نویسنده: افشین پیروزی
// پنجشنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۱

بررسی بازی Yakuza Kiwami از دید سایت های معتبر دنیا

در فاصله کم‌تر از یک هفته مانده به انتشار بازی Yakuza Kiwami روی پلی‌استیشن 4 در غرب، نمره‌های بازی منتشر شده‌اند که در این مطلب نگاهی به آن‌ها داریم. 

اولین نسخه از سری Yakuza، در سال ۲۰۰۵ توسط سگا و برای کنسول پلی‌استیشن 2 منتشر شد. داستان بازی در مورد شخصیت کازوما کریو، یکی از اعضای گروه یاکوزا بود و بازی به دلیل داشتن گیم‌پلی خوب و جهان‌باز بودن، مورد استقبال خوب گیمر‌ها و منتقدین قرار گرفت. در کل، سری یاکوزا را می‌توان شبیه به سری بازی‌های GTA، اما با حال و هوای شرقی و ژاپنی دانست. به هر حال این سری از جمله بازی‌های جهان‌باز محبوب است و تا به امروز چندین نسخه از آن منتشر شده است که آخرین آن‌ها، بازی Yakuza 6 بود که البته فقط در ژاپن منتشر شده و قرار است نسخه جهانی آن در تاریخ ۲۹ اسفند ۹۶ منتشر شود.

با این حال سگا صرفا به ساخت نسخه جدید از این مجموعه بسنده نکرده و سال گذشته، بازی Yakuza Kiwami را که در اصل یک نسخه بازسازی‌شده از قسمت اول بازی بود، در ژاپن برای پلی‌استیشن 3 و پلی‌استیشن 4 منتشر کرد و قرار است این بازی در تاریخ ۲۹ آگوست (۷ شهریور) برای پلی استیشن 4 در غرب هم منتشر شود. حال در فاصله کم‌تر از یک هفته مانده به انتشار بازی، سایت‌های معتبر دنیا نقد و بررسی بازی را منتشر کرده‌اند و در این مطلب مروری بر آن‌ها خواهیم داشت. اما قبل از آن، بد نیست کمی بیش‌تر با خود بازی آشنا شویم. 

همان‌طور که در ابتدا هم اشاره کردیم، داستان بازی در مورد کازوما کریو است که ۱۰ سال برای جرمی که مرتکب نشده، زندانی می‌شود. وی پس از آزاد شدن متوجه می‌شود که مبلغ ۱۰ میلیارد ین از گروه Tojo دزدیده شده و آن‌ها به دنبال پیدا کردن این پول هستند. در این بین کازوما متوجه می‌شود که اعضای این گروه در پی دختری به اسم هاروکا هستند که اعتقاد دارند کلید گنج گم‌شده آن‌ها، در دستان وی است. حال کازوما تصمیم می‌گیرد که از این دختر محافظت کند و داستان بازی بدین ترتیب آغاز می‌شود. بازی Yakuza Kiwami در منطقه Kamurocho جریان دارد که بر اساس منطقه واقعی Kabukicho توکیو ساخته شده است. نسخه بازسازی‌شده از نظر بصری پیشرفت‌های زیادی داشته و شبیه به یک بازی امروزی شده است. 

در ادامه با زومجی همراه باشید تا مروری بر بررسی بازی Yakuza Kiwami و نمره‌های آن داشته باشیم:

Yakuza Kiwami

  • سازنده و ناشر: سگا
  • سبک: اکشن-جهان‌باز
  • پلتفرم: پلی‌استیشن 4 و پلی‌استیشن 3 (در غرب فقط پلی‌استیشن 4)
  • تاریخ انتشار: ۷ شهریور

Yakuza Kiwami

هاردکور گیمر: ۹۰ از ۱۰۰

Yakuza Kiwami یک بازسازی تقریبا بی‌نقص و عالی از نسخه اصلی بازی است. شاید برخی کاربران اعتقاد داشته باشند که بهتر بود سازندگان دیالوگ‌های بازی را انگلیسی می‌کردند، اما به نظر من استفاده از دیالوگ‌های ژاپنی و قرار دادن زیرنویس انگلیسی، تصمیم بهتری از جانب سازندگان بوده و می‌تواند حس و حال واقعی بازی را بهتر منتقل کند. 

گیمزبیت: ۸۵ از ۱۰۰

کاری به اینکه بازی چقدر در مقایسه با نسخه اصلی خودش پیشرفت داشته ندارم، اما افرادی که برای اولین بار با این نسخه بازی Yakuza را تجربه می‌کنند، قطعا از هویت منحصر‌به‌فرد آن و محتوای زیادش لذت خواهند برد. یکی از مشکلاتی که در بازی دیده می‌شود، این است که ممکن است مبارزات پس از مدتی تکراری و خسته‌کننده شوند. 

دیستراکتوید: ۸۰ از ۱۰۰

بهترین ویژگی بازی Yakuza Kiwami این است که این شانس را فراهم می‌کند تا افرادی که در گذشته این بازی را تجربه نکرده بودند، بتوانند با این اثر کلاسیک خوش‌ساخت سرگرم شوند. البته در صورتی که سازندگان می‌توانستند بازی را بدون هیچ تغییری نسبت به نسخه اصلی بازسازی کنند، شخصا بیش‌تر از آن خوشم می‌آمد. اما در شرایط فعلی هم با بازی خوبی طرف هستیم و آنچه که اهمیت دارد، این است که با وجود یک سری تغییرات و تفاوت‌ها، بازی آن حس و حال نسخه اصلی را در خود دارد و از این نظر بازی باارزشی است. 

گیم‌اسپات: ۸۰ از ۱۰۰

Yakuza Kiwami هم به عنوان یک بازسازی از نسخه اول این سری و هم به عنوان یک دنباله برای بازی Yakuza 0، کیفیت خوبی دارد. با اینکه نحوه مبارزه‌های بازی بیش‌تر از آنکه لذت‌بخش باشد خسته‌کننده است، اما در کل، Yakuza Kiwami بازی‌ای است که طرفداران این مجموعه حتما باید آن را تجربه کنند و افرادی که تا به حال تجربه‌ای از این سری نداشتند هم می‌توانند از آن لذت ببرند. در کل یاکوزا همواره بازی جذابی بوده و این نسخه هم از این قاعده مستثنی نیست. 

آی‌جی‌ان: ۷۹ از ۱۰۰

Yakuza Kiwami موفق شده تجربه نسخه اول بازی را در شکل و شمایلی امروزی ارائه کند. با اینکه بازی ویژگی‌های مثبت زیادی از قبیل گرافیک بهتر، سیستم مبارزات جذاب و ماموریت‌های فرعی جالب دارد، اما یک سری از ایراد‌های نسخه اصلی در نسخه بازسازی‌شده هم به چشم می‌خورند که از جمله آن‌ها می‌توان به کوتاه بودن گیم‌پلی بازی و مشکلاتی در زمینه روایت داستان اشاره کرد. مخصوصا کوتاه بودن بازی مشکلی است که کاملا به چشم می‌آید و باعث می‌شود تا Yakuza Kiwami بیش از آنکه یک بازی کامل باشد، شبیه به یک پیش-درآمد برای بازی‌ای بزرگ‌تر و بهتر به نظر برسد. 

پالی‌گان: ۷۰ از ۱۰۰

پس از تجربه کردن Yakuza Kiwami است که متوجه می‌شوید این سری چقدر در طول تاریخ خود پیشرفت کرده است و البته که هنوز هم برای تبدیل شدن به بازی‌ای بی‌نقص، باید پیشرفت کند. تغییراتی که در بازی اعمال شده‌اند، باعث می‌شود تا افرادی که تا به امروز سری یاکوزا را تجربه نکرده‌اند، بهتر بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و و البته طرفداران قدیمی این مجموعه هم قطعا از بازی لذت خواهند برد. با این حال، بازی یک سری مشکلات هم دارد که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت و همین مشکلات هم باعث می‌شوند تا Yakuza Kiwami به بازی بی‌نقصی تبدیل نشود. 

نمره بازی Yakuza Kiwami

نمره بازی Yakuza Kiwami


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده