نویسنده: کیان کاظمی
// پنجشنبه, ۸ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۱

۱۵ پاسخی که از هشتمین فیلم جنگ ستارگان می خواهیم

در این مقاله به ۱۵ پرسشی می‌پردازیم که منتظر پاسخ آن‌ها در هشتمین فیلم جنگ ستارگان یعنی فیلم The Last Jedi هستیم.

اگر بخواهیم از نظر فنی صحبت کنیم، اتفاقات فیلم The Last Jedi قبلا رخ داده‌اند؛ در واقع، اتفاقات این فیلم در زمان‌های بسیار قدیم و در کهکشانی خیلی خیلی دور رخ داده‌اند و هر رازی که پیرامون این فیلم وجود داشته قبلا آشکار شده است. با این حال ارسال رسانه بین کهکشان‌ها به واسطه سال‌های نوری زمان زیادی می‌برد، به همین علت است که هنوز بعد از این همه مدت فیلم The Last Jedi به دستمان نرسیده است.

با وجود سخنان بالا، طرفداران تشنه یافتن پاسخ سوالات خود هستند. فیلم The Force Awakens زمینه ساز چندین سوال بسیار مهم بود و تنها داستان میان ری و لوک موجب کنجکاوی شدید طرفداران شد. خوشبختانه، تنها چند ماه تا یافتن پاسخ‌ها زمان باقی مانده است.

هر مجموعه موفقی پتانسیل شکست خوردن بیشتری نسبت به موفقیت داشته و این گفته به خصوص برای فیلمی در مجموعه جنگ ستارگان بیشتر از هر مجموعه دیگری صحت دارد. فیلم The Last Jedi فشار فراوانی را روی شانه‌هایش حس می‌کند که اگر موفق به تحمل آن نشود، نتیجه غیرقابل بخشش خواهد بود. پس اگر شما هم مشتاقانه به دنبال یافتن رازهای فیلم The Force Awakens و مطرح کردن نظریه‌های مختلف پیرامون هشتمین فیلم جنگ ستارگان هستید، ۱۵ پاسخی را که از هشتمین فیلم جنگ ستارگان می خواهیم از دست ندهید.

جنگ ستارگان

۱۵. والدین ری چه کسانی هستند؟

می‌توان گفت هویت ری یکی از مهمترین سوالاتی است که توسط فیلم The Force Awakens مطرح شد. با توجه به نقش مهمی که این شخصیت در سه‌گانه جدید ایفا می‌کند و با وجود اینکه طرفداران برخلاف بسیاری شخصیت فرعی در فیلم گذشته، از سرگذشت وی اطلاعات فراوانی ندارند (حتی شخصیت Salacious Crumb و بار Mos Eisley Cantina پیش زمینه داستانی کامل‌تری دارند)، جزئیات اصل و نسب ری حیاتی هستند.

طبیعتا طرفداران در این رابطه هم نظریه‌های مختلفی مطرح کرد‌ه‌اند و به طور کلی به دو دسته تقسیم شده‌اند. در یک سمت افرادی هستند که ری را متعلق به خانواده اسکای والکر می‌دانند که با توجه به دلایلی مثل محور بودن اسکای والکرها در فیلم‌های مجموعه و ارتباط ری با نیرو (Force) می‌توان نظریه آن‌ها را قبول کرد و اما در سوی دیگر میدان افرادی هستند که ری را متعلق به خانواده کنوبی می‌دانند و برای یافتن دلایل آن‌ها بایستی به نکات ریزی توجه کنیم. با وجود اینکه احتمال رونمایی والدین ری در فیلم نُهم بسیار بالا است، اما احتمالات طرفداران سرسخت مجموعه را تسلیم نخواهد کرد. طرفداران پس از اشارات فراوان نیازمند اطلاعات مهمی هستند و منصفانه است که فیلم The Last Jedi درخواست آن‌ها را برآورده کند. رایان جانسون، کارگردان فیلم تاکید کرد که در فیلم هشتم اشاراتی به والدین ری خواهد شد که مسلما سخنان وی اطمینان بخش هستند.

جنگ ستارگان

۱۴. اسنوک کیست؟

فعلا تمام اطلاعاتی که از رهبر اعظم اسنوک داریم به این موارد خلاصه می‌شوند: او یک آدم بد است، توسط اندی سرکیس موشن کپچر شده، به شوالیه‌های رِن مرتبط بوده و از قدرت‌های کایلو رن (از این قسمت مقاله گاهی وی را با نام واقعی‌اش بن سولو خطاب می‌کنیم) سو استفاده می‌کند و ممکن است علت داشتن بدنی بزرگ مربوط به تاوان کاری باشد که در گذشته مرتکب شده است. به جز این اطلاعات محدود، چیزی از اسنوک نمی‌دانیم.

برخی تئوری‌ها هویت این شخصیت منفی را به شخصیت‌هایی نسبت داده‌اند که اگر تنها به تماشا فیلم‌های جنگ ستارگان پرداخته باشید با آن‌ها آشنایی ندارید: شخصیت The Operator از رمان Star Wars: Aftermath، شخصیت Grand Inquisitor از انیمیشن Star Wars Rebels و حتی Darth Plagueis؛ اما هیچگونه مدرکی برای اثبات این تئوری‌ها وجود ندارد. حضور اسنوک در فیلم The Force Awakens قابل توجه، اما مبهم بود. پس فقط می‌توانیم امیدوار باشیم که فیلم The Last Jedi به شخصیت آسیب دیده و مرموز داستان توجه بیشتری داشته باشد.

جنگ ستارگان

۱۳. آیا اطلاعات بیشتری از شوالیه‌های رن دریافت می‌کنیم؟

پس از اینکه تمرینات بن سولو با لوک به دلایلی که هنوز از آن‌ها آگاه نیستیم بر باد رفت، پاداوان عبوس تصمیم گرفت به تیم شوالیه‌های رن بپیوندد. وی روش‌های جدای را ترک کرد، به سمت تاریک روی آورد و با رهبر اعظم اسنوک سوگند وفاداری خورد.

چرا؟ پرسش خوبیست. با توجه به نوع توضیحات اسنوک به کایلو رن در مورد لزوم تمام کردن تعلیماتش در پایان فیلم The Force Awakens، می‌توان تصور کرد که تعلیمات مذکور با شوالیه‌های رن مرتبط خواهد بود. و اما چند پرسش در مورد شوالیه‌ها: آیا آن‌ها نابود شده‌اند؟ در انتظار هستند؟ تمرین می‌کنند؟ آیا از قبل آن‌ها را دیده‌ایم؟ احتمال فیلم The Last Jedi به این پرسش‌ها پاسخ خواهد داد یا حداقل بخشی از آن‌ها را آشکار می‌کند، اما نفس خود را حبس نکنید؛ فاش شدن این اطلاعات ممکن است به فیلم نهم موکول شود یا حتی به طور کلی در سه‌گانه کنونی مطرح نشود.

جنگ ستارگان

۱۲. آیا کایلو رن از هویت ری باخبر است؟

هنگامی که کایلو رن اطلاعاتی در مورد مکان BB-8 از Bala-Tik دریافت می‌کند، خوشحال می‌شود. اما هنگامی که متوجه دخالت یک دختر در ماجرا می‌شود، اتقاقی رخ می‌دهد و توجه وی ناگهان به این موضوع جلب می‌شود. حال می‌توان از دو دیدگاه به این ماجرا نگاه کرد: شاید وی از اینکه عده‌ای در تلاشند تا ماموریتش را خراب کنند عصبانی می‌شود یا شاید اشاره به وجود یک دختر در ماجرا دلیل دیگری داشته باشد.

ممکن است کایلو رن اطلاعاتی در مورد ری داشته باشد که تا اینجا داستان از آن‌ها اطلاعی نداشته باشیم. اگر اینطور نباشد، چند سکانس با حضور ری و کایلو رن وجود دارد که ممکن است به این واقعیت که کایلو رن چیزی در مورد ری می‌داند اشاره کند. با این وجود ممکن است کایلو رن فقط از حضور وی احساس خطر کرده باشد.

جنگ ستارگان

۱۱. آیا هویت والدین فین واقعا اهمیتی دارد؟

با وجود نقش مهم فین در فیلم The Force Awakens، اطلاعات فراوانی از وی در دسترس نیست. به جز اینکه در کودکی توسط First Order گرفته شده تا به نیروهای Stormtrooper بپیوندد، گذشته فین هم مثل ری یک راز باقی مانده است. با این وجود، آیا گذشته وی واقعا اهمیتی دارد؟ آیا نداشتن جزئیاتی از گذشته وی از عدم ارتباط با داستان نشات می‌گیرد یا دانستن اطلاعات فراوان موجب لو رفتن زوایایی از قصه خواهد شد؟

اطلاعات محدودی از نقش وی در فیلم The Last Jedi آشکار شده که بیشتر آن‌ها به ماجراهایش با شخصیت جدید Rose (با بازی کلی ماری ترن) و روابطش با شخصیت Poe Dameron خلاصه می‌شود، اما به نظر نمی‌رسد هیچ یک از این موارد ربطی به گذشته فین داشته باشد. ممکن است وی ارتباط قدرتمندتری با نیرو داشته باشد یا شاید ارتباط فامیلی با شخصیت Lando Calrissian داشته باشد که اتفاقا چندین محصول مربوط به جنگ ستارگان هم به این موضوع اشاره داشتند. با این حال ممکن است فین یک Stormtrooper سرکش و جذاب باشد که جناح خود را عوض کرده و قصد نابود First Order را دارد. در هر دو حالت با سناریو جذابی طرف هستیم.

جنگ ستارگان

۱۰. آیا لوک و ری ریشه نیرو را پیدا خواهند کرد؟

تاکنون اطلاعات بسیار محدودی در مورد فیلم The Last Jedi آشکار شده است، اما اگر به کوچکترین جزئیات توجه کرده باشید، ممکن است متوجه مسیری شده باشید که منجر به یافتن ریشه نیرو توسط لوک و ری خواهد شد. در طول این سال‌ها، روش‌های نیرو بارها از نو تعریف شده‌اند که حقیقت پشت آن‌ها آشکار نشود. همین علت ممکن است زمینه‌ساز سفر لوک و ری جهت یافتن ریشه نیرو شود تا درک بهتری از ایجاد تعادل میان سمت تاریک و سمت روشن نیرو پیدا کنند.

در تیزر تریلر فیلم The Last Jedi و حتی پوستر تبلیغاتی فیلم، نماد جدای به طور کامل به نمایش درآمده که به این معناست که مخاطبان بایستی تمرکز اصلی خود را دقیقا روی همین موضوع قرار دهند. حتی نام گذاری فیلم قبلی جنگ ستارگان به The Force Awakens هم گواه دیگری بر این تئوری است.

جنگ ستارگان

۹. آیا پایان جدای آوردن تعادل واقعی به نیرو خواهد بود؟

در سرتاسر مجموعه جنگ ستارگان بارها از تعادل نیرو گفته شده است. در فیلم‌های پیش درآمد، آغاز کننده این مبحث آناکین اسکای والکر و جایگاه او در جدای برای ایجاد تعادل است. طبیعتا مشاهده کردیم که چگونه این مبحث در نهایت به نابودی کشیده شد، اما شاید در واقع این اتفاق رخ نداد؛ شاید رفتن آناکین به سمت تاریک نیرو برای ایجاد تعادل کاملا ضروری بود، حتی اگر این اتفاق در حال حاضر اهمیتی نداشته باشد.

با وجود اینکه مشاهده شکست خوردن آدم بدها از آدم خوب‌های داستان لذت بخش است، اما فقط باقی ماندن خوب‌ها برای ایجاد تعادل مناسب نیست. برای ایجاد تعادل، بایستی هم از تاریکی و هم از روشنایی نمایندگانی وجود داشته باشند و ممکن است فیلم The Last Jedi در نهایت این موضوع را مطرح کند. در تریلر، هنگامی که لوک می‌گوید: «وقت به پایان رسیدن جدای فرا رسیده است.» نشان‌دهنده ناامیدی لوک از پیروزی نیست؛ در واقع، ممکن است این سخن زیرکی وی را نشان دهد که برای ایجاد تعادل واقعی در کهکشان، هم جدای و هم سیت بایستی نابود شوند و نیروهای مخالف با چیزی دوستانه و صمیمی‌تر جایگزین شود.

جنگ ستارگان

۸. آیا لوک با ارواح آناکین، یودا و اوبی وان در ارتباط بوده است؟

در فیلم The Force Awakens مشاهده کردیم که لوک اسکای والکر از اتفاقات و درگیری‌ها دور بوده که موجب کنجکاوی طرفداران در مورد کارهای لوک هنگام دوری از دیگران شد. لوک که قدرتمندترین عابد منزوی کهکشان محسوب می‌شود، در یک سیاره به نام Ahch-To ساکن بوده و به طور دقیقتر در یکی از جزایر آن احتمالا به تنهایی زندگی می‌کند. با توجه به قدرت جدای برای ارتباط با جدای مرده در شکل شبح آن‌ها، احتمال اینکه لوک در این مدت به صحبت با دوستان قدیمی خود پرداخته وجود دارد. وی قبلا اینکار را با یودا و اوبی وان کنوبی انجام داده و همین امر بهانه خوبی برای بازگشت چندین شخصیت محبوب به مجموعه است.

البته در صورت تحقق این اتفاق، لوک مسلما با پدر خود یعنی آناکین اسکای والکر یا همان دارت ویدر هم در ارتباط است. به این ترتیب نه تنها احتمال بازگشت هیدن کریستنسن به مجموعه وجود دارد (که اتفاقا شایعاتی در این باره به گوش می‌رسد)، بلکه فرصتی برای ملاقات رو در روی کایلو رن و آناکین هم به وجود می‌آید که ممکن است موجب بازگشت کایلو رن به سمت روشنایی شود.

جنگ ستارگان

۷. آیا اطلاعات بیشتری از کتاب The Journal of the whills فاش می‌شود؟

هنگامی که جورج لوکاس هنوز به ایده کلی جنگ ستارگان فکر می‌کرد، ایده ای داشت که قرار بود در فیلم اولیه پیاده سازی شود، اما هیچگاه این اتفاق رخ نداد. ایده مربوط به یک نژاد برتر به نام Whills بود و در واقع ابتدا قرار بود که نام اولین فیلم جنگ ستارگان Volume 1: Journal of the Whills باشد. نامی که شاید به اندازه جنگ ستارگان جذاب نباشد، اما حال که جهان توسط طرفداران دو آتشه داستان لوکاس تصرف شده، مسلما این نام جذابتر از گذشته است.

حال که وارد نسل جدید جنگ ستارگان می‌شویم، چندین بار اشاراتی به کتاب Journal of the Whills در محصولات مختلف جنگ ستارگان شده است و حتی در فیلم Rogue One نیز از آن یاد می‌شود. پس اگر لوک در تلاش برای یافتن ریشه جدای باشد، این کتاب بدون شک حاوی پاسخ‌هایی خواهد بود.

جنگ ستارگان

۶. آیا مرگ هان موجب بازگشت کایلو رن به سمت روشنایی می‌شود؟

می‌توان به راحتی تصور کرد (اسپویلر............) هنگامی که کایلو رن هان سولو را به قتل رساند یک عمل کاملا شیطانی و غیرقابل بخشش انجام داده و به طور کامل به سمت تاریکی رانده شد. اما بهتر است زود قضاوت نکنیم. کایلو رن در سرتاسر فیلم The Force Awakens در حال مبارزه با هویت خود بود و فکر می‌کرد که با کشتن پدرش می‌تواند تبدیل به یک سیت واقعی مثل پدربزرگش یعنی دارت ویدر شود. اما این اتفاق مطابق نقشه پیش نرفت.

در صورتیکه نمی‌دانید چگونه واکنش آدام درایور نسبت به مرگ هان سولو تفسیر شده است، کافیست نگاهی به فیلمنامه بیاندازید تا پاسخ را پیدا کنید، در متن فیلمنامه آمده است:

کایلو رن به خاطر این عمل شرورانه تضعیف شده و وحشت می‌کند.

کایلو فکر می کند که با اینکار می‌تواند از قبل قدرتمندتر شود اما دقیقا خلاف این اتفاق رخ می‌دهد. نه تنها کشتن پدرش از نظر روحی به وی آسیب می‌زند، بلکه در برابر حمله Chewbacca هم آسیب پذیر می‌شود (که باید آن‌ها را احساس و دفع می‌کرد) و در نهایت موجب شکستش در نبرد با ری می‌شود. پس شاید این اتفاق اولین جرقه برای بازگشت او به سمت روشنایی باشد.

جنگ ستارگان

۵. آیا کایلو رن مامور دو جانبه لوک است؟

می‌توانید هر جور دوست دارید در مورد کایلو رن فکر کنید، اما بهتر است بیش از اندازه نسبت به فرزند هان و لیا منفی فکر نکنیم. ممکن است کشتن هان عملی غیرقابل بخشش باشد، اما هنگامی که سرنوشت کهکشان در دستان شما باشد، شاید درک کنید که قهرمانان بایستی خود را قربانی کنند و شاید کشتن هان تنها روشی باشد که کایلو رن بتواند بد بودن خود را به اسنوک ثابت کرده و اعتماد کاملش را به دست آورد. در ضمن نکته دیگر اینکه کایلو رن از پدربزرگش، آناکین اسکای والکر، الگو گرفته است. درست است که دارت ویدر تا انتهای سه‌گانه اول شخصیت شیطانی داشت، اما بالاخره در انتهای فیلم Return of the Jedi به سمت روشنایی بازگشت.

پس هنگامی که کایلو رن می‌گوید که قصد دارد کاری را که دارت ویدر آغاز کرده به اتمام برساند، به این معنا نیست که او قصد بازگرداندن تعادل به نیرو را دارد؟ همانطور که آناکین ابتدا قصد انجام اینکار را داشت؟ ممکن است این نظریه هرگز به واقعیت نپیوندد، اما از طرفی ممکن است فیلم The Last Jedi حاوی پاسخ این سوال باشد.

جنگ ستارگان

۴. لوک در تمام این مدت چکار می‌کرده است؟

می‌توان با قاطعیت گفت که لوک اسکای والکر تمام این مدت در Ahch-To به وقت گذرانی مشغول نبود. وی مفقود شده بود، اما احتمالا در حال طرح نقشه جدیدی است که البته جزئیات این نقشه در بهترین حالت مبهم هستند. احتمال اینکه فیلم The Last Jedi به این پرسش پاسخی ندهد بالا است، اما فعلا فقط مطرح کردن نظریه از دست ما برمی‌آید؛ لوک به صورت فیزیکی از جزیره به جزیره دیگر سفر کرده (در صورتیکه اصلا در این سیاره جزیره دیگری وجود داشته باشد) و به دنبال معبد گمشده جدای می‌گشته است؟ آیا کشتی وی غرق شده است؟ آیا وی مشغول به مدیتیشن بوده تا با نیرو یکی شود؟ آیا لوک تسلیم شده است؟

هنگامی که سروکله ری در جزیره پیدا می‌شود، طرفداران انتظار دارند که برخی از این پرسش‌ها پاسخ داده شود، اما بهتر است زیاده‌روی نکنیم. به یاد داشته باشید که قبلا همه فکر می‌کردند که لوک در فیلم The Force Awakens حاضر می‌شود و اوضاع را سرو سامان می‌دهد، اما این اتفاق رخ نداد و او تنها برای چند ثانیه در بخش پایانی فیلم حاضر بود و هیچ دیالوگی هم نداشت.

جنگ ستارگان

۳. چگونه دست Maz به لایت سیبر لوک رسیده است؟

یکی دیگر از شخصیت‌های مرموز فیلم The Force Awakens بدون شک Maz Kanata است؛ شخصیتی باهوش با جثه‌ای کوچک که دوستدار نیرو است. شخصیتی که به یودا هم شباهت دارد، اما خودش جدای نیست. اما نکته جذاب در مورد این شخصیت به داشتن لایت سیبر قدیمی آناکین و لوک باز می‌گردد. پس آیا قرار بوده که طرفداران فکر کنند که Maz یک کلکسیونر اشیا نادر است که به طور اتفاقی به این سلاح دسترسی پیدا کرده، یا قرار است در فیلم The Last Jedi به جواب چشمگیرتری برسیم؟

شاید Maz مانند چسب کل این سه‌گانه جدید را کنار یکدیگر نگه داشته و شاید هم نه. در صورتیکه دلیل چشمگیرتر و مهمتری برای علت مالکیت موقت لایت سیبر لوک توسط Maz وجود داشته باشد، احتمال اینکه دلیل آن را در فیلم بعدی متوجه شویم بالا است؛ مگر اینکه دلیل مالکیت آنقدری اهمیت داشته باشد که افشای آن به قسمت نهم موکول شود.

جنگ ستارگان

۲. چه کسی کنترل کهکشان را تصاحب کرده است؟

هنگامی که امپراطوری در پایان فیلم Return of the Jedi سقوط کرد، موجب ایجاد تصور کلی شد که آدم خوب‌ها پیروز شده‌اند و تمامی مشکلات کهکشان برطرف شده است. مسلما این اتفاق رخ نداد و First Order کهکشان را تصاحب کرد. هنگامی که امپراطوری نابود شد، آشوب جایگزین آن شد و نهایتا به First Order تکامل یافت. اما حال که First Order در آستانه نابود قرار گرفته است، آیا باری دیگر شاهد تکرار تاریخ خواهیم بود؟ اگر آن‌ها کاملا نابود شوند، چه کسی جای آن‌ها را خواهد گرفت؟ چه کسی یا چه چیزی کنترل کهکشان را تصاحب خواهد کرد؟

مسلما این مورد موضوع داغی در فیلم The Last Jedi محسوب می‌شود و موجب نبردهای مهمی میان روشنایی و تاریکی و افراد میان دو جناح خواهد شد. اما ممکن است این اتفاق هرگز رخ ندهد و در واقع First Order از قبل هم قدرتمندتر شود.

جنگ ستارگان

۱. آیا ری به سمت تاریکی می‌رود؟

یکی از نکاتی که طرفداران جنگ ستارگان مدام از خود می‌پرسند این است که آیا ری در نهایت به سمت تاریکی خواهد رفت؟ از دیدگاه تجاری، این اتفاق رخ نخواهد داد، چرا که جنگ ستارگان بالاخره قهرمانی را خلق کرده که که مخاطبین زن جوانتر هم می‌توانند آن را تحسین کرده و مورد احترام قرار دهند. بنابراین تبدیل کردن ری به یک شخصیت منفی بدون شک تمامی این فرصت‌ها را نابود خواهد کرد.

جدا از بحث تجاری، احتمال رخ دادن یک تغییر جبهه شرورانه بسیار بالا است. در واقع همه ما می‌دانیم که در هر لحظه دو فیلم آتی ممکن است ری و کایلو رن جای خود را با یکدیگر عوض کند. حال، علت رفتن ری به سمت تاریکی دقیقا مشخص نیست و نمی‌شود نظریه دقیقی برای آن مطرح کرد، اما احتمالاتی وجود دارد: ممکن است احتمال تغییر وی مشابه با علت کایلو رن باشد (شاید لوک چیزی را به کایلو رن نشان داده که حتی طرفداران هم تحمل دیدن آن را ندارند)، شاید لوک به سمت تاریکی رفته و ری را هم با تمریناتش به این سمت بکشاند یا شاید هم سروکله روح یودا پیدا شود و ری را از سمت روشنایی فراری دهد! حتی اگر این اتفاق قرار باشد رخ دهد، احتمال بالا در فیلم The Last Jedi شاهد آن نخواهیم بود و این مورد به قسمت نهم موکول خواهد شد.

چه سوالات دیگری از جنگ ستارگان دارید که منتظر یافتن پاسخ آن‌ها در فیلم The Last Jedi هستید؟ آن‌ها را با ما به اشتراک بگذارید.

فیلم Star Wars: The Last Jedi در تاریخ ۱۵ دسامبر ۲۰۱۷ (۲۴ آذر) اکران خواهد شد؛ قسمت نهم که هنوز نامش فاش نشده است در تاریخ ۲۳ می ۲۰۱۹ (۲ خرداد ۱۳۹۸) اکران خواهد شد.


منبع screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده