نویسنده: افشین پیروزی
// شنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۹

مصاحبه با سازندگان بازی Live TV Tycoon، برنده جایزه خلاقانه‌ترین بازی موبایل در TGC

زومجی در جریان نمایشگاه TGC مصاحبه‌ای با سازندگان بازی موبایل ایرانی Live TV Tycoon داشته که در ادامه می‌توانید آن را بخوانید. 

یکی از بازی‌های موبایل ایرانی حاضر در نمایشگاه TGC، بازی Live TV Tycoon بود که در نهایت هم توانست جایزه خلاقانه‌ترین بازی موبایل را دریافت کند. این بازی گیمر را در نقش مدیر یک شبکه تلویزیونی قرار می‌دهد که باید مواردی مثل زمان پخش برنامه‌ها را مدیریت کند. زومجی دیروز در جریان نمایشگاه TGC 2017 مصاحبه‌ای با سازندگان این بازی در استودیو اسید گرین گیمز (Acid Green Games) داشته و در مورد مسائل مختلفی با توسعه‌دهندگان این بازی صحبت کرده است. در ادامه می‌توانید مصاحبه آرش عیاری با علی ارشادیان، برنامه‌نویس تیم سازنده بازی را بخوانید:

زومجی: با عرض سلام، اول کمی بیش‌تر در مورد بازی توضیح بدهید. 

بازی Live TV Tycoon، یک بازی شبیه‌ساز برنامه‌های تلویزیونی است که در آن بازیکن در نقش یک مدیر شبکه فعالیت دارد و باید با تولید برنامه‌های مختلف و قرار دادن آن‌ها در جدول پخش، کاری کند که برنامه‌ها بیش‌تر دیده شوند. هرچه تعداد بیننده‌ها بیش‌تر باشد، میزان درآمد شما هم بیش‌تر خواهد بود و از طرفی دیگر می‌توانید استودیو ساخت برنامه داشته باشید و شخصا روی روند ساخت برنامه‌ها نظارت کنید. 

زومجی: سوالی که هست این که آیا این بازی یک اثر بومی است یا نسخه‌ای از یک بازی خارجی؟

ایده این بازی کاملا مختص به خود ما است و ۱۰ ماه پیش در یک مسابقه لول آپ شرکت کردیم و این ایده توانست جایزه بهترین بازی را دریافت کند و همین هم باعث شد تا تصمیم بگیریم ساخت و توسعه آن به شکل تجاری را آغاز کنیم. پس از آن نزدیک به ۱۰ ماه روی این بازی کار کرده‌ایم و تیم ما متشکل از ۶ نفر است که چهار نفر آن برنامه‌نویس و یک نفر طراحی و یک نفر هم آرتیست هستند. ما از روند کلی ساخت بازی راضی هستیم و احتمالا تا دو هفته آینده بازی به صورت محدود در ایران منتشر خواهد شد و در صورتی که موفق به پیدا کردن یک ناشر مناسب باشیم، سعی خواهیم کرد تا پایان تابستان بازی را به صورت جهانی هم در فروشگاه‌های معتبر عرضه کنیم.

زومجی: یکی از ویژگی‌های جالب بازی که باعث شد من این سوال را بپرسم انگلیسی بودن منو‌ها و زبان بازی است. کمی در این مورد هم توضیح بدهید. 

بله با اینکه فعلا زبان و منو‌های بازی به شکل انگلیسی است، اما ایده بازی کاملا ایرانی و مربوط به اعضای تیم سازنده است. همچنین ما با اینکه بازی را با زبان انگلیسی شروع کردیم، اما اکنون بدون هیچ مشکلی قادر به بومی‌سازی زبان بر اساس کشوری که بازی در آن عرضه می‌شود، هستیم. 

بازی Live TV Tycoon

زومجی: نظرتان در مورد نمایشگاه TGC چیست؟ آیا این نمایشگاه برای شما مفید بود؟

بله قطعا چنین نمایشگاهی مفید است. ما هم در این نمایشگاه توانستیم تعاملات و جلساتی با ناشران و شرکت‌های ایرانی و خارجی داشته باشیم و بعد از این رویداد هم با آن‌ها در ارتباط خواهیم بود تا همکاری‌های خوبی داشته باشیم. 

زومجی: پلتفرم‌های مقصد بازی کدام‌ها هستند؟

بازی برای اندروید و iOS در دست ساخت است و در زمان عرضه در ایران، ابتدا از طریق کافه بازار برای اندروید منتشر خواهد شد و در انتشار جهانی، هم‌زمان برای iOS و اندروید منتشر خواهد شد. 

زومجی: به عنوان یک بازی‌ساز موبایل، چه نظری در مورد فروشگاه‌های جدیدی مثل آریو دارید؟ آیا تمایلی به اینکه بازی را به جای کافه بازار روی مثلا آریو منتشر کنید دارید؟

به هر حال کافه بازار یک بستر کاملا شناخته‌شده در ایران است و طبیعی است که توسعه‌دهنده هم اعتماد بیش‌تری به آن داشته باشد. اما بازار‌های جدید هم اگر تعداد یوزر مناسبی داشته باشند و بتوانند بازگشت سرمایه بازی‌ساز را تضمین کنند، قطعا توسعه‌دهنده‌ها هم ریسک انتشار بازی روی این فروشگاه‌ها را قبول خواهند کرد. 

زومجی: بله دقیقا. البته منظور من این است که کافه بازار، فروشگاهی است که روی آن هر محصولی دیده می‌شود. اما چیزی که کمبود آن در کشور حس می‌شود، فروشگاهی مختص بازی است و حال در TGC شاهد فروشگاه‌های اینچنینی هستیم که پیشرفت آن وابسته به حمایت بازی‌سازان است. آیا برنامه‌ای برای این حمایت دارید؟

قطعا در صورت محیا بودن شرایط چنین کاری را خواهیم کرد. برای یک بازی‌ساز، مهم‌ترین مساله داشتن مخاطب و تضمین بازگشت سرمایه است و اگر فروشگاهی چنین شرایطی فراهم کند، ما هم از آن حمایت خواهیم کرد. در کل اینکه فروشگاهی مخصوص بازی باشد، اتفاق خوب و مثبتی است. 

زومجی: آیا این بازی اولین پروژه اسید گرین گیمز است؟

بله این اولین تجربه تجاری استودیو ما است. 

زومجی: آیا پس از انتشار بازی Live TV Tycoon، برای پشتیبانی طولانی‌مدت از آن برنامه خواهید داشت یا اینکه نه سراغ ساخت یک بازی جدید خواهید رفت؟

بدون شک پس از منتشر شدن یک بازی، باید برای اینکه بتوانیم مخاطبین آن را حفظ کنیم، به صورت مستمر از بازی با انتشار آپدیت پشتیبانی کنیم. چرا که برای مخاطب داشتن تنوع و دیدن محتویات جدید در بازی اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل هم ما قطعا از این بازی پشتیبانی خواهیم کرد و طبق برنامه‌ریزی قبلی، آپدیت‌های زیادی برای آن منتشر خواهیم کرد. البته برنامه‌ای برای ساخت بازی‌های بیش‌تر هم خواهیم داشت ولی این کار در ضمن پشتیبانی از Live TV Tycoon خواهد بود. 

بازی Live Tv Tycoon

بازی Live Tv Tycoon

زومجی: بازی به صورت رایگان منتشر خواهد شد یا پولی؟

بازی به صورت رایگان با خرید‌های درون برنامه‌ای خواهد بود و البته این خرید‌ها ربطی به پیشرفت و بهتر شدن در بازی ندارند. بلکه باعث می‌شوند تا یک سری محتویات جدید‌ترین مثل اسکین‌ها را دریافت کنند یا حتی انیمیشن‌های بهتری داشته باشند. گیمر از همان ابتدا به همه ویژگی‌های بازی دسترسی خواهد داشت و این ربطی به پرداخت یا عدم پرداخت پول ندارد. 

زومجی: و به عنوان صحبت پایانی هر حرفی دارید بفرمایید. 

به نظر من یکی از ضعف‌های همیشگی صنعت بازی در ایران، نبود رویداد‌هایی مثل همین TGC است. حال این رویداد باعث شده تا بازی‌سازان و فعالان ایرانی و خارجی با یکدیگر در ارتباط باشند و قطعا اگر از این پس هم رویداد‌های اینچنینی را شاهد باشیم، باعث پیشرفت بازی‌سازان ایرانی خواهد شد. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده