نویسنده: رضا علمی
// یکشنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۶

دن گوردون، بازیگر فیلم پاپیون درگذشت

دن گوردون، دوست و هم‌بازی استیو مک‌کوئین در فیلم‌های پاپیون و بولیت، درگذشت.

طبق اعلام سایت ورایتی (Variety)، باخبر شدیم هنرپیشه‌ی قدیمی سینمای امریکا، دن گوردون (Don Gordon)، چند هفته‌ی پیش در سن ۹۰ سالگی دار فانی را وداع گفته است. البته خبر درگذشت وی امروز منتشر شده است.

دن گوردن در ۱۳ نوامبر سال ۱۹۲۶ به دنیا آمد. بعد از بمباران بندر پرل هاربر، واقع در جزایر هاوایی در اقیانوس آرام که توسط کشور ژاپن صورت گرفت، گوردن تصمیم می‌گیرد به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا ملحق شود؛ اگرچه در آن زمان تنها ۱۵ سال داشت. وی در دو کشتی یواس‌اس ساراتوگا و یواس‌اس یورک‌تأون مشغول به خدمت شد. پس از پایان جنگ، حرفه‌ی بازیگری را انتخاب کرده و آن را به صورت جدی ادامه می‌دهد. وی کارش را در اوایل دهه‌ی ۵۰ و با بازی در چند نقش نه چندان مهم آغاز می‌کند؛ در اکثر آن‌ها نقش سرباز را ایفا می‌کرد. اولین نقش قابل تحسین وی، بازی در مجموعه‌ی تلویزیونی Space Patrol بود که از شبکه‌ی ABC پخش شد. وی در این مجموعه‌ی تلویزیونی به عنوان مهمان حضور پیدا کرد. بعد از آن اولین نقش مهم خود را در یک فیلم سینمایی ایفا کرد؛ فیلم Girls in the Night، محصول سال ۱۹۵۳. دن گوردن دائماً مشغول کار بود و در این زمینه ثبات داشت. وی اکثراً در تلویزیون به بازی می‌پرداخت و گاه گداری نیز نقشی را در فیلم‌ها بر عهده می‌گرفت.       

Don-Gordon

در دهه‌ی ۶۰ و بازی در چندین مجموعه‌ی تلویزیونی، به جایگاه بالاتری در بازیگری دست یافت؛ وی نقش ستوان فرانک برتلی را در بیش از ۳۰ قسمت از مجموعه‌ی تلویزیونی Blue Angels بازی کرد و در سریال The Untouchables نیز همزمان نقش چهار شخصیت متفاوت را بر عهده داشت. سابقه‌ی ارتشی بودن دن گوردن، وی را به گزینه‌ای مناسب برای ایفای نقش سربازان تبدیل می‌کرد. او همچنین دارای ریشه‌های ایتالیایی نیز بود که به وی کمک کرد در چند نقش گانگستری هم ایفای نقش کند. از دیگر  مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها به بازی پرداخت می‌توان Outer Limits ،Peyton Place و The Twilight Zone را نام برد.         

دن گوردن در سال ۱۹۶۸ در درامِ دلهره‌آور پیتر ییتس، بولیت (Bullitt)، به ایفای نقش پرداخت؛ وی برای اولین بار در کنار سلطان خونسردی، استیو مک‌کوئین فقید، به بازی پرداخت. این دو پس از این فیلم به دوستان نزدیکی تبدیل شدند و در دو فیلم دیگر نیز در کنار هم به بازی پرداختند؛ اولین فیلم درامِ شاهکار سینما، پاپیون (Papillon) بود که در سال ۱۹۷۳ از روی رمان واقعی آنری شاریر و توسط فرانکلین جی شافنر ساخته شد. فیلم دوم هم فیلم اکشن و درامِ آسمان‌خراش جهنمی (The Towering Inferno) بود که در سال ۱۹۷۴ و توسط جان گیلرمین کارگردانی شد. یکی از آخرین آثاری که وی در آن ظاهر شد، مستندِ زندگی استیو مک‌کوئین با نام ذات خونسردی (The Essence of Cool) در سال ۲۰۰۵ بود.

Papillon

دن گوردون دهه‌ها با مداومت حرفه‌ی خود را ادامه داد. در چندین مجموعه‌ی تلویزیونی به عنوان بازیگر مهمان حضور پیدا کرد و پنج نقش مختلف را در ۶ قسمت از سریال F.B.I ایفا کرد. وی در چند قسمت از سریال‌های Charlie’s Angels ،Columbo ،The Bionic Woman و Starsky and Hutch نیز سابقه‌ی بازی داشت. سرانجام توانست به نقش اصلی مجموعه‌ی تلویزیونی Lucan برسد، ولی متأسفانه پس از نمایش تنها ۱۰ قسمت، تولید این مجموعه متوقف گردید.      

وی در دهه‌ی ۸۰ نیز بسیار پُرکار بود و در مجموعه‌های The Dukes of Hazzard ،TJ Hooker ،Knight Rider ،Remington Steele و MacGyver به ایفای نقش پرداخت. از فیلم‌های معروف دن گوردن می‌توان به Lethal Weapon ،Omen III: The Final Conflict و The Exorcist III اشاره داشت. البته در چند دهه‌ی گذشته اکثر اوقات در فیلم و سریالی مشغول به کار نبود و می‌توان گفت بازنشست شده بود.


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده