// جمعه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۹

کمپانی میکرون: GDDR5X آپدیت شده و GDDR6 در راه است

کمپانی میکرون اعلام کرده است که آنها مشغول به‌روزرسانی GDDR5X و آماده‌سازی GDDR6 هستند.

کمپانی امریکایی Micron، تولیدکننده‌ی حافظه و چیپ‌های گرافیکی، اعلام کرد که از لحاظ توان عملیاتی، باید منتظر به‌روزرسانی GDDR5X باشیم. هنگامی که حافظه‌ی GDDR5X عرضه شد، ۱۰ گیگابیت بر ثانیه سرعت داشت، اما اکنون انتظار سرعتی برابر با ۱۱ گیگابیت بر ثانیه در مدل مرجع و ۱۲ گیگابیت بر ثانیه را در پیکربندی‌های مختلف داریم.

کریس کیدو از میکرون می‌نویسد:

حدود یک سال قبل و هنگامی که GDDR5X را عرضه کردیم، به ارائه‌ی سریع‌ترین حافظه‌ی مجزا برای بالاترین عملکرد در کارت‌های گرافیک انویدیا جهت گیمینگ و ایستگاه‌های کاری، افتخار می‌کردیم. جهت تأمین تقاضاهای بی‌شمار برای حافظه‌های کارآمد کارت‌های گرافیک گیمینگ، مجازی‌سازی و هوش مصنوعی، ما به کنار زدن محدودیت‌ها برای نرخ و بازده انتقال داده در حافظه‌های گرافیکی ادامه دادیم.

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، انویدیا شرکتی است که به خوبی خود را با GDDR5X وفق داده است؛ در حالی که ای‌ام‌دی سرسختانه درگیر حافظه‌های HBM است. شایعه شده که کاهش موجودی HBM2، مانع از عرضه‌ی کارت‌های گرافیک جدید AMD RX Vega شده است. همچنین گمان می‌رود که دلیل تأخیر در عرضه‌ی کارت گرافیک Radeon Vega Frontier Edition از سری RX Vega نیز همین مورد باشد. به یاد داشته باشید که کمپانی ای‌ام‌دی دائما وعده‌ی عرضه‌ی معماری وگا را در سه ماهه‌ی دوم سال جاری می‌داد، اما اکنون به سه ماهه‌ی سوم ۲۰۱۷ به تعویق افتاده است. با نگاهی به اخبار و مطالب گذشته، به تنهایی می‌توان دریافت که این کمپانی در بیانیه‌هایش، هرگز وعده‌ی عرضه‌ی RX Vega را در سه ماهه‌ی دوم نداده بود، اما قطعا منظورشان همین بوده است.

آن‌چه می‌دانیم این است که مجموعه‌ی محصولات بالارده‌ی انویدیا، موجودی بیشتر و قوی‌تری نسبت به ای‌ ام‌ دی دارند. کارت گرافیک Titan Xp از نسل فعلی انویدیا، از حافظه‌های GDDR5X با سرعت ۱۱.۴ گیگابیت بر ثانیه استفاده می‌کند. GDDR6 به سرعت ۱۶ گیگابیت بر ثانیه خواهد رسید و این کار در اوایل سال ۲۰۱۸ انجام خواهد شد.

GDDR5X vs GDDR6

کریس کیدو:

با توجه به وضعیت برنامه‌ی GDDR6 میکرون که اولین بار آن را در ماه فوریه معرفی کردیم، من مفتخر هستم تا اعلام کنم که تلاش‌های توسعه‌ی محصول ما به ثمر نشسته است و امیدواریم که به زودی تراشه‌ای کارا و موثر را عرضه کنیم. با استفاده از قدرت GDDR5X که سیگنال‌دهی پر سرعتی داشته و حدود دو سال زمان صرف طراحی آن شده است، همراه با تولید انبوده، آزمایش و کاربرد دانش، معتقد هستم که ما موقعیت بسیار خوبی برای عرضه و تولید انبوه قوی‌ترین حافظه‌ی GDDR6 این کارخانه را در اوایل سال ۲۰۱۸ خواهیم داشت.

به این منظور، با افتخار اعلام می‌کنم که تیم طراحی گرافیکی ما در مونیخ، برای نخستین بار به نرخ انتقال داده‌ی پر سرعت ۱۶ گیگابیت بر ثانیه در محیط آزمایشگاهی دست یافته است. تصویر سمت چپ، موقعیت داده‌ها را در سرعت ۱۶ گیگابیت بر ثانیه، طبق الگوی بحرانی سری دودویی شبه تصادفی (PRBS یا سری دودویی که با یک الگوریتم منطقی تولید می‌شود) با تایمینگ و محدوده‌ی ولتاژ عالی نشان می‌دهد. تصویر سمت راست، محدوده‌ی تایمینگ پایدار داده را (افقی) در برابر نرخ انتقال داده (عمودی) از سرعت پایه‌ی مرتب شده‌ی ۱۰ گیگابیت بر ثانیه تا سرعت بی نظیر ۱۶ گیگابیت بر ثانیه نمایش می‌دهد. این نتایج بر اساس اندازه گیری روی تعدادی نمونه‌ی هدف‌دار از تولیدات انبوه تراشه‌ی GDDR5X انجام شده است و داده‌های شبیه‌سازی شده‌ی نظری را شامل نمی‌شود.

GDDR5X 16Gbps Transfer Rate

تمام این مسایل برای علاقه‌مندان به سخت‌افزار و گیمرها چه معنی‌ای خواهد داشت؟ شاید معنی آن این باشد که ما شاهد رشد فناوری حافظه هستیم که باعث تولید محصولات میان‌رده‌ی بهتری خواهد شد. قطعا محصولات جدید، برای شرکت‌هایی که از این فناوری استفاده می‌کنند، محدودیت کمتری از حیث پهنای باند دارند. همچنین قابل ذکر و واضح است که محدودیت در تعداد حافظه‌های HBM2، محدودیتی برای RX Vega محسوب نمی‌شود. اما ساخت دو حافظه‌ی ۴ گیگابایتی، ۱۶۰ دلار برای AMD هزینه خواهد داشت؛ در حالی که حافظه‌های GDDR5X کمتر از یک سوم HBM2 برای هر گیگابایت هزینه دارند.


منبع HardOCP
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده