاتح آکین ترک تبار را به عنوان نماینده‌ی سینمای آلمان برای شرکت در رقابت بهترین فیلم خارجی زبان نودمین دوره‌ی جوایز اسکار انتخاب کرد. رینر ماتسوتانی به عنوان رئیس هیئت داوران، روز پنجشنبه در خلال یک کنفرانس مطبوعاتی در مونیخ با حضور خود آکین، این خبر را به صورت رسمی تایید کرد.

محو شدگی (In the Fade) با بازی دایان کروگر در نقش اصلی، داستان زنی آلمانی به نام کاتیا را روایت می‌کند که به همراه همسرش نوری سکرچی، که از مهاجران کرد اهل ترکیه است و پسر پنج ساله‌شان روکو، در شهر هامبورگ زندگی می‌کنند. در یکی از روزها نوری و روکو طی یک بمب گذاری که توسط نئونازی‌های آلمان ترتیب داده شده کشته می‌شوند و کاتیا در ادامه سعی می‌کند که انتقام آنها را گرفته و به صورت شخصی به برقراری عدالت بپردازد که در این راه با موانع بسیاری روبرو می‌شود.

در بیانیه‌ی هیئت داوران آمده است:

محو شدگی در عین حال که درامی دادگاهی است، یک اثر هیجان‌انگیز نیز به حساب می‌آید. فاتح آکین در این فیلم با روایتی تکان دهنده، مفاهیمی همچون قانون را با عدالت و انتقام را با درد در هم می‌آمیزد که نتیجه‌ی کار اثری تلخ و پیچیده است.

diane kruger

پیش از این نیز در سال ۲۰۰۷ فیلمی از فاتح آکین تحت عنوان لبه بهشت (The Edge of Heaven) به عنوان نماینده‌ی آلمان برای رقابت بهترین فیلم خارجی زبان اسکار معرفی شد که این اثر نهایتا راهی به جمع نامزدهای نهایی این رشته نیافت.

محو شدگی (In the Fade) در جشنواره‌ی کن سال جاری در بخش رقابت برای نخل طلا حضور داشت که پس از نمایش، با واکنش‌های ضد و نقیض روبرو شد و در نهایت، دایان کروگر به واسطه‌ی نقش آفرینی تاثیرگذارش در این فیلم که احتمالا بهترین هنرنمایی وی تا به امروز نیز به حساب می‌آید، برنده‌ی جایزه‌ی بهترین بازیگر زن جشنواره شد.

آکین ۴۳ ساله که کار حرفه‌ای در سینما را از همان اوایل جوانی آغاز کرده، در کنار فیلمسازانی نظیر تام تیکور، مارن آده و کریستین پتزولد از چهره‌های موفق نسل جدید سینمای آلمان به حساب می‌آید. او در طول این مدت، تعداد زیادی از جوایز معتبر سینمایی را به خود اختصاص داده که از بین آنها می‌توان به خرس طلایی برلین برای فیلم رو در رو (Head-On)٬ جایزه‌ی بهترین فیلمنامه‌ی جشنواره‌ی کن برای فیلم لبه بهشت (The Edge of Heaven) و جایزه‌ی ویژه‌ی هیئت داوران جشنواره‌ی ونیز برای فیلم آشپزخانه روح (Soul Kitchen) اشاره کرد.

fatih akin

فیلم‌های تولید سینمای آلمان تا به امروز ۸ مرتبه در قالب آلمان غربی، یک مرتبه در قالب آلمان شرقی و ۱۰ مرتبه نیز زیر پرچم آلمان متحد به مرحله‌ی نهایی رقابت بهترین فیلم خارجی زبان اسکار راه یافته‌اند که در این میان سه فیلم طبل حلبی (The Tin Drum) به کارگردانی فولکر اشلوندورف در سال ۱۹۷۹، هیچ کجا در آفریقا (Nowhere in Africa) به کارگردانی کارولین لینک در سال ۲۰۰۲ و زندگی دیگران (The Lives of Others) به کارگردانی فلوریان هنکل فون دونرسمارک در سال ۲۰۰۶ این جایزه را از آن خود کرده‌اند. آخرین فیلمی که از آلمان به مرحله‌ی نهایی اسکار راه یافت، فیلم تونی اردمان (Toni Erdmann) به کارگردانی مارن آده بود که در نهایت رقابت را به فیلم فروشنده، اثر اصغر فرهادی واگذار کرد.

نامزدهای نهایی نودمین دوره‌ی جوایز اسکار در تاریخ بیست و سوم ژانویه (۳ بهمن) اعلام خواهد شد که این جوایز در ادامه در شب چهارم مارس (۱۳ اسفند) به برندگان این دوره اهدا می‌شود.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده