// جمعه, ۲۳ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۸

انتشار مشخصات پردازنده های Ryzen 3 و Threadripper

تاریخ عرضه و مشخصات پردازنده‌های Ryzen 3 و Threadripper کمپانی ای‌ام‌دی منتشر شد.

ای ام دی سرانجام مشخصات پردازنده‌های ارزان قیمت سری Ryzen 3 و بالارده‌ی تردریپر را منتشر ساخت. این کمپانی با عرضه‌ی خانواده‌ی Ryzen 7 در ماه مارس (اسفندماه ۱۳۹۵)، بازگشت بسیار چشمگیری در بازار پردازنده‌های دسکتاپ داشت. اما تولید تراشه‌های این کمپانی هنوز به پایان نرسیده است.

پردازنده‌های سری دسکتاپ و بالارده‌ی ای‌ام‌دی، Ryzen Threadripper نامیده می‌شود که اوایل ماه آگوست (مردادماه) در دو مدل 1950X و 1920X راهی بازار خواهد شد. سری پردازنده‌های پایین‌رده‌ی AMD با نام Ryzen 3 شناخته می‌شود که در تاریخ ۲۷ جولای (۵ مرداد) در دو مدل 1300X و 1200 در دسترس خواهند بود.

مشخصات این پردازنده‌ها، شامل تعداد هسته، تعداد رشته‌ی پردازشی و فرکانس آن‌ها را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

اسم محصولRyzen ThreadripperRyzen 3
مدل1950X1920X1300X1200
هسته/رشته۳۲/۱۶۲۴/۱۲۴/۴۴/۴
فرکانس پایه۳.۴ گیگاهرتز۳.۵ گیگاهرتز۳.۵ گیگاهرتز۳.۱ گیگاهرتز
فرکانس بوست۴ گیگاهرتز۴ گیگاهرتز۳.۷ گیگاهرتز۳.۴ گیگاهرتز

در حالی که هنوز پردازنده‌های ارزان قیمت Ryzen 3 قیمت‌گذاری نشده‌اند، می‌توان انتظار قیمتی کمتر از ۱۵۰ دلار را داشت. ارزان‌ترین مدل Ryzen 5 در خرده‌فروشی‌ها ۱۷۰ دلار قیمت دارد. در مقابل، هر دو مدل Threadripper قیمت‌گذاری شده‌اند. پردازنده‌ی ۱۶ هسته‌ای 1950X با قیمت ۱۰۰۰ دلار و پردازنده‌ی ۱۲ هسته‌ای 1920X با قیمت ۸۰۰ دلار به فروش خواهند رسید. در مقایسه، پردازنده‌ی ۱۰ هسته‌ای Core i9 7900X کمپانی اینتل با ۲۰ رشته‌ی پردازشی هم ۱۰۰۰ دلار قیمت دارد. ای‌ام‌دی با عرضه‌ی هسته‌های بیشتر و با قیمتی برابر، حضور خود را در صحنه‌ی رقابت حفظ کرده است.

Ryzen Threadripper

تمام پردازنده‌های سری AMD Ryzen، بر پایه‌ی جدیدترین معماری این کمپانی یعنی معماری Zen شکل گرفته است. این معماری به خوبی می‌تواند فعالیت‌هایی نظیر مالتی‌تسکینگ، تولید محتوای ویدیویی و رندر تصاویر را انجام دهد. عملکرد پردازنده‌های ای‌ام‌دی در گیمینگ، نسبت به پردازنده‌های اینتل کمی ضعیف‌تر است؛ اما این کمپانی با پشتیبانی دائمی و بروزرسانی بایوس، ثبات و عملکرد پردازنده‌ها را بهبود می‌بخشد.


منبع GAMESPOT
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده