// یکشنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۱

معرفی انیمیشن کوتاه Cogs

انیمیشن کوتاه Cogs اختلاف طبقاتی و تفاوت‌های تحصیلی را به تصویر می‌کشد. با معرفی این انیمیشن کوتاه همراه باشید.

یکی از معضلات اجتماعی که در هر کشوری وجود آن کم و بیش وجود دارد فاصله طبقاتی است. تقسیم شدن اقشار جامعه به دو دسته باعث می‌شود که امکا‌نات مختلف شهروندی بین آن‌ها تقسیم شده و به طبع طبقه ضعیف‌تر از لحاظ مالی از بسیاری از امکانات لازم برای حیات بشری محروم باشند. تحصیلات یکی از این امکانات است که موقعیت اجتماعی تاثیر بسزایی در آن دارد. هر چه مناطق محروم از عادی‌ترین امکانات آموزشی بی‌بهره‌اند، مناطق ثروتمند‌نشین از گران‌ترین و بروز‌ترین امکا‌نات استفاده می‌کنند. به دلیل همین تفاوت‌ها در نحوه آموزش است که دسته دوم فرصت نمایش استعداد‌ها و توانا‌یی‌هایشان را ندارد و زندگی خود را صرف رفاه روز‌افزون دسته اول می‌کنند. انیمیشن کوتاه Cogs این موضوع را به ورطه نقد می‌کشد.

این اثر با نمایی از دو بخش متفاوت شهر آغاز می‌شود. سمت راست سرسبز و زیبا با آسمانی آبی بوده که دقیقا با سمت چپ که یک محیط صنعتی را تداعی می‌کند، در تضاد است. شهروندان این شهر را آدمک‌های چوبی تشکیل می‌دهند که تنها در مسیر تعیین شده جا‌به‌جا می‌شوند. دو کودک از هر سمت شهر روی تپه‌ای بزرگ نشسته و در دفتر خود چیز‌هایی می‌نویسند. کودک‌ها قصد دارند به یکدیگر نزدیک شوند، اما به‌واسطه مسیر‌های از پیش تعیین شده و حرکتی که کنترلش در دست آن‌ها نیست از یکدیگر جدا می‌شوند. کودک متعلق به بخش صنعتی وارد خانه غمزده و نهایتا وارد محل کارش می‌شود و کودک دیگر نیز به محل زندگی زیبایش که دارای امکانات تحصیلی است، باز‌می‌گردد. سال‌ها از تاریخ می‌گذرد و کودکی که اکنون به جوانی تحصیل‌کرده تبدیل شده است، فردی را در بین کار‌گران می‌بیند که به سرعت او را به یاد گذشته می‌اندازد. این اتفاق سر‌آغاز روندی است که همه چیز را دگر‌گون می‌کند...

انیمیشن کوتاه Cogs

انیمیشن کوتاه Cogs توسط لورنت ویتز، از هنر‌مندان تحسین‌شده که به‌واسطه سکان‌داری انیمیشن کوتاه آقای هابلوت موفق به در‌یافت جایزه اسکار بهترین انیمیشن کوتاه در سال ۲۰۱۴ شد، کارگردانی شده است. استودیو ZEILT Productions، این انیمیشن را به سفارش موسسه AIME طراحی و ساخته است. این موسسه قصد دارد با اجرا کردن برابری‌های تحصیلی، عدالت را دنیا گسترش دهد. سازمان مذکور در استرالیا توانسته است زندگی هزاران کودک را تغییر دهد و هم‌اکنون قصد دارد دست یاری به سوی دیگر کشور‌ها دراز کند. استفاده از نماد‌ها باعث شده است که مخاطب فارغ از سن، نژاد و سطح اجتماعی با هر‌چه آن که در اثر رخ می‌دهد همزاد‌پنداری داشته و قدری به فکر فرو برود. شخصیت‌های چوبی که مناسب فضای مکانیکی نیستند، نوعی از عدم هما‌هنگی شهرو‌ندان محیط صنعتی با محل زندگی‌شان را به نمایش می‌گذارد. نمایش سبک زندگی امروزی بسیاری از کشور‌ها از طریق سیستم‌ها و مسیر‌های از پیش تعیین‌شده یکی از برجسته‌ترین نماد‌های انیمیشن کوتاه Cogs است.

انیمیشن کوتاه Cogs

انیمیشن کوتاه Cogs با نمایش موضع سازندگان در قبال تفاوت‌های بین طبقات اجتماعی آغاز می‌شود و از همان سکانس‌های اولیه بیننده در جریان داستان قرار می‌گیرد. این شیوه روایت نه تنها باعث می‌شود که پس‌زمینه‌های داستان از طریق فعل و انفعالات به مخاطب معرفی شوند، بلکه به‌واسطه آن سازندگان می‌توانند در حد‌اقل زمان ممکن به تمام اهداف خود دست پیدا کنند. این انیمیشن به صورت سه‌بعدی ساخته شده است. آدمک‌های چوبی‌ که هر یک ظاهر خاص خود را دارند و محیط‌های به نمایش در آمده در دو روی متفاوت شهر، به زیبایی هر چه تمام‌تر طراحی شده‌اند. در زمینه کار‌گردانی، انیمیشن کوتاه Cogs هما‌نند انیمیشن کوتاه Mr Hublot از ریتم کنترل شده‌ای بهره می‌برد که به آرامی به سمت نقطه اوج حرکت کرده و پس از گذر از آن به ریتم آرام خود باز‌می‌گردد. تمرکز اصلی انیمیشن روی شخصیت مر‌بوط به محیط صنعتی است و در اغلب سکانس‌ها او را دنبال می‌کند، اما این ویژگی باعث نمی‌شود که شخصیت متفاوت محیط دیگر فرا‌موش شود و در عوض نقطه اوج داستان با او آغاز می‌شود. تمامی ویژگی‌های ذکر شده در کنار بهره‌گیری از زوا‌یای متفاوت و جا‌به‌جایی به موقع بین دور‌بین‌های مختلف در بخش کار‌گردانی و متحرک‌سازی بدون نقص در بخش فنی باعث شده‌اند که انیمیشن کوتاه Cogs این توانایی را داشته باشد که تمامی مخا‌طبین را راضی کند.

انیمیشن کوتاه Cogs

کلمات و دیا‌لوگ جایی در انیمیشن کوتاه Cogs ندارند و روایت اثر به قدری حساب شده و کامل است که نیازی هم به استفاده از بیان شفاهی حس نمی‌شود. فضا‌سازی مناسب و دقت مثال‌زدنی در طراحی جزئیات تاثیر‌گذار در داستان از دیگر دلایل به چشم نیامدن صامت بودن شخصیت‌های انیمیشن است. ادا نشدن دیا‌لوگ‌ و گویا بودن اکشن‌ها به این معنا نیست که اثر از آغاز تا پایان در سکوت کامل به نمایش در می‌آید، بالعکس اولیویر دفرادات به عنوان آهنگ‌ساز و ماریوت پیجن به عنوان خواننده، چنان قطعه موسیقی زیبایی را پدید آورده‌اند که علاوه بر هما‌هنگی کامل با رخداد‌های در حال نمایش، بدون شک گوش مخاطب را نوازش خواهد داد. جلوه‌های صوتی از جمله حرکت در مسیر‌های تعیین‌شده و صدای حاصل از فعالیت کار‌خانه‌ها، علی‌رغم کم بودن تعداد و قرار گرفتن زیر سایه موسیقی، به هر‌چه واقع‌گرایانه‌تر شدن اثر کمک می‌کند. با این وجود که شخصیت‌های انیمیشن کوتاه Cogs را آدمک‌های چوبی تشکیل می‌دهند که از لحاظ چهره دارای جزئیات بسیار کمی هستند، اما در نمایش احساساتی از جمله نا‌امیدی، شادی و غم بسیار موفق عمل می‌کنند.

برای دانلود انیمیشن کوتاه از آپارات اقدام کنید

دسترسی آزادانه تمامی اقشار جامعه به تحصیل یکی از بخش‌های عدالت اجتماعی است که بدون شک تاثیر بسزایی در تغییر وضع کلی یک کشور خواهد داشت. سازندگان انیمیشن کوتاه Cogs با به تصویر کشیدن جامعه‌ای که امکان تحصیل برای همگان وجود ندارد، به سر‌نوشت‌هایی که فرد در آن هیچ دخالتی ندارد اعتراض کرده و با پایان‌ دادن اثر با نمایش جمله‌ای بی‌نهایت با‌مفهوم و انگیزه‌بخش، تلاش کرده‌اند از یک نقد ساده عبور کرده و مخاطب را به ایجاد تغییر تشویق کنند. موسساتی که شیوه کاری AIME را دنبال می‌کنند، سال‌ها است که در تلاش هستند که سیستم‌ها را تغییر داده‌ و در حد توان و به شکل‌های مختلف عدالت را به جامعه بر‌گردا‌نند. این تغییر بدون کمک مردم انجام نخواهد شد و هر فرد می‌تواند در آینده‌ای بهتر نقش داشته باشد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده