نویسنده: آرشام سلیمانی
// سه شنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۸

VEGA FRONTIER EDITION سریعترین کارت گرافیک جهان

Frontier EDITION پرچمدار AMD از نسل Vega، می‌تواند سریع‌ترین کارت گرافیک جهان باشد.

کمپانی ای‌ام‌دی سرانجام اولین کارت گرافیک از نسل Vega را عرضه کرد که Frontier Edition نامیده می‌شود. در چند سال گذشته این نخستین پرچمدار ای‌ ام‌ دی است که در رقابت با کارت‌های بالارده‌ انویدیا از این کمپانی پیشی می‌گیرد و به خوبی می‌تواند قوی‌ترین کارت گرافیک دنیا باشد. AMD هم از دست‌یابی به این عنوان خوشحال است.

پیش از عرضه‌ی کارت گرافیک وگا، بحث‌های زیادی در مورد آن می‌شد. شایعات زیادی نیز در مورد رکوردزنی عملکرد آن و عرضه‌ی کارت‌های میان‌رده را شاهد بودیم. همچنین نگرانی‌هایی بابت طراحی مدار برق و قیمت‌های فوق‌العاده بالای آن داشتیم. تمام سوالاتی که در ذهن داشتیم، اکنون با در دسترس قرار گرفتن کارت گرافیک AMD Vega Frontier Edition، پاسخ داده خواهد شد.

حتی اگر عملکرد این کارت گرافیک بسیار خوب باشد، باز هم بازار گیمرها را هدف قرار نمی‌دهد. گفته می‌شود عملکرد بخش Single Precision آن به میزان ۱۳.۱ ترافلاپس است. مشخصات این کارت حتی از کارت گرافیک دو هسته‌ای AMD به نام Radeon Pro Duo Polaris هم بالاتر است. مهم‌تر از همه این است که نسبت به کارت گرافیک Titan Xp انویدیا هم که به خودی خود یک هیولا محسوب می‌شود، در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرد.

دیگر ویژگی این کارت، سرعت ساعت معمولی آن است. فرکانس پایه‌ی آن ۱۳۸۲ مگاهرتز است که در حالت بوست به ۱۶۰۰ مگاهرتز خواهد رسید. این محصول، ۱۶ گیگابایت حافظه از نسل دوم حافظه‌های پهنای باند موسوم به HBM دارد و باس رابط آن ۲۰۴۸ بیتی است. پهنای باند حافظه‌ی این کارت در مجموع، ۴۸۳ گیگابایت بر ثانیه است که علی‌رغم دارا بودن ظرفیت حافظه‌ی ۴ برابری و استفاده از حافظه‌های HBM، به طرز عجیبی پهنای باند کمتری نسبت به کارت گرافیک Fury X دارد.

گفته می‌شود میزان مصرف این کارت کمتر از ۳۰۰ وات است، هر چند که طبق گفته‌ها گاهی مصرف کارت به بیش از ۳۰۰ وات می‌رسد. این بدین معنی است که این کارت در مجموع مصرف برق بالایی دارد؛ البته نه آنقدر بالا که نیاز به منبع تغذیه جداگانه داشته باشد. همچنین باید منتظر ماند و دید که خنک‌کننده این کارت چه عملکردی خواهد داشت. 

طبق گزارش Anandtech،‌ نسخه‌ی استاندارد این کارت گرافیک با فن کولر عرضه می‌شود و برچسب قیمت ۱۰۰۰ دلاری دارد. نسخه‌ی مجهز به خنک‌کننده‌ی مایع، به زودی با قیمت ۱۵۰۰ دلار عرضه خواهد شد. حتی اگر چنین قیمت‌هایی، این نوع کارت‌های گرافیک را دور از دسترس اغلب گیمرها قرار دهد (هر چند که آنها در حال حاضر هم از کارت‌های گرافیک با قیمت‌های گزاف استفاده می‌کنند) ای‌ام‌دی مایل است Vega Frontier Edition را نه فقط برای گیمرها، بلکه به عنوان یک کارت حرفه‌ای معرفی کند. این کمپانی مصرانه از آنها می‌خواهد تا زمان عرضه‌ی RX منتظر بمانند که از هر نظر از نسخه‌ی فعلی سریعتر بوده و با درایورهای حرفه‌ای AMD سازگاری بهتری دارد.

بر اساس اطلاعات ای‌ام‌دی، کارت گرافیک Vega Frontier Edition برای توسعه‌ی بازی‌های واقعیت مجازی با هر نوع موتوری که ساخته شده باشند، ایده‌آل است. فروشگاه‌های Newegg و SabrePC این محصول را در فهرست فروش خود اضافه کرده اند.


منبع Digital Trends
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده