نویسنده: حسین ضربتی
// چهار شنبه, ۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۹

واکنش منتقدان به فیلم King Arthur: Legend of the Sword - شاه آرتور: افسانه شمشیر

فیلم King Arthur: Legend of the Sword که ساخته گای ریچی است و چارلی هانام و جود لاو را در قامت بازیگران اصلی‌اش می‌بیند با نقدهای متفاوتی مواجه شده است.

وقتی که اعلام شد گای ریچی قرار است کارگردانی فیلم King Arthur: Legend of the Sword را بر عهده بگیرد اولین سوالی که در ذهن فیلمبازان مطرح شد این بود که آیا ریچی قرار است با سبک خاص خود این فیلم تاریخی را بسازد یا می‌خواهد یک بار هم که شده تغییر سبک دهد و فیلمی کلاسیک بسازد. گای ریچی کارگردانی انگلیسی است که اکثر علاقه‌مندان به سینما او را با فیلم‌های Lock, Stock and Two Smoking Barrels و Snatch به یاد می‌آورند. افسانه شاه آرتور نیز بارها در تاریخ سینما و تلویزیون روایت شده و هر بار ابعاد مختلفی از این داستان پرداخته شده است. فیلم جدید گای ریچی داستان آرتور با بازی چارلی هانام را روایت می‌کند که می‌خواهد تاج و تختی را که حقش است از وُرتیگرن بی‌رحم با بازی جود لاو پس بگیرد. شرکت برادران وانر در ابتدای مراحل تولید اعلام کرد این فیلم قرار است قسمت اول از یک شش‌گانه باشد اما در حال حاضر و پس از اکران فیلم هیچ چیزی مشخص نیست. فیلم در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه به اکران عمومی در آمد و بر خلاف انتظار در گیشه شکست عجیبی خورد. تا به امروز که حدود دو هفته از اکران این فیلم می‌گذرد فقط ۲۷ میلیون دلار در آمریکا فروخته است و به لطف فروش ۶۶ میلیون دلاری در خارج از آمریکا در مجموع به فروش ۹۳ میلیون دلاری رسیده است. با توجه به این که بودجه فیلم چیزی حدود ۱۷۵ میلیون دلار است این مقدار فروش King Arthur: Legend of the Sword را به یک فیلم شکست‌خورده تبدیل می‌کند و احتمالا دیگر خبری از ادامه سازی این فیلم به گوشمان نخواهد رسید. نمرات فیلم در سایت‌های مختلف نیز چنگی به دل نمی‌زند. این فیلم به ترتیب نمرات ۴۲ و ۲۸ از ۱۰۰ را از سایت‌های متاکریتیک و روتن تومیتوز دریافت کرده است. البته نمره مردمی فیلم در سایت IMDb بالای ۷ است و خبر از رضایت نسبی بینندگان می‌دهد. نکته‌ای که همیشه درباره گای ریچی وجود داشته است عدم استقبال منتقدان از فیلم‌های او است. بهترین فیلم‌های گای ریچی نیز نمرات بالایی را از منتقدان دریافت نکرده‌اند و در عوض فیلم‌های این کارگردان بین مردم محبوبیت خاصی دارند. پس شاید بتوان گفت این نمرات پایینی که منتقدان به این فیلم داده‌اند خیلی دور از انتظار نبوده زیرا گای ریچی همیشه برای گروهی خاص فیلم نساخته و احتمالا نخواهد ساخت. گای ریچی در مورد این فیلم نیز سبک فیلمسازی‌اش را تغییر نداده است و سعی کرده تا داستان کلاسیک آرتور را با سبک جالب و منحصربه‌فرد خودش بازسازی کند. اتفاقی که به مذاق خیلی‌ها خوش نیامده است. در ادامه بر بررسی نقدهای متفاوت منتقدان از فیلم جدید گای ریچی می‌پردازیم :    

آلن سالکین از نیویورک‌دیلی‌نیوز (New York Daily News)

۸۰ از ۱۰۰

King Arthur: Legend of the Sword که چارلی هانام و جود لاو را در قامت بازیگران اصلی‌اش می‌بیند خون جدیدی را به رگ‌های این افسانه جاری می‌کند. فیلم طوری ساخته شده که از تمامی صحنه‌های اکشن آن لذت ببرید. روایت گای ریچی از دوره خاص زندگی افسانه شاه آرتور، جذاب، زیبا و خوش‌استیل است اما مشکلش این است که پرداخت شخصیتی خوبی ندارد. البته کارگردان و نویسنده این نقص را با جنگ‌های قهرمانانه، مبارزات با شمشیر و شکار موجودات عظیم‌الجثه جبران می‌کنند. نسخه‌های زیاد و متفاوتی از داستان آرتور ساخته شده که هر کدام جایگاه خودشان را دارند. همانند نسخه‌های قبلی، نکته‌ای منفی درباره این فیلم نیز نمی‌توانم پیدا کنم.

King Arthur Legend of the Sword

جیمز براردینلی از ریل‌ویوز (ReelViews)

۷۵ از ۱۰۰

مهم‌ترین اسمی که در رابطه با روایت دوباره داستان شاه آرتور مطرح می‌شود «گای ریچی» است. گای ریچی جز معدود کارگردان‌هایی است که تمام فیلم‌هایش را با سبک خودش می‌سازد. درباره فیلم King Arthur: Legend of the Sword هم همین موضوع رخ داده است. فیلمی که قرار است اولین قسمت از یک چندگانه باشد و به زندگی آرتور و حواشی‌اش بپردازد. نسخه‌های قبلی ساخته شده از این موضوع چه در سینما و چه در تلویزیون، برای گای ریچی اهمیتی ندارد. او با ساختن فیلم King Arthur: Legend of the Sword نه بازسازی انجام داده است و نه اقتباس. او نسخه خاص خودش از داستان آرتور و چگونگی پادشاه شدنش را ساخته که اگر هیچی نداشته باشد حداقل پرانرژی و جذاب است. ریچی و تهیه کنندگان، فیلم را به گونه‌ای تولید کرده‌اند که پتانسیل ادامه‌سازی وجود داشته باشد اما علی‌رغم این موضوع، فیلم کامل است و اگر هم ادامه‌ای برای آن ساخته نشود به کسی برنمی‌خورد.

 

ریچارد روپر از شیکاگو سان‌تایمز (Chicago Sun-Times)

۷۵ از ۱۰۰

شاه آرتور را به خاطر مردان دلیر و بی پروایش ببینید نه به خاطر هیولاهای احمقانه‌اش. King Arthur: Legend of the Sword در بهترین لحظاتش یک فیلم سریع، باهوش و هیجان‌انگیز است و در بدترین لحظاتش یک فیلم سطح پایین با هیولاهای مسخره و صحنه‌های مضحک است. به بعضی از صحنه‌ها چهار ستاره می‌دهم و به بعضی یک ستاره و در کل فیلم را سه ستاره می‌دانم. گای ریچی با سبک فیلمبرداری و تدوین خاص خودش، این داستان را که بارها گفته شده است، به طرز منحصربه‌فردی روایت می‌کند. بهترین صحنه‌های فیلم مربوط به زمانی است که روی ارتباط بین آرتور و شوالیه‌های آینده‌اش تمرکز می‌کند. من شخصا ترجیح می‌دهم تا کشف ابعاد مختلف شخصیتی یک اسطوره و افسانه را مشاهده کنم تا این که به تماشای هیولاهای عظیم‌الجثه و جلوه‌های ویژه بنشینم.  

King Arthur Legend of the Sword

درو تیلور از پلی لیست (The Playlist)

۶۷ از ۱۰۰

این طور که معلوم است King Arthur: Legend Of The Sword یک فیلم پر خرج و تماشایی است که به طور جالبی با سبک فیلمسازی گای ریچی همسو است. این فیلم قرار است که قسمت اول از یک چندگانه باشد و بدترین لحظات فیلم هم مربوط به زمانی می‌شوند که فیلم در خدمت قسمت‌های بعدی است. همین موضوع باعث می‌شود که تاثیر این نسخه کم شود و میزان سرگرم کنندگی آن نیز کاهش یابد.

ناراحت کننده است زیرا موارد مثبت زیادی درباره این فیلم وجود دارد که با کمی توجه بیشتر می‌توانست آن را به یک فیلم عالی تبدیل کند. اما نتیجه نهایی یک فیلم بی‌فکر، هیجان‌انگیز و گهگاه بی دلیل اغراق‌گونه است که توخالی به نظر می‌رسد. این اتفاق فقط به یک دلیل رخ داده است، گای ریچی و تیم سازنده به فکر ادامه‌سازی بودند و کمتر به این نسخه توجه کردند. تصمیمی که اصلا شجاعانه نبوده است.   

 

مایکل سالیوان از واشنگتون‌پست (Washington Post)

۶۳ از ۱۰۰

اشتباه نکنید. King Arthur: Legend of the Sword داستان پیدایش یک ابرقهرمان است. این یک تلاش برای بازسازی دوباره افسانه آرتور نیست بلکه تلاشی است برای روایت یک داستان جدید. این نسخه که قسمت اول از یک شش‌گانه است بیشتر شبیه به یکی از داستان‌های کمیک‌های مارول است تا داستان‌های سِر توماس مالروی.

عملکرد بازیگرها کاملا سطحی است البته به جز جود لاو که نقش شرور فیلم را ایفا می‌کند و هیچکس نمی‌تواند جلوی او را بگیرد. کسی که هر کاری می‌کند تا تاج و تخت خود را حفظ کند. صحنه های خشن و بی‌رحمانه‌ای در فیلم وجود دارد که اتفاقا در اکثر آن‌ها جود لاو نقش پر رنگی دارد اما گای ریچی برای این که فیلم را مناسب همه سنین نگاه دارد این نوع صحنه‌ها را خارج از کادر دوربینش قرار می‌دهد. در نهایت می‌توان گفت که King Arthur: Legend of the Sword فیلم سرگرم کننده‌ای است و اولین اصل داستان‌گویی را رعایت کرده است یعنی به هیچ وجه خسته‌کننده نیست.

 

دیو کالون از تایم‌آوت نیویورک (Time Out New York)

۶۰ از ۱۰۰

برداشت انرژیک گای ریچی از افسانه شاه آرتور مضحک اما لذت‌بخش است. King Arthur: Legend of the Sword مانند سریال محبوب و پرطرفدار Game of Thrones است با این تفاوت که بودجه‌اش بسیار زیادتر از این سریال است و مبارزات و جنگ‌های آن خیلی بیشتر است. این فیلم لحظات گیرایی دارد و از لحاظ بصری نیز چشم‌نواز است. اگر هیچ‌کدام از شخصیت‌ها حرف نمی‌زدند تاثیر تصاویر گای ریچی که ترکیبی از تاریخ، افسانه، فانتزی و موجودات وحشتناک است خیلی بیشتر می‌شد. اما متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد و کاراکترها دهانشان را باز می‌کنند و دیالوگ‌های ضعیفی بر زبانشان جاری می‌شود. انگشت خودتان را در گوشتان فرو کنید وقتی که شخصیت‌ها شروع به صحبت می‌کنند، اینطوری می‌توانید از تصاویر لذت ببرید. با تمام مشکلات باید بگویم که King Arthur: Legend of the Sword به هیچ‌وجه حوصله‌ سر بر نیست.  

King Arthur Legend of the Sword

 

آلونسو دورالد از رپ (TheWrap)

۵۵ از ۱۰۰

معلم‌های مدرسه‌ای که به دانش‌آموزانشان گفته‌اند داستان شاه آرتور را بخوانند و خلاصه آن را به عنوان تکلیف ارائه دهند اگر عبارت‌هایی مانند «فیل‌های عظیم‌الجثه»، «هنرهای رزمی پیشرفته»، «توهمات ناشی از نیش مار» را دیدند نباید تعجب کنند چون احتمالا دانش آموزانشان به جای خواندن کتاب به دیدن فیلم جدید گای ریچی  King Arthur: Legend of the Sword رفته‌اند!

این فیلم با داستانی که شما از شاه آرتور سراغ دارید بسیار تفاوت دارد. مثل همیشه سبک خاص فیلمسازی گای ریچی که شامل کات های سریع می‌شود در این فیلم جریان دارد، البته در فیلم ریچی از جلوه‌های ویژه نیز استفاده‌های متعددی کرده است. بعضی مواقع این سبک فیلمسازی باعث هیجان انگیز شدن فیلم می‌شود اما اواخر فیلم احساس می‌کنید که این استفاده بیش از حد باعث خستگی شما شده است. King Arthur: Legend of the Sword فیلم بازیگرها نیست. به غیر از جود لاو که در بعضی صحنه‌ها می‌درخشد و قدرت بازیگری‌اش را به نمایش می‌گذارد بقیه کاراکترها فقط در فیلم حضور دارند تا داستان پیش برود.

بیلج ابیری از ویلیج‌وُیس (Village Voice)

۵۰ از ۱۰۰

King Arthur: Legend of the Sword نه بهترین فیلم گای ریچی است نه بدترین آنها ولی شاید بتوان گفت که ناامید کننده‌ترین آن‌ها است. ترکیبی است از تمام مواردی که بعضی مواقع گای ریچی را به عنوان یک کارگردان فوق‌العاده و بعضی مواقع به عنوان یک کارگردان عادی مطرح می‌کند. روایت گای ریچی از افسانه شاه آرتور چیزی است بین نبوغ و حماقت.

اگر بخواهیم منصف باشیم باید بگوییم که این فیلم را حتی نمی‌توان اقتباسی از افسانه آرتور دانست. فیلمنامه را انگار یک بچه ۱۲ ساله که قبلا مطالعه‌ای در این‌باره نداشته، نوشته است. خیلی ناراحت کننده است زیرا در فیلم صحنه‌هایی وجود دارد که اگر بگویم از آن ها لذت نبردم دروغ گفته‌ام اما در حد جرقه‌هایی هستند که در نهایت به نتیجه نمی‌رسند. 

مایکل فیلیپس از شیکاگو تریبون (Chicago Tribune)

۳۸ از ۱۰۰ 

من خیلی در امور تجاری حرفه‌ای نیستم ولی به نظرم برنامه‌ریزی برای شش‌گانه خیلی خوش‌بینانه به نظر می‌رسد مخصوصا بعد از دیدن فیلم King Arthur: Legend of the Sword که اولین قسمت از این شش‌گانه است. ریچی به همراه جابی هارولد و لیونل ویگرام کار نگارش فیلمنامه را انجام داده است. تماشاگران آزمایشی که در شیکاگو نسخه اولیه فیلم را دیده‌اند احتمالا از این که آرتور تعداد زیادی از دشمنانش را خیلی ساده و صرفا با چرخاندن شمشیر معروفش «اکس کالیبار» می‌کشد لذت برده‌اند. انگیزه در این فیلم انتقام است و هیچ نشانه‌ای از نجابت دیده نمی‌شود.

جالب اینجاست که در این فیلم مارهای غول پیکر، فیل‌های عظیم‌الجثه و کلا هر چیزی که در Game of Thrones و Lord of the Rings دیده بودیم وجود دارند. صحنه‌های اسلوموشن که در سکانس‌های اکشن وجود دارد، فلش‌بک و فلش‌فورواردهای عجیب و غریب و تمام چیزهایی که در فیلم‌های قبلی گای ریچی وجود داشتند این جا نیز دیده می‌شوند. به نظرم نام این فیلم را نباید شاه آرتور می‌گذاشتند زیرا این فیلم بیشتر به نسخه قرون وسطایی Lock, Stock and Two Smoking Barrels شباهت دارد.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده