// شنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۵۹

انتشار جزئیات کارت های گرافیک RX Vega

به‌روزرسانی DRM که اخیرا برای لینوکس منتشر شده است، حاوی اطلاعاتی در مورد کارت‌های گرافیک RX Vega است.

بنا به اخبار سخت‌افزار و طبق گزارش هات‌هاردور (HotHardware)، به‌روزرسانی DRM (واسط کارت گرافیک) در لینوکس نشان می‌دهد که هسته‌ی گرافیکی وگا به ۶۴ واحد پردازشی مجهز شده است که در مجموع ۴۰۹۶ هسته‌ی پردازشی را شامل می‌شود.

برای مقایسه، کارت گرافیک اخیر کمپانی AMD یعنی Radeon RX 580 تعداد ۳۶ واحد و ۲۳۰۴ هسته‌ی پردازشی دارد. از حیث توان نیز کارت گرافیک Radeon RX Vega به میزان ۱۲.۵ ترافلاپس توان پردازشی دارد که پیشرفت قابل توجهی نسبت به ۶.۲ ترافلاپس توان کارت RX 580 به شمار می‌رود.

تغییر دیگر در مورد وگا، ساختار حافظه‌ی آن است. این کارت به جای استفاده از حافظه‌ی GDDR5 (که در معماری پاسکال کمپانی انویدیا و سری 400 و 500 ای‌ام‌دی به کار گرفته شده بود) از نسل دوم حافظه‌های باندپهن، موسوم به HBM2 بهره می‌برد. حافظه‌ی HBM2 سرعت و پهنای باند بالاتری دارد، برق کمتری مصرف می‌کند و تراکم بیشتری دارد؛ به شکلی که هسته‌های حافظه در یک پشته به صورت لایه‌ای قرار می‌گیرند. این فناوری قبلا روی تعدادی از کارت‌های گرافیک ای‌ام‌دی با معماری فیجی، مانند R9 Fury ،R9 Fury X و R9 Nano استفاده شده بود.

مدتی قبل با انتشار نتایج بنچمارک Time Spy 1.0 مشخص شده بود که کارت‌های گرافیک مبتنی بر وگا چه راندمانی خواهند داشت. طبق اطلاعات سایت Guru3D امتیاز بنچمارک کارت گرافیک وگا، که هنوز عرضه نشده، ۵۷۲۱ است. هنوز مشخص نیست که این کارت در بین محصولات وگا چه جایگاهی خواهد داشت؛ اما به نظر می‌رسد که باید با کارت GTX 1070 رقابت کند. در این بنچمارک، کارت گرافیک GTX 1070 امتیاز ۵۶۹۹، کارت GTX 1080 امتیاز ۷۱۵۲ و کارت AMD RX 580 امتیاز ۴۳۸۸ را کسب کرده‌اند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده