نویسنده: رضا علمی
// جمعه, ۹ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۱

ریدلی اسکات در اندیشه وسیع‌تر کردن دنیای Blade Runner است

کارگردان فیلم ابتدایی Blade Runner تصمیم دارد دنیای این مجموعه را همچون مجموعه‌ فیلم‌های Alien گسترده‌تر کند.

پیش از این نیز ریدلی اسکات علاقه‌ی خود را به وسیع‌تر کردن دنیای فیلم‌هایش نشان داده بود؛ مجموعه فیلم‌های Alien (بیگانه) که با فیلم Prometheus (پروتئوس) وارد دنیایی جدید شد و با فیلم Alien: Covenant (بیگانه: عهد) که به تازگی اکران شد ادامه یافت و قرار است با ساخت قسمت سوم این سه‌گانه، پازل ناتمام این مجموعه کمی سروشکل گرفته و شاید بعد از آن نیز با روایتی جدید ادامه پیدا کند. حال طبق گفته‌های ریدلی اسکات، به نظر می‌رسد وی علاقمند است همین رویه را در مورد شاهکار دهه‌ی ۸۰ خود، یعنی فیلم Blade Runner (بلید رانر) نیز در پیش گرفته و مجموعه‌ای چندگانه را از این فیلم بر روی پرده‌ی سینما ببرد. چیزی نزدیک به ۳۵ سال از اکران فیلم Blade Runner با بازی هریسون فورد در نقش ریک دِکارد می‌گذرد؛ فیلم بلیدرانر در زمان اکران خود بسیار پرسروصدا بود و در ابتدا منتقدان چندان روی خوشی به آن نشان ندادند، ولی بعد از گذشت چندی به کیفیت مثال‌زدنی این فیلم پی برده و حتی مؤسسه فیلم آمریکا آن را در بین ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما قرار داد. پس از گذشت سال‌ها، مهر ماه سال جاری قرار است فیلم جدیدی با نام Blade Runner 2049 بر روی پرده‌ی سینما رود که کارگردانی آن بر عهده‌ی شخصی جز ریدلی اسکات است. دنیس ویلنوو کارگردانی فیلم جدید را بر عهده دارد که رایان گاسلینگ ایفاگر نقش شخصیت اصلی با عنوان مأمور K است و هریسون فورد نیز قرار است بعد از گذشت چیزی نزدیک به چهار دهه، دوباره در این فیلم به نقش‌آفرینی بپردازد.

Alien

فیلم Blade Runner 2049 را می‌توان آخرین فیلمی در این زمینه دانست که بعد از گذشت سالیان طولانی قرار است دوباره نام فیلم ابتدایی را زنده کند. نکته‌ی جالبی هم در مورد هریسون فورد وجود دارد و آن این است که نقش‌آفرینی وی در فیلم جدید سبب می‌شود در سه مجموعه‌ی جداگانه و در هر کدام با بیش از بیست سال فاصله‌ی زمانی، به تکرار نقش پیشین خود بپردازد. فیلم Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین) با فاصله‌ی زمانی ۲۴ ساله از فیلم پیشین این مجموعه، ایفای نقش شخصیت هان سولو در فیلم Star Wars: The Force Awakens (جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد) با فاصله‌ی زمانی ۳۲ ساله از آخرین نقش وی در مجموعه‌ی جنگ ستارگان و نیز همین فیلم Blade Runner که ۳۵ سال از بازی وی در نقش ریک دِکارد/بلید رانر می‌گذرد. اگرچه در فیلم ابتدایی Blade Runner، داستان حول محور شخصیت ریک دِکارد می‌گذشت، ولی دنیای به تصویر کشیده شده آن‌چنان بی‌نظیر، منحصربه‌فرد و غنی بود که داستان آن دیگر تنها محدود به شهر لس آنجلس نشود؛ و این همان چیزی است که ریدلی اسکات به دنبال آن می‌گردد.

ریدلی اسکات چند روز پیش از برگزاری سی‌وپنجمین سالگرد ساخت فیلم Blade Runner، گفتگوی کوتاهی با سایت IGN داشت؛ در این گفتگو وی در مورد علاقه‌ی خود به بسط دادن دنیای Blade Runner فراتر از فیلم Blade Runner: 2049 دنیس ویلنوو صحبت کرد و گفت تصمیم دارد دنیای این فیلم را همچون مجموعه‌ی بیگانه وسیع‌تر کند. ریدلی اسکات با نام بردن از فیلم Prometheus، محصول سال ۲۰۱۲ و نیز دنباله‌ی آن یعنی فیلم Alien: Covenant که زمان زیادی از اکران آن نمی‌گذرد، به صورت ضمنی اعلام کرد که قصد دارد دنباله‌سازی فیلم‌های خود را ادامه دهد:     

فکر می‌کنم تصمیم داشته باشم همان کاری که جورج لوکاس در مورد جنگ ستارگان انجام داد را انجام دهم؛ در واقع کاری که وی انجام داد را کاملاً تأیید می‌کنم. کاری که وی با مجموعه‌ی جنگ ستارگان کرد، بی‌نظیر بود. شیوه‌ای که جورج لوکاس در مورد مجموعه‌ی جنگ ستارگان اعمال کرد دقیقاً همان چیزی است که من قصد انجامش را دارم و با مجموعه‌ی بیگانه در حال پیاده‌سازی این ایده هستم. در آن دوران چندان به فکر ساخت دنباله‌ی فیلم‌هایم نبودم، ولی خب حالا فهمیده‌ام که چه دیدگاه احمقانه‌ای داشته‌ام! بنابریان قصد دارم دنباله‌سازی فیلم‌هایم را ادامه دهم.

Blade-Runner

این اولین مرتبه نیست که ریدلی اسکات وسوسه‌ی خود را نسبت به ساخت دنباله‌ی فیلم‌هایش با الگوبرداری از آنچه جورج لوکاس با فیلم ابتدایی جنگ ستارگان انجام داد و دنیای آن فیلم را روز به روز بزرگ‌تر ساخت، نشان می‌دهد. این همان کاری است که خیلی از استودیوهای دیگر نیز سعی در انجامش داشتند و دارند، ولی خب در اکثر مواقع با شکست روبرو می‌شوند. آن‌چه سبب تفاوت مجموعه‌ی جنگ ستارگان جورج لوکاس با فیلم‌های امروزی دیگر استودیوها می‌شود این است که هسته‌ی اصلی حماسه‌ی فضایی جنگ ستارگان بر پایه‌ی شخصیت‌های مشخص و یکدست و عناصر از ابتدا تعریف‌شده قرار گرفته است. به نظر ریدلی اسکات هم همین نگاه را دارد و با مجموعه‌ی بیگانه آن را نشان داده است؛ ولی شاید آنچنان که خود ریدلی اسکات هم انتظار داشته نتوانسته در این زمینه خیلی موفق عمل کند.  

در هر صورت تصور اینکه وی به صورت جدی چنین قصدی در مورد Blade Runner داشته باشد و بخواهد دنیای این فیلم را وسیع‌تر سازد، چندان غیرمحتمل و بعید نخواهد بود. اینکه ریدلی اسکات و دیگر فیلمسازان چنین رویه‌ای را در پیش گیرند و قصد کندوکاو بیش‌تری را در آثار پیشین خود داشته باشند می‌توان به دیده‌ی مثبت نگریست، ولی اینکه چه بازخوردی در میان تماشاچیان خواهد داشت، موضوعی کاملاً جداست. جهان‌سازی اصلاً کاری آسان نیست و انجام این کار در مورد آثار موفقی همچون Blade Runner و بی‌توجه به داشتن چهارچوب قوی و مشخص، ریسک بسیار بالایی خواهد داشت. بهتر است تا اکران فیلم جدید منتظر بمانیم و بازخورد آن را ببینیم، آن گاه می‌توان نگاه بازتری به وسیع‌تر شدن و دنباله‌دار شدن فیلم Blade Runner داشت.

گفتنی است فیلم Blade Runner 2049 در تاریخ ۶ اکتبر ۲۰۱۷ (۱۴ مهر ماه ۱۳۹۶) اکران خواهد شد.


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده