نویسنده: رضا علمی
// سه شنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۴۵

صداپیشه‌ افسانه ای انیمیشن های هالیوودی بازنشسته شد

بعد از زمانی نزدیک به ۳۰ سال گویندگی، مدیریت صداپیشگی و فعالیت در پشت صحنه، آندرا رومانو، صداپیشه قدیمی و افسانه‌ای هالیوود اعلام بازنشستگی کرد.

آندرا رومانو گویندگی و مدیریت صداپیشگی بسیاری از آثار هالیوود را بر عهده داشت؛ از انیمیشن تلویزیونی اکشن، ماجراجویی و فانتزی Avatar: The Last Airbender (آواتار: آخرین بادافزار) گرفته تا انیمیشن تلویزیونی محبوب و قدیمی DuckTales (داک‌تیلز) و بسیاری از آثار دنیای سینمایی دی سی. آندرا رومانو اعلام کرد که طی این هفته بازنشسته خواهد شد.  

آندرا رومانو سابقه‌ی سه دهه گویندگی و مدیریت صداپیشگی انیمیشن‌های هالیوودی را در کارنامه دارد و به تنهایی مدیریت بیش از ۱۰ هزار نقش را بر عهده داشته است. اگرچه وی بدین موضوع اشاره داشت که قرار بود دو یا سه سال دیگر اعلام بازنشستگی کند، ولی به دلیل تشخیص آسیب‌دیدگی یکی از چشم‌هایش که در نهایت سبب نابینایی آن چشم شده است، مجبور شد بعد از اتمام پروژه‌های فعلی از این کار خداحافظی کند. سخنان وی را با هم می‌خوانیم:  

دلتنگ جنبه‌های زیادی از این صنعت خواهم شد؛ مخصوصاً افرادی که در کنارشان کار کردم و تمام آن اتفاقات بامزه‌ای که طی این سال‌ها تجربه کردم. از صمیم قلب مراتب سپاس‌گزاری خود را از تمام بازیگران، تهیه‌کنندگان، کارگردانان، مهندسان صدا و دیگر همکاران که این سال‌ها را چنین شگفت‌انگیز در خاطرم ثبت کردند، اعلام می‌کنم.

آندرا رومانو کار خود را از سال ۱۹۸۴ به صورت حرفه‌ای آغاز کرد، ولی می‌توان گفت اکثر علاقمندان انیمیشن‌های تلویزیونی، وی را با مدیریت صداپیشگی سریال محبوب DuckTales می‌شناسند. وی بعد از این مجموعه‌، در بیش از ۴۰ نمایش تلویزیونی به مدیریت صداپیشگی پرداخت. مدیریت صداپیشگی چیزی نزدیک به ۱۶۰۰ قسمت از مجموعه‌های تلویزیونی، بیش از ۵۰ فیلم و ۲۰ بازی ویدیویی در کارنامه‌ی او به چشم می‌خورد. از آخرین کارهای وی می‌توان به انیمیشن تلویزیونی Voltron: Legendary Defender (ولتران: پدافند افسانه‌ای) اشاره کرد که قرار است فصل سوم آن در ماه آگوست از طریق شبکه نتفلیکس پخش شود. آندرا رومانو با تیم انیمیشین تلویزیونی Teenage Mutant Ninja Turtles (لاک‌پشت‌های نینجای نوجوان جهش‌یافته) شبکه Nickelodeon (نیکلودئون)، پخش‌شده از سال ۲۰۱۲، نیز همکاری داشت.

Romano-II

در میان آثار وی می‌توان به گویندگی و مدیریت صداپیشگی ۲۳ فیلم دنیای سینمایی دی‌سی نیز اشاره داشت؛ فیلم‌های همچون Justice League: Gods and Monsters (لیگ عدالت: خدایان و هیولاها - ۲۰۱۵)، Batman vs. Robin (بتمن علیه رابین - ۲۰۱۵) و Batman: Assault on Arkham (بتمن: حمله به آرکام - ۲۰۱۴). صدای آندرا رومانو نیز در بیش از ۱۸ فیلم و سریال تلویزیونی به یادگار مانده است که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به انیمیشن تلویزیونی The Legend of Korra (افسانه کورا) و Teen Titans (تایتان‌های نوجوان) اشاره داشت. کارهایی که وی در آن‌ها به عنوان مدیر و صداپیشه حضور داشته است در مجموع ۳۰ باز نامزد جایزه اِمی شده‌ و از این بین، هشت مرتبه موفق به دریافت این جایزه شده‌اند. وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود چنین گفت:  

انجام دادن تمامی این کارها و همکاری با این افراد فوق‌العاده، نهایت موهبتی بود که می‌توانستم انتظار داشته باشم. بعید می‌دانم می‌توانستم در این سی سال با افرادی بهتر از این همکاران و دوستان وقت خود را بگذرانم. به‌راستی که خوش‌شانس‌ترین فرد روی کره زمین هستم.   

با وجود اینکه آندرا رومانو از شغل گویندگی و مدیریت صداپیشگی اعلام بازنشستگی کرده است، ولی وی تصمیم دارد به گونه‌ای به فعالیت خود در این صنعت ادامه دهد.


منبع IGN
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده