// چهار شنبه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۲

اینتل پردازنده های Ice Lake را با لیتوگرافی 10 نانومتری تایید کرد

کمپانی اینتل، پردازنده‌های سری آیس‌لیک را با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری در نسل هشتم توسعه خواهد داد.

اینتل قصد ندارد وقت خود را برای واکنش نشان دادن به ای ام دی در جنگ پردازنده‌ها تلف کند. این کمپانی در بیانیه‌ی کوتاهی در وب‌سایت خود اعلام کرد که در حال آماده‌سازی آیس لیک (Ice Lake) است. آیس‌لیک پلتفرم بعدی پردازنده‌های Core خواهد بود. این پردازنده از فرآیند تولیدی بهره می‌برد که اندازه‌ی ترانزیستورها را کوچک‌تر از قبل خواهد کرد.

این کمپانی در تاریخ ۲۱ آگوست (۳۰ مرداد) نسل هشتم تراشه‌های خود را موسوم به کانن لیک که اولین محصول با فرآیند ۱۰ نانومتری خواهد بود، معرفی می‌کند. این پردازنده توان بیشتری دارد، گرمای کمتری تولید می‌کند و به منبع تغذیه‌ی بزرگ‌تری نیاز دارد. اینتل به احتمال زیاد در مورد آیس‌لیک نیز صحبت خواهد کرد؛ پردازنده‌ای که نسل هشتم را ادامه خواهد داد.

در وب‌سایت اینتل آمده است:

خانواده‌ی پردازنده‌های آیس‌لیک، جانشینی برای نسل هشتم پردازنده‌های Intel Core خواهد بود. این پردازنده‌ها از فناوری برجسته‌ی کمپانی اینتل با لیتوگرافی +10nm بهره می‌برند.

اینتل مشخص نکرده که علامت + در عبارت +10nm به چه معنا است، اما به احتمال زیاد به زودی اطلاعات بیشتری را به اشتراک خواهد گذاشت. در حالی که علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران منتظر جزئیات بیشتر هستند، اینتل قصد دارد اطمینان پیدا کند که همگان از این موضوع که تراشه‌های قدرت‌مندتری به زودی عرضه می‌شوند، آگاهی داشته باشند. این کمپانی هم‌اکنون در حال توسعه‌ی سایر تراشه‌های سری Core-X است؛ از جمله پردازنده‌ی دو هزار دلاری Core i9 7980XE که در ماه‌های آتی روانه‌ی بازار خواهد شد. در نهایت برای نخستین بار پس از چند سال، اینتل از سوی ای‌ام‌دی احساس خطر می‌کند.

پردازنده‌ی هزار دلاری و ۱۶ هسته‌ای Threadripper 1950X هم در حال عرضه است و AMD ادعا می‌کند که سریع‌ترین پردازنده‌ی دسکتاپ پی سی در جهان محسوب می‌شود. در شرایطی که اینتل هنوز در حال تلاش برای بهبود نرم‌افزارها و بازی‌ها برای اولویت‌بندی عملکرد در حالت تک هسته‌ای است، پردازنده‌ی هزار دلاری Core i9 7900X در تلاش است تا بنچمارک‌های مختلف را با موفقیت پشت سر بگذارد. به نظر می‌رسد به همین دلیل، اینتل مایل است تا نسل ۱۴ نانومتری را پشت سر بگذارد و به عصر پردازنده‌های ۱۰ نانومتری بپیوندد.

مشخصات فنی کامل، قیمت پردازنده در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی کامل انواع CPU را در بخش محصولات مشاهده کنید؛انواع CPU اینتل از  جمله سری‌ Core i3، Core i5 و Core i7 و پردازنده‌های AMD رایزن (Ryzen) برای مقایسه و خرید در دسترس کاربران است. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده