// جمعه, ۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۲۸

AMD دو پردازنده اقتصادی چهار هسته ای از سری رایزن 3 معرفی کرد

کمپانی ای‌ام‌دی دو پردازنده‌ی اقتصادی جدید از سری رایزن 3 معرفی کرده که هر دو از چهار هسته‌ی پردازشی بهره می‌برند.

شرکت ای ام دی امروز دو تراشه‌ی پردازشی خوش قیمت و جدید را از سری پردازنده‌های رایزن 3 خود رونمایی کرد. هر دو تراشه‌ی جدید ای‌ام‌دی یعنی Ryzen 3 1300X و Ryzen 3 1200 مجهز به چهار هسته‌ی پردازشی و چهار تِرِد هستند، اما فرکانس کاری آن‌ها با هم فرق دارد. چیپ Ryzen 3 1300X کمی قوی‌تر و فرکانس کاری آن ۳.۵ گیگاهرتز است و تا ۳.۷ گیگاهرتز نیز ارتقا پیدا می‌کند. این در حالی است که فرکانس کاری پایه‌ی تراشه‌ی Ryzen 3 1200 معادل ۳.۱ گیگاهرتز است و تا ۳.۴ گیگاهرتز افزایش می‌یابد. این دو پردازنده ارزان‌قیمت‌ترین محصولات در نسل کنونی پردازنده‌های چهار هسته‌ای محسوب می‌شوند. قیمت R3 1300X معادل ۱۳۰ دلار و قیمت R3 1200 معادل ۱۱۰ دلار تعیین شده است.

تمامی پردازنده‌های ساخت شرکت AMD بدون قفل عرضه می‌شوند، اما وجود حرف X در نام این‌ پردازنده‌ها یعنی چیپ‌ست مورد نظر را می‌توان روی فرکانس‌های کاری بالاتری اورکلاک کرد. برای اورکلاک به یک سوکت مادربرد AM4 با یکی از چیپ‌ست‌های X370 ،B350 یا X300 نیاز خواهید داشت. هر دو پردازنده‌ی جدید سری رایزن 3 کمپانی ای‌ام‌دی از خنک‌کننده‌ی Wraith Stealth بهره می‌برند. گفته می‌شود که Wraith Stealth یک راهکار کم‌صدا برای خنک کردن پردازنده‌ها است. البته کاربران می‌توانند در صورت تمایل، سیستم خنک‌کننده‌ی Wraith Max را به صورت جداگانه و در ازای پرداخت مبلغ ۶۰ دلار خریداری کنند تا بدین طریق دمای پردازنده‌ در سیستم آن‌ها در حد مطلوبی پایین نگه داشته شود.

کمپانی اینتل پردازنده‌های Core i3 خود را با قیمتی در حدود قیمت تعیین‌شده برای پردازنده‌های رایزن 3 جدید ای‌ام‌دی به فروش می‌رساند، اما تراشه‌های اینتل فقط از دو هسته‌ی پردازشی بهره می‌برند. شرکت ای‌ام‌دی همچنین مدعی شده که پردازنده‌ی 1300X نسبت به پردازنده‌ی Core i3-7300 اینتل در اجرای آثاری مثل بازی The Division، بازی Overwatch و بازی Dota 2 با رزولوشن 1080p تا ۱۰ درصد عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. به دلیل دو هسته‌ی اضافه‌ای که در پردازنده‌های جدید ای‌ام‌دی وجود دارد، این چیپ‌ست‌ها برای تولید ویدیو نیز مناسب به نظر می‌رسند. افزون بر این، گفته می‌شود که رایزن 3 قدرت کافی برای اجرای اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی را هم دارد.

حال با وجود عرضه‌ی پردازنده‌ی رایزن 7، رایزن 5 و رایزن 3 در بازار پردازنده‌های مدرن، به نظر می‌رسد این حوزه تقریبا در حال کامل شدن است. پردازنده‌های رده‌بالای دسکتاپ ای‌ام‌دی نیز در اوایل ماه آینده عرضه خواهند شد. مدل ۱۲ هسته‌ای این سری از پردازنده‌های ای‌ام‌دی ۸۰۰ دلار و مدل ۱۶ هسته‌ای آن با قیمت ۱۰۰۰ دلار در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت. 

نظر شما در مورد پردازنده‌های اقتصادی جدید ای‌ام‌دی چیست؟


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده