// چهار شنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۱

۶ نکته درباره کارت های گرافیک جدید AMD که باید بدانید

کمپانی AMD سرانجام از محصولات جدید خود رونمایی کرد. در این مطلب به ویژگی‌های کارت‌های گرافیک RX Vega خواهیم پرداخت.

کمپانی ای ام دی در جریان کنفرانس مطبوعاتی خود در لس‌آنجلس کالیفرنیا، اطلاعات دقیق و مشخصات پردازنده‌های Ryzen Threadripper و کارت‌های گرافیک مورد انتظار RX Vega را به معرض نمایش گذاشت. در ادامه با زومجی همراه باشید تا به بررسی این اطلاعات بپردازیم.

۱. انواع محصولات

نخستین موضوعی که باید بدانیم این است که ای‌ام‌دی مدل‌های مختلفی از کارت گرافیک RX Vega را معرفی کرده است. این محصولات همگی از معماری جدید این کمپانی یعنی وگا بهره می‌برند که جایگزین معماری پولاریس شده است. پرچمدار این محصولات، کارت گرافیک Radeon RX Vega 64 Liquid Cooled است. همان‌طور که از نام آن مشخص است، این کارت از خنک‌کننده‌ی مایع استفاده می‌کند.

AMD Radeon RX Vega

محصول بعدی Radeon RX Vega 64 Limited Edition نام دارد. این کارت به فن کولر مجهز شده است و به صورت محدود با یک پوشش فلزی عرضه خواهد شد. پس از آن، کارت گرافیک RX Vega 64 قرار می‌گیرد که پوشش و راهکار خنک‌کنندگی آن مشابه نسخه‌ی استاندارد مرجع است. مقرون به صرفه‌ترین گزینه، کارت گرافیک RX Vega 56 است. در بخش بعدی توضیح خواهیم داد که اعداد ۶۴ و ۵۶ نشان‌دهنده‌ی چه مواردی هستند.

۲. مشخصات AMD RX Vega

کمپانی AMD، مشخصات زیر را برای سه مدل RX Vega منتشر کرده است:

اسم محصولRX Vega 64 Liquid CooledRX Vega 64 Air CooledRX Vega 56
واحد محاسباتی۶۴۶۴۵۶
تعداد هسته پردازشی۴۰۹۶۴۰۹۶۳۵۸۴
فرکانس پایه۱۴۰۶ مگاهرتز۱۲۴۷ مگاهرتز۱۱۵۶ مگاهرتز
فرکانس بوست۱۶۷۷ مگاهرتز۱۵۴۶ مگاهرتز۱۴۷۱ مگاهرتز
ظرفیت حافظه۸ گیگابایت HBM2۸ گیگابایت HBM2۸ گیگابایت HBM2
توان محاسباتی۱۳.۷ ترافلاپس۱۲.۶۶ ترافلاپس۱۰.۵ ترافلاپس
توان حرارتی۳۵۰ وات۲۹۰ وات۲۱۰ وات
لیتوگرافی۱۴ نانومتری FinFet۱۴ نانومتری FinFet۱۴ نانومتری FinFet
معماریVegaVegaVega

دلیل نام‌گذاری RX Vega 64 وجود ۶۴ واحد محاسباتی است. همان‌طور که احتمالا حدس زده‌اید، RX Vega 56 نیز ۵۶ واحد محاسباتی دارد. مدل بالارده با خنک‌کننده‌ی مایع، ۱۳.۷ ترافلاپس توان محاسباتی دارد. توان مدل فن‌دار، ۱۲.۶۶ ترافلاپس و Vega 56 معادل با ۱۰.۵ ترافلاپس است.

تمرکز ای‌ام‌دی بیشتر روی مشخصات مدل فن‌دار کارت گرافیک RX Vega 64 بوده است. این کارت گرافیک، ۱۲.۵ میلیارد ترانزیستور، ۲۵۶ واحد بافت و ۸ گیگابایت حافظه از نسل دوم حافظه‌های پهن‌باند موسوم به HBM2 دارد. این نوع حافظه به کارت گرافیک این امکان را می‌دهد تا داده‌ها را با سرعتی برابر با ۴۸۴ گیگابایت بر ثانیه به همراه رابط باس ۲۰۴۸ بیتی انتقال دهد. این کارت گرافیک همچنین ۴ مگابایت کش L2 دارد. ای‌ام‌دی ادعا می‌کند که حافظه‌ی این محصول بسیار سریع است و کنترلر کش پهن‌باند آن به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا دنیاهای بزرگ‌تری برای بازی‌ها خلق کنند. این کمپانی همچنین اعلام کرد که این محصول، یکپارچگی کاملی با DirectX 12 خواهد داشت.

AMD Radeon RX Vega

RX Vega 64 به ۱۲.۵ میلیارد ترانزیستور با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری مجهز شده است و از ۴۵ مگابایت حافظه‌ی ایستا (SRAM) در سراسر کارت گرافیک استفاده می‌کند. این کارت گرافیک فن‌دار در حالت بوست در فرکانس ۱۵۴۶ مگاهرتز فعالیت می‌کند و به گفته‌ی ای‌ام‌دی، برای فعالیت در فرکانس‌های بالاتر از این هم طراحی شده است و می‌تواند به ۱.۷ گیگاهرتز و حتی بالاتر نیز برسد.

میزان توان حرارتی (TDP) این سه کارت گرافیک را در زیر مشاهده می‌کنید:

  • RX Vega 64 Liquid Cooled: با توان حرارتی ۳۵۰ وات
  • RX Vega 64 Air Cooled: با توان حرارتی ۲۹۰ وات
  • RX Vega 56: با توان حرارتی ۲۱۰ وات

همان‌طور که از اعداد بالا مشخص است، این کارت‌ها بسیار پرمصرف هستند.

۳. عملکرد RX Vega

از حیث عملکرد، ای‌ام‌دی ادعا می‌کند که RX Vega 64 با کارت گرافیک ۵۴۹ دلاری کمپانی انویدیا یعنی GeForce GTX 1080 رقابت می‌کند. این کمپانی بنچمارک‌های متعددی با GTX 1080 در بازی‌های مختلف ثبت کرده است که نرخ فریم در تمامی آنها بین ۴۵ تا ۷۸ فریم بر ثانیه در حال نوسان است. کارت گرافیک مجهز به فن کولر RX Vega 64 هم این آزمایش‌ها را انجام داد و به حداقل فریم ۵۳ و حداکثر ۷۶ فریم بر ثانیه دست یافت. این در حالی است که حداکثر تعداد فریم، ۲ عدد کمتر و حداقل تعداد فریم، ۸ عدد بیشتر ثبت شده است.

AMD Radeon RX Vega

ای‌ام‌دی مدعی است که کارت گرافیک RX Vega 64 توانایی اجرای بیش از یکصد بازی جدید را در رزولوشن 4K با ۶۰ فریم بر ثانیه یا بیشتر خواهد داشت. علاوه بر این، ادعا دارند که کارت گرافیک Radeon RX Vega 56 با GTX 1070 قابل مقایسه و رقابت است.

۴. طراحی

کارت گرافیک نسخه‌ی محدود RX Vega 64 به یک لوگوی درخشان، محفظه‌ی بخار ایزومتریک، فن ۳۰ میلی‌متری و یک اسکلت فلزی تراش‌خورده مجهز شده است. این کارت به دو رابط برق ۸ پین نیاز دارد و دارای یک درگاه HDMI و سه درگاه DisplayPort است.

AMD Radeon RX Vega

مدل خنک‌کننده‌ی مایع هم طراحی مشابهی دارد؛ با این تفاوت که از یک فن‌کولر و یک رادیاتور ۱۲۰ میلی‌متری در آن استفاده شده است.

۵. قیمت

نسخه‌ی استاندارد و فن‌دار کارت گرافیک AMD RX Vega 64 با قیمت ۴۹۹ دلار روانه‌ی بازار خواهد شد. این قیمت، ۵۰ دلار کمتر از قیمت کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 1080 است. کارت گرافیک RX Vega 56 با قیمت ۳۹۹ دلار عرضه خواهد شد که هم‌قیمت با Nvidia GeForce GTX 1070 است.

ای‌ام‌دی باندل‌های مختلفی را هم معرفی کرده است که شامل دو عنوان بازی رایگان (بازی Prey 2 و بازی Wolfenstein II)، مبلغ ۱۰۰ دلار تخفیف برای پردازنده Ryzen 7 و ۲۰۰ دلار تخفیف برای نمایشگر فوق عریض سامسونگ می‌شود.

AMD Radeon RX Vega

باندل‌های این محصولات در زیر نوشته شده است:

  • باندل رادئون آکوا با کارت گرافیک RX Vega 64 Liquid Cooled به قیمت ۶۹۹ دلار
  • باندل رادئون مشکی با کارت گرافیک RX Vega 64 Air Cooled به قیمت ۵۹۹ دلار
  • باندل رادئون قرمز با کارت گرافیک RX Vega 56 به قیمت ۴۹۹ دلار

تنها راه خرید مدل خنک‌کننده‌ی مایع، پرداخت مبلغ ۶۹۹ دلار برای باندل نخست است که شامل دو بازی و تخفیف‌های ذکر شده می‌شود.

۶. تاریخ عرضه

AMD Radeon RX Vega

کمپانی AMD تاریخ مشخصی را برای عرضه‌ی این محصولات تعیین نکرده است؛ اما می‌توان انتظار داشت که در ماه جاری میلادی روانه‌ی بازار شوند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده