نویسنده: محسن حقانی
// شنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۲

جزئیات عملکرد ایکس باکس وان ایکس در اجرای برخی بازی‌ها با رزولوشن 4K

دیجیتال فاندری، بخش تحلیلی سایت یوروگیمر، در طی مقاله‌ای اقدام به ارائه‌ی بنچمارک‌های سخت‌افزار ایکس‌باکس وان ایکس در اجرای برخی از بازی‌ها کرده است. با زومجی همراه باشید.

بر کسی پوشیده نیست که کنسول ایکس‌ باکس وان ایکس از کمپانی مایکروسافت، در زمان عرضه قدرتمندترین کنسول خانگی تابه‌حال خواهد بود، اما اینکه این کنسول در اجرای بازی‌ها با رزولوشن 4K چقدر خوب عمل خواهد کرد، هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. بخش آنالیز سخت افزار و بازی وب‌سایت یوروگیمر، دیجیتال فاندری (Digital Foundry) که در ماه آوریل مایکروسافت با آنها برای رونمایی دقیق از مشخصات سخت‌افزاری ایکس‌باکس وان ایکس همکاری داشت، یک گزارش با جزئیات در مورد عملکرد و اجرای برخی بازی‌ها در رزولوشن 4K روی این کنسول منتشر کرده است؛ درحالی که این مقاله به تمام سوالات پیرامون این مساله پاسخ نمی‌دهد اما ایده‌ی بهتری برای درک قدرت ایکس‌باکس وان ایکس را در اختیارمان خواهد گذاشت.

چیزی که کاملا مشخص است این است که اجرای بازی‌ها با رزولوشن 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه به‌شکل باورنکردنی مشکل است. در نتیجه، به احتمال بسیار زیاد شاهد استفاده کنسول ایکس‌باکس وان ایکس از رزولولشن داینامیک یا تکنیک چکربورد (Checkerboard، مانند پلی‌استیشن 4 پرو) برای دستیابی به رزولوشن‌های بالاتر در اجرای بازی‌ها با گرافیک‌های سنگین، خواهیم بود. تمام بازی‌ها روی این کنسول با رزولوشن 4K واقعی اجرا نخواهند شد و تعداد کمتری نیز با نرخ فریم ۶۰ اجرا خواهند شد.

در این تحلیل چندین پارامتر متفاوت و مهم وجود دارد که باید در ادامه و دنبال کردن مقاله، آنها را به‌خاطر داشته باشیم؛ بازی‌ها به عنوان یک پورت (Port) مستقیم از نسخه ایکس‌باکس وان روی ایکس‌باکس وان ایکس با افزایش رزولوشن به 4K تست و آزمایش شده‌اند.

هیج‌گونه بهینه‌سازی اضافه در اجرای بازی‌ها برای سخت‌افزار ایکس‌باکس وان ایکس و یا تغییرات در گزینه‌های مربوط به بخش گرافیک آنها صورت نگرفته است. بنابراین‌، نتیجه‌ی حاصله در این مقاله تنها یک آمار تقریبی از توانایی و قابلیت‌های کنسول ایکس‌باکس وان ایکس خواهد بود.

در تست‌های گرفته شده از بازی‌ها، اشاره‌ای به نام آنها نشده است و تنها با توجه به جزئیات ارائه شده ما می‌توانیم اسامی تعدادی از آنها را با اطمینان بگوییم؛ بازی A بازی ReCore، بازی B بازی Forza MotorSport 7، بازی C بازی Gears of War 4، بازی G بازی Halo Wars 2 و بازی H بازی Star Wars Battlefront.  برای دیگر بازی‌های موجود تنها می‌توان از در حدس و گمان وارد شد، اگرچه بنچمارک‌ها نمایانگر عملکرد ایکس‌باکس وان ایکس در مقیاس رزولوشن‌های بالاتر خواهند بود.

علاوه بر موارد مذکور، جزئیاتی نظیر زمان رندر، نرخ فریم و بارگذاری GPU نیز در مقاله به آنها اشاره شده است. این نکته را هم در نظر داشته باشید که شماره‌های مربوط به نرخ فریم از طریق برگردان صحیح از زمان رندر (Render Time) گرفته شده‌اند. بخش بارگذاری جی‌پی‌یو (GPU Load) در نرخ فریم مورد نظر نمایانگر این خواهد بود که چه مقدار از توان قدرتی بیشتر کنسول برای استفاده در دیگر‌ بخش‌های گرافیکی باقی مانده یا به‌نوعی در آن صرفه‌جویی شده است.

B: بازی Forza MotorSport 7

اولین بنچمارک‌های مربوط به اجرای بازی Forza MotoSport 7 روی ایکس‌باکس وان ایکس توسط استودیو Turn 10 در مقاله ماه آوریل دیجیتال فاندری از مشخصات سخت‌افزاری کنسول، تحت نام فورتزا تک‌انجین (Forza TechEngine) به آن اشاره شد. اکنون در تست بازی Forza MotorSport 7 ما مشاهده می‌کنیم که ایکس‌باکس وان ایکس در اجرای این بازی با رزولوشن 4K واقعی، قدرت باقی‌مانده ای خواهد داشت که احتمالا صرف بهبود‌هایی در بخش بافت‌ها و نورپردازی خواهد شد.

C: بازی Gears of War 4

داستان بازی Gears of War 4 کمی متفاوت تر است؛ رزولوشن بازی به 4K واقعی ارتقا یافته است و نرخ فریم آن نیز کمی بهبود نسبت به نسخه ایکس‌باکس وان داشته است اما هنوز زیر ۴۰ فریم در ثانیه قرار دارد. باید دوباره به این موضوع اشاره کرد که سخت است بگوییم چقدر معیار‌های ارائه شده در این مقاله با نسخه نهایی بازی Gears of War 4 روی ایکس‌باکس وان ایکس، از آنجایی که شامل افزایش رزولوشن در کیفیت بافت‌ها و نورپردازی بهتر خواهد شد، نزدیک می‌شود. بهینه‌سازی‌های بیشتری صورت خواهد گرفت اما تعادل بین آن و گرافیک بهتر، چیزی است که هنوز مشخص نیست.

H: بازی Star Wars Battlefront

وضعیت مروبط به بازی Star Wars Battlefront سخت‌تر است. در طی اجرای این بازی با رزولوشن 4K واقعی روی ایکس‌باکس وان ایکس، نرخ فریم به زیر ۶۰ (تقریبا نصف نرخ فریم بازی روی ایکس‌باکس وان) سقوط می‌کند. اگرچه باید به این مساله اشاره کرد ایکس‌باکس وان ایکس، بازی Star Wars Battlefront را در رزولوشن 4K واقعی که چیزی معادل ۹ برابر رزولوشن این بازی روی ایکس‌باکس وان (720p) است، اجرا می‌کند. موقعیت مربوط به اجرای بازی Star Wars Battlefront روی ایکس‌باکس وان ایکس جایی است که انتظار می‌رود از تکنیک‌های چکربورد یا رزولوشن داینامیک برای رسیدن به تجربه‌ای نزدیک به 4K و هرچه نزدیک‌تر نگه‌داشتن نرخ فریم بازی به نرخ فریم هدف قرار داده شده مورد استفاده قرار گیرد.

نکته: دیجیتال فاندری H را برای بازی Star Wars Battlefront که با رزولوشن 720p روی ایکس باکس وان اجرا می‌شود، در نظر گرفته است. رزولوشن 1080p در ستون مربوط به ایکس‌باکس وان یک اشتباه تایپی است.

عملکرد بازی‌ها روی ایکس‌باکس وان ایکس در رزولوشن 4K با توجه به رزولوشن آنها روی ایکس‌باکس وان

در سرتاسر ۹ بازی که از عملکرد آنها بنچمارک تهیه شده است، میبینیم بازی‌هایی که با رزولوشن 1080p روی ایکس‌باکس وان اجرا شده‌اند عملکرد بهتری در زمینه اجرا (پرفورمنس) روی ایکس‌باکس وان ایکس همراه با رزولوشن 4K داشته‌اند. این موضوع نباید تعجب‌آور باشد که بازی‌ها با رزولوشن 900p و 720p در ایکس‌باکس وان برای اجرا روی ایکس‌باکس وان ایکس با رزولوشن 4K با تاثیر شدیدی در نرخ‌فریم و پرفورمنس روبه‌رو خواهند شد. مایکروسافت به‌عنوان یک حساب سرانگشتی اعلام کرد، بازی‌ها باید عموما با ۴ برابر در افزایش رزولوشن و درحالی که نرخ فریم هدف را حفظ می‌کنند، روی ایکس‌باکس وان ایکس اجرا شوند؛ که البته با تمام نتایج نشان داده شده در اینجا مطابقت دارد. بنابراین، انتظار داریم بازی‌ها با رزولووشن 720p و 900p روی ایکس‌باکس وان با استفاده از رزولوشن داینامیک یا تکنیک چکربورد، به عنوان راه‌حلی برای دستیابی به خروجی 4K روی ایکس‌باکس وان ایکس اجرا شوند. در نهایت و با تمام این اوصاف، اینکه عملکرد بازی‌ها در اجرا و ویژگی‌های مربوط به بهبود‌ها دربخش گرافیک آنها روی ایکس‌باکس وان ایکس، به توسعه‌ دهندگان مربوط خواهد شد.

نظر شما در رابطه با عملکرد ایکس‌باکس وان ایکس در اجرای بازی‌های اشاره شده با رزولوشن 4K چیست ؟


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده