نویسنده: افشین پیروزی
// یکشنبه, ۱۸ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۲

مصاحبه با سازنده بازی شوفر در نمایشگاه TGC

زومجی در جریان نمایشگاه TGC مصاحبه‌ای با سازنده بازی ماشین سواری شوفر داشته که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید. 

شوفر یکی از بازی‌های ایرانی موفقی است که هم‌اکنون روی شبکه استیم نیز منتشر شده است و می‌توان گفت از جمله بازی‌های ایرانی است که در بازار‌های جهانی نیز منتشر شده. این بازی در سبک ریسینگ بوده و توسط استودیو ژوری‌مانگ ساخته شده است. حال در جریان نمایشگاه TGC، زومجی مصاحبه‌ای با محمد حیدری، سازنده این بازی و مدیر استودیو ژوری مانگ داشته و در ادامه می‌توانید چکیده‌ای از صحبت‌های آرش عیاری با سازندگان این بازی را بخوانید. 

زومجی: آیا شوفر اولین بازی شما است؟

شوفر اولین بازی بزرگ ما به حساب می‌آید. پیش از این ما چند محصول سفارشی ساخته بودیم اما در نهایت تصمیم گرفتیم تا سراغ بازی خودمان برویم و بدین شکل شوفر ساخته شد. شوفر یک بازی رانندگی است که بیش‌تر حالتی شبیه‌ساز مانند دارد و به همین دلیل هم ما آن را یک بازی نیمه آرکید (Semi Arcade) می‌دانیم. ما در این بازی محیط‌های غرب ایران (کردستان یا کرمانشاه) را که در دسترس بوده، نزدیک به ۸۰ درصد شبیه واقعیت طراحی کرده‌ایم و تقریبا ۱۰۰۰ کیلومتر محیط برای بازی طراحی شده است. همچنین نزدیک به ۳۰ ماشین ایرانی و خارجی در بازی وجود دارند و برای ماشین‌هایی که در دسترس بودند، از اسکن سه بعدی استفاده کرده‌ایم. 

زومجی: شما به نسخه دوم شوفر هم اشاره کردید. کمی در مورد شوفر ۲ توضیح بدهید.

تفاوت شوفر نسخه ۲ با نسخه ۱ این است که در این نسخه ما برای بازی پیست طراحی کرده‌ایم. همچنین قابلیت بازی بین پلتفرمی نسخه پی‌سی و موبایل نیز به بازی اضافه شده و کاربران پی‌سی می‌توانند همزمان با کاربران موبایل بازی را آنلاین تجربه کنند. در کل بازی به یک مجموعه تبدیل شده است و هدف ما این نیست که به یک بازی کاملا جدید بسازیم بلکه بازی را ارتقا داده‌ایم و مثلا هوش مصنوعی بازی تا حد زیادی ارتقا داشته است. همچنین نسخه شوفر ۱ یک بازی پولی بود اما شوفر ۲ یک محصول رایگان با خرید‌های درون برنامه‌ای است. 

خرید‌های درون برنامه‌ای هم حالت‌های مختلفی دارد و مثلا می‌توان تبلیغات را حذف کرد یا می‌توان پول درون بازی را با پول واقعی خریداری کرد. این کار هم مزایای خاص خودش را دارد. برای مثال یک سری از ماشین‌ها یا مناطق بازی، فقط با پیشروی در داستان بازی باز خواهند شد. اما شما می‌توانید با پرداخت مبلغی کل این موارد را باز کنید و به نوعی به نسخه کامل بازی از همان ابتدا دسترسی داشته باشید. 

شوفر

زومجی: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کردند که بازی شما در ۷۷ کشور منتشر شده است. در این باره هم توضیح بدهید. 

هدف ما در ابتدا عرضه بازی در ایران بود که بعدا به این نتیجه رسیدیم که بازار نشر بازی در ایران کاملا از بین رفته و حتی مُرده است. به همین دلیل هم در بین راه تصمیم گرفتیم بازی را به شکل بین‌المللی از طریق استیم منتشر کنیم و حتی در عرض نهایتا یک ماه هم از استیم Greenlight گرفتیم. پس از انتشار روی استیم، بازخورد‌های نسبتا خوبی دریافت کردیم و بازی از طریق ۷۷ کشور مختلف دانلود شده است. همچنین ما بعدا با یک سری کشور‌ها مثل رومانی یا استرالیا و برخی فروشگاه‌ها در آن‌ها صحبت کردیم و آن‌ها هم قبول کردند که بازی ما را بفروشند. 

همچنین بد نیست به این موضوع هم اشاره کنم که تقریبا یک ساعت پس از انتشار بازی، نزدیک به هزار نسخه کرک‌شده از آن دانلود شده بود! ولی در آخرین آماری که من از استیم داشتم، نزدیک به ۷۰ هزار نسخه از بازی از طریق استیم دانلود شده است. 

همچنین مشکل دیگری که وجود داشت، این بود که استیم پس از مدتی متوجه ایرانی‌بودن ما شد و در نتیجه ما وارد بلک لیست شدیم و یک سری از درآمد‌های ما نیز از بین رفت. در نتیجه تصمیم گرفتیم بازی را در ایران منتشر کنیم و برای این منظور هم با شرکتی قرارداد امضا کردیم. اما واقعیت این است که بازار نشر پی‌سی در ایران کاملا از بین رفته است و مشکلات متعددی وجود دارد. مثلا یکی از مشکلات این است که بنیاد یا دیگر ارگان‌های مربوطه، گاهی تصمیم‌هایی می‌گیرند که این باعث ناراحتی ناشر می‌شود و ناشر هم به ما اعلام می‌کند که به دلیل این مشکل بازی شما را پخش نخواهیم کرد! این دقیقا مشکلی بود که برای ما پیش آمد. به همین دلیل هم بازی ما نزدیک یک سال و نیم است که در گرو یکی از ناشر‌ها است و هنوز هم عرضه نشده است. 

زومجی: آیا در این مورد با بنیاد هم صحبتی داشته‌اید تا آن‌ها برای رفع مشکل اقدام کنند؟

من چندین بار این مشکل را با بنیاد مطرح کرده‌ام ولی مشکل به شکلی پیچیده است که هنوز موفق به حل آن نشده‌ایم. همچنین ناشر هم همکاری‌ای با ما ندارد و مثلا آخرین باری که با هم جلسه داشتیم، به من اعلام کردند که چک‌های دریافتی را به اجرا بگذارم تا دو سال بعد مشکل در دادگاه حل شود! البته این فقط مشکل ما نبوده و مشکل تمام افرادی است که برای پی‌سی بازی می‌سازند. 

شوفر

زومجی: به نظر شما راه‌حل این مشکل چیست؟

یکی از مشکلاتی که وجود دارد یا بهتر است بگوییم مسائلی که وجود دارد، این است که بازی‌های خارجی روز کیفیت فوق‌العاده‌ای دارند که رقابت با آن‌ها را برای بازی‌های ایرانی سخت کرده است. البته این حق گیمر است که بهترین بازی ممکن را خریداری کند. اما این وقتی صادق است که ما بازی‌ها را با قیمت اصلی خریداری کنیم و بازی‌های خارجی با همان قیمت واقعی خودشان در بازار عرضه شوند و در این حالت رقابت درستی بین بازی‌های ایرانی و خارجی ایجاد می‌شود. برای این کار هم نیاز به یک فرهنگ‌سازی در کشور است و در صورتی که مردم کمی بیش‌تر از بازی‌های ایرانی حمایت کنند، قطعا طی یکی دو سال آینده کیفیت بازی‌های ایرانی هم به سطح رقابتی خواهد رسید. در کل صنعت بازی نیازمند یک سیستم نشر مناسب است تا شرایط خوبی مثل سینما پیدا کند؛ مثلا امروزه فیلم‌ها در سینما‌ها پخش می‌شوند و از آن‌ها حمایت می‌شود و این باعث شده تا روز به روز کیفیت فیلم‌ها بهتر شود. 

یا مثلا راه‌های دیگری که می‌توان از طریق آن‌ها از بازی‌های ایرانی حمایت کرد، بودن این بازی‌ها در گیم‌نت‌ها یا حتی مسابقاتی است که برگزار می‌شود. مسائل دیگری مثل کپی رایت هم وجود دارند که به این زودی‌ها رفع نمی‌شوند. 

در کل همان‌طور که اشاره هم کردم، مساله‌ای مثل اینکه شما نزدیک به یک سال و نیم موفق به دریافت مبلغی که ناشر قول داده نشوید، باعث می‌شود تا بیش‌تر از اینکه به فکر پیشرفت و کار‌های جدید در این صنعت باشید، به فکر خروج از آن بیافتید. همچنین این مساله که بازی عرضه نشده است، باعث می‌شود تا از حیث روانی نیز بار منفی روی تیم سازنده وجود داشته باشد و افرادی که بازی را ساخته‌اند، نتوانند حتی نتیجه کارشان را در یک فروشگاه ببینند. 

زومجی: مساله‌ای که شاید سوال باشد این است که آیا صرفا با حمایت مردم و خرید بازی‌ها این مشکل حل می‌شود یا اینکه کیفیت پایین بازی‌ها هم در این موضوع نقش دارد؟

صد در صد این مساله هم تاثیر دارد و بازی‌سازان ما باید بتوانند محصولات بهتری بسازند. یکی از مشکلاتی که این بین وجود دارد، این است که ما معمولا پروژه را بر اساس توانایی‌ها، امکانات و اندازه تیم‌مان در نظر نمی‌گیریم و قصد داریم کاری انجام دهیم که واقعا دست‌یافتنی نیست. این باعث می‌شود تا گاهی کیفیت فدای کمیت شود. همچنین یک مشکل دیگر هم این است که اکثر بازی‌سازان ایرانی به سراغ بازی‌های موبایل رفته‌اند و این در حالی است که باید توجه بیش‌تری به بازار قدرتمند پی‌سی داشته باشیم. اما به دلیل نشر راحت‌تر بازی‌های موبایل، اکثر بازی‌سازان به سمت بازی موبایل می‌روند و این در حالی است که بازار پی‌سی در جهان هم پتانسیل خوبی و هم اینکه ساخت بازی برای پی‌سی گاهی حتی راحت‌تر هم هست. ولی با روند فعلی، زمانی خواهد رسید که دیگر کسی برای پی‌سی در ایران بازی نخواهد ساخت.

یکی از راه‌های بهبود این مساله هم تغییر نوع عرضه بازی‌ها در ایران است. مثلا همان‌طور که برخی سرویس‌دهنده‌ها امکان تماشای رایگان فیلم را فراهم کرده‌اند، اگر چنین چیزی در بستر دانلود بازی ایرانی هم وجود داشت قطعا استقبال بهتری از بازی‌های ایرانی می‌شد. 

شوفر

زومجی: به عنوان حرف پایانی هرچیزی که دارید بفرمایید.

در پایان می‌خواهم کمی از شوفر ۲ بگویم. ما در این بازی تصمیم گرفتیم تا هم بازار مالی خودمان را در نظر بگیریم و هم این را که کاربران‌مان دیگر تقریبا حرفه‌ای شده‌اند. در نتیجه پیست‌های مختلفی به بازی اضافه کردیم و بازی بیش‌تر به سمت آرکید بودن رفت و سبک‌های جدیدی نیز به آن اضافه شد و مثلا قبلا فقط حالت مسابقه معمولی وجود داشت ولی الان حالت درگ، دریفت یا مسابقات زمانی را به آن اضافه کردیم. همچنین رفتن به سمت موبایل و اضافه شدن حالت چندنفره که بین دو پلتفرم هم قابل بازی است، باعث شد تا بازی کامل‌تر شود. 

در نتیجه زمانی که در چند ماه آینده نسخه موبایل و پی‌سی بازی را منتشر کنیم، خواهید دید که کیفیت محصول از دو سال قبل تا به امروز، پیشرفت زیادی داشته است و برای بخش چندنفره آن هم شبکه اجتماعی قدرتمندی طراحی کرده‌ایم. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده