نویسنده: افشین پیروزی
// سه شنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۲

پیش نمایش بازی The Surge

بازی The Surge پتانسیل تبدیل شدن به یک بازی نقش‌آفرینی عالی یا یک تقلید تکراری دیگر از Dark Souls را دارد. با پیش نمایش بازی همراه زومجی باشید.

سری بازی‌های Souls علاوه بر اینکه جزو بهترین بازی‌های نقش‌آفرینی هستند، در رده تاثیرگذار‌ترین بازی‌های این سبک نیز قرار می‌گیرند. به طوریکه بازی‌های زیادی با شکل و شمایل مختلف سعی کرده‌اند از گیم‌پلی این سری الهام گرفته و به نوعی با استفاده از یک الگوی جواب پس داده، اثری موفق خلق کنند. حال این وسط یک سری از بازی‌ها توانسته‌اند به آثار خوبی تبدیل شوند و برخی نیز فقط به یک تقلید ضعیف تبدیل شده و خیلی زود فراموش شده‌اند.

یکی از استودیو‌هایی که سراغ الگو گرفتن از سری سولز رفته، استودیو آلمانی دِک ۱۳ است. این استودیو با ساخت و عرضه بازی Lords of the Fallen، اثری شبیه به دارک سولز ارائه کرد که نه فقط از حیث گیم‌پلی، که از جنبه‌های دیگری مثل اتمسفر نیز شباهت زیادی به ساخته‌های فرام‌سافت‌ور داشت. با این حال این بازی در آن زمان با نظرات ضد و نقیضی روبرو شد و عده‌ای حسابی از آن لذت بردند و برخی هم آن را بازی بسیار ضعیفی معرفی کردند.

حال استودیو دک ۱۳ در فاصله کم‌تر از ۱۰ روز دیگر بازی جدید خود را با نام بازی The Surge روانه بازار خواهد کرد. بازی‌ای که دوباره در گیم‌پلی آن از سری سولز الهام گرفته شده و در نتیجه با یک بازی چالش‌برانگیز و سخت روبرو خواهیم بود. اما از طرفی دیگر، این بازی سعی کرده ایده‌های جدیدی را نیز در بر داشته باشد تا دیگر نتوان از آن به عنوان یک تقلید صرف نام برد. در ادامه بیش‌تر با این بازی آشنا خواهیم شد و پس از آن تا انتشار بازی صبر خواهیم کرد تا ببینیم ساخته جدید دک ۱۳ تا چه حد موفق ظاهر می‌شود.

پیش نمایش The Surge

The Surge هم می‌تواند یک بازی نقش‌آفرینی عالی شود و هم یک تقلید ضعیف دیگر از سری Souls

طبیعتا وقتی یک بازی از اثر دیگری الهام می‌گیرد، برخلاف تصور خیلی‌ها، خودش را با چالشی جدی روبرو می‌کند. آن چالش هم این است که بازی باید ابتدا بتواند از زیر سایه منبع الهامش خارج شود تا مخاطبین آن را به عنوان اثری با‌ارزش قبول داشته باشند. این اتفاق در مورد Lords of the Fallen رخ داد و شاید اگر بگوییم که این بازی هرگز از زیر سایه سری سولز بیرون نیامد، دروغ نگفته باشیم. با این حال سازندگان The Surge راهکارهایی اندیشیده‌اند تا بازی‌شان حس و حال خاص خودش را داشته باشد. یکی از این راهکار‌ها، فضا و محیطی است که بازی در آن جریان دارد. داستان بازی نه در گذشته‌های اساطیری و نه در دنیایی افسانه‌ای رخ می‌دهد، بلکه این بار سفری به آینده‌ای نزدیک و دورانی خواهیم داشت که اکثر کار‌ها مکانیزه شده‌اند و چند کمپانی محدود بازارهای جهانی را کنترل می‌کنند.

همچنین در بازه زمانی‌ای که بازی در آن جریان دارد، مشکلات زیست محیطی مثل افزایش دما به حد بحران رسیده‌اند و حال وظیفه یکی از کمپانی‌های مذکور به اسم CREO این است که در زمینه کنترل این مشکلات فعالیت کند و برای مثال با ارسال موشک‌هایی به فضا و انتشار مواد شیمیایی خاص، دمای کره زمین را به تعادل برساند. شخصیت اصلی بازی وارِن نام دارد که پس از پشت سر گذاشتن دورانی سخت، وارد شرکت CREO می‌شود تا بتواند در آنجا کار کند. اما پیش‌نیاز فعالیت در این مجموعه، مجهز شدن به یک نوع لباس خاص است که وارن در ابتدای کارش، باید تحت فرایندی به این لباس مجهز شود.

با این حال همه چیز آنطور که انتظار می‌رفت پیش نرفته و دستگاه‌هایی که وظیفه وصل کردن لباس به بدن وارن را داشتند، به درستی عمل نمی‌کنند و در نتیجه وارن دچار مشکلات اساسی شده و بی‌هوش می‌شود. زمانی که وارن به هوش می‌آید، خودش را داخل لباس مخصوص و رها شده در یک اسقاط‌گاه پیدا می‌کند. طبیعتا فردی که چنین اتفاقاتی برایش رخ می‌دهند، سوال‌های زیادی در ذهن خواهد داشت و وارن هم برای پیدا کردن جواب این سوال‌ها، روانه کارخانه CREO می‌شود.

پیش نمایش The Surge

همانطور که احتمالا از توضیحات داستان بازی متوجه شده‌اید، وارن نه یک جنگجوی تمام‌عیار است و نه تجهیزات جنگی خاصی دارد. لباسی که او بر تن دارد، در اصل مخصوص کار طراحی شده است و یک اسلحه جنگی نیست. با این حال وارن برای زنده ماندن، باید با استفاده از همین لباس با دشمنانی که معلوم نیست چرا قصد جانش را دارند، مبارزه کند و زنده بماند. از طرفی دیگر، برخلاف بازی‌های نقش‌آفرینی مشابه در The Surge خبری از فروشگاه یا حتی فروشنده دوره‌گردی نیست که بتوانید از او سلاح یا زره بخرید. اما خب به هر حال یک بازی نقش‌آفرینی بدون سلاح‌ها و زره‌ها جدید هم به هیچ دردی نمی‌خورد! سازندگان برای این منظور سراغ ایده جالبی رفته‌اند که یکی از نوآوری‌های بازی هم محسوب می‌شود. در طول بازی با انواع و اقسام دشمنان روبرو خواهید شد که برخی صرفا ربات بوده و برخی هم انسان هستند. جالب اینکه شاهد یک سری دشمنان نیز خواهیم بود که می‌توانند خودشان را به اشکال مختلفی درآورده و حسابی شما را با حملات‌شان شگفت‌زده کنند. دشمنان بازی مانند شما به لباس‌های خاصی مجهز شده‌اند که به لطف آن‌ها قادر به ارتقای لباس خودتان یا پیدا کردن تجهیزات جدید خواهید بود.

اما این فرآیند هم به شکل جالبی صورت می‌گیرد. شما در مبارزه‌ها قادر خواهید بود روی قسمت خاصی از لباس دشمن تمرکز کنید و در صورتی که بتوانید ضربه تمام‌کننده درستی را اجرا کنید، آن قسمت از لباس کنده خواهد شد و می‌توانید با استفاده از آن لباس خودتان را ارتقا دهید. برای این کار هم باید قطعه‌ای را که از دشمن جدا کرده‌اید به همراه یک سری پیش‌نیاز‌های دیگری به Crafting Station ببرید که به نوعی یک پرینتر سه‌بعدی اما از نوع بسیار پیشرفته است و در آنجا آیتمی را که می‌خواهید بسازید.

پیش نمایش The Surge

در بازی خبری از کلاس‌بندی‌های رایج بازی‌های نقش‌آفرینی نبوده و می‌توانید کاراکترتان را آنطور که می‌خواهید شخصی‌سازی کنید

این سبک خاص از ارتقا و به دست آوردن تجهیزات، تنها تفاوت بازی The Surge با دیگر بازی‌های نقش‌آفرینی نیست. در این بازی برخلاف اکثر آثار این سبک یا حتی ساخته پیشین استودیو دک ۱۳، خبری از کلاس‌بندی‌های رایج نیست. یعنی در حالی که در بازی Lords of the Fallen در ابتدا قادر به انتخاب کلاس شخصیت‌تان بودید، در The Surge همه گیمر‌ها بازی را با شخصیت واردن آغاز خواهند کرد. اما این تصمیم‌ها و انتخاب‌های شما در ادامه بازی است که سبک مبارزه و عملکرد وارن را مشخص می‌کند.

اما اگر فکر می‌کنید که حداقل در بازی شاهد درخت مهارت‌های دیگر بازی‌های نقش‌آفرینی خواهید بود نیز سخت در اشتباهید! درست است که بازی امکان شخصی‌سازی شخصیت را در اختیارتان قرار می‌دهد ولی برای این کار از درخت مهارت‌ها استفاده نخواهد کرد. در عوض در بازی آیتم‌هایی به اسم Implant وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید خصوصیات شخصیت‌تان را دست‌کاری کنید. لباس شما قسمت‌های خاصی برای تعبیه این آیتم‌ها دارد و با پیشرفت در بازی، می‌توانید از Implant‌های بیش‌تری استفاده کنید. برای مثال در بازی شاهد Implant سلامتی خواهیم بود که سطح سلامتی کلی شخصیت اصلی را افزایش می‌دهد یا یک Implant می‌تواند به مرور زمان سلامتی شما را به صورت خودکار احیا کند. استفاده درست از این Implant‌ها بسیار حیاتی و در بازی تاثیرگذار است. برای مثال در صورتی که با یک باس روبرو شدید، بهتر است Implant‌هایی را که تاثیری در مبارزه یا سطح سلامتی نداشته بردارید و در عوض آن‌ها را با Implant‌هایی که سلامتی شما را افزایش می‌دهند، جایگزین کنید.

پیش نمایش The Surge

در بازی The Surge طبق وعده‌های سازندگان، شاهد انواع و اقسام سلاح‌ها و زره‌ها خواهیم بود. برای مثال شما می‌توانید از اسلحه‌های سبک ولی سریع استفاده کرده یا اینکه سراغ سلاح‌های بزرگ بروید که سرعت پایینی دارند ولی می‌توانند در هر ضربه آسیب زیادی به دشمن وارد کنند. از طرفی دیگر این مساله در مورد زره‌ها هم صدق می‌کند و شما می‌توانید وارن را به زرهی سبک مجهز کرده و سرعت‌عمل وی را افزایش دهید یا اینکه کند بودن را به جان خریده و با استفاده از زره‌های سنگین، شخصیتی بسازید که قادر به تحمل ضربه‌های بیش‌تری است. در کل بازی سعی نخواهد کرد با استفاده از کلاس‌های رایج بازی‌های این سبک شما را محدود کند و در بیش‌تر به‌تان آزادی عمل می‌دهد تا بتوانید شخصیتی بسازید که کاملا هم‌سو با سبک بازی شما است.

حال که با گیم‌پلی و سیستم ارتقا و ساخت و ساز بازی تا حدودی آشنا شدیم، بد نیست کمی هم در مورد محیط بازی The Surge توضیح دهیم. همان‌طور که در ابتدای متن هم توضیح دادیم، بازی در محیط صنعتی یک کارخانه جریان دارد و سازندگان اعلام کرده‌اند که در بازی شاهد محیط بی‌رحمی خواهیم بود. برای مثال محیط‌های اسیدی یا سمی را در بازی مشاهده خواهید کرد که ورود به آن‌ها، می‌تواند باعث کم شدن سلامتی شما و حتی مرگ‌تان شود. حال شاید بپرسید که پس چطور می‌توان وارد چنین محیط‌هایی شد؟ برای این کار باید دشمنانی را که زره محافظی در برابر چنین محیط‌هایی دارند پیدا کرده و بکشید و از زره آن‌ها استفاده کنید. یا حتی یک سری Implant نیز در بازی وجود دارند که می‌توانند در چنین محیط‌های محافظ شما باشند.

The Surge

سازندگان وعده گیم‌پلی‌ای سخت و چالش برانگیز را در بازی داده‌اند که می‌تواند حتی حرفه‌ای ترین گیمر‌ها را هم به چالش بکشد

یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک بازی نقش‌آفرینی، سیستم مبارزات آن است. بازی The Surge شما را در برابر انواع و اقسام دشمنان رباتیک یا انسانی و همچنین باس‌های خطرناک قرار خواهد دارد که مبارزه با آن‌ها به هیچ‌وجه کار ساده‌ای نخواهد بود. پیش‌تر اشاره کردیم که شما در بازی قادر به استفاده از سلاح‌ها یا زره‌های مختلف هستید و همچنین از این گفتیم که چطور می‌توانید روی قسمت خاصی از دشمن تمرکز کرده و در مبارزه آن را جدا کنید. اما یکی از مسائل تاثیرگذار در بازی، اتخاذ تصمیم درست در مبارزه‌ها است. برای مثال ممکن است شما با دشمنی روبرو شوید و بخواهید زره وی را از آن خودتان کنید. اما این کار در نهایت باعث شود که آسیب زیادی به شما وارد شود و این در حالی است که شما می‌توانید برخی دشمنان را با ضربه زدن به قسمت‌هایی از بدن‌شان که توسط زره محافظت نمی‌شود، خیلی راحت و بدون دردسر از بین ببرید. ولی خب در این شرایط دیگر لوتی (Loot) نصیب‌تان نخواهد شد اما در عوض سالم خواهید ماند. پس در طول مبارزه‌ها، باید بین لوت و سالم ماندن خودتان انتخاب کنید و ببینید که آیا لوتی که ممکن است به دست بیاورید ارزشش را خواهد داشت یا خیر.

مورد دیگر در گیم‌پلی بازی، این است که بازی The Surge مانند ساخته پیشین دک ۱۳ یا منبع الهامش یعنی سری سولز، هرگز یک بازی آسان نخواهد بود. پس اگر جزو آن دسته از گیمر‌هایی هستید که سر دارک سولز کنترلر‌ها شکسته‌اند، بهتر است دور این بازی را خط بکشید و به خودتان ضرر نزنید! ولی جدا از این مسائل The Surge بازی‌ای با پتانسیل بالا به نظر می‌رسد. بازی‌ای که سعی کرده صرفا یک تقلید نباشد و با ایده‌های جدیدی که سازندگانش به آن تزریق کرده‌اند، می‌تواند تبدیل به یک اثر نقش‌آفرینی خوش‌ساخت شود. البته به شرطی که موارد هیجان‌انگیز بازی فقط یک سری وعده‌های توخالی نباشند و در عمل هم همینقدر جذاب و هیجان‌انگیز باشند.

در پایان نظر شما کاربران زومجی در مورد این بازی چیست؟ آیا The Surge بازی موفقی خواهد شد؟


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده