نویسنده: فریده صالحی
// یکشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۹

فعالیت دوباره استودیو جیبلی برای اثر جدید هایائو میازاکی

هایائو میازاکی که تقریبا چند سالی است خود را به ظاهر بازنشسته کرده، حالا قرار است پروژه‌ای نیمه‌تمام را دوباره از سر بگیرد.

چند سال پیش، درست بعد از اینکه موسس استودیو جیبلی و هایائو میازاکی، انیماتور افسانه‌ای این شرکت، بازنشسته شدند، آینده این کمپانی در هاله‌ای از ابهام فرو رفت و هیچ‌کس نمی‌دانست که پس از آن چه پیش می‌آید. با این حال، زمانی که استودیو اعلام کرد که کار خود را دوباره آغاز کرده و جدیدترین فیلم میازاکی (که چندان جدی هم بازنشسته نشده بود) که اخیرا معرفی شده بود وارد مراحل تولید خود شده است، مشخص شد که دوباره این کمپانی روند روی به جلوی خود را پی گرفته است. این کمپانی اخیرا اعلام کرده که او در جشن کوچکی که در سوم جولای برگزار شده بود نقش کوچکی را ایفا کرده و در این مراسم دست داشته است. او همکاران اصلی خود را که قبلا در فیلم جدیدش شرکت داشتند، به این مراسم آورد و با آنها درباره شروع دوباره پروژه تولید این اثر گفت‌وگو کرد.

به طور معمول، شروع مجدد یک پروژه، خبری نیست که ارزش منتشر کردن را داشته باشد، اما در برهه‌ای از زمان به نظر می‌رسید که استودیو جیبلی بعد از انتشار شاهکار‌هایی مانند انیمه شهر اشباح (Spirited Away)، انیمه قصر متحرک هاول (Howl's Moving Castle) و انیمه شاهزاده مونونوکه (Princess Mononoke) دیگر قصد تولید فیلمی را ندارد. اما با این حال، چندی پیش سایت آمازون اعلام کرد که قصد دارد یک برنامه تلویزیونی را که توسط پسر میازاکی یعنی گورو به نام Ronja, the Robber's Daughter برای کودکان ساخته شده است، منتشر کند. مدت زمان خیلی کمی بعد از انتشار این خبر، گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه استودیو جیبلی قصد تولید فیلم جدیدی به کارگردانی هایائو میازاکی را دارد.

استودیو جیبلی هنوز هیچ جزئیات خاص و مهمی را از این فیلم منتشر نکرده است، اما خیلی از طرفداران این عقیده را دارند که به احتمال زیاد این اثر، اقتباسی از اولین فیلم کوتاه میازاکی به نام «کرمی به نام بورو» (Boro the Caterpillar) خواهد بود. توشیو سوزوکی، تهیه‌کننده این فیلم اعلام کرد که جدیدترین اثر هایائو میازاکی به احتمال زیاد در سال ۲۰۱۹ و قبل از آغاز مسابقات المپیک ۲۰۲۰ توکیو اکران خواهد شد.

میازاکی قبلا استودیو را با بازنشستگی‌اش تهدید کرده است. زمانی که او در سال ۲۰۱۳ آنجا را ترک کرد، کمپانی به طور رسمی اعلام کرد که نسل بعدی انیماتور‌ها را طور دیگری رشد خواهد داد و مدیریت خواهد کرد. البته فیلم‌ها و انیمه‌هایی که واقعا مورد علاقه طرفداران انیمیشن و فیلمسازان واقع شدند، اصلا پول‌های هنگفتی به دست نیاوردند. مثلا در مورد انیمه شهر اشباح که در سال ۲۰۰۱ اکران شد و پرفروش‌ترین فیلم استودیو جیبلی به حساب می‌آید، فیلمسازان این فیلم تنها ۲۷۵ میلیون دلار به دست آوردند.

با این حال، در طول این سال‌ها به لطف سیستم‌های استریم و DVD افراد خیلی زیادی نسبت به سال‌های گذشته به سمت انیمه‌ها و فیلم‌های این‌چنینی جذب شدند. پس پیش‌بینی می‌شود که جدیدترین اثر هایائو میازاکی در زمان اکران خود با استقبال بی‌نظیر و بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شود. در پایان باید اضافه کنیم که بعد از اتمام این فیلم و اکران آن، میازاکی ۸۰ ساله خواهد بود و به احتمال خیلی زیاد این کار، آخرین اثر او خواهد بود.


منبع Engadget
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده