نویسنده: کیان کاظمی
// پنجشنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۵۸

بازی Persona 5 بهترین بازی نقش آفرینی تاریخ از دیدگاه خوانندگان فامیتسو شد

نتایج نظرسنجی فامیتسو برای انتخاب بهترین بازی نقش آفرینی تاریخ منتشر شده و علاوه بر صدرنشینی بازی Persona 5، شاهد چند انتخاب جالب دیگر هستیم.

جدیدترین شماره مجله هفتگی فامیتسو به تازگی منتشر شده و در آن شاهد نتایج نظرسنجی بهترین بازی نقش آفرینی تاریخ از دیدگاه خوانندگان این مجله محبوب ژاپنی هستیم.

در این نظرسنجی ۲ هزار و ۲۹۵ رای جمع‌آوری شده است. ۵۶ درصد از رای‌دهندگان مرد و ۴۳ درصد زن بوده‌اند و یک درصد از تعیین جنسیتشان خودداری کرده‌اند. ۹ درصد از رای‌دهندگان نوجوان، ۳۶ درصد جوان، ۳۷ درصد بین ۳۰ تا ۴۰ سال، ۱۶ درصد بین ۴۰ تا ۵۰ سال و یک درصد بین ۵۰ تا ۶۰ سال بوده‌اند که البته یک درصد از تعیین سنشان اجتناب کرده‌اند. این نظرسنجی از تاریخ ۲۲ تا ۲۸ ژوئن (۱ تا ۷ تیر) ادامه داشته است.

در ادامه می‌توانید فهرست ۲۰ بازی برتر از دیدگاه این افراد را به همراه تعداد آرای آن‌ها مشاهده کنید:

۱. Persona 5 با ۲۵۶ رای

۲. Dragon Quest III: The Seeds of Salvation با ۲۱۸ رای

۳. Chrono Trigger با ۱۹۴ رای

۴. NieR: Automata با ۱۷۷ رای

۵. Final Fantasy VII با ۱۶۹ رای

۶. Dragon Quest V: Hand of the Heavenly Bride با ۱۶۵ رای

۷. Suikoden II با ۱۵۵ رای

۸. NieR با ۱۵۱ رای

۹. Persona 3 با ۱۳۱ رای

۱۰. Final Fantasy XV با ۱۱۰ رای

۱۱. Xenoblade Chronicles با ۱۰۴ رای

۱۲. Final Fantasy X با ۱۰۰ رای

۱۳. Xenogears با ۹۱ رای

۱۴. Persona 4: Golden با ۹۰ رای

۱۵. Dragon Quest IV: Chapters of the Chosen با ۸۲ رای

۱۶. Final Fantasy VI با ۸۱ رای

۱۷. EarthBound با ۷۸ رای

۱۸. Final Fantasy IX با ۷۵ رای

۱۹. Final Fantasy VIII با ۷۴ رای

۲۰. The Witcher 3: Wild Hunt با ۷۲ رای

با وجود اینکه ممکن است نتایج کمی تحت تاثیر جدیدتر بودن برخی بازی‌ها نسبت به دیگران قرار گرفته باشد و خاطرات بازی‌های جدیدتر در ذهن بسیاری از رای‌دهندگان روشن‌تر باشد، شاهد هستیم که تعادل نسبتا خوبی میان بازی‌های جدید و نوستالژیک وجود دارد و البته میانگین سنی رای‌دهندگان هم آنچنان جوان نیست.

بازی Persona 5 با کسب بیشترین رای پیروز شده و با توجه به کیفیت و جذابیت غیرقابل انکار بازی، این انتخاب چندان هم غافلگیرکننده نیست. بقیه بازی‌های مدرن سری Persona هم رتبه‌های خوبی کسب کرده‌اند؛ بازی Persona 3 با اختلاف قابل توجهی بازی Persona 4 را شکست داده و این دو به ترتیب رتبه نهم و چهاردهم را کسب کرد‌ه‌اند.

پرسونا 5 / Persona 5

بازی بسیار محبوب Dragon Quest III: The Seeds of Salvation برای کنسول NES هم رتبه دوم را کسب کرده، اما محبوب‌ترین نسخه سری Final Fantasy که بازی Final Fantasy VII است، تنها موفق به کسب رتبه پنجم شده است. در مجموع سری Final Fantasy آرای بیشتر نسبت به سری Dragon Quest کسب کرده و این دو به ترتیب ۶۰۹ و ۴۶۵ رای از آن خود کرده‌اند.

۶ بازی سری Final Fantasy به ۲۰ رتبه اول راه پیدا کرده‌اند؛ در حالی که تنها سه بازی سری Dragon Quest در این فهرست وجود دارند. نکته جالب‌تر اینکه بازی‌های سری Final Fantasy که در این نظرسنجی پیروز شده‌اند، نسبت به بازی‌های Dragon Quest بسیار جدیدتر هستند و شاهد هستیم که جدیدترین نسخه سری یعنی بازی Final Fantasy XV رتبه دهم را کسب کرده است.

بازی Final Fantasy VII Remake

البته بایستی در نظر داشت که بازی Dragon Quest XI در راه است و اگر بازی به خوبی نمایش‌هایش باشد، بدون شک تکرار این نظرسنجی پس از عرضه بازی، نتایج متفاوتی را به دنبال خواهد داشت.

بازی Chrono Trigger هم رتبه سوم فهرست را کسب کرده و بازی NieR: Automata هم با کسب رتبه چهارم نشان داده که جایگاه ویژه‌ای در دل طرفداران به دست آورده است. برنده غیرمنتظره این نظرسنجی بازی NieR است که در کامل تعجب رتبه هشتم را کسب کرده است. نمی‌توان با قاطعیت گفت که این بازی با شایستگی این رتبه را کسب کرده یا تنها به واسطه موفقیت نسخه بعدی‌اش هشتمین بازی برتر نقش‌آفرینی شده است.

NieR: Automata

نکته جالب دیگر به رتبه بهتر بازی Xenoblade Chronicles در مقایسه با نسخه اصلی Xenoblade باز می‌گردد. این در حالی است که بازی Chronicles X جایی در این فهرست ندارد.

تنها بازی نقش‌آفرینی غربی حاضر در این نظرسنجی که خود را به ۲۰ بازی اول رسانده، بازی The Witcher 3: Wild Hunt است. کسب چنین رتبه‌ای توسط یک بازی غربی در یک نظرسنجی ژاپنی باری دیگر کیفیت و ارزش بالای شاهکار استودیو CD Projekt Red را به رخ همگان می‌کشد.


منبع dualshockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده