نویسنده: فریده صالحی
// شنبه, ۴ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۹

آیا زک اسنایدر دوباره به پروژه تولید فیلم Justice League بازمی‌گردد؟

بعد از اینکه زک اسنایدر پروژه تولید فیلم Justice League را ترک کرد و جاس ویدن جایگزین او شد، شایعه‌های زیادی مبنی بر بازگشت او وجود داشت که ما در این مقاله سعی کردیم از جوانب مختلف آن را بررسی کنیم.

از زمانی که فیلمبرداری دوباره پروژه تولید فیلم Justice League (لیگ عدالت) آغاز شد، شایعه‌های مختلفی مبنی بر اینکه آیا زک اسنایدر با وجود برخی شرایط دوباره به این پروژه بازخواهد گشت یا خیر مطرح شده است. این کارگردان مطرح در ماه می به خاطر دلایل و مشکلات شخصی جدیدترین فیلم دنیای سینمایی دی سی را رها کرد و در حال حاضر جاس ویدن که ابتدا برای نویسندگی این اثر آورده شده بود جایگزین اسنایدر شده و وظیفه فیلمبرداری و ساخت دوباره بعضی قسمت‌های این فیلم را برعهده دارد. هرچند گفته می‌شود که اکنون این فیلم تقریبا در مراحل پس از تولید خود قرار دارد. از طرف دیگر فیلمساز فیلم انتقام جویان که قرار است وظیفه کارگردانی پروژه بعدی دنیای سینمایی دی سی یعنی فیلم Batgirl (بت گرل) را برعهده داشته باشد هم به این آینده نگری و چیزی که اسنایدر در نظر داشت احترام می‌گذارد و کاملا آن را قبول دارد.

البته شایعات چند هفته اخیر حدس و گمان‌های مختلفی که درباره وضعیت کنونی پروژه و اینکه تغییرات جزئی فیلمنامه چقدر در روند داستان تاثیر می‌گذارد را نشان می‌دهد و همچنین اینکه آیا این تغییرات باز هم از طرف مردم پذیرفته می‌شود یا خیر. ما امروز قصد نداریم که در این مسائل عمیق شویم و تمرکز خود را روی آنها بگذاریم بلکه در واقع می‌خواهیم چشم‌مان را روی اطلاعات جدیدی که مطرح شده باز کنیم.

براساس گزارش‌های مختلفی که از طریق سایت‌های مختلف به دست ما رسیده است، احتمالاتی برای بازگشت دوباره زک اسنایدر به فیلم لیگ عدالت وجود دارد و اینکه قرار است خود او وظیفه تمام کردن ساخت این اثر را برعهده داشته باشد. با دنبال کردن این شایعه‌ها و گزارشات، ما به پستی از کاربر WBUT7 در گروه خبری DCEULeaks برخوردیم که صحبت‌هایی را در این باره عنوان می‌کرد:

اخیرا شایعه‌های مختلفی در اطراف ما و اطراف کمپانی حول محور زک اسنایدر مطرح شده که قرار است او به زودی به پروژه لیگ عدالت بازگشته و کار ناتمامش را خودش به اتمام برساند. اگرچه این حرف‌ها هیچ کدام به طور رسمی تایید نشده است اما مردم به شدت درباره نحوه بازگشت او و اینکه چطور می‌خواهد فیلمش را به اتمام برساند و اکران کند صحبت می‌کنند.

خب بیایید مسائل مهم‌تر را مورد بررسی قرار دهیم و ابتدا ابهامات را برطرف کنیم. گروه DCEULeaks را به ندرت می‌توان یک خبرگزاری معتبر و موثق برای اطلاعات جدید دانست و اغلب از او به عنوان ترکیبی از گمانه زنی‌های غیرقابل اعتبار و داستان‌های خیالی طرفداران یاد می‌شود. این کاربر به خصوص مدت زیادی است که به طور منظم در حساب کاربری خود اطلاعات مختلفی از روند تولید فیلم با به روز رسانی‌های مختلف و همچنین وضعیت کنونی پروژه را اعلام می‌کند که در برخی از آنها حقایقی هم پنهان است و برخی از گفته‌های او به واقعیت تبدیل می‌شود. آنها ادعا می‌کنند که افرادی را در کمپانی برادران وارنر دارند و این اطلاعات را از طریق آنها جمع‌آوری می‌کنند و به طریقی ادعا می‌کنند که خبرهایشان موثق است.

علاوه بر شایعه بازگشت زک اسنایدر به تیم تولیدات فیلم لیگ عدالت، شایعه‌هایی هم مبنی بر حضور شخصیت گرین لنترن وجود دارد که می‌گوید فردی که در آخر تریلر وارد می‌شود و با آلفرد صحبت می‌کند، همان گرین لنترن است

این مسئله چیزی است که در همه پست‌های خود و پاسخ‌هایی که به کاربران می‌دهند اعلام می‌کنند و به هیچ عنوان فراموش نمی‌کنند که همیشه به طریقی این قضیه را بیان کنند. خیلی سخت است که هیچ کدام از این حرف‌ها را باور نکنیم زیرا اتفاقات خیلی زیادی در درون کمپانی می‌افتد و از آنجایی که هیچ کدام از این شایعه‌ها از طرف برادران وارنر نه تایید رسمی شده و نه رد شده، فکر نکردن به آنها خیلی سخت‌تر می‌شود. شایعه مربوط به حضور Green Lantern (گرین لنترن) کم بود، حالا مدام باید به این مسئله هم فکر کنیم که با آمدن یا نیامدن زک به پروژه تولید چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

چیزی که ما در حال حاضر می‌دانیم این است که اسنایدر به طریقی با پروژه تولید فیلم لیگ عدالت در ارتباط است. توبی امریچ رئیس و مسئول محتوای کمپانی برادران وارنر اعلام کرد که بعد از رفتن زک اسنایدر ما مجبور شدیم که فیلمبرداری و ساخت دوباره فیلم را به فرد دیگر و صلاحیت‌داری مانند جاس ویدن محول کنیم اما براساس شایعات مطرح شده به نظر می‌رسد که اسنایدر در آخرین مقاطع ساخت این فیلم به صورت برجسته و عمومی به این پروژه بازخواهد گشت تا روی تنظیمات و تصویب نهایی این فیلم دخیل باشد.

صرف نظر از اینکه این شایعات صحت دارند یا خیر، اما به طریقی می‌توان ارتباطاتی بین این شایعات و بیانات اخیر کمپانی برادران وارنر پیدا کرد. همچنین حالا این سوال مطرح شده آیا اسنایدر واقعا به کارگردانی این فیلم و قسمت بعدی دنباله آن بازخواهد گشت یا خیر. زمانی که او فیلم لیگ عدالت را به حال خود رها کرد، تمامی وظایف و مسئولیت‌های فیلمبرداری و ساخت دوباره این فیلم به جاس ویدن محول شد. اما اگر قرار باشد زک اسنایدر دوباره بازگردد، آیا سِمَت کارگردانی فعال و اثر گذار را به او می دهند یا سمت دستیار کارگردانی که وظیفه خاصی را برعهده ندارد؟

تصور اینکه اسنایدر بی دردسر و به درستی بازگردد و اینکه بخواهد با ویدن همکاری کند کمی سخت به نظر می‌رسد زیرا ویدن خیلی جای پای خود را محکم کرده و نشانه‌های خیلی زیادی را از خود در فیلم به جا گذاشته و تقریبا می‌توان گفت که بیشتر آثاری که نشان می‌دهد قبل از او اسنایدر کارگردان پروژه بوده حذف شده است. به همین دلیل به راحتی نمی‌توان تصور کرد که با برگشتن اسنایدر، بخواهند ویدن را از کارگردانی پروژه برکنار کنند و مسیر طولانی که ویدن برای حضور خود در این پروژه صاف کرده است را نادیده بگیرند. اگرچه این مسأله الان مطرح نیست و به نظر نمی‌آید که تئوری درستی باشد اما اگر قرار باشد که جزو اعضای اصلی تیم تولیدات قرار گیرد، بر تمامی مراحل نهایی تولید فیلم نظارت داشته باشد و حتی در سطح ابتدایی و بی تاثیری هر تغییری که اتفاق افتاده را تایید کند، مشخص می‌شود که تمامی تغییراتی که در فیلمبرداری دوم اعمال شده، همه از قبل برنامه ریزی شده و پیشبینی شده بوده است.

اگر بخواهیم به این مسأله کمی منطقی‌تر فکر کنیم، اینکه پایان یک فیلم و نسخه نهایی فیلم توسط کارگردان ابتدایی ساخته و یا حتی تایید شود خیلی معقول‌تر است زیرا او حتما برنامه‌هایی برای آن داشته که فیلم را در ابتدا اینگونه ساخته است. فیلم لیگ عدالت همیشه به عنوان نقطه اوج سه گانه سوپرمن یاد می‌شد و همیشه این مورد در دنیای سینمایی دی سی یادآوری می‌شد. مهم نیست چه تغییراتی در داستان و فیلم داده شده و مهم نیست که در فیلم‌های قبلی شخصیت سوپرمن کشته شده، امیدواریم که این اثر با تمامی این تغییرات همچنان همان نقطه اوج سوپرمن بماند.

zack snyder

همانطور که قبلا ذکر شد خیلی اتفاقات و تغییرات ممکن است درون فیلم بیوفتد و از آنجایی که ممکن است تمامی این مسائل از پیش تعیین شده و همه آنها بازی سیاست باشد، با برگشتن اسنایدر به عنوان کارگردان اصلی می‌توانیم شاهد این باشیم که تغییر خاصی در روند کارگردانی فیلم ایجاد نشود. در واقع می‌توان اینگونه برداشت کرد که رفتن اسنایدر از پروژه تغییری در روند آن ایجاد نکرده و اگر هم بر سر پروژه می‌ماند ممکن بود تمامی این ویرایشات و تغییرات باز هم اعمال شود. البته تمامی این موارد در حد بحث و بررسی است و از شواهد ماجرا برداشت شده است.

از طرف دیگر ممکن است اسنایدر در لحظه آخر برگردد و فقط در پشت صحنه‌ها و تور مطبوعاتی فیلم حضور داشته باشد. زیرا بعد از اکران این فیلم خیلی محبوب، کمپانی برنامه‌های خیلی زیادی مانند تورهای مطبوعاتی، فیلم‌های مختلف، مصاحبه‌ها و مناظره‌های متنوع و خیلی برنامه‌های تبلیغاتی دیگر در سراسر دنیا برای این اثر در نظر دارد و به نظر می‌رسد که اسنایدر دوست دارد در تمامی آنها شرکت کند. اسنایدر سرمایه گذاری خیلی بزرگی در این فیلم انجام داده و کمک شایانی در توسعه و تولید این اثر کرده و قطعا به خاطر نقشی که در گروه تولیدات داشته می‌تواند نکات خیلی مهمی را به رسانه‌ها بگوید و بینش خوبی از فیلم به آنها بدهد. از طرف دیگر این فایده را هم می‌تواند داشته باشد که آنها بار دیگر قادر هستند تا طبل «همه چیز خوب است و همه چیز طبق روال پیش می‌رود» را با صدای بلندتری بنوازند. با اینکه این کارگردان تمامی پست‌هایی که مربوط به این فیلم بود را از حساب کاربری توییتر خود حذف کرده اما همچنان به عنوان یک عضو نیمه فعال در این شبکه اجتماعی محسوب می‌شود و پیش از مراسم کامیک کان سن دیگو هم پستی در این رابطه منتشر کرده بود. همچنین او در شبکه اجتماعی Vero یک عضو برجسته و فوق‌العاده فعال محسوب می‌شود. این مسأله نشان می‌دهد که او همچنان قصد دارد با طرفداران در ارتباط باشد.

البته اگر بخواهیم واقع بینانه به این قضیه نگاه کنیم، تنها زمانی او قادر خواهد بود که در تمامی این برنامه‌های کمپین‌های تبلیغاتی شرکت کند که دوباره بخشی از اعضای تیم تولید باشد و نقشی در این فیلم داشته باشد. دور شدن از تمامی فشارهایی که این فیلم به او وارد می‌کرد یکی از کارهای مهم و کلیدی بود که آن زمان اسنایدر برای بهبود حال خود انجام داد و حالا شرکت در مصاحبه‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی می‌تواند این فشار را حتی تا چندین برابر دوباره به او وارد کند.

انگار تمامی گزارشات و اخبار دست به دست هم داده‌اند تا هرچه زودتر این شایعات رنگ واقعیت به خود بگیرند و دوباره زک اسنایدر جزو اعضای اصلی و موثر تیم تولیدات شود. اما آیا این دو کارگردان حاضر به همکاری با یکدیگر و ترکیب ایده‌های خود برای ساخت آینده‌ای بهتر برای این فیلم هستند؟

حداقل می‌توانیم این امید را داشته باشیم که در آینده‌ای نزدیک اسنایدر در مراحل پایانی پروژه تولید فیلم حضور داشته باشد و کمکی به پیشرفت آن بکند. بعد از مراسم کامیک کان سن دیگو، کمپانی برادران وارنر تریلری جدید و فوق‌العاده چشمگیر را از فیلم لیگ عدالت منتشر کردند که در آن نوشته‌ای با مضمون «فیلمی از زک اسنایدر و جاس ویدن» به نمایش درآمد اما نسخه‌های بعدی و کوتاه این تریلر، این نوشته حذف شد. براساس گزارشی که ماه گذشته از مصاحبه کوتاه جاس ویدن منتشر شد، او اعلام کرد که قصد ندارد در این فیلم هیچ اعتباری حداقل به خاطر کارگردانی به دست آورد. به نظر می‌رسد که اسنایدر تنها کسی است که می‌خواهد از کارگردانی این فیلم اعتباری کسب کند و با این احتساب بعد از اتمام فیلم بینندگان اولین چیزی که باید در تیتراژ ببینند عبارت «فیلمی به کارگردانی زک اسنایدر» است.

پذیرش بازگشت زک اسنایدر به تیم تولیدات Justice League از طرف طرفداران به همین سادگی‌ها نیست و سوالات خیلی زیادی را در پی خواهد داشت. از طرف دیگر با وجود علاقه و احترام به ظاهر خاصی که اعضای تیم نسبت به او قائل بودند، خیلی عجیب است که او در دقایق ۹۰ و لحظات باقی مانده تا اکران سر و کله‌اش بر سر پروژه پیدا نشود. همانند خیلی شایعه‌هایی که حول و حوش دنیای سینمایی دی سی می‌چرخد، به نظر نمی‌رسد که ما حالا حالاها درباره شایعه بازگشت یا عدم بازگشت زک اسنایدر به پروژه تولید این فیلم خبر قطعی از طرف کمپانی بشنویم.


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده