تاریخچه‌ تیک‌-تو اینتراکتیو

تاریخچه‌ تیک‌-تو اینتراکتیو

دوشنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۱

تیک‌-تو اینتراکتیو، یک کمپانی چند ملیتی است که تاریخ پر فراز و نشیبی دارد. با تاریخچه‌ی این کمپانی همراه زومجی باشید.

در صنعت بازی‌های ویدیویی، علاوه‌بر سازنده‌ها و ناشران، کمپانی‌های مادر نیز حضور دارند که با در اختیار گرفتن چند کمپانی دیگر، حق نشر بازی‌های آن‌ها را در اختیار گرفته و کسب و کار خود را گسترش می‌دهند. در این میان یکی از کمپانی‌های مادر، کمپانی Take-Two Interactive است که نقش مهمی در بازار بازی‌های ویدیویی ایفا کرده است. تا به امروز این کمپانی، دارای دو شرکت بزرگ بازیسازی و یک استودیو برای بازی‌های موبایل است و از نظر درآمد سالیانه، پس از کمپانی اکتیویژن بلیزارد و الکترونیک آرتز، در رتبه‌ی سوم قرار دارد. کمپانی تیک‌-تو اینتراکتیو نیز همانند سایر کمپانی‌ها و استودیوهای بازیسازی دوران بد و خوبی را پشت سر گذاشته است و از نظر بازه زمانی، وقایع به دو بازه‌ی ۱۹۹۳ الی ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ تا زمان حال تقسیم‌بندی می‌شوند. همچنین تیک‌-تو اینتراکتیو یک کمپانی چند ملیتی به حساب می‌آید و با اینکه اکثر ساختمان‌های این کمپانی در ایالت‌های آمریکا واقع شده ولی ساختمان بین المللی تیک‌-تو اینتراکتیو، در بریتانیا قرار دارد.

تاریخچه تیک‌تو.

بازه زمانی ۱۹۹۳ الی ۲۰۰۴

تیک‌-تو در سال ۱۹۹۳ توسط رایان برانت، پسر پیتر برانت (خبرنگار و یکی از مالکان مجله اینترویو)، در راستای ساخت و نشر بازی‌های ویدیویی تاسیس شد. پنج سال بعد کمپانی تیک‌-تو اولین قدم جدی خود را برداشت و بی‌ام‌جی اینتراکتیو اینترتینمنت (BMG Interactive Entertainment) را با قیمت ۱۴.۲ میلیون دلار آمریکا از کمپانی آلمانی برتلزمان خریداری کرد. در همان سال کمپانی تیک‌-تو به واسطه‌ی استودیو ترنتولا اولین بازی خود با نام Rats! را منتشر کرد. در دهه‌ی ۹۰ تغییرات مهمی در این کمپانی رخ نداد و مهم‌ترین آن را می‌توان شکل‌گیری کمپانی راک‌استار گیمز دانست. درواقع گروه نشر بازی‌های بی‌ام‌جی در همان سال ۱۹۹۸ از اول با کارمندان جدیدی پایه‌گذاری شد و راک‌استار گیمز نام گرفت.

یک‌ سال بعد کمپانی تیک‌-تو بازی Biosys را روانه بازار کرد که از موفقیت خوبی برخوردار شد. یک بازی ماجراجویی که روایت‌گر ماجراجویی‌های پروفسور آلن راسل بود. یکی دیگر از موفقیت‌های تیک‌تو مربوط به نشر بازی Hidden & Dangerous در جولای ۱۹۹۹ می‌شود که در ادامه‌ی موفقیت نسخه‌ی اول، در سال ۲۰۰۳ نسخه‌ی دوم این بازی نیز ساخته و عرضه شد. وقتی به کارنامه‌ی کمپانی تیک‌-تو نگاه می‌اندازیم، می‌بینیم کمپانی و استودیوهایی را در اختیار گرفته که صاحب امتیاز بازی‌هایی بوده‌اند که در ادامه توانسته‌اند موفقیت‌های زیادی را کسب کرده و بین مخاطبان، از محبوبیت بالایی برخوردار شوند. برای مثال در سال ۲۰۰۴ میلادی کمپانی تیک‌-تو با پرداخت ۲۲.۳ میلیون دلار آمریکا امتیاز مجموعه‌ی Civilization را از کمپانی اینفوگرامرز خریداری کرد.

بازی Bully

بازه‌ زمانی ۲۰۰۴ تا به امروز

سال ۲۰۰۵ میلادی جایی بود که کمپانی تیک‌-تو به خرید سایر استودیوهای بازیسازی مشغول شد. در ابتدا با پرداخت ۳۲ میلیون دلار دو استودیو ویژوال کانسپتس و کاش گیمز را خریداری کردند و در ادامه، با پرداخت ۱۱.۴ میلیون دلار گایا کپیتال گروپ و با پرداخت ۱۱.۸ میلیون دلار استودیو ایرشنال گیمز، سازنده‌ی بازی Freedom Force vs the 3rd Reich، را خریداری کردند. در این میان مهم‌ترین اتفاق سال ۲۰۰۵ را می‌توان تاسیس دو کمپانی توکی اسپورت و توکی گیمز دانست که تیک‌-تو آن‌ها را با هدف جذب توسعه‌ دهنده‌های موفق و سرشناس تاسیس کرد. در همین راستا برای بخش توکی اسپورتس، کمپانی تیک‌-تو امتیاز ESPN را از سگا خریداری کرد و نام آن را تغییر داد. در ادامه‌ی خرید‌های تیک‌-تو، آن‌ها در نوامبر سال ۲۰۰۵ میلادی، استودیو فیرکسیس گیمز را با مبلغ ۲۷ میلیون دلار خریداری کردند.

هرچقدر سال ۲۰۰۵ برای تیک‌-تو خوب بود، سال ۲۰۰۷ همانند یک کابوس به سراغ این کمپانی آمد. در فوریه سال ۲۰۰۷ رایان برانت به جرم سوء استفاده از پرونده‌های تجاری به چهار سال زندان محکوم شد. البته درجریان همکاری با دادستان توانست حکم خود را تا حدی سبک‌تر کند. این اتهامات زمانی قوت گرفت که در سال ۲۰۰۵ کمیسیون اوراق بهادار ایالت متحده ادعا کرد که برانت به همراه رابرت بلو، جیمز دیوید و لری مولر، سرپرست بخش فروش و عضو‌های سابق مامورین مالی، درآمد سال‌های مالی ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ را افزایش داده‌اند. مدتی بعد در تاریخ ۲۹ مارس ۲۰۰۷ و نشست سالانه‌‌ای که برگزار شده بود، زلنیک مدیا و تعدادی از سرمایه‌گذاران بزرگ تیک‌-تو، هدایت این کمپانی را برعهده گرفتند. در همان ماه کمپانی تیک‌-تو علیه جک تامسون (وی یکی از فعالان آمریکایی است که به خاطر فعالیت‌های‌اش علیه بازی‌های ویدیویی معروف شده است) یک شکایت دادگاهی ثبت کرد. این کار برای جلوگیری از ثبت شکایت عمومی بود که توسط تامسون برای بازی Bully به دادگاه ارائه شده بود.  

بازی Borderlands 2

کمپانی تیک‌-تو در زمینه‌ی موبایل نیز فعالیت‌هایی داشته است و در تاریخ ۲۲ می ۲۰۰۷ قرار دادی بین تیک‌-تو و اوسیس موبایل (Oasys Mobile) بسته شد که در جریان آن، تعدادی از نسخه‌های مجموعه‌ی Sid Meier پا به دنیای موبایل گذاشتند. جدای از شکایات و دادگاه‌های سال ۲۰۰۷، شاید مهم‌ترین رویداد را بتوان مربوط به قرار داد بین کمپانی تیک‌-تو و الکترونیک آرتز دانست که در جریان آن قرار بود تیک‌-تو به زیرمجموعه‌ی الکترونیک آرتز بپیوندد و این قرار داد هیچ‌وقت کامل نشد. مدتی پس از این ماجرا کمپانی تیک‌-تو دلیل کار خود را این چنین بیان کرد:

در کنار کاهش ارزش عناصر کلیدی ما، پیشنهاد الکترونیک آرتز در حد و اندازه‌ی تلاش‌هایی که تا به امروز انجام داده‌ایم نبود و ما نمی‌توانستیم این پیشنهاد را به رسمیت بشناسیم.

نکته‌ی جالب این ماجرا اینجا است که حتی پس از عرضه‌ی بازی Grand Theft Auto IV در تاریخ ۲۹ آوریل ۲۰۰۸، کمپانی الکترونیک آرتز همچنان پیشنهاد خود را نگه داشت و تا حدی مبلغ را بالاتر برد ولی کمپانی تیک‌-تو همچنان سر حرف خود ماند و پیشنهاد الکترونیک آرتز را قبول نکرد؛ تا اینکه در ۱۴ سپتامبر ۲۰۰۸ الکترونیک آرتز پیشنهاد خود را لغو کرد.

پس از اتفاقات سال ۲۰۰۷، پای کمپانی تیک‌-تو یک بار دیگر به دادگاه کشیده شد. در سال ۲۰۰۹ و در جریان محتوای غیر اخلاقی بازی Grand Theft Auto: San Andreas، تیک‌-تو مجبور به پرداخت جریمه‌ی ۲۰ میلیون دلاری شد. یک سال پس از این ماجرا نیز بن فدر از سمت مدیرعاملی تیک‌-تو اینتراکتیو کنار گذاشته شد و استروس زلنیک، سکان هدایت این کمپانی را در دست گرفت. کمپانی تیک‌-تو تا سال ۲۰۱۳ آن‌چنان رویداد خاصی را به خود اختصاص نداد تا اینکه در این سال، حق امتیاز مجموعه‌ی WWE را از کمپانی THQ خریداری کرد. در ماه مارس ۲۰۱۳ کارل اسلتاف، مدیر عملیاتی ارشد تیک‌تو، اعلام کرد که خط تولید بازی‌های این کمپانی شلوغ بوده و بازی‌های نام آشنای زیادی در دست ساخت هستند. این درحالی است که در آن زمان بازی Grand Theft Auto V و بازی Agent معرفی شده بودند. وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود به مجموعه‌هایی نظیر مجموعه Bully، مجموعه‌ Red Dead، مجموعه‌ Bioshock، مجموعه‌ Mafia، مجموعه‌ Borderlands، مجموعه Max Payne و بازی La Nore اشاره کرده بود که جز میراث ارزشمند کمپانی تعاملی تیک‌-تو هستند.

زلنیک

«استروس زلنیک، مدیرعامل کمپانی تعاملی تیک‌-تو»

درآخر سال ۲۰۱۷ میلادی کمپانی تیک‌-تو با خرید استودیو Social Point، به صورت رسمی پا به دنیای بازی‌های موبایل گذاشت تا بتواند بازی‌های مد نظر خود را روی گوشی‌های موبایل عرضه کند. در ادامه این کمپانی توانست حق نشر بازی Kerbal Space Program را نیز به دست بیاورد. در تاریخ ۱۴ جولای ۲۰۱۷ نیز کمپانی تیک‌-تو با فرستادن یک نامه به استودیو بلک، سازنده‌ی برنامه‌ی Open IV، از آن‌ها خواست تا جلوی فعالیت این برنامه را بگیرند. برنامه‌ی OpenIV به اشخاص ثالث اجازه می‌دهد با دور زدن موانع امنیتی، بتوانند محتویات خشونت آمیز و نامناسب نظیر مادها را روی بازی‌های تیک‌تو نظیر بازی Grand Theft Auto V، بازی Max Payne 3 و بازی Grand Theft Auto IV پیاده سازی کنند.

 بازی‌های کمپانی تعاملی تیک‌تو

اسم بازیسازندهسال انتشار (میلادی)
Star Crusaderتیک‌تو اینتراکتیو۱۹۹۴
Bureau 13تیک‌تو اینتراکتیو۱۹۹۵
Ripperتیک‌تو اینتراکتیو۱۹۹۶
Hell: A Cyberpunk Thrillerتیک‌تو اینتراکتیو۱۹۹۶
ron & Blood: Warriors of Ravenloftتیک‌تو اینتراکتیو۱۹۹۶
Callahan's Crosstime Saloonلجند اینترتینمنت۱۹۹۷
Dark Colonyگیم‌تک۱۹۹۷
Wheel of Fortuneگیم‌تک۱۹۹۷
Dark Colony: The Council Warsسولداوت سافتور۱۹۹۸
Black Dahliaاینترپلی اینترتینمنت۱۹۹۸
Grand Theft Autoدی‌ام‌ای دیزاین۱۹۹۸
Space Station Silicon Valleyدی‌ام‌ای دیزاین۱۹۹۸
Las Vegas Cool Handاستودیو ترنتولا۱۹۹۸
Monkey Heroبلم۱۹۹۹
Biosysجامپ‌استارت۱۹۹۹
Grand Theft Auto: London 1969راک‌استار کانادا۱۹۹۹
Grand Theft Auto: London 1961راک‌استار کانادا۱۹۹۹
Monster Truck Madness 2اج آو ریلیتی۱۹۹۹
Hidden & Dangerousایلوژن سافت‌ورکس۱۹۹۹
Grand Theft Auto 2دی‌ام‌ای دیزاین۱۹۹۹
JetFighter III: Classicاستودیو مایکروسافت۱۹۹۹
Spec Ops II: Green Beretsاستودیو زامبی۱۹۹۹
Rising Sunتیلون سافت۲۰۰۰
Hidden & Dangerous: Devil's Bridgeایلوژن سافت‌ورکس۲۰۰۰
Tzar: The Burden of the Crownهیمیمونت گیمز۲۰۰۰
Codename Eagleرفرکشن گیمز۲۰۰۰
Grudge Warriorsتم‌پست سافتور۲۰۰۰
Spec Ops: Stealth Patrolران کرفت گیمز۲۰۰۰
Evo's Space Adventuresدی‌ام‌ای دیزاین۲۰۰۰
Dogs of War: Battle on Primus IVسیلیکون دریمز۲۰۰۰
Duke Nukem Advanceتروس گیمز۲۰۰۰
Midnight Club: Street Racingانجل استودیوز۲۰۰۰
Smuggler's Runانجل استودیوز۲۰۰۰
The Devil Insideگیم‌اسکوئاد۲۰۰۰
Oniبانجی۲۰۰۱
Age of Sail IIآکلا۲۰۰۱
Serious Samکروتیم۲۰۰۱
Tropicoپاپ تاپ سافتور۲۰۰۱
Spec Ops: Ranger Eliteران کرفت۲۰۰۱
Strongholdفایرفلای استودیوز۲۰۰۱
Max Payneرمدی اینترتینمنت۲۰۰۱
Grand Theft Auto IIIدی‌ام‌ای دیزاین۲۰۰۱
Spec Ops: Covert Assaultران کرفت۲۰۰۱
Tropico: Paradise Islandپاپ تاپ سافتور۲۰۰۲
Army Men: RTSپاندمیک استودیو۲۰۰۲
Mafiaایلوژن سافت‌ورکس۲۰۰۲
Grand Theft Auto: Vice Cityراک‌استار نورث۲۰۰۲
Tropico 2: Pirate Coveفراگ سیتی سافتور۲۰۰۳
Midnight Club IIراک‌استار سن‌دیگو۲۰۰۳
Conflict: Desert Storm IIپیووتال گیمز۲۰۰۳
Max Payne 2: The Fall of Max Payneرمدی اینترتینمنت۲۰۰۳
Celebrity Deathmatchبیگ اپ پروداکشن۲۰۰۳
Hidden & Dangerous 2ایلوژن سافت‌ورکس۲۰۰۳
JetFighter V: Homeland Protectorاینتراکتیو ویژن۲۰۰۳
Chromeتک‌لند۲۰۰۳
Manhuntراک‌استار نورث۲۰۰۳
Star Trek: Shattered Universeاستارزفر اینتراکتیو۲۰۰۴
Red Dead Revolverراک‌استار سن‌دیگو۲۰۰۴
Army Men: Sarge's Warتاکتیکال دولوپمنت۲۰۰۴
Medieval Conquestکت ددی گیمز۲۰۰۴
Grand Theft Auto Advanceدیجیتال اکلیپس سافتور۲۰۰۴
Grand Theft Auto: San Andreasراک‌استار نورث۲۰۰۴
Sid Meier's Pirates!فیراکسیس گیمز۲۰۰۵
Ford Racing 3ریزر وورکس۲۰۰۵
Midnight Club 3: DUB Editionراک‌استار سن‌دیگو۲۰۰۵
Stronghold 2فایرفلای استودیوز۲۰۰۵
NHL 2K6کاش گیمز۲۰۰۵
NBA 2K6ویژوال کانسپس۲۰۰۵
Serious Sam IIکروتیم۲۰۰۵
Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earthهدفرست پروداکشن۲۰۰۵
Sid Meier's Civilization IVفیراکسیس گیمز۲۰۰۵
The Elder Scrolls IV: Oblivionبتسدا گیمز۲۰۰۶
The Da Vinci Codeکالکتیو۲۰۰۶
Rockstar Games Presents Table Tennisراک‌استار سن‌دیگو۲۰۰۶
Preyاستودیو هیومن هد۲۰۰۶
NHL 2K7کاش گیمز۲۰۰۶
NBA 2K7ویژوال کانسپتس۲۰۰۶
Family Guyهای ولتاژ سافتور۲۰۰۶
Bullyراک‌استار ونکوور۲۰۰۶
Sid Meier's Railroads!فیراکسیس گیمز۲۰۰۶
Ghost Riderکلیمکس۲۰۰۷
Jade Empireبایوور۲۰۰۷
Top Spin 2اسپیر۲۰۰۷
The Darknessاستاربریز۲۰۰۷
BioShockتوکی بوستون۲۰۰۷
NHL 2K8کاش گیمز۲۰۰۷
NBA 2K8ویژوال کانسپتس۲۰۰۷
Manhunt 2راک‌استار لندن۲۰۰۷
Midnight Club: Los Angelesراک‌استار سن‌دیگو۲۰۰۸
Grand Theft Auto IVراک‌استار نورث۲۰۰۸
Grand Theft Auto: The Lost and Damnedراک‌استار نورث۲۰۰۹
NHL 2K10ویژوال کانسپتس۲۰۰۹
NBA 2K10ویژوال کانسپتس۲۰۰۹
Borderlandsگیرباکس سافتور۲۰۰۹
Grand Theft Auto: The Ballad of Gay Tonyراک‌استار نورث۲۰۰۹
BioShock 2توکی مارین۲۰۱۰
Major League Baseball 2K10ویژوال کانسپتس۲۰۱۰
Red Dead Redemptionراک‌استار سن‌دیگو۲۰۱۰
Mafia IIتوکی چک۲۰۱۰
Sid Meier's Civilization Vفیراکسیس گیمز۲۰۱۰
Top Spin 4توکی چک۲۰۱۱
L.A. Noireتیم باندای۲۰۱۱
Duke Nukem Foreverگیرباکس سافتور۲۰۱۱
The Darkness IIدیجیتال اکستریمز۲۰۱۲
Max Payne 3راک‌استار استودیوز۲۰۱۲
Spec Ops: The Lineیاگر دولوپمنت۲۰۱۲
Borderlands 2گیرباکس سافتور۲۰۱۲
NBA 2K13ویژوال کانسپتس۲۰۱۲
XCOM: Enemy Unknownفیراکسیس گیمز۲۰۱۲
Borderlands Legendsگیرباکس سافتور۲۰۱۲
BioShock Infiniteایرشنال گیمز۲۰۱۳
The Bureau: XCOM Declassifiedتوکی مارین۲۰۱۳
Grand Theft Auto Vراک‌استار نورث۲۰۱۳
Grand Theft Auto Onlineراک‌استار نورث۲۰۱۳
WWE 2K14ویژوال کانسپتس۲۰۱۳
XCOM: Enemy Withinفیراکسیس گیمز۲۰۱۳
NBA 2K15ویژوال کانسپتس۲۰۱۴
Borderlands: The Pre-Sequel!گیرباکس سافتور۲۰۱۴
WWE 2K15ویژوال کانسپتس۲۰۱۴
Evolveاستودیو ترتل راک۲۰۱۵
NBA 2K16ویژوال کانسپتس۲۰۱۵
WWE 2K16ویژوال کانسپتس۲۰۱۵
Kerbal Space Programاسکوئاد۲۰۱۵
XCOM 2فیراکسیس گیمز۲۰۱۶
Tales from the Borderlandsتل‌تیل گیمز۲۰۱۶
Battlebornگیرباکس سافتور۲۰۱۶
NBA 2K17ویژاول کانپتس۲۰۱۶
Mafia IIIهنگر ۱۳۲۰۱۶
Mafia III: Rivalsکت ددی گیمز۲۰۱۶

شرکت‌های وابسته در حال حاضر

توکی گیمز

کمپانی توکی گیمز دارای زیر مجموعه‌هایی است که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • توکی مارین
  • توکی وگاس
  • کت ددی گیمز
  • فایر اکسیس گیمز
  • گوست استوری گیمز
  • هنگر ۱۳
  • ویژوال کانسپتس
  • راک‌استار گیمز

کمپانی راک‌استار گیمز دارای زیر مجموعه‌هایی است که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • راک‌استار ایندیا
  • راک‌استار لیدز
  • راک‌استار لندن
  • راک‌استار لینکولن
  • راک‌استار نیو انگلند
  • راک‌استار نورث
  • راک‌استار سن‌دیگو
  • راک‌استار تورنتو
منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده