بررسی بازی Tacoma از دید سایت های معتبر دنیا
بازی Gone Home اثری محصول سال ۲۰۱۳ بود که توانست با روایت داستانی گیرا و عالی، خود را به عنوان یک بازی موفق مطرح کند. استودیو فول برایت، سازنده این بازی، پس از گذشت مدتی از عرضه Gone Home، بازی بعدی خود را با نام Tacoma معرفی کرد که ابتدا قرار بود در سال ۲۰۱۶ عرضه شود. اما این بازی تاخیر خورد و بالاخره امروز (۱۱ مرداد) برای پی سی و ایکس باکس وان منتشر شد. با اینکه این بازی نتوانسته در حد و اندازههای Gone Home ظاهر شود، اما به هر حال نمرههای خوبی از منتقدین دریافت کرده است. در حالی که متای بازی Gone Home عدد عالی ۸۶ است، متای ساخته جدید فولبرایت ۷۸ شده است که شاید عالی نباشد، اما نشان از کیفیت خوب آن دارد.
بازی Tacoma با اینکه از حیث گیمپلی و سبک بازی شباهت زیادی به Gone Home دارد، اما داستانی متفاوت از آن را روایت میکند. در این بازی با شخصیت امی فریر همراه میشویم که باید به سفری به ایستگاه فضایی تاکوما برود و ODIN را به دست بیاورد. با این حال فریر پس از رسیدن به مقصدش، متوجه میشود که ۶ عضو این ایستگاه فضایی ناپدید شدهاند و ODIN هم غیرفعال شده است. حال وی باید در این محیط به ماجراجویی بپردازد و برای سوالهای بیشمار خودش، جواب پیدا کند.
در ادامه با زومجی همراه باشید تا مروری بر بررسی و نمره های بازی Tacoma داشته باشیم:
Tacoma
- سازنده: استودیو فولبرایت گیمز
- سبک: ماجراجویی
- تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد
- پلتفرم: ایکسباکس وان و کامپیوتر
دیستراکتوید: ۹۰ از ۱۰۰
Tacoma بازیای نیست که باب میل همه باشد. این بازی اثری آرامشبخش است که اگر به دنبال پازلهای پیچیده یا مبارزههای خشن و جذاب هستید، به درد شما نخواهد خورد. با این حال این بازی گیمر را در محیط و فضایی عالی قرار داده و به وی اجازه میدهد به سرنوشت افرادی پی ببرد که زمانی ایستگاه تاکوما خانهشان بود. در کل Tacoma بازی عجیبی است و تجربهای ارائه میکند که تا مدتها آن را فراموش نخواهید کرد.
Tacoma بازیای است که موفق میشود هشت شخصیت جالب معرفی کند و در مدت زمان کوتاه گیمپلیاش، کاری کند که گیمر جذب این شخصیتها شود. سازندگان ایده جالبی در بازی قرار دادهاند و آن هم نشان دادن یک سری رویدادها به شکل واقعیت افزوده در بازی است. به شخصه ترجیح میدادم بازی طولانیتر بود و رویدادهای بیشتری داشت تا بتوانم زمان بیشتری را در محیط و دنیای آن سپری کنم؛ اما حتی با وجود اینکه زمان کوتاهی را در دنیای بازی سپری کردم، از تک تک لحظات آن لذت بردم.
تاکوما به لطف داشتن داستانی غنی و شخصیتهایی جذاب، موفق میشود یک روایت عالی با محوریت فانیبودن انسان و موارد اینچنینی ارائه کند. بازی با وجود داشتن المانهایی شبیه به Gone Home، حس و حال منحصربهفرد خودش را دارد و موفق میشود داستانی عالی و غنی روایت کند.
در طول ماجراجویی تقریبا سه ساعته خودتان در تاکوما، به هویت کاراکترهای بازی پی خواهید برد. یک ایستگاه فضایی که توسط یک هوش مصنوعی قدرتمند کنترل میشود، ایده کاملا نو و جدیدی نیست. با این حال، سازندگان بازی در استودیو فولبرایت، موفق شدهاند از زاویه جدیدی به این ایده نگاه کنند و در نتیجه روایتی نو و جذاب ارائه دهند. Tacoma دقیقا همان بازیای است که شما از سازندگان اثری مثل Gone Home انتظار دارید.
من ابتدا قصد داشتم Tacoma را به عنوان یک بازی داستان-محور صرف معرفی کنم، ولی در واقع این بازی چنین شرایطی ندارد و یک تجربه تعاملی به حساب میآید. در طول بازی باید اتفاقاتی را که برای افراد ایستگاه تاکوما رخ داده مرور کنید و این بدین معنی است که باید حوصله گوش دادن به توضیحات زیادی را داشته باشید که در نهایت، باعث میشوند تا متوجه اتفاقاتی شوید که در این ایستگاه رخ دادهاند. تاکوما بازیای است که داستانی در مورد یک ایستگاه فضایی متروکه روایت میکند و در نهایت باعث میشود تا موارد مثبت زیادی از داستان بازی و محیط این سفینه در ذهنتان باقی بماند.
هنوز هم ذهن من درگیر بازی Tacoma و داستانی است که در آینده نهچندان دور روایت میکند. علاوه بر این، به شخصه علاقه زیادی به اعضای ایستگاه تاکوما پیدا کردهام؛ اعضایی که شما در طول بازی فقط صحنههایی ضبطشده از آنها را میبینید و بدین ترتیب به داستانشان پی میبرید. مهمترین ویژگی مثبت بازی تاکوما این است که باعث میشود به شخصیتهایی علاقه پیدا کنید که حتی به صورت فیزیکی هم در بازی حضور ندارند!