نویسنده: کیان کاظمی
// دوشنبه, ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۴۵

رشد چشمگیر درآمد زینگا در سه ماهه اخیر به لطف رشد فراوان بازی موبایل

به لطف رشد بازار بازی موبایل، درآمد کمپانی زینگا افزایش چشمگیری داشته است.

کمپانی زینگا (Zynga) در جدیدترین گزارش مالی خود خبر از کسب درآمد ۲۰۷ میلیون دلار در سه‌ماهه اخیر داده است که ۱۴ درصد نسبت به سال گذشته پیشرفت داشته است. عوامل موثر در کسب چنین درآمدی رشد بازار بازی موبایل، بهبود عملیات‌های زنده برای بازی‌های موجود و بهره‌وری بهتر هزینه عملیات‌ها هستند.

درآمد کسب شده طبق استانداردهای حسابداری و گزارشگری مالی (GAAP) معادل با رقم ۱۹۴.۳ میلیون دلار بوده‌اند که بیشتر از پیش‌بینی اولیه و چهار درصد بیشتر از سال گذشته بوده است. ضرر خالص GAAP معادل با ۹.۵ میلیون دلار یا یک سنت به ازای هر سهم بوده که در مقایسه با ۳۵.۴ میلیون دلار ضرر سال گذشته یا چهار سنت به ازای هر سهم، کاهش قابل توجه‌ای داشته است. با این حال مقیاس تحلیل‌گران زینگا براساس فروش و درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک (EBITDA) بوده است. ارزش سهام زینگا معادل با سه دلار به ازای هر سهم بوده که ۵.۶ ‌درصد پس از ساعت معادلات افزایش پیدا می‌کند.

تحلیل‌های صورت گرفته انتظار فروش ۱۹۳ میلیون دلار و درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک معادل با ۲۱ میلیون دلار را داشته‌اند. وال استریت نیز رسیدن به هدف ۱۹۰ میلیون دلار در فروش و ۱۴ میلیون دلار در EBITDA را برای زینگا پیش بینی کرده است. کمپانی فروش ۲۰۷ میلیون دلار و ۱۶.۷ میلیون دلار EBITDA را گزارش کرده است. آمار کسب شده نسبت به سطح انتظارات وال استریت کمی کمتر بوده، اما نسبت به پیش بینی خود زینگا بهتر است.

فرنک گیبو، مدیرعامل زینگا، در یک مصاحبه با وبسایت GamesBeat گفته است که کمپانی به طور قابل توجهای عملکرد بهتری نسبت به تمامی پیش بینی‌های صورت گرفته در همه اقدامات مالی کلیدی داشته است. درآمد کسب شده از موبایل و فروش در تاریخ زینگا بی سابقه بوده و درآمد موبایل پیشرفت ۱۹ درصدی نسبت به سال گذشته داشته و فروش موبایل ۲۷ درصد پیشرفت نسبت به سال گذشته داشته است. گیبو می‌گوید:

در حال لذت بردن هستیم. مدتی می‌شد که بی اعتبار شده بودیم، اما تپش و رشد بخش موبایل در سه‌ماهه اول بسیار مثبت است. نتایج کسب شده بهترین در سال‌های اخیر بوده‌ است. ما بیشترین رشد را در بازار موبایل تجربه کرده‌ایم و تلاش‌های خود را روی سرویس‌های زنده متمرکز کردیم. این کار واقعا جواب داد.

درآمد بازی‌های آنلاین موبایل نسبت به سال گذشته ۳۱ درصد افزایش داشته و کاربران موبایل که برای محصولات پول خرج کرده‌اند نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده‌اند. این آمارها در تاریخ زینگا بی‌سابقه بوده است. مخاطبین موبایل کمپانی هم‌اکنون آمار متوسط ۱۸ میلیون کاربر فعال روزانه را یدک می‌کشد که ۱۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و در دو سال اخیر به بیشترین سطح خود رسیده است.

زیگنا

اما در حالیکه مخاطبین بازی‌های زینگا فیسبوک در دسکتاپ به روند نزولی خود ادامه می‌دهد، این مورد همچنان درآمدزایی داشته است. در چند سال اول و پیش از آنکه زینگا در سال ۲۰۱۱ برای اولین بار تبدیل به سهامی عام شد، پیشرفت در حوزه دسکتاپ بسیار فراوان بود، اما در حال حاضر تنها ۱۵ درصد از تجارت زینگا را در بر می‌گیرد. گیبو می‌گوید:

ما به پایان این مورد نزدیک می‌شویم. این چیزی است که بایستی برای بقای آن تلاش کنیم. در هر چرخشی، شاهد بازی‌های بسیار محبوبی هستیم که جایگزین کردن آن‌ها مشکل است. ما برای انتقال آن از وضعیت اصلاح به سوی رشد تلاش می‌کنیم.

بازی Zynga Poker همچنان نتایج قدرتمندی از خود به جای گذاشته و بهترین عملکرد سه‌ماهه یک بازی موبایل در ۱۰ سال گذشته را داشته است. درآمد کسب شده از موبایل ۶۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته، فروش در این بخش ۷۶ درصد افزایش و مخاطبین موبایل ۷۸ درصد افزایش داشته‌اند. این آمارها برای یک بازی ۱۰ ساله بسیار خوب هستند و مثالی از بازگرداندن کاربران به یک بازی و تشویق آن‌ها به شرکت در رویدادهایی مانند مسابقات هستند. در مجموع، بازی‌های اجتماعی آنلاین با بازار سه میلیارد دلاری خود حسابی داغ هستند و رقابت‌های فراوانی در آن‌ها برگزار می‌شود، اما زینگا سرمایه گذاری فراوانی روی آن‌ها کرده است. بخش اجتماعی نیز به صورت متوالی در متوسط فروش روزانه به لطف بازی‌هایی مانند Wizard of Oz پیشرفت کرده است. گیبو می‌گوید:

این یک بخش حرفه‌ای است و بایستی توانایی رقابت را داشته باشید. زینگا در این بخش مکان قدرتمندی را برای خود ایجاد کرده است.

زیگنا

فروش درون برنامه بازی‌های موبایل نیز رکورد شکنی کرده و ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. نرخ تبدیل Payer نیز رو به بهبود است.

با این حال هنوز تکلیف یکی از بازی‌های استراتژی سطح بالای زینگا به نام بازی Dawn of Titans مشخص نشده است. بازی که توسط بخش Natural Motion زینگا ساخته شده و انتظارات بالایی از آن می‌رفت. عملکرد بازی مطابق انتظار و پیش بینی نیست، اما گیبو از پیش بردن انتقال زمان انتشار بازی از پاییز گذشته گفته و به ادامه انجام عملیات‌های زنده برای بازی تاکید کرده است. تمرکز اصلی روی بهبود بازی اولیه، افزودن رقابت‌های PvP، نگهداری و افزایش اهمیت تایتان‌ها در گیم‌پلی بازی است.

زینگا به طور دقیق میزان درآمد بازی‌ها را فاش نکرده است، اما Dawn of Titans تاکنون بیش از ۲۱ میلیون دلار درآمد داشته که بیش از ۱۰ میلیون دلار آن در اولین سه‌ماهه سال ۲۰۱۷ صورت گرفته است، طبق گفته شرکت تحلیلی Sensor Tower، در حالت مقایسه، بازی CSR Racing 2 تاکنون بیش از ۶۰ میلیون دلار درآمدزایی کرده که بیش از ۱۵ میلیون دلار آن در سه‌ماهه اول سال جاری صورت گرفته است. درآمد کسب شده از بازی Dawn of Titans هم خوب به نظر می‌رسد، چرا که مایکل پچر، تحلیلگر کمپانی Wedbush Securities گفته است که بازی Dawn of Titans در سال اول عرضه‌اش حدود ۲۵ میلیون دلار درآمدزایی خواهد کرد.

گیبو می‌گوید که عملکرد بازی CSR Racing 2 عالی بوده و این بازی موبایل پس از سپری کردن یک فصل تعطیلات عالی، به روند خوب خود را سه‌ماهه اول نیز ادامه داده است. کمپانی برای این بازی قراردادی با فیلم جدید Fast & Furious داشته و به همین واسطه شامل خودروهایی از برند پورش، مک‌لارن و لامبورگینی است.

در همین حال، زیگنا ۱۶۲۰ کارمند دارد که ۶۱ نفر کمتر از سه‌ماهه گذشته بوده و کاهش چشمگیری نسبت به حدود ۳۵۰۰ کارمند در پنج سال گذشته داشته است. گیبو می‌گوید که مخارج عملیات‌های غیر GAAP معادل با ۵۸ درصد فروش بوده که نسبت به ۶۸ درصد فروش سال گذشته کاهش پیدا کرده است. بنابراین عملکرد زیگنا در ساخت و مدیریت بازی‌هایش موثرتر از گذشته شده است.

zynga

در مورد آینده هم گیبو از هیجان خود پیرامون آینده قابلیت iMessage و بازی‌های پیام رسان فیسبوک گفته که براساس HTML5 ساخته شده‌اند و امکان تجربه آن در فید پیام کاربر وجود دارد. کاربر برای تجربه این بازی‌ها نیازی به دانلود بازی نداشته و می‌تواند بلافاصله به درخواست دعوت دیگران برای تجربه بازی پاسخ دهد. گیبو این امکان را یک پلتفرم بزرگ قلمداد کرده، اگرچه در حال حاضر امکان کسب درآمد از آن وجود ندارد. گیبو گفت:

تحول پلتفرم‌ها در تجارت بازی، دوست شما محسوب می‌شوند. کار اول ایجاد مخاطب فراوان است. این بازی‌ها می‌توانند موجب ایجاد فرصت‌های مشتری فوق العاده شوند. شما در مورد میلیون‌ها کاربر در این پلتفرم صحبت می‌کنید. این یک بازار بزرگ بوده و با وجود اینکه در ابتدای کار است، اما علاقه‌مند به فرصت ایجاد نوآوری هستیم.

در سه‌ماهه مالی پایانی قبلی که ۳۱ دسامبر ۲۰۱۶ به اتمام رسید، زیگنا آمار فروش خود را ۲۰۱.۵ میلیون دلار عنوان کرده بود که ۱۱ درصد از سال گذشته بیشتر بوده و EBITDA معادل با ۱۰.۶ میلیون دلار بوده است.


منبع venturebeat
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده