نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۱

چه انتظاراتی از کنفرانس PC Gaming Show در E3 2017 داریم؟

کنفرانس PC Gaming Show برای سومین سال متوالی در E3 2017 برگزار می‌شود و امیدواریم که امسال لقب کسل‌کننده‌ترین کنفرانس را یدک نکشد.

با اینکه خیلی از گیمر‌ها راحتی لم دادن روی مبل و بازی کردن با کنسول‌ها را ترجیح می‌دهند، اما هنوز هم افراد زیادی هستند که به پی‌سی به عنوان یک پلتفرم مخصوص بازی علاقه دارند و حاضرند هزینه زیادی هم برای جمع کردن یک کامپیوتر مناسب برای بازی پرداخت کنند. این افراد همواره دوست داشتند تا در نمایشگاه E3 به عنوان بزرگ‌ترین رویداد با محوریت بازی‌های ویدیویی، جایگاهی هم برای پی‌سی، بازی‌ها و قطعات سخت‌افزاری آن وجود داشته باشد. سایت پی‌سی گیمر به عنوان یکی از مطرح‌ترین سایت‌های حوزه بازی‌های ویدیویی، دو سالی است که آرزوی این افراد را برآورده کرده و کنفرانس مخصوص پی‌سی یا به طور دقیق‌ترین PC Gaming Show را در E3 برگزار می‌کند. اما با اینکه همه‌چیز تا به اینجا خوب به نظر می‌رسد، شرایط در واقعیت این قدر‌ها هم خوب نیست. چرا که PC Gaming Show در E3 2016 رقابت تنگاتنگی با لایو استریم نینتندو برای تبدیل شدن به خسته‌کننده‌ترین و حوصله‌سربرترین نمایش E3 داشت. این کنفرانس بیش‌تر از آنکه با محوریت ارائه نمایش‌هایی هیجان‌انگیز برای علاقه‌مندان به پی‌سی باشد، محدود به یک سری سخنرانی‌های خسته‌کننده و همچنین صحبت‌های مسوولان AMD، اسپانسر اصلی مراسم، بود. به طوریکه اندک نمایش‌های هیجان‌انگیز هم در بین این لحظه‌های خسته‌کننده گم شده و خیلی به چشم نیامدند.

رویداد PC Gaming Show

چندی پیش بود که پی‌سی گیمر رسما تایید کرد که امسال و در نمایشگاه E3 2017 هم شاهد PC Gaming Show خواهیم بود و این بار بر خلاف سال گذشته، اسپانسر اصلی مراسم اینتل خواهد بود. این کنفرانس ساعت ۲۱:۳۰ روز دوشنبه ۲۲ خرداد به وقت ایران برگزار خواهد شد و مجری آن مانند دو سال گذشته، شان پلات معروف به دی۹ (Day9) است که خود از بازیکنان حرفه‌ای بازی استارکرفت به حساب می‌آید. راستش را بخواهید این قضیه خود ویژگی مثبتی برای این کنفرانس است چرا که در بین تمامی ضعف‌های PC Gaming Show در دو سال گذشته، اجرای شان پلات یک نکته مثبت برای مراسم بود. چند روز پیش زمانی که مطلب مربوط به انتظارات از EA Play 2017 را می‌نوشتم، از این گفتم که الکترونیک آرتز تمامی آنچه را که می‌خواهد نمایش دهد، اعلام کرده است و به نوعی سورپرایزی برای مراسم باقی نمانده است. حال رویداد PC Gaming Show دقیقا در نقطه مقابل این قضیه قرار می‌گیرد. چرا که تا به این لحظه اطلاعات چندانی از آنچه که قرار است در این رویداد نمایش داده شود، ارائه نشده و پی‌سی گیمر فقط حضور یک سری استودیو‌ها را تایید کرده و گفته که تمرکز کنفرانس بیش‌تر روی واقعیت مجازی و ورزش‌های الکترونیک (e-Sports) خواهد بود و همچنین اینتل هم یک معرفی خاص در آن خواهد داشت.

بازی Total War Warhammer 2

موردی که می‌تواند کنفرانس امسال را به کنفرانسی موفق تبدیل کند، تمرکز بیش‌تر روی بازی‌ها و پرهیز از سخنرانی‌های خسته‌کننده است

اما علی‌رغم انتشار اطلاعات کم در مورد محتوای مراسم، برگزار‌کنندگان یک سری سرنخ با ذکر کردن نام استودیو‌های حاضر در کنفرانس در اختیارمان گذاشته‌اند و علاوه بر آن، حضور یک سری بازی‌ها نیز در این مراسم محتمل به نظر می‌رسد که در ادامه مروری بر این بازی‌ها و احتمالات خواهیم داشت. یکی از مهم‌ترین بازی‌های انحصاری پی‌سی که طرفداران سبک استراتژی بی‌صبرانه منتظر آن هستند، بازی Total War: Warhammer 2 است. نسخه اول این بازی که توسط استودیو کریتیو اسمبلی ساخته شده بود، اولین نسخه از سری قدیمی توتال‌وار با حال و هوای فانتزی به شمار می‌رفت که پس از انتشار، استقبال عالی گیمر‌ها و منتقدین را در پی داشت. نسخه دوم این بازی به عنوان دومین بخش از یک سه‌گانه چندی پیش معرفی شد و احتمالا در جریان PC Gaming Show، شاهد ارائه نمایشی از آن خواهیم بود که می‌تواند در قالب یک تریلر از گیم‌پلی باشد.

بازی بعدی که از قضا در مراسم سال گذشته نیز حضور داشت، Mount & Blade II: Bannerlord است. بازی Mount and Blade Warband با اینکه گرافیکی در حد بازی‌های روز نداشت، اما به خوبی نبرد‌های قدیمی را در مقیاس بزرگ شبیه‌سازی کرده بود و شرکت در نبرد با دیگر ارتش‌ها یا حمله به قلعه‌ها به قصد تصرف آن‌ها، لذت فراوانی داشت. به طوریکه این بازی توانست خیلی زود به محبوبیت عالی‌ای دست پیدا کرده و ۲.۵ میلیون کاربر را در استیم جذب کند. حال نسخه جدید این سری یعنی Mount & Blade II: Bannerlord قرار است سال جاری منتشر شود و در PC Gaming Show سال گذشته شاهد انتشار تریلری از گیم‌پلی آن بودیم. احتمالا سازندگان بازی با حضور در مراسم امسال، ضمن انتشار اطلاعات بیش‌تر از این بازی، تاریخ عرضه دقیق آن را نیز اعلام خواهند کرد.

بازی Mount & Blade II: Bannerlord

اما پیش از اینکه سراغ احتمالا و حدس و گمان‌هایمان برویم، با قطعیت می‌توانیم از حضور دو بازی دیگر هم در کنفرانس امسال صحبت کنیم. یکی از این آثار، بازی LawBreakers، ساخته جدید کلیف بیلزینسکی است که البته دیگر در انحصار پی‌سی نبوده و برای پلی‌استیشن 4 هم تایید شده است. ناشر این بازی کمپانی نکسون است و پی‌سی گیمر از این کمپانی به عنوان یکی از مهمانان مراسم امسال نام برده است. پس می‌توان گفت که احتمالا شاهد نمایش جدیدی از بازی LawBreakers خواهیم بود و حتی شاید شخص بیلزینسکی هم در کنفرانس حاضر شده و در مورد جدید‌ترین ساخته‌اش صحبت کند. بازی بعدی که احتمال حضور آن در مراسم بسیار بالا است، بازی Dauntless ساخته استودیو فینیکس لبز است. این بازی رایگان چندنفره و نقش‌آفرینی، اولین بار در جریان The Game Awards 2016 به عنوان یک انحصاری پی‌سی معرفی شد و چه جایی بهتر از کنفرانس اختصاصی پی‌سی برای نمایش این بازی (که حضور در E3 2017) تایید شده وجود دارد؟ پس آماده دیدن ویدیویی از این بازی نیز باشید.

اما از این مرحله به بعد، باید سراغ حدس و گمان‌ها برویم. پی‌سی گیمر در زمان تایید برگزاری کنفرانس پی‌سی گیمینگ در E3 2017، از حضور استودیو‌هایی چون تریپ‌وایر اینتراکتیو، بوهمیا اینتراکتیو و نکسون در مراسم خبر داد. با اینکه مشخص نشده این شرکت‌ها چه برنامه‌ای برای کنفرانس دارند، اما با خواندن پروژه‌های در دست ساخت آن‌ها اطلاعات نسبتا جالبی به دست می‌آوریم. ابتدا از تریپ‌وایر اینتراکتیو شروع کنیم؛ این استودیو سازنده بازی‌هایی چون Killing Floor است که نسخه دوم آن چندی پیش منتشر شده است. پس شاید حضور استودیو در کنفرانس بی‌ربط به این بازی نباشد و برای مثال شاهد رونمایی از بسته الحاقی جدیدی برای بازی Killing Floor 2 باشیم. یا حتی اگر نامی از بازی Killing Floor: Incursion در کنفرانس شنیدید، تعجب نکنید. این بازی در اصل یک پروژه واقعیت مجازی است و از آنجایی که قرار است بازی‌های واقعیت مجازی نقش پررنگی در PC Gaming Show امسال داشته باشند، پس شاید تریپ‌وایر اطلاعات بیش‌تری از این بازی ارائه کرده و نمایش‌هایی از آن منتشر کند.

Arma 3

LawBreakers و Mount and Blade 2 از جمله بازی‌هایی هستند که قطعا شاهد نمایشی از آن‌ها در کنفرانس خواهیم بود

استودیو بعدی که در این کنفرانس حضور خواهد داشت، بوهمیا اینتراکتیو است. با کمی جستجو در مورد این استودیو، به سری مشهور Arma می‌رسیم؛ سری که نسخه سوم آن اخیرا یک بسته الحاقی به اسم Jets دریافت کرده است. شاید برنامه این استودیو برای کنفرانس، رونمایی از محتویات آینده بازی Arma 3 یا در حالتی خوش‌بینانه‌تر، معرفی نسخه بعدی این مجموعه باشد. حتی ممکن است این استودیو یک بازی کاملا جدید برای مراسم در نظر گرفته باشد. پیش‌تر به حضور نکسون در مراسم با محوریت بازی LawBreakers اشاره کردیم. اما شاید این تنها برنامه این کمپانی موفق برای مراسم امسال نباشد و نکسون بازی‌های دیگری نیز برای معرفی در نظر گرفته باشد. اگر سری به صفحه ویکیپدیا این کمپانی بزنید، پروژه‌های متعدد در دست ساختی را مشاهده خواهید کرد. یکی از این پروژه‌ها که یک بازی شوتر بوده و قرار است امسال عرضه شود، Ghost in the Shell: Stand Alone Complex - First Assault Online نام دارد. این بازی توسط استودیو کره‌ای Neople ساخته می‌شود و قرار است به صورت جهانی منتشر شود. با این حال تا به امروز اطلاعات آنچنانی از بازی ارائه نشده و شاید PC Gaming Show محلی برای رونمایی نکسون از این بازی باشد.

اما پی‌سی گیمر در خبر تایید برگزاری کنفرانس، به حضور یک شرکت دیگر به اسم Cygames نیز اشاره کرده است. شرکتی که اگر در موردش جستجو کنید، تا حدودی ناامید خواهید شد. چرا که این استودیو بیش‌تر به عنوان یک استودیو سازنده بازی‌های موبایل شناخته می‌شود که البته پیش‌تر بازی کارتی رایگان Shadowverse را در کنار موبایل برای پی‌سی نیز منتشر کرده است. Cygames در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که در حال ساخت بازی‌ای به اسم رمز Project Awakening به عنوان اولین بازی کاملا غیرموبایلی خود است. شاید حضور این استودیو در مراسم امسال، بی‌ربط به این بازی نباشد. از طرفی دیگر یکی از تمرکز‌های اصلی مراسم امسال روی ورزش‌های الکترونیک خواهد بود و از این طریق هم می‌توان ارتباطی بین Cygames و کنفرانس ایجاد کرد؛ چرا که این شرکت در سال گذشته، اولین تیم حرفه‌ای ورزش‌های الکترونیک خود را در رشته Street Fighter تشکیل داده است. بازهم باید به این نکته تاکید کنیم که تمامی این مواردی که در مورد برنامه‌های احتمالی این چهار استودیو ذکر کردیم، ممکن است رخ ندهند. چرا که این نمایش‌های احتمالی نه رسما تایید شده‌اند و نه حتی شایعه‌ای پیرامون آن‌ها منتشر شده است. تنها منبع ما پروژه‌های در دست ساخت استودیو‌ها بود که احتمال رونمایی از آن‌ها در E3 2017 وجود دارد.

دستینی 2

اینتل به عنوان اسپانسر اصلی مراسم برنامه‌هایی ویژه‌ای برای آن دارد و شاید جزییات بیش‌تری از پردازنده‌های Core i9 در زمینه‌های مرتبط با گیمینگ ارائه شود

اما یکی از بخش‌هایی که می‌تواند کمک شایانی به جذاب‌تر شدن مراسم کند، نمایش ویدیو‌هایی از نسخه پی‌سی بازی‌های بزرگ است. در E3 2017 بازی‌های بزرگ زیادی حضور خواهند داشت که در کنار کنسول‌ها، برای پی‌سی نیز عرضه می‌شوند. برای مثال یکی از این بازی‌ها، می‌تواند بازی Destiny 2 باشد. نسخه اول این بازی برای پی‌سی عرضه نشد و به همین دلیل هم طرفداران این پلتفرم منتظر هستند تا بتوانند نسخه دوم ساخته بانجی را روی پی‌سی بازی کنند. حال شاید سازندگان بازی تصمیم بگیرند که نمایشی از نسخه پی‌سی این بازی با جزییات گرافیکی بالا نشان داده و بدین ترتیب کاربران این پلتفرم را خوشحال کنند. حتی شایعه‌هایی هم از حضور این بازی در کنفرانس اختصاصی پی‌سی به گوش می‌رسد. یا بازی دیگری که شاید شاهد ارائه نمایشی از آن باشیم، بازی Project Cars 2 است. بازی‌ای که یک پی‌سی قدرتمند به بهترین شکل ممکن می‌تواند دقت بالای سازندگان آن در طراحی ماشین‌ها و پیست‌ها را به رخ بکشد و PC Gaming Show مکان مناسبی برای ارائه نمایشی جذاب از بازی به نظر می‌رسد. همچنین از آنجایی که پی‌سی گیمر وعده داده مراسم امسال بزرگ‌تر و جذاب‌تر خواهد بود (سال پیش هم چنین وعده‌ای داده شده بود)، شاید آن‌ها سراغ یک سری از بازی‌های بزرگ روز از جمله بازی‌ای مثل Call of Duty: WWII نیز بروند و نمایشی از نسخه پی‌سی آن نشان دهند.

با اینکه قرار است در مراسم امسال اطلاعات زیادی پیرامون پروژه‌های e-Sport و واقعیت مجازی ارائه شود، اما راستش را بخواهید اطلاعات چندانی از این پروژه‌ها در دست نیست. نه شرکت‌های بازیسازی و نه خود پی‌سی گیمر هیچ سر نخی به‌مان در این رابطه نداده‌اند و فقط باید منتظر بمانیم و ببینیم که برنامه‌های PC Gaming Show در این دو زمینه به چه شکل خواهد بود. یکی از بازی‌های ورزش‌های الکترونیک که شاید در این مراسم حضور داشته باشد، Crossfire 2 است که نسخه اول آن با اینکه برای ما کاملا شناخته‌شده نیست، اما در کره یکی از موفق‌ترین بازی‌ها به حساب می‌آمد که درآمد فوق‌العاده‌ای هم کسب کرده بود. حال سازندگان برنامه‌های ویژه‌ای برای نسخه دوم این بازی دارند و حتی استودیو رمدی اینترتینمنت، سازنده آثاری چون Alan Wake، در حال ساخت بخش داستانی این بازی است. شاید در جریان کنفرانس اطلاعاتی از این بازی هم منتشر شود.

اینتل

در پایان هم باید به حضور اینتل در مراسم به عنوان اسپانسر اصلی اشاره کنیم که برگزار‌کنندگان هم اشاره کرده‌اند که این کمپانی، قرار است برنامه ویژه‌ای برای کنفرانس داشته باشد. اینتل اخیرا پردازنده‌های ۱۸ هسته‌ای i9 را معرفی کرده تا شاهد رقابت داغی بین این شرکت و ای‌ام‌دی باشیم و حال شاید در کنفرانس PC Gaming Show، اطلاعات جدیدی از این پردازنده‌ها، با محوریت عملکرد آن‌ها در زمینه‌های گیمینگ، ارائه شود. هرچه که باشد، امیدواریم که اینتل سراغ بحث‌های خسته‌کننده و حوصله‌سربر نرود و هر نمایشی که می‌خواهد ارائه دهد، باعث از بین رفتن جذابیت مراسم نشود. علاوه بر این، شاید اطلاعات دیگری هم در زمینه سخت‌افزار‌های گیمینگ ارائه شود که امیدواریم آن‌ها هم در راستای جذاب‌تر کردن مراسم باشند. همچنین اخباری هم از حضور نمایندگان مایکروسافت در این مراسم به گوش می‌رسد که احتمالا این افراد در مورد ارتباط بین ایکس‌باکس وان و پی‌سی و قابلیت‌هایی مانند Play Anywhere صحبت خواهند کرد. شاید هم مایکروسافت پا را فراتر از این گذاشته و یک سری از بازی‌های انحصاری ایکس‌باکس وان را برای عرضه روی پی‌سی نیز تایید کند.

به هر حال کنفرانس PC Gaming Show دو سالی است که در E3 برگزار می‌شود و خب واقعیت هم این است که کیفیت خیلی خوبی ندارد. امیدواریم امسال این شرایط تغییر کرده و شاهد مراسمی در شان پی‌سی و کاربرانش باشیم. این کنفرانس در زمانی که در ابتدای متن اشاره کردیم برگزار و از طریق توییچ، یوتیوب و دیگر شبکه‌ها به صورت رایگان پخش خواهد شد. همچنین زومجی نیز این مراسم را پوشش داده و اخبار آن را با شما کاربران عزیز به اشتراک خواهد گذاشت. نظرات و انتظارات خود را در مورد این کنفرانس با ما در میان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده