نویسنده: محسن حقانی
// یکشنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۹

بهترین بازی‌‌های پازل اندروید و آیفون

در این مقاله بهترین بازی های اندروید و آیفون را در سبک پازل با شما به اشتراک گذاشته‌ایم.

بازی‌های پازل نیز مانند دیگر ساخته‌ها در سبک‌های متفاوت، با ارائه‌ی چالش‌های گوناگون و خاص خود در به‌چالش کشیدن ذهن و تفکر بازیکن، سهم وسیعی از دنیای بازی‌های ویدئویی روی پلتفرم‌های موبایل را به خود اختصاص داده‌اند. صفحه‌ی لمسی گوشی‌های هوشمند یک سیستم کنترل فوق‌العاده برای خلق بازی‌های پازل روی تبلت و موبایل را فراهم می‌کند؛ از بازی‌های پازل انتزاعی تا انواع فیزیک محور آن، با لیست ساخته‌های برتر سبک بازی‌های معمایی برای اندروید و آیفون، همراه زومجی باشید.

اگر بازی‌های پایین نظر شما را جلب نکرد، می‌توانید با ورود به بخش معرفی بازی موبایل زومجی به انبوهی از معرفی بازی اندروید و بازی iOS دسترسی داشته باشید. زومجی همچنین به صورت ماهیانه بهترین بازی های اندروید و آیفون رایگان و غیر رایگان را معرفی می‌کند که می‌توانید با مطالعه آنها بهترین بازی‌های مورد نظر خودتان را برای دانلود انتخاب کنید. با توجه به محبوب بودن برخی از مجموعه‌‌ها، در مقاله به کل مجموعه اشاره شده است. فراموش نکنید این تنها بخش کوچکی از بازی های پازل موجود در گوشی‌های هوشمند بودند. شما نیز می‌توانید محبوب‌ترین‌ بازی‌های پازل خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

بازی The Room

The Room

بازی The Room تاکنون در سه شماره منتشر شده است

سری بازی اندروید و آیفون The Room ساخته‌ی استودیو فایرپروف (Fireproof) یک اثر در سبک معمایی سه بعدی است که در کنار ارائه‌ی یک کنترل لمسی عالی، مجموعه‌ای از پازل‌های فوق‌العاده چالش‌برانگیز را مقابل بازیکن قرار می‌دهد. در این اثر، سلسه جعبه‌ها با مکانیزم‌های فیزیکی متفاوت در عملکرد، مقابل شما قرار داده می‌شوند و باید برای باز کردن سری قفل‌های هرکدام از آنها، با چالش‌های بسیار جدی مواجه شوید. مجموعه The Room با استفاده بهینه و کارآمد از قابلیت‌های لمسی تلفن‌های هوشمند، انجام حرکاتی مانند نگاه کردن با دقت به اطراف دستگاه، فعال کردن سوییچ‌های متفاوت و چرخاندن کلیدها که غالبا با لمس و کشیدن انگشت روی نمایشگر پیاده سازی می‌شوند، به‌شکلی کاملا مطابق با واقعیت، شبیه‌سازی می‌کند. داستان The Room مینیمال است و داستان از طریق نامه‌هایی روایت می‌شود که باید آنها را به مرور پیدا کنید. بازی The Room در کنار ارائه‌ی پازل‌های چالش‌برانگیز، از بهترین استفاده‌ها در مکانیزم‌های لمسی تلفن‌های هوشمند برای خلق یک اثر پازل در کنار طراحی زیبا و سه بعدی گرافیک همراه با موسیقی‌های هیجان انگیز و مطابق با اتمسفر بازی، یکی از بهترین تجارب در سبک بازی‌های معما-محور روی تبلت و تلفن‌های هوشمند مبتنی بر اندروید و iOS را ارائه می‌دهد. در صورت علاقه می‌توانید این بازی را از طریق فروشگاه‌های گوگل پلی و اپ استور تهیه کنید.

دانلود بازی موبایل The Room

بازی Candy Crash Saga

Candy Crush Saga

بازی Candy Crush Saga ساخته‌ی استودیو کینگ (King) یکی از بهترین نمونه‌ها در سبک جورچین سه‌تایی همراه با ترکیبی از پازل در خلق یک گیم‌پلی بسیار جذاب و اعتیادآور است. اساس کنترل و گیم‌پلی در این بازی به‌گونه‌ای است که شما باید سه یا بیشتر از آب‌نبات‌های هم‌رنگ را با تغییر مکان آنها در کنار یکدیگر، از روی صفحه پاک کرده و امتیاز کسب کنید. با کنار هم قرار دادن چهار آب‌نبات یا بیشتر، برای پاکسازی طیف وسیع‌تری از آب‌نبات‌های موجود در صفحه بازی قابلیت‌های متفاوتی را در اختیارتان قرار می‌دهد. بازی اندروید و آیفون Candy Crush Saga در طول مراحل علاوه‌بر پاکسازی شکلات و آب‌نبات‌های خوشمزه اهداف دیگری نیز مانند تکمیل کردن مراحل با تعداد محدودی از حرکات یا زمان‌بندی معین، جمع‌آوری انواع به‌خصوصی از آب‌نبات‌ها و غیره را مقابل شما قرار خواهد داد که بیش از پیش جهت خلق یک گیم‌پلی متنوع و اعتیادآور به این بازی کمک می‌کند. بدون شک بازی Candy Crush Saga با سبک ارائه‌ی جذاب و منحصر به فرد خود در خلق یک بازی پازل جورچین، یکی از بهترین‌ها در فروشگاه‌های گوگل‌پلی و اپ‌استور است. Candy Crush Saga یکی از بهترین نمونه‌های حالت فرمیوم (Freemium) نیز است که در آن بازیکن می‌تواند تجربه کاملی از ابتدا تا انتهای بازی بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای داشته باشد. می‌توانید این بازی را از فروشگاه‌های گوگل‌پلی و اپ‌استور دانلود کنید.

دانلود بازی موبایل Candy Crush Saga

بازی Caysality

Causality

بازی اندروید و آیفون Causality، ساخته‌ی استودیو لوجو (Loju) یک بازی منحصر به فرد در سبک معمایی در مورد دستکاری زمان، دگرگونی دنباله‌ای از رویداد‌های متفاوت و همینطور تغییر در نتیجه هر مرحله است. توضیحات اشاره شده در مورد بازی موبایل Causality یکی از بهترین زمینه‌ها برای یک بازی پازل با مکانیزم‌های جذاب و اعتیادآور را خلق می‌کند. هدف اصلی در بازی Causality، هدایت کردن فضانورد از نقطه A به نقطه‌ی B در یک قطعه است. اچیومنت‌هایی برای آزادسازی و ۶۰ سطح متنوعی که می‌توانیم به آن اشاره کنیم، بخشی از چالش‌هایی هستند که باید به دنبال تمام کردن و طبیعتا حل کردن آنها باشید. طراحی مراحل بازی و استفاده از رنگ‌های شاد و متفاوت برای ایجاد تفاوت، از جمله‌ی مواردی هستند که مانع تکراری شدن بازی می‌شوند. شما همچنین در این بازی قابلیت کنترل زمان را دارید که برای حل معماها استفاده از این قدرت امری ضرروی خواهد بود.

دانلود بازی موبایل Causality

بازی Framed

Framed

استودیو نودل‌کیک (NoodleCake) پیرو ساخت مجموعه بازی Framed، با پرداخت به ایده‌ و مکانیزمی خاص، یکی از نوآورانه‌ترین تجربه‌های ممکن در سبک پازل روی تلفن‌های هوشمند را خلق کرده است؛  تا جایی که هیدئو کوجیما افسانه‌ای از این اثر به‌عنوان بهترین بازی سال یاد کرد. مجموعه Framed، با تم نوآر خود بازیکن را برای پیشروی موفقیت‌آمیز در مراحل، در موقعیت بازچینی سکانس‌های متفاوت از یک رویداد تعقیب و گریز به سبک کتاب‌های کامیک بوک قرار می‌دهد. به‌گونه‌ای که شما باید صحنه‌های از پیش تعیین شده را به شکلی کنار یکدیگر قرار دهید تا شخصیت اصلی بتواند راه را از میان مسیر‌های خطرناک و مملو از پلیس‌ پیدا کند. پلیس‌هایی که همه هم و غم‌شان دستگیر کردن شما است. Framed با ارائه‌ نوآورانه‌ی خود در سبک پازل، همراه با موسیقی و جلوه‌های بصری کم‌نظیر (خصوصا در بخش انیمیشن‌ها) یکی از بهترین تجربه‌های ممکن در این سبک را برای علاقه‌مندان فرآهم می‌کند. شما می‌توانید این بازی زیبا را از طریق فروشگاه‌های گوگل‌پلی و اپ‌استور با قیمت ۴ دلار تهیه و دانلود کنید.

دانلود بازی موبایل Framed

بازی in Between

In Between

مرگ یکی از اسرارآمیز‌ترین حقایق زندگی ما است که هرچه به آن بیشتر فکر می‌کنیم مرموز‌تر باقی می‌ماند! آیا به زندگی پس از مرگ نقل مکان خواهیم کرد یا بدون آنکه ردی از خود برجای بگذاریم از صفحه‌ی روزگار محو خواهیم شد؟ این سوالات اساسی، پایه‌ شکل‌گیری بازی In Between، یکی از بهترین بازی‌های پازل اکشن روی موبایل است. در بازی اندروید و آیفون In Between، ساخته‌ی استودیو هدآپ گیمز (HeadUp Games)، شما در نقش شخصی بازی خواهید کرد که دچار بیماری لاعلاجی است؛ پیرو این موضوع و رویارویی با روزهای آخر زندگی خود، شخصیت اصلی داستان اتفاقاتی را که در گذشته برای وی رخ داده است در ذهن خود مرور می‌کند و آنچه در آینده اتفاق خواهد افتاد را درک می‌کند. در طول گیم‌پلی شما باید راهی برای خروج کاراکتر اصلی داستان از هر مرحله پیدا کنید؛ البته این موضوع به این راحتی‌ها هم نیست به‌گونه‌ای که باید راه خود را از مابین لبه‌های تیز، بلوک‌های درحال سقوط و دیگر تله‌های موجود در مسیر پیدا کنید. همانطور که در بازی موبایل in Between پیشروی خواهید کرد به توالی یکپارچه‌ای از داستان‌های زندگی شخصیت اصلی و ماهیت وجودی وی دست پیدا خواهید کرد. روی هم رفته، بازی In Between یکی از خوش‌ساخت‌ترین ساخته‌ها در سبک اکشن و پازل‌های مبتنی بر فیزیک جاذبه است که در قالب ۶۰ مرحله در کنار یک داستان درگیر کننده و جلوه‌های بصری چشم‌نوار دو بعدی، لحظات مفرحی را برای شما رقم خواهد زد. می‌توانید این بازی زیبا را از فروشگاه‌های گوگل‌پلی و اپ‌استور با قیمت ۳ دلار دانلود کنید.

دانلود بازی موبایل In Between

بازی Mekorama

Mekorama

مقاله‌های مرتبط:

بازی اندروید و آیفون Mekorama ساخته مارتین مگنی، یکی از بهترین بازی‌ها در سبک ساخته‌های معمایی است که در لحظه لحظه و پیکسل به پیکسل آن می‌توان عشق و علاقه‌ی سازنده در خلق یک تجربه منحصر به فرد را لمس کرد. در بازی موبایل Mekorama، بازیکن باید به یک ربات کوچک دوست‌داشتنی که خانه‌ی خود را گم کرده است به‌جهت عبور از ۵۰ مرحله متفاوت به سبک ژرفانما کمک کند. هر ژرفانما (ماکت‌هایی سه بعدی هستند که در اندازه‌های واقعی یا به صورت نمونه‌های مینیاتوری ساخته می‌شوند) می‌تواند توسط بازیکن به‌صورت ۳۶۰ درجه چرخش داشته باشد و شما می‌توانید مسیر عبور کاراکتر بازی را از هر زاویه‌ای دنبال کنید. مسیر حرکت شخصیت اصلی داستان شامل بلوک‌هایی می‌شود که در برخی موارد قابل عبور و در برخی موارد نیز غیرقابل عبور هستند؛ برای حرکت دادن ربات می‌توانید هر قسمت از مسیر را که می‌خواهید لمس کنید. مراحل ابتدایی بازی با هدف آشنایی بازیکن به سبک ارائه پازل‌ها و گیم‌پلی در بازی Mekorama طراحی شده‌اند اما با پیشروی شما مسیر عبور شخصیت اصلی برای رسیدن به مقصد سخت‌تر و سخت‌تر خواهد شد. بازی Mekorama از نظر سبک ارائه در گیم‌پلی و پازل‌های سه-بعدی شباهت زیادی به بازی Monument Valley دارد اما وجه تمایز زیبائی‌شناسی در طراحی Mekorama بیشتر صنعتی و برپایه‌ی مصالحی مانند بتن، فلز و غیره است. مطمئنا اگر از طرفداران بازی Monument Valley هستید، باید یک‌بار هم که شده بازی Mekorama را تجربه کنید. می‌توانید این اثر را به‌صورت رایگان از طریق گوگل‌پلی و اپ‌استور تهیه کنید.

دانلود بازی موبایل Mekorama

بازی Mini Metro

Mini Metro

مقاله‌های مرتبط:

ایده ساخت خطوط حمل و نقل ریلی برای یک شهر در حال توسعه جالب به نظر می‌رسد، نه؟ بازی Mini Metro ساخته‌ی استودیو هندی دایناسور پولو کلاب (Dinosaur polo Club) در سبک شبیه‌سازی-استراتژیک، بازیکن را در موقعیت طراحی خطوط ریلی کارآمد و صحیح برای یک شهر در حال توسعه قرار می‌دهد.  ایستگاها در بازی با گره‌های متفاوت نشان داده می‌شوند و بازیکن می‌تواند مسیر‌های بین ایستگاه‌ها را با کشیدن خطوط مابین آنها با رنگ‌های متفاوت ایجاد کند. مراحل بازی مینی مترو بر اساس شهرهای واقعی هستند و به مرور ایستگاه‌ها در بازی ظاهر می‌شوند. هر ایستگاه به‌صورت نرمال می‌تواند ظرفیت محدودی از مسافران را پذیرا باشد لذا برای پیشروی در مراحل باید خطوط را به‌گونه‌ای ترسیم کنید که هیچ‌کدام از ایستگاه‌ها به آستانه ظرفیت خود نرسند و مرحله با شکست رو به رو نشود. جهت طراحی قسمت‌های صوتی بازی نیز، Mini Metro از سیستم Procedural Audio برای تولید صداها براساس فعالیت‌های پخش و شبکه حمل و نقل استفاده می‌کند؛ سبک بصری در این بازی نیز مانند نقشه‌های حمل و نقل مدرن از رنگ‌های پر جاذبه برای نشان دادن مسیر و هندسه ساده استفاده می‌کند. به صورت کلی، بازی Mini Metro یکی از متفاوت‌ترین ساخته‌ها در سبک بازی‌های پازل استراتژیک است که با سبک ارائه ساده و خاص خود چالش مهندسی فوق‌العاده‌ای را برای بازیکن مهیا می‌کند. می‌توانید این بازی را با قیمت ۵ دلار از فروشگاه‌های گوگل‌پلی و اپ‌استور تهیه کنید.

دانلود بازی موبایل Mini Metro

بازی Outside World: Remembered

Outside World: Remembered

شما در نقش دختری به نام کریستین وارد معمایی در خوابی عمیق می‌شوید

بازی اندروید و آیفون Outside World: Remembered، یکی از ساخته‌های جالب و شایسته در سبک پازل کلاسیک روی تلفن‌های هوشمند است که نه خیلی طولانی، نه خیلی کوتاه، نه خیلی آسان و نه خیلی پیچیده است. Outside World: Remembered به گونه‌ای طراحی شده است که برای کودکان قابل فهم، در دسترس و برای بزرگسالان نیز لذت‌بخش باشد. در این بازی، شما در نقش دختر کوچکی به نام «کریستین» بازی خواهید کرد، شخصی که به‌خوابی عمیق فرو رفته و خود را در جهانی رویایی و پرپیچ و خم می‌بیند. بازی Outside World: Remembered با سبک پرداخت مینیمالیستی خود نسبت به جزئیات و موارد داستانی، شما را در مقابل هدایت کردن دختربچه‌ای قرار می‌دهد که با عبور از راه‌های طولانی و مسیر‌های مملو از معما، تنها می‌خواهد به خانه بازگردد. البته کریستین در این راه تنها نیست و روح یک دختر دیگر به نام جیانی، او را همراهی می‌کند. بازیکن می‌تواند هر زمان که بخواهد بین این دو شخصیت در طول گیم‌پلی و برای حل کردن معماها سوییچ کند. به‌عنوان مثال: جیانی می‌تواند با عبور از روی مسیر‌های آبی یا پرواز از صخره به صخره‌ی دیگر، به کریستین در طول مسیر کمک بسیاری کند. بازی Outside World: Remembered از محیط‌های متفاوتی تشکیل شده است که هر کدام از آنها از چندین اتاق تشکیل شده‌اند. هرکدام از درهای موجود چالش و پازل‌های خاص خود را برای بازکردن در مقابل بازیکن قرار می‌دهند. روی هم رفته، کنترل و گیم‌پلی در بازی Outside World: Remembered فوق‌العاده نرم هستند و پازل‌ها نیز رفته رفته چالش جدید و سخت‌تری را مقابل شما قرار خواهند داد. در معرفی بازی Mekorama به شباهت این اثر با بازی Monument Valley اشاره کردم. بازی Outside World: Remembered نیز از نظر سبک ارائه شباهت زیادی به بازی Monument Valley دارد. می‌توانید این بازی زیبا را از طریق فروشگاه‌های گوگل‌پلی و اپ‌استور با قسمت ۲ دلار دانلود کنید.

دانلود بازی موبایل Outside World: Remembered

بازی Klocki

klocki

استفاده از خطوط و نقاط ساده به خودی خود تامل‌برانگیز نیست اما بازی klocki با بهره‌گیری از مکانیزمی ساده برای خلق یک بازی پازل همراه با استفاده از همین خطوط و نقاط ساده، یکی از بهترین‌ و لذت‌بخش‌ترین‌ تجربه‌ها در سبک بازی‌های پازل روی تلفن‌های هوشمند را ارائه می‌دهد. بازی اندروید و آیفون klocki ساخته‌ی استودیو Rainbow Train با پرداخت فوق مینیمالیستی خود نسبت به جزئیات، شما را مستقیما در مقابل پازل‌های خطوط قرار می‌دهد. بازیکن باید با جابجا کردن بخش‌های مربع-شکل اشکال هندسی، خطوط مجزا را به‌صورتی در کنار یکدیگر قرار دهد که تمام پاره خط‌ها به یک خط واحد و یکپارچه تبدیل شوند. klocki رفته رفته و با پیشروی بازیکن در مراحل، چالش‌های جدیدی را در قالب اتصال خطوط و جداسازی نقاط، روی شکل‌های هندسی پیچیده‌تر ارائه می‌دهد. المان‌های گیم‌پلی در بازی klocki به صورت غافلگیرکننده و جذابی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و تمایل به تجربه‌ی مکانیزم‌های جدید حل معما در هر مرحله جدید، یکی از دلایل اصلی پیشروی بازیکن در بازی است. بازی klocki برای آن دسته از بازیکن‌هایی که به دنبال یک تجربه بصری آرامش‌بخش و موزیک‌های دل‌انگیز همراه با معماهای چالش‌برانگیز هستند، اثری است که به‌هیچ‌ عنوان نباید آن را از دست دهند. می‌توانید این بازی خوش‌ساخت را از طریق فروشگاه‌های گوگل‌پلی و اپ‌استور با قیمت یک دلار دانلود کنید.

دانلود بازی موبایل klocki

بازی Shadowmatic

Shadowmatic

بازی Shadowmatic شما را در مقابل انبوهی از اشیا عجیب و غریب قرار می‌دهد که به خودی خود و درکنار یکدیگر هیچ‌گونه شکل معقولی را تداعی نمی‌کنند، اما این اشیا گوناگون با قرارگیری در موقعیت تابش نور و همراه طنین اندازی سایه‌‌های موبوط به آنها، می‌توانند اشکال متفاوتی را در قالب سایه ایجاد کنند. بازی اندروید و آیفون Shadowmatic ساخته‌ی استودیو تریادا گیمز (Triada Studio Games)، یک اثر تحسین شده است که با بهره‌گیری از ایده‌ی جالب و آشنای تلفیق سایه‌ها، یکی از بهترین تجربه‌های ممکن در سبک بازی‌های پازل روی موبایل را فرآهم می‌کند. همانطور که اشاره شد، بازی موبایل Shadowmatic، در هر مرحله تعداد شئ متفاوت را در مقابل شما قرار می‌دهد و بازیکن باید با جابجایی یا چرخش آنها در مقابل نور، سایه‌های تولید شده از آنها را به‌گونه‌ای ایجاد و با هم ترکیب کند تا به شکل مورد نظر دست پیدا کند. Shadowmatic، مانند اکثر بازی‌های پازل بر اساس مراحل طراحی شده‌ است، و با پیشروی، هر مرحله از بازی چالش جدیدی را ارائه می‌دهد. بازی Shadowmatic، بیش از ۱۰۰ مرحله‌ی متفاوت را برای شما تدارک دیده است که ماموریت و هدف بازیکن در خلق سایه توسط تِمی که برای محیط اطراف در نظر گرفته شده است، به او منتقل می‌شود. بازی موبایل Shadowmatic با پرداخت بی‌نقص خود به یکی از بهترین ایده‌های ممکن در خلق یک بازی پازل در کنار جلوه‌های بصری فوق‌العاده و موسیقی‌های متن کاملا آرامش‌بخش، پکیج کاملی از یک بازی موبایل در سبک پازل را به ارمغان آورده است که تجربه آن به دوست‌داران این سبک، صد در صد پیشنهاد می‌شود. می‌توانید این بازی خارق‌العاده را با قیمت ۴ دلار از فروشگاه اپ‌استور و به صورت رایگان از فروشگاه گوگل‌پلی دانلود کنید (البته در نسخه اندرویدی بازی تنها ۱۴ مرحله از آن به‌صورت رایگان در دسترس بازیکن قرار خواهد گرفت).

دانلود بازی موبایل Shadowmatic


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده