نویسنده: فریده صالحی
// پنجشنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۲۰

فیلم The Batman به DCEU تعلق ندارد و لکس لوتر در Justice League حضور نخواهد داشت

شایعه شده که نه فیلم اختصاصی بتمن با نام The Batman بخشی از دنیای سینمایی دی سی است و نه شخصیت لکس لوتر در فیلم Justice League حضور دارد.

بر اساس گفته‌ها، کمپانی برادران وارنر و همچنین دنیای گسترده سینمایی دی سی در بی‌نظمی و درهمی عجیبی است. آنها از سه اثر اول خود یعنی فیلم Man of Steel (مرد فولادی)، فیلم Batman v Superman (بتمن علیه سوپرمن) و فیلم Suicide Squad (جوخه انتحاری) ضربه خیلی سهمگینی از نظر انتقادات منتقدان و طرفداران خوردند. با وجود اینکه فیلم بعدی آنها یعنی فیلم Wonder Woman (واندروومن) به موفقیت فوق‌العاده چشم‌گیری رسید، اما ظاهرا دوباره از فیلم لیگ عدالت همه نظم‌ها به هم خورده است. علاوه بر اینکه فیلم Justice League (لیگ عدالت) در پروسه تولید خود تا به حال دو کارگردان عوض کرده و قسمت‌های خیلی زیادی از آن دوباره فیلمبرداری شده است، اما داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود و همچنان با فیلم‌های بعدی هم ادامه دارد. فیلم Flashpoint (فلش پوینت) دو کارگردان عوض کرد و هنوز کارگردان سوم آن به طور رسمی اعلام نشده است. از طرفی از روند تولید فیلم اختصاصی Cyborg (سایبرگ) هیچ اطلاعاتی در دست نیست و مشخص نیست که اصلا اتفاق و پیشرفتی در تیم تولیدات آن رخ می‌دهد یا خیر و در آخر به فیلم پر حاشیه The Batman (بتمن) می‌رسیم که در همان ابتدا کارگردان اصلی (بن افلک)‌ و نویسندگان آن (بن افلک و جف جانز)‌ از سمت خود کنار گذاشته شدند. حال از طریق خبرگزاری Batman On Film مطلع شدیم که اخیرا مت ریوز، کارگردان فیلم اختصاصی بتمن، با گزارشگر KCRW مصاحبه‌ای را انجام داده و در آن اعلام کرده که فیلم اختصاصی این مبارز شنل پوش، در آینده‌ای نزدیک به طور کلی از دنیای سینمایی دی‌سی جدا خواهد شد. او در این‌باره توضیح داد:

خب، من ایده‌های خیلی خوبی برای ساخت فیلم اختصاصی این شخصیت دارم و اینکه چگونه می‌توانم شخصیت محبوب بتمن را خیلی بیشتر از قبل محبوب و معروف کنم. همچنین من چشم‌انداز‌های دیگری هم که می‌تواند در قسمت‌های دیگر رشد کند هم دارم. آنها (کمپانی برادران وارنر) وقتی پیش من آمدند تا با هم درباره این فیلم صحبت کنیم، همان موقع به من گفتند: «ببین، این یک اثر مستقل است و جزئی از دنیای سینمایی نیست.»

پروژه‌های کارگردان محور، به عنوان سیاست جدید برادران وارنر، اختیارات بیشتری به کارگردانان می‌دهد و آنها را محدود به قاعده‌ و قوانین دست و پا گیر دنیای سینمایی نمی‌کند. اگر بخواهیم فیلمی مانند لوگان را که کارگردان محور ساخته شده در نظر بگیریم و از طرف دیگر به سابقه مت ریوز و چشم‌اندازش برای شخصیت بتمن توجه کنیم، می‌توان به آینده این فیلم امیدوار شد

پس آینده دنیای سینمایی دی سی چه می‌شود و این اتفاق در آن چه تاثیری خواهد گذاشت؟ اگر خبر ساخت فیلم اختصاصی Joker (جوکر) که اخیرا منتشر شد بخواهد سرنخی به ما بدهد، این است که آنها رویه خود را تغییر داده‌اند. سیاست جدید برادران وارنر این‌گونه است که فیلمسازان و کارگردانان درجه یک را برای ساخت فیلم‌های ابرقهرمانی خود جذب می‌کنند و به آنها این اجازه را می‌دهند که هر وقت دوست داشتند بتوانند پیروی از قواعد دنیای سینمایی دی‌سی را کنار بگذارند و فیلمی را با روش و قوانین دلخواه خود بسازند. از این‌رو احتمالا آنها می‌خواهند قسمت و برچسب جدیدی برای پروژه‌هایی مانند فیلم جوکر و بتمن که تمامی تصمیمات آن بر عهده کارگردان یا به عبارتی کارگردان-محور است بگذارند و در آینده قصد دارند این بخش را گسترش دهند. یکی از خصوصیات این‌گونه پروژه‌ها این است که هر بازیگری در هر نقشی می‌تواند بازی کند. به طور مثال، هر بازیگری در فیلم جوکر می‌تواند نقش شخصیت اصلی را ایفا کند؛ در صورتی که در دنیای سینمایی دی سی فقط جرد لتو است که نقش جوکر را بازی می‌کند. این روش کمی شبیه به سیستم کاری Elseworlds شرکت دی سی است که در دهه ۹۰ ساخته شده بود و به سازندگان و نویسندگان کتاب‌ها این اجازه را می‌داد که هر وقت دوست داشتند با سیستم کاری خود پیش بروند و دست از پیروی از خط مشی دنیای کامیک دی سی بردارند.

همچنین برای خود دنیای سینمایی هم اختیارات جدیدی قرار داده شده و برادران وارنر به آنها اجازه داده که اگر در فیلم‌ لیگ عدالت و Aquaman (آکوامن) خرابکاری کردند، با یک فیلم سفر در زمان، مانند فلش پوینت، تمامی اشتباهات خود را جبران کنند و می‌توانند در این فیلم خرابکاری‌های خود را بازسازی کنند. با این حال، با وجود تمامی شایعاتی که اخیرا در این‌باره مطرح شده و با اینکه هنوز این خبر به طور رسمی تایید نشده، اما ظاهرا مت ریوز دوباره بن افلک را برای بازی در نقش بروس وین/بتمن انتخاب کرده است. با توجه به اینکه ریوز فیلم بتمن را به عنوان نقطه شروعی برای ساخت یک سه‌گانه می‌بیند، ما باید صبر کنیم و ببینیم که چشم‌اندازی که او دارد در نهایت به چه چیزی ختم می‌شود و آیا مناسب بتمنی هست که افلک ساخته یا خیر. همچنین واژه «مستقل» می‌توند چیزی بسیار شبیه به فیلم Logan (لوگان) از کمپانی فاکس را نشان دهد. با وجود اینکه در این فیلم از بازیگران اصلی شخصیت‌ها مثل هیو جکمن و پاتریک استورات استفاده شد و همان افسانه‌ی مردان ایکس هم در پس داستان وجود داشت، اما تیم تولید به پیروی از قوانین کمپانی و وابستگی به فیلم‌های دیگر اعتماد نکرد و این اثر کاملا کارگردان-محور ساخته شد. پس فیلم «مستقل» بتمن به این معنا است که احتمالا شما در این اثر هیچ نشانه‌ و حتی حضور کوتاهی از شخصیت‌هایی مانند واندر وومن، فلش و غیره نخواهید دید.

Lex Luther

خبرگزاری Batman On Film درباره فیلم لیگ عدالت هم گزارش‌هایی منتشر کرده؛ مبنی بر اینکه شخصیت لکس لوتر با بازی جسی آیزنبرگ با وجود اینکه در فیلم «بتمن علیه سوپرمن» ارتباطاتی با شخصیت منفور و تبه‌کار داستان یعنی استپن ولف داشت، اما به نظر می‌رسد که در مورد انتظارترین اثر دنیای سینمایی دی‌سی هیچ نقشی ندارد. این گزارش کوتاه به این شرح است:

او هیچ نقشی در فیلم جدید ندارد. اگر هم قبلا داشت، در ویرایش‌ها و فیلمبرداری‌های دوباره فیلم کاملا حذف شده است.

با اینکه با این خبر باید به عنوان یک شایعه برخورد شود و قبلا برادران وارنر حضور دوباره جسی آیزنبرگ را در نقش لکس لوتر تایید کرده است، اما باز هم نمی‌توان آن را به طور کامل نادیده گرفت و از آنجایی که اتفاقات خیلی زیادی در طی تولید فیلم و درون کمپانی رخ می‌دهد، هرچیزی امکان‌پذیر است.

با اینکه حذف شخصیت لکس لوتر یا تعویض بازیگر آن ممکن است برای بعضی طرفداران خوشایند باشد، اما می‌توان گفت که طرز رفتار و حرف زدن او یک نوع نقطه قوت برای ایفای این نقش منفور بود و انگار کمی این شخصیت را اعصاب خردکن‌تر و شرورتر می‌کند

ممکن است جاس ویدن (کارگردان این پروژه) تصمیم گرفته باشد که تمامی صحنه‌های آیزنبرگ را حذف کند یا حتی با توجه به لکنت زبان او که خیلی‌ها وجودش را در آیزنبرگ دوست ندارند، بخواهد بازیگر این شخصیت الهام گرفته از مارک زاکربرگ را تغییر دهد؛ مانند همان کاری که با بروس بنر در فیلم The Avengers کرد. البته این می‌تواند تغییر خیلی خوب و خوشایندی برای کسانی که این بازیگر را دوست ندارند باشد. در هر صورت، تا زمانی که این اخبار را به صورت رسمی و قطعی از فرد مسئول نشنیدیم، فعلا باید با این حدس و گمان‌ها بسازیم و آرامش خود را حفظ کنیم.

در فیلم Justice League بروس وین که امید و ایمانش به انسان‌ها را از دست داده بود، با دیدن از خودگذشتگی و فداکاری سوپرمن توانست دوباره ایمانش را به دست آورد و همین کار سوپرمن برای او الهام‌بخش و به نوعی تجدید قوا بود تا همانند گذشته دوباره به دوران ابرقهرمانی‌اش بازگردد. او که حالا دایانا را به عنوان یک متحد در کنار خودش دارد، می‌تواند با دشمنان قوی‌تر و خطرناک‌تری مقابله کند. بتمن و واندر وومن قصد دارند برای مقابله با خطری که به تازگی به وجود آمده و زمین را به شدت تهدید می‌کند، هرچه سریع‌تر تیمی از فراانسان‌ها را تشکیل دهند. اما با وجود تشکیل لیگ بی‌سابقه‌ای از قهرمانان مانند لیگ عدالت (که متشکل است از بتمن، واندر وومن، فلش، سایبرگ و آکوامن)، ممکن است برای نجات زمین از دست این حمله فاجعه‌بار خیلی دیر شده باشد.

این فیلم در ابتدا توسط زک اسنایدر (کارگردان فیلم بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت Batman v Superman: Dawn of Justice و مرد فولادی Man of Steel) کارگردانی می‌شد و فیلمنامه آن هم بر اساس داستانی از اسنایدر و کریس تریو بود و توسط خود تریو نوشته شد. بعد از اینکه اسنایدر پروژه تولید این فیلم را به دلیل مسائل و مشکلات خانوادگی ترک کرد، جاس ویدن وظیفه کارگردانی آن را بر عهده گرفت. او بعضی قسمت‌های این فیلم را ویرایش و به‌ناچار بخش‌هایی را دوباره فیلمبرداری کرد و در حال حاضر پروژه تولید این فیلم در مراحل پس از تولید خود به سر می‌برد. فیلم لیگ عدالت توسط چارلز روون، دبورا اسنایدر، جان برگ و جف جانز تهیه‌کنندگی و تولید می‌شود. همچنین تهیه‌کنندگان اجرایی این اثر هم جیم روو، وسلی کالر، کرت کنیموتو، کریس تریو و بن افلک هستند.


منبع ComingSoon
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده