نویسنده: محسن وزیری
// شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰

تحلیل کنفرانس یوبیسافت در E3 2017

یوبیسافت در کمال شگفتی، شاید بهترین نمایش E3 2017 را برگزار کرد. نمایشی که البته می‌توانست بسیار ماندگارتر شود.

شاید خوشبین‌ترین هوادار یوبیسافت هم فکرش را نمی‌کرد یک E3 بیاید که در آن کنفرانس یوبیسافت بهترین نمایش باشد و دلیلش هم نه ضعف دیگر کنفرانس‌ها، بلکه محتوا و اجرای بسیار خوب خود یوبیسافت باشد. خوشبختانه آن E3 آمد و ایو گیلمو که شرکت دوست‌داشتنی اما حرص‌درارش در معرض فروش به یک غول چینی قرار دارد در نمایشگاه E3 2017 روسفیدمان کرد. رئیس یوبیسافت که از تمام رؤسای دیگر شرکت‌هایی که در این نمایشگاه کنفرانس دارند سن و سال بیشتری دارد، با یکی دو سوپرایز و نمایش‌های گیم‌پلی راضی‌کننده، ته دلمان را روشن کرد که این شرکت فرانسوی بالاخره پا در مسیر درستی گذاشته و حضور میشل انسل در انتهای کنفرانس طرفداران قدیمی یوبیسافت را غرق در شادی کرد.

اما این فقط خالق Rayman نبود که با حضورش روی استیج یوبیسافت از کنفرانس این شرکت خاطره‌ی خوبی در ذهن ما ساخت. شیگرو میاماتوی افسانه‌ای خالق ماریو و زلدا با معرفی بازی Mario + Rabbids: Kingdom Battle که البته شایعه‌هایش از مدتی قبل پخش شده بود، هدیه‌ای سخاوت‌مندانه به دارندگان کنسول سوییچ اهدا کرد. گیم‌پلی نوبتی بازی با همکاری خرگوش‌ها و ماریو جذاب به نظر می‌رسید و به دلیل طرفداران بسیار زیاد ماریو در سراسر دنیا و البته ربیدها در اروپا، Mario + Rabbis پتانسیل‌اش را دارد که به یک بازی موفق تبدیل شود و نسخه‌های بیشتری از آن ببینیم. بازی در سبک استراتژی نوبتی ساخته شده و با انواع و اقسام سلاح‌ها و البته شخصیت‌های مختلف دو بازی Rabbis و Mario، می‌توانید با صورت آنلاین یا آفلاین با دوستان خود مبارزه کنید و گرافیک روی سوییچ بازی هم آنطور که در نمایش گیم‌پلی بازی دیدیم، اصلا ضعیف به نظر نمی‌رسید.

کنفرانس e3 2017 یوبیسافت

سپس نوبت به مورد انتظارترین بازی برای خیلی از طرفداران یوبیسافت رسید: Assassin's Creed Origins. دهمین سالگرد انتشار یکی از بزرگ‌ترین مجموعه بازی‌های دنیا مصادف شده با عرضه‌‌ی متفاوت‌ترین نسخه از این سری. در نمایش‌های گیم‌پلی‌ای که از این بازی دیدیم، Origins تحت تأثیر شدید سومین نسخه‌ی The Witcher و حتی دیگر بازی‌های خود یوبیسافت بود و شاید برخلاف انتظارمان، بازی به جای اینکه به ریشه‌هایش بازگردد دچار تغییراتی اساسی شده که البته بد هم به نظر نمی‌رسند. بزرگ‌ترین نقشه‌ در بین نسخه‌های سری، درخت توانایی‌ها، شخصی‌سازی لباس و اسلحه‌ها و کنترل عقاب مواردی هستند که از Origins یک فرقه‌ی آدمکش کاملا تر و تازه می‌سازند.

باید ببینیم آیا یک سال غیبت و الهام گرفتن از بازی‌های نقش‌آفرینی برای بازگشت Assassin's Creed به روزهای اوج کافی است یا خیر

یکی از دلایل موفقیت کنفرانس یوبیسافت این بود که حتی برای مهم‌ترین بازی‌اش، زمان زیادی را تلف نکرد و نمایش‌های طولانی از گیم‌پلی را به شبکه‌های یوتیوب و دیگر رسانه‌ها واگذار کرد. درست برعکس مایکروسافت که چندین دقیقه‌ی باارزش از کنفرانس خود را صرف گیم‌پلی نسبتا خسته‌کننده‌ی Sea of Thieves کرد و ریتم نمایش را کاملا از بین برد. تنها مشکلی بزرگی که تا اینجای کنفرانس یوبیسافت داشتم این بود که واقعا تریلر CG و فک‌برانداز از Assassin's Creed جدید کجا رفت؟ درست است که یوبیسافت می‌خواست قدرت ایکس‌باکس وان ایکس را به رخ بکشد اما شکستن رسم تریلرهای فوق‌العاده آن هم از چنین بازی‌ای، گناهی نابخشودنی از سمت یوبیسافت بود که امیدواریم پیش از عرضه‌ی بازی جبرانش کند.

Assassin

اما این کنفرانس خالی از تریلرهای عالی نبود: معرفی بازی The Crew 2 با تریلری همراه بود که احتمالا به مراتب باکیفیت‌تر از خود بازی نهایی است. چون اتومبیل‌رانی در سراسر آمریکا برای یوبیسافت کافی نبود، آن‌ها در نسخه‌ی دوم تصمیم گرفتند قایق، هواپیما و موتور را هم به بازی اضافه کنند، چرا که نه. اما مشکل نسخه‌ی اول بازی این نبود که تعداد یا تنوع خودروها کم است، مشکل اساسی‌تر از این حرف‌ها بود: فیزیک و کنترل ماشین‌ها اصلا در حد و اندازه‌های یک بازی ریسینگ نبود و گیم‌پلی بازی بعد از یکی دو ساعت خسته‌کننده و حتی غیرقابل تحمل می‌شد. با اینکه نمایش‌های گیم‌پلی بازی جذاب و اضافه شدن تعداد زیادی وسایل جدید هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد، اما اگر یوبیسافت مشکل اصلی بازی را برطرف نکند سرنوشت The Crew 2 هم مانند نسخه‌ی اولش خواهد شد.

یکی دیگر از بازی‌هایی که کسی منتظرش نبود اما می‌تواند به یکی از بهترین بازی‌های سبک خودش در ۲۰۱۷ تبدیل شود، South Park جدید بود که بالاخره تاریخ انتشار هم دریافت کرد. خوشبختانه نمایش بازی تنها با یک تریلر همراه بود و دیگر سازندگان بازی با خودشان مبل و میز نیاورده بودند. یوبیسافت گوشی‌های هوشمند را نیز از یاد نبرده بود و بازی Phone Destroyer از دنیای South Park را برای اندروید و iOS با یک تیزر کوتاه معرفی کرد. در ادامه همانطور که انتظار هم می‌رفت، یک بازی/پرژوه جدید برای هدست‌های واقعیت مجازی معرفی شد که همان تریلر معرفی‌اش سوال‌های بسیار ایجاد کرد. یوبیسافت از الایجا وود، بازیگری که او را بیشتر به خاطر ایفای نقش فرودو در مجموعه‌ی ارباب حلقه‌ها می‌شناسیم در معرفی Transference استفاده کرد. این بازی توسط استودیوی تازه تأسیس Spectrevision ساخته شده که خود وود، از بنیان‌گذاران آن است. از تریلر معرفی بازی که چیزی زیادی دستگیرمان نشد و باید منتظر اخبار بیشتر از سمت سازنده و ناشر باشیم.

skull and bones

بازی جدید یوبیسافت خوشبختانه یک اثری بود که می‌توان برای آن هیجان‌زده شد. Skull & Bones همان بازی دزدان‌دریایی بود که از مدت‌ها پیش شایعه‌اش دست به دست می‌شد. تیم سازنده‌ی نبردهای دریایی Black Flag، این بار یک بازی اختصاصی ساخته‌اند که نبودش در دنیای بازی‌های ویدیویی حس می‌شد. در بازی Skull & Bones می‌توانید با دوستان خود به نبردهای دریایی و غارت کشتی‌های دیگر دزدان دریایی بپردازید و نبردهای AC IV راضی‌تان نمی‌کرد، حالا با یک بازی کامل و حرفه‌ای طرفید. در بخش آنلاین بازی با سیستمی مشابه چیزی که در For Honor دیدیم رو به رو هستیم: در طول فصل‌هایی که یوبیسافت برگزار می‌کند، هر گروه دزد دریایی می‌تواند بخشی از سرزمین مشترک بازی را از آن خود کند و و سراغ غارت دیگر سرزمین‌ها و کشتی‌های دیگر بازیکنان برود. اطلاعات زیادی از بازی منتشر نشده اما دزدان دریایی همیشه موضوع جذابی بوده و با وجود اینکه هیچ سازنده‌ای تا به حال به طور جدی به این موضوع نپرداخته، یوبیسافت این شانس را دارد که یک بازی نو و متفاوت به بازار عرضه کند.

بازی جدید یوبیسافت ایده‌ی جذابی دارد و نبردهای دریایی هم قبلاً امتحان خود را پس داده؛ Skull & Bones می‌تواند برگ برنده‌ی یوبیسافت باشد

شعبه‌ی تورنتوی یوبیسافت با یک بازی به‌شدت مشابه No Man's Sky در این کنفرانس حضور داشت. در بازی Starlink کنترل سفینه‌های فضایی را بر عهده دارید که در یک کهکشان عظیم سراغ سیاره‌های کشف نشده می‌روید و با موجودات عجیب و غریبی در آن سیارات روبه‌رو می‌شوید. ایده‌ی بازی شاید کلیشه‌ای و نخ‌نما به نظر برسد، اما یوبیسافت از خلاقیت جالبی در مورد این بازی بهره برده: این سفینه‌های فضایی به صورت اسباب‌بازی‌های واقعی موجود هستند می‌توانید آن‌ها را به کنترلر پلی‌استیشن، ایکس‌باکس یا سوییچ خود وصل کنید. نکته‌ی بسیار جالب در مورد این سفینه‌ها این است که آن‌ها قابلیت شخصی‌سازی دارند می‌توانید و ظاهر آن‌ها را تغییر دهید و دقیقا همین تغییرات را در بازی هم ببینید. برای مثال می‌تواند سلاح یک سفینه را روی کنترلر خود تغییر دهید تا در بازی از سلاح جدید استفاده کنید. شاید یوبیسافت می‌خواهد از این طریق به رقابت با آمیبوهای نینتندو برود و کاربرد اسباب‌بازی را هنگام تعادل با بازی، کمی عمیق‌تر کند.

از بسته‌ی الحاقی Steep که بگذریم می‌رسیم به یکی از بهترین بازی‌هایی که یوبیسافت در طول این E3 معرفی کرد: Far Cry 5. قرار بود نسخه‌ی جدید فرقه‌ی آدمکش به ریشه‌ها بازگردد اما ظاهرا Far Cry این کار را بسیار بهتر انجام داده. در پنجمین نسخه‌ی شماره‌دار بازی به قلب ایالت مونتانا خواهیم رفت و درگیر فرقه‌ی متعصبی خواهیم شد که منطقه‌ی Hope County را از آن خود می‌دانند و با سلاح و موعظه، مردم را به پیروزی از رسم و رسوم خود دعوت می‌کنند. یوبیسافت یک مرحله‌ی کوچک از آزادسازی منطقه‌ای را در طول نمایشگاه نشان داد که می‌شد به روش‌های کاملا متفاوتی آن را به اتمام رساند. مخفی‌کاری، زدن به قلب دشمن، کمک گرفتن از دوستان، انداختن سگ به جان دشمنان و روش‌های دیگری که شاید هنوز زود است از آن‌ها خبری بشنویم. Far Cry 5 می‌خواهد پا جای پای نسخه‌های دوم و سوم بگذارد و بعد از دو نسخه‌ی نه‌چندان موفق و کاملا ضعیف، به روزهای اوج‌اش برگردد. به شخصه بسیار منتظر اخبار بیشتری از این بازی هستم و با توجه اینکه زمان زیادی تا انتشار آن پیش رو داریم، می‌توان انتظار بهبود را در بخش‌هایی از گیم‌پلی بازی داشت.

beyond good and evil 2

اما اواخر کنفرانس بود که لحظه‌ی موعود بسیار از طرفداران قدیمی یوبیسافت فرا رسید: تریلر سینمایی معرفی بازی Beyond Good & Evil 2. این بازی چنان در بین طرفداران مورد انتظار است که خود میشل انسل هم پس از نمایش تریلر، اشک در چشمانش جمع شد چرا که بالاخره توانست خبر معرفی بازی را به اشتراک بگذارد و واکنش طرفداران را ببینند. در ماه‌های آینده باید منتظر اخبار این بازی باشیم و ببینیم بالاخره دنباله‌ی یکی از دوست‌داشتنی‌ترین بازی‌های یوبیسافت چه زمانی برای کنسول‌های نسل هشتم یا حتی نینتندو سوییچ عرضه خواهد شد. این تریلر از کنفرانس یوبیسافت نمایشی خاطره‌انگیز ساخت که نمونه‌اش را در سال‌های اخیر سراغ نداریم. در انتها نیز اعضای این استودیو پشت سر ایو گیلمو روی سن جمع شده‌اند تا در حرکتی نمادین، اتحاد و همبستگی تیم سازنده‌ها را نشان دهد. یوبیسافت E3 خوبی را پشت گذاشت و با اینکه عدم معرفی Splinter Cell و شاهزاده‌ی پارسی همچنان قلبمان را می‌شکند، اما حضورشان هم کمی رویایی به نظر می‌رسید. در نهایت اما شاید همه‌ی این‌ها به خاطر عدم حضور آیشا تایلر در مراسم امسال باشد. به هر حال نبود او و برگزاری یکی از بهترین کنفرانس‌های E3 یوبیسافت نمی‌تواند تصادفی باشد!


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده