نویسنده: رضا علمی
// چهار شنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۲

پس از حدود یک قرن، کتابی جدید از نویسنده ارباب حلقه‌ ها منتشر شد

چیزی نزدیک به ۱۰۰ سال از نگارش کتاب «برن و لوتین» توسط جی. آر. آر. تالکین می‌گذرد و حال شاهد انتشار آن به صورت رسمی هستیم.

وقایع ذکر شده در کتاب برن و لوتین (Beren and Luthien)، به صورت مستقیم ارتباط چندانی با دنیای سرزمین میانه ندارد و داستان‌هایی که در کتاب سیلماریلیون (The Silmarillion) آورده شده را شامل می‌شود.

اگرچه خیلی‌ها جی. آر. آر. تالکین را با مجموعه کتاب‌های ارباب حلقه‌ها می‌شناسند، ولی لازم است خاطرنشان کنیم وی در طول زندگی خود داستان‌های زیادی را به رشته‌ی تحریر درآورده است. طی سالیان اخیر تعدادی از اولین آثار جی. آر. آر. تالکین منتشر شده است و در آن‌ها می‌توان جرقه‌های ابتدایی تلاش‌های وی برای ساخت افسانه‌ها و دنیاهای فانتزی را به وضوح مشاهده کرد. اکنون پس از چیزی نزدیک به ۱۰۰ سال پس از نگارش اثر ذکر شده، شاهد انتشار این کتاب در واقع جدید جی. آر. آر. تالکین هستیم.   

برن و لوتین داستان مردی فانی و اِلفی نامیرا را روایت می‌کند که در آن پدر لوتین از فرزند خود می‌خواهد تا جواهر سیلماریل را از ملکور، اولین فرمانروای تاریکی، به‌رباید. داستان این کتاب بر بستر وقایع داستان‌های کتاب سیلماریلیون بازگویی می‌شود؛ مجموعهٔ سیلماریلیون داستان‌های قبل از ارباب حلقه‌ها و دوران دو درخت و دوره اول را توضیح می‌دهد، از ایلوواتار و ملکور تا به وجود آمدن اِلف‌ها و انسان‌ها. در واقع کتاب سیلماریلیون را می‌توان بستری برای دو اثر معروف جی. آر. آر. تالکین، یعنی ارباب حلقه‌ها و هابیت دانست. مجموعه نوشته‌های سیلماریلیون شامل داستان‌ها و افسانه‌هایی کوتاه در مورد سرزمین میانه است. پیش از این نیز در مجموعه‌ی ارباب حلقه‌ ها شاهد شکل‌گیری رابطه‌ی عاشقانه بین انسان و اِلف بودیم؛ دو شخصیت محبوب آراگورن و آروین.

J.R.R-Tolkien

این نسخه از کتاب برن و لوتین سال گذشته معرفی شده بود و توسط پسر جی. آر. آر. تالکین، کریستوفر تالکین گردآوری شده است. کریستوفر تالکین بسیاری از نوشته‌های پدر را برای نمایش صحیح روند تکاملی خط سیر داستانی آثار، دوباره‌نویسی کرده است. این کتاب با تصویرسازی‌های آلن لی نیز همراه شده است، هنرمندی که پیش از این شاهد تصویرسازی وی بر روی برخی نسخه‌های کتاب‌های ارباب حلقه‌ها، هابیت و برخی از دیگر آثار انتشار یافته‌ی جی. آر. آر. تالکین بوده‌ایم. برخی از این تصاویر را می‌توانید در انتهای مطلب مشاهده نمایید.

در ابتدا جی. آر. آر. تالکین، کتاب برن و لوتین را در سال ۱۹۱۷ به رشته‌ی تحریر درآورد؛ اندکی پس از بازگشت به خانه بعد از خدمت در ارتش بریتانیا در طی جنگ جهانی اول. وی به غایت تحت‌تأثیر نبرد سم قرار گرفته بود – نبرد سم در جنگ جهانی اول توسط ارتش امپراتوری بریتانیا و جمهوری سوم فرانسه علیه امپراتوری آلمان روی داد و این نبرد از خونبارترین برخوردهای تاریخ بشر است؛ بیش از یک و نیم میلیون نفر در آن کشته شدند و این در حالی بود که زمین‌های مورد مناقشه کم‌تر از ‌صد متر مربع را شامل می‌شد از دست دادن تعدادی زیاد از دوستان در جنگ جهانی اول نیز زمینه‌ساز نگارش این اثر شد. البته گفتنی است روابط احساسی شکل گرفته بین تالکین و ادیث مری برت نیز در خلق کتاب برن و لوتین بی‌تأثیر نبوده است؛ این روابط احساسی بین تالکین و ادیث مری برت سرانجام به ازدواج می‌انجامد. تالکین در سال ۱۹۷۲ و در نامه‌ای در مورد ادیث مری برت چنین نوشت:

هیچ‌گاه ادیث را لوتین نخوانده‌ام، ولی باید بگویم در قسمت‌های عمده‌ای از سیلماریلیون، حضور وی خاستگاه خلق این شخصیت بوده است. اولین برخورد ما در بیشه‌زارهای پوشیده از شوکران روستای روس منطقه‌ی یورک‌شایر بود؛ در سال ۱۹۱۷، زمانی که به عنوان دیده‌بان در پادگان هامبر مشغول به خدمت بودم و توانستیم اندک زمانی را کنار یکدیگر بگذرانیم.        

اکنون جی. آر. آر. تالکین و ادیث مری برت در قبری مشترک در شهر آکسفورد انگلستان در کنار هم آرام گرفته‌اند؛ بر لوحه‌ی قبر، نام‌های برن و لوتین سنگ‌نگاشته شده است.   

چند سال پیش بود که کریستوفر تالکین، یکی دیگر از داستان ابتدایی پدر خود را با عنوان داستان کالروو (The Story of Kullervo) گردآوری کرده بود که در آن اثر می‌توانستیم تأثیرات و برداشت‌های زیاد تالکین از فرهنگ عامه اسکاندیناوی و انگوساکسون و تبدیل آن‌ها به داستانی فانتزی را به وضوح مشاهده کنیم. این داستان هم دوباره‌نویسی شد و در بخش انتهایی کتاب سیلماریلیون قرار گرفت.   

طبق گزارش هالیوود ریپورتر، کتاب‌های بیوگرافی متعددی نیز از جی. آر. آر. تالکین در حال نگارش است. یکی از آن‌ها تالکین و لوئیس (Tolkien & Lewis) نام دارد که در آن به دوستی تالکین با نویسنده‌ی کتاب وقایع‌نامه‌ی نارنیا، سی. اس. لوئیس پرداخته شده است و در این کتاب در مورد تأثیر تالکین بر به مسیحیت گرویدن لوئیس نیز صحبت شده است. کتابی دیگر نیز تالکین (Tolkien) نام دارد که در آن به نحوه‌ی نویسنده شدن تالکین پرداخته شده است.  

کتاب برن و لوتین هم‌اکنون با قیمت ۱۵.۴۹ دلار از طریق سایت آمازون قابل خریداری است.

 


منبع Gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده