بررسی لپ تاپ گیمینگ MSI GT83VR 6RF Titan SLI

بررسی لپ تاپ گیمینگ MSI GT83VR 6RF Titan SLI

دوشنبه, ۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۵۹

لپ‌تاپ GT83VR Titan SLI محصول MSI، یکی از قدرتمندترین و در عین حال غول پیکرترین محصولات این کمپانی محسوب می‌شود. همراه با بررسی زومجی از این لپ‌تاپ باشید.

ام اس آی در چند سال اخیر توانسته نام خود را به عنوان شرکتی که در ساخت لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی تبحر دارد، در بازار ثبت کند و دیگر عادت کردیم هر سال با معرفی نسل جدید کارت‌های گرافیک انویدیا، لپ‌تاپ‌های بروزرسانی شده این شرکت را ببینیم. پس از معرفی سری ۱۰ کارت‌های گرافیک توسط انویدیا،‌ منتظر بودیم تا ببینیم این‌بار این شرکت تایوانی برای پرچم‌دار لپ‌تاپ‌های خود چه برنامه‌ای در سر دارد و آنها با عرضه GT83VR انتظار ما را پاسخ دادند و لپ‌تاپ غول پیکری را به بازار عرضه کردند که علاوه بر بهره بردن از یک پردازنده i7 و مشخصات سخت‌افزاری فوق‌العاده دیگر، دارای دو کارت گرافیک GTX 1080 به صورت SLI است که اجرای بازی‌های روز دنیا با بالاترین تنظیمات گرافیکی و نرخ فریم فوق‌العاده برایش مانند اجرای برنامه Notepad دیگر لپ‌تاپ‌ها است. 

این لپ‌تاپ غول پیکر 18.4 اینچی،‌ دارای پردازنده نسل ششمی i7 6920HQ است و در دیگر بخش‌ها نیز MSI از بهترین قطعات موجود در لپ‌تاپ جدید خود استفاده کرده است. اما گل سر سبد مشخصات سخت‌افزاری این لپ‌تاپ، وجود دو کارت گرافیکی GTX 1080 است که از طریق تکنولوژی SLI در کنار هم قرار گرفته‌اند. ۶۴ گیگابایت رم DDR4 و دو SSD ۲۵۶ گیگابایت سامسونگ که در حالت RAID 0 کنار هم قرار گرفته‌اند و یک ترابایت هارد دیسک نیز فضای مورد نیاز برای ذخیره اطلاعات و نصب بازی‌ها را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. نمایشگر این لپ‌تاپ نیز ۶۰ هرتزی و IPS Level است. تمام این سخت‌افزار فوق‌العاده قوی، نیاز به دو آداپتور ۳۳۰ واتی برای کار کردن دارد که از طریق یک مبدل این دو آداپتور به قسمت پشتی لپ‌تاپ متصل می‌شوند.

GT83

طراحی

از همان اولین باری که GT83VR را از جعبه در می‌آورید، متوجه می‌شوید که این لپ‌تاپ به هیچ وجه برای حمل کردن ساخته نشده است. وزن سنگین ۵ و نیم کیلوگرمی و ضخامت تقریبا ۷ سانتی‌متری (در ضخیم‌ترین بخش لپ‌تاپ) و صفحه نمایش ۱۸.۴ اینچی، این لپ‌تاپ را بیشتر در زمره دستگاه‌های جانشین دسکتاپ قرار می‌دهد تا دستگاه گیمینگی که شما دوست دارید آن را به جاهای مختلف ببرید. طراحی این لپ‌تاپ به گونه‌ای است که با یک نگاه، می‌توان فهمید که با دستگاه فوق‌العاده قدرتمندی طرف هستیم. علاوه بر وزن و ابعاد بسیار بزرگ، استفاده از رنگ‌های قرمز و مشکی و دریچه‌های هوایی که یک ماشین سوپر اسپورت گران‌قیمت را تداعی می‌کنند، خبر از یک غول می‌دهند! پس از باز کردن در لپ‌تاپ، با صحنه عجیب دیگری مواجه می‌شویم. کیبورد کاملا مکانیکی که توسط شرکت معروف استیل‌سریز ساخته شده و سوییچ‌های به کار رفته در آن، از نوع Cherry MX Brown هستند، اولین نکته‌ای است که توجه شما را به خود جلب می‌کند. در سمت راست این کیبورد نیز بخشی قرار گرفته است که در نگاه اول، تاچ‌پد لپ‌تاپ به نظر می‌رسد اما با کمی دقت بیشتر، متوجه می‌شوید با بخشی طرف هستید که علاوه بر ایفای نقش تاچ‌پد، به عنوان کلیدهای شماره نیز کاربرد دارد و شما با لمس کردن بخش بالای این تاچ‌پد می‌توانید کاربری آن را عوض کنید. به این ترتیب MSI توانسته از طریق یک نوآوری یک کیبورد کامل به همراه تاچ پدی که از تماس چند لمسی نیز پشتیبانی می‌کند، به لپ‌تاپ خود اضافه کند.

اما عجیب‌ترین نکته‌ای که توجه شما را به خود جلب می‌کند،‌ فضای بالایی کیبورد و تاچ‌پد است که تقریبا بیش از نیمی از فضای داخلی لپ‌تاپ را اشغال کرده است. اما این فضا فقط برای زیبایی نیست و با برداشتن روکش آن، شما می‌توانید به برخی از قطعات سخت‌افزاری دستگاه مانند رم، هارد و درایو نوری دسترسی پیدا کنید و اگر قصد تعویض آنها را داشته باشید، به راحتی این کار را انجام دهید. البته MSI با قرار دادن تعدادی از قوی‌ترین و بهترین قطعات، عملا جایی برای بروزرسانی قطعات این لپ‌تاپ نگذاشته است. چنین لپ‌تاپ پر قدرتی، انرژی زیادی تولید می‌کند که در نتیجه به تولید گرمای بیشتری می‌انجامد. MSI برای سیستم خنک‌کنندگی GT83VR از سه فن بهبود یافته استفاده کرده است. دو فن با ۲۹ تیغه و یک فن با ۲۳ تیغه، وظیفه خنک کنندگی این لپ‌تاپ را بر عهده دارند و ۱۵ هیت پایپ نیز باعث می‌شود که در هنگام اورکلاک پردازنده، بهترین خروجی کارت‌های گرافیک در اختیار کاربر قرار بگیرد. MSI نام Cooler Boost Titan را برای تکنولوژی خنک‌کنندگی خود برگزیده است.

مشخصات سخت افزاری

کد محصول MSI GT83VR 6RF
سیستم عاملWindows 10 Home - 64 bit
پردازندهIntel® Core™ i7 Sky Lake -6920HQ - 2.9 GHz/3.8 GHz
نمایشگر18.4″ FHD, (1920*1080)  IPS level anti-glare ,  60 Hz 
حافظه4 x 16GB DDR4 = 64GB Total
سرعت حافظه2400 MHz
تراشه ی گرافیکیDual GeForce GTX 1080 with 8GB GDDR5X in SLI
ذخیره ساز2 x 256GB Samsung SM951 M.2 SSD in RAID 0 + 1TB 
دیسک نوریBD Writer DVD Super Multi
صفحه کلیدSteelSeries Mechanical Single Color (RED) lit keyboard with SteelSeries Engine
اسپیکر4 x 3W
ووفر1 x 3W
ورودی / خروجی صدا1 x Mic-in, 1 X Headphone-out, 1 x Headphone-out (HiFi / SPDIF), TOSLINK SPDIF Out
اتصال کابلیKiller Gb LAN with Killer Shield
اتصال بی سیمKiller ac 
بلوتوثBluetooth V4.1
اتصالات Type-C USB 3.1 Gen2/DP/Thunderbold3 x1, Type-A USB 3.0 x5, RJ45 x1, Card Reader x1 
خروجی تصویر1 x HDMI (4K @ 60Hz),  x Mini-DisplayPort (v1.2)
وب کمFHD type 30fps@1080p
باتری8-Cell Li-Ion 75 Whr
آداپتور2 x 330W adapter
ابعاد458(W) x 339(D) x 42-69(H)mm
وزن5.5KG

GT83

نمایشگر

دستگاه مورد بررسی ما، دارای نمایشگری 18.4 اینچی و با پنل IPS Level و رزولوشن 1920 در 1080 است. این پنل یک پنل ۶۰ هرتزی است و مانند بسیاری از نمایشگرهای دیگر لپ‌تاپ‌های MSI از تکنولوژی True Color استفاده می‌کند. همکاری با شرکت Portrait Displays منجر به بهبود خروجی نمایشگرهای بکار رفته در لپ‌تاپ‌های MSI شده و به فناوری جدیدی برای دقت عمل بیشتر در نمایش رنگ‌ها منجر شده است. این تکنولوژی باعث می‌شود که نمایشگر بتواند دقت رنگی نزدیک به ۱۰۰ درصد sRGB را به ارمغان بیاورد. تنها کاستی در این نمایشگر عدم استفاده از تراشه‌ی کاربردی و عالی G-Sync است. یکی از تصمیمات عجیب MSI،‌ استفاده از یک نمایشگر فول اچ‌دی در این لپ‌تاپ بود. به دلیل استفاده از دو کارت گرافیکی GTX 1080، این لپ‌تاپ به راحتی می‌تواند بازی‌ها را در رزولوشن 4K اجرا کند که استفاده از یک نمایشگر فول‌ اچ‌دی در این لپ‌تاپ کمی غیر منطقی به نظر می‌رسد و جای خالی یک نمایشگر 4K در این لپ‌تاپ دیده می‌شود. البته به دلیل وجود خروجی‌های مختلف، شما می‌توانید روی یک مانیتور 4K خروجی بگیرید و به راحتی به بازی بپردازید.

ذخیره‌سازی

MSI در جدیدترین لپ‌تاپ خود برای ذخیره‌سازی از دو SSD Samsung SM951 با ظرفیت هر کدام ۲۵۶ گیگابایت در حالت RAID 0 استفاده کرده است که سرعت فوق‌العاده‌ای را برای گیمرهایی فراهم می‌آورد که قصد بارگذاری سریع‌ بازی‌ها را دارند. ترکیب دو SSD با تکنولوژی NVMe باعث می‌شود که سرعت خواندن از روی این حافظه به طرز چشمگیری بالا  برود و تفاوت محسوسی را در هنگام اجرای بازی‌ها و به خصوص صحنه‌های لودینگ حس کنید.

با توجه به حجیم شدن بازی‌ها و حجم زیاد محتوای چند رسانه‌ای، ۵۱۲ گیگابایت کاملا برای یک لپ‌تاپ با این مشخصات کم به نظر می‌رسد و به همین دلیل MSI یک هارد 7200 با ظرفیت یک ترابایت در نظر گرفته است که شما می‌توانید عکس‌ها، فیلم‌ها و موسیقی‌های خود را روی آن ذخیره کنید. با این حال اگر نیاز کردید که فضای ذخیره‌سازی بیشتری نیاز دارید، به راحتی می‌توانید هارد لپ‌تاپ خود را ارتقا دهید.

GT83

GT83

درگاه‌ها

از لحاظ درگاه‌های ارتباطاتی، GT83VR هرگز شما را ناامید نخواهد کرد. به دلیل ابعاد بزرگ این لپ‌تاپ، MSI توانسته تعداد قابل توجهی پورت‌های مختلف را روی آن قرار دهد. در قسمت چپ لپ‌تاپ، سه پورت USB 3.0 به همراه خروجی هدفون، ورودی میکروفن، SPDIF، خروجی هدفون HiFi، درگاه کارت SD و درگاه قفل قرار دارد. بالای این بخش نیز درایو نوری بلوری لپ‌تاپ تعیبیه شده است. در قسمت راست این لپ‌تاپ نیز دو درگاه USB 3.0 دیگر قرار گرفته است تا شما بتوانید ماوس، هاردهای اکسترنال، فلش و دیگر تجهیزات خود را به راحتی به این لپ‌تاپ متصل کنید. در پشت این لپ‌تاپ نیز یک پورت USB Type C / Thunderbolt 3 به همراه یک دیسپلی‌پورت، HDMI،‌ سوکت شبکه RJ45 و ورودی آداپتور برق قرار گرفته است. یکی از جالب‌ترین و عجیب‌ترین درگاه‌های تعبیه‌شده روی GT83VR، درگاه ورودی آداپتور برق آن است. همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، به دلیل سخت‌افزار بسیار قوی به کار رفته در این لپ‌تاپ، شما نیاز به یک قدرت بسیار زیاد برای راه‌اندازی آن دارید. MSI برای این کار، راه حل جالبی را برگزیده است. دو آداپتور ۳۳۰ واتی (که هر کدام به صورت جدا به برق متصل می‌شوند) از طریق یک مبدل دو به یک، به درگاه شارژ لپ‌تاپ متصل می‌شوند و انرژی مورد نیاز آن را تامین می‌کنند.

GT83

اگر دقت کنید، در نام این مدل عبارت VR دیده می‌شود که البته MSI دلیل بسیار خوبی برای انتخاب این عبارت در مدل لپ‌تاپ خود داشته است. همانطور که می‌دانید،‌ عبارت VR مخفف Virtual Reality یا واقعیت مجازی است و به دلیل اینکه هدست‌هایی از قبیل آکیولس ریفت و اچ‌تی‌سی وایو برای اتصال به رایانه شخصی به پورت‌های زیادی نیاز دارند، این لپ‌تاپ به راحتی می‌تواند بدون نیاز به هرگونه هاب یا وسیله اضافی، این هدست‌ها را پشتیبانی کند. از لحاظ عملکرد نیز که دو کارت GTX 1080، هرگز شما را ناامید نخواهند کرد و فرقی نمی‌کند که چه بازی‌ای را با چه تنظیمات گرافیکی اجرا می‌کنید زیرا این غول MSI به راحتی از پس تمامی بازی‌ها در بالاترین تنظیمات گرافیکی بر می‌آید.

GT83

صفحه کلید و تاچ‌پد

اگر پی‌سی گیمر باشید، می‌دانید که یکی از مهم‌ترین ابزار شما در هنگام انجام بازی‌های ویدیویی، کیبورد و ماوس شما محسوب می‌شود و ترکیبی از یک کیبور و ماوس خوب، می‌تواند به راحتی تعیین کننده برنده در یک رقابت نفس‌گیر باشد. به همین دلیل در سال‌های اخیر، کیبوردهای مکانیکی جایگاه ویژه‌ای را در میان گیمرهای پی‌سی پیدا کرده‌اند. اما تعبیه چنین کیبوردهایی در یک لپ‌تاپ، شاید بسیار دور از ذهن به نظر برسد با این حال MSI موفق شده است با همکاری استیل سریز، یک کیبورد مکانیکی که از سوییچ‌های Cherry MX Brown استفاده می‌کند، در این لپ‌تاپ قرار دهد. این کیبورد مکانیکی، مزیت‌های فوق‌العاده‌ای را برای شما به ارمغان می‌آورد و کاملا حس یک کیبورد گران‌قیمت مکانیکی را به شما القا می‌کند و استفاده از سوییچ‌های جواب پس داده چری نیز در این لپ‌تاپ، بسیار اقدام مثبتی محسوب می‌شود. این کیبورد دارای نور پس زمینه قرمز رنگ است که کاملا با رنگ و زبان طراحی این لپ‌تاپ هم‌خوانی دارد. هر چند ترجیح می‌دادیم که در این مدل گران‌قیمت، با یک کیبورد با قابلیت تغییر رنگ پس‌زمینه کیبوردها مواجه شویم که حالا به هر دلیلی MSI از انجام این کار اجتناب کرده است و شما فقط باید به رنگ قرمز اکتفا کنید و اگر به دنبال لپ‌تاپی با کیبورد مکانیکی و قابلیت تغییر رنگ پس‌زمینه هستید، باید مدل GT83VR 7RF را خریداری کنید. یکی از نکات بسیار عجیب این کیبورد، جای عجیب برخی از دکمه‌ها بود. به طور مثال، عادت کرده‌ایم که در سمت راست دکمه اسپیس، با دکمه ALT مواجه شویم که MSI در یک اقدام جالب، دکمه "\" را در این بخش قرار داده است که تا کمی به آن عادت کنید، زمانی طول می‌کشد. از طرف دیگر از طریق نرم‌افزار اختصاصی استیل‌سریز، می‌توانید ماکروها و پروفایل‌های مختلفی را برای این صفحه کلید تنظیم کنید.

 
 

اما در سمت راست این کیبورد، تاچ‌پد آن قرار گرفته است. بر خلاف لپ‌تاپ‌های معمول که تاچ‌ پد زیر کیبورد قرار می‌گیرد، اینبار MSI تاچ پد را به سمت راست لپ‌تاپ منتقل کرده است. یکی از دلایل این اقدام MSI، کمبود فضا بوده است. به دلیل سخت‌افزار قوی‌ای که در این لپ‌تاپ وجود دارد، MSI اگر می‌خواست تاچ پد را به زیر کیبورد منتقل کند، مجبور بود لپ‌تاپ خود را بزرگ‌تر بسازد که چنین اقدامی عملا حمل و نقل لپ‌تاپ را غیر ممکن می‌کرد. انتقال تاچ پد به سمت راست کیبورد، باعث شده که MSI بتواند یک اقدام نوآورانه نیز انجام دهد. این تاچ‌پد می‌تواند به عنوان Num Pad نیز عمل کند و با لمس قسمت بالایی این تاچ‌پد شما می‌توانید به اعداد و چهار عمل اصلی دسترسی پیدا کنید. این تاچ‌پد از قابلیت‌های چند لمسی و ویژگی‌هایی Pinch to Zoom نیز پشتیبانی می‌کند. هر چند که تاچ‌پد GT83VR به راحتی می‌تواند نیازهای روزمره شما را بر طرف کند اما برای بازی کردن، شما قطعا به یک ماوس جداگانه نیاز دارید.

اسپیکر

بلندگوهای دستگاه در بخش سخت افزاری از فناوری Dynaudio استفاده کرده‌اند که مشتمل بر چهار اسپیکر ۳ واتی در طرف جلوی دستگاه و یک ساب‌ووفرِ سه واتی در زیر آن هستند و می‌توانند به کمک بخش نرم افزاری خود یکی از بهترین سیستم‌های صوتی ممکن در این ابعاد را فرآهم کنند که در بین محصولاتی که تاکنون بررسی کرده‌ایم کم نظیر است. صدایی که از اسپیکرهای این لپ‌تاپ خارج می‌شود، نسبت به ذات لپ‌تاپ بودن GT83VR، فراتر از حد انتظار است اما باید در نظر داشت که این مساله به این معنی نیست که شما کمبود یک هدست گیمینگ یا یک بلندگو را حس نکنید. این لپ‌تاپ دارای یک مبدل سیگنال دیجیتال به آنالوگ (DAC) است که شما می‌توانید با متصل کردن هدفون خود خروجی DAC صدای بسیار خوبی را تجربه کنید.

ارتباطات

امکانات نرم‌افزاری

نرم افزارهای کاربردی MSI همان نسخه‌های بروز شده‌ از برنامه‌های معرفی شده در بررسی قبلی هستند و از لحاظ کارکرد تفاوتی نداشته‌اند.

MSI Dragon Center -۱

این محصول مهمترین و پر کاربردترین نرم افزار سیستمی است که ام‌اس‌آی برای لپ‌تاپ گیمینگش تدارک دیده است و شامل ۶ بخش کلی می‌شود.

MSI GT83VR 6RF Titan SLI

App Portal

یک واسط کاربری مجتمع برای اجرای برنامه‌ها تنها با یک کلیک ساده است. در اینجا می‌توانید برنامه‌هایتان را در دسته بندی‌های مختلف قرار دهید و مرتب کنید. اضافه کردن تمام برنامه‌های اجرایی با پسوند EXE به این قسمت امکان پذیر است.

System Monitor

در این بخش می‌توان در آن واحد میزان استفاده از توان پردازنده، کارت گرافیک و دیسک  و مقدار شارژ باتری را رصد کرد. همین‌طور دور فن‌ها و توان تخمینی مصرفی هم در این قسمت نشان داده می‌شود. بررسی دمای CPU و GPU و میزان انتقال داده‌ها روی شبکه‌ هم برای عیب‌یابی یا ردگیری برخی مشکلات در بسیاری مواقع راه گشا است. این گزینه قابلیتی دارد که می‌تواند اطلاعات کلیدی سیستم را به صورت گرافیکی برای کاربر ترسیم کند تا بررسی تمام این مولفه‌ها با سهولت بیشتر و زمان کمتری فرآهم شود. گزینه‌ی Mini View هم ‌می‌تواند اطلاعات کاملی را تنها در یک پنجره‌ی کوچک برای کاربر نمایش دهد.

LED Wizard

از طریق این گزینه می‌توان افکت، رنگ و روشنایی LED های موجود در دستگاه را تنظیم کرد. حتی می‌توان این تنظیمات را به اجرای سناریوهای قابل تعریف مجزا در سیستم مرتبط کرد. سپس می‌توان این سناریوها را از طریق نرم افزار موبایلی MSI Dragon Dashboard App سوییچ کرد و تظیمات آن را از راه دور تغییر داد.

System Tuner

برخی گزینه‌های سیستمی را می‌توان در اینجا تغییر داد و پروفایل‌هایی تعریف کرد که به صورت خودکار و تنها با فشار یک کلید برنامه یا بازی خاصی که تعریف کرده‌اید به همراه آن اجرا شود.

Mobile Center

پارامترهای سیستمی را روی گوشی هوشمند شما نمایش می‌دهد و پروفایل‌های از قبل تعریف شده را منتقل یا اجرا می‌کند. تغییر نورپردازی LED‌ها هم از طریق اپلیکیشن موبایلی مقدور است.

Tools & Help

دسترسی به خدمات و پشتیبانی MSI، اطلاعات محصول خریداری شده برای ارائه در صورت نیاز و همچنین برخی ابزارهای مفید برای پشتیبان گیری از ویندوز و نرم افزارهای نصب شده و بازیابی در صورت وقوع مشکل از این قسمت مقدور شده است.

۲- MSI True Color

در این ابزار اختصاصی به راحتی می‌توان با استفاده از برخی پروفایل‌های پیش فرض وضعیت نمایشگر را برای حالت‌های مختلف مثل بازی، فیلم، متن و برنامه‌های اداری تغییر داد تا بهترین تجربه در آنها فرآهم شود. شاخصه‌های رنگ، روشنایی، کنتراست و گامای نمایشگر به صورت مجزا در هر یک از پروفایل‌ها قابل شخصی سازی هستند.

۳- Killer Network Manager

بخش نرم افزاری تجهیزات شبکه‌ی GE62 7RE هم با ابزار Killer Network  Manager و در بخش‌های Application، Performance، WiFi Manager، Network  و گزینه‌های مخصوص Killer در دسترس است.

به کمک این ابزار می‌توان به برخی نرم افزارها یا بازی‌ها اولویت دسترسی و ارجحیت در ارتباطات شبکه‌ای را داد و در واقع با ادعای سازنده، زمان پاسخ‌گویی و پینگ تایم مربوطه را به حداقلِ ممکن کاهش داد.

۴- SteelSeries ENGINE

به دلیل اینکه این لپ‌تاپ از کیبورد ساخت استیل‌سریز استفاده می‌کند، این شرکت برنامه اختصاصی مدیریت صفحه کلید خود را در لپ‌تاپ GT83VR قرار داده است. به دلیل اینکه این لپ‌تاپ از صفحه کلید مکانیکی تک‌رنگ بهره می‌برد، توسط این نرم‌افزار توانایی این را ندارید که رنگ پس‌زمینه کلیدها را به طور دلخواه شخصی‌سازی کنید با این حال تنظیم روشنایی نور پس‌زمینه و ضبط ماکروهای مختلف از جمله امکاناتی هستند که این اپلیکیشن در اختیار شما قرار می‌دهد.

MSI GT83VR 6RF Titan SLI

۵- XSplit Gamecaster

گیمرهای حرفه‌ای می‌دانند که هیچ دستگاه گیمینگی بدون داشتن یک ابزار استریم و ضبط بازی کامل نیست. کار این نرم افزار هم همین است و بر خلاف تصور ابتدایی، یک نرم افزار رایگان نیست، ولی اشتراک یک‌ساله‌ی آن در اولین اجرای نرم افزار روی لپ تاپ گیمینگ ام‌اس‌آی فعال شده است. این نرم افزار بیشتر سایت‌های معروف استریم و پخش زنده‌ی بازی را هم پشتیبانی می‌کند.

عملکرد ذخیره‌سازی

لپ‌تاپ MSI GT83VR از دو هارد SSD مدل SM951‌ به صورت RAID 0 بهره می‌برد که نتیجه افزایش قابل توجه سرعت خواندن و نوشتن است. ام‌اس‌آی فناوری اختصاصی خود را Super Raid 4 نامگذاری کرده است که سرعت خواندن اطلاعات را به طرز چشمگیری بالا می‌برد. در آزمایش زومجی توانستیم در سرعت خواندن به رقم ۳۰۴۱ مگابایت و در حالت خواندن به سرعت ۱۴۶۹ مگابایت برسیم که به لطف RAID 0، سرعت خواندن و نوشتن این دو اس‌اس‌دی ۲۵۶ گیگابایتی به مدل جدید SM961 استفاده شده در GS73VR نزدیک شده است. در تکنولوژی RAID 0 که مخفف Redundant Array of Independent Disks است؛‌ کاربر قادر است تا چند واحد ذخیره‌سازی را با یکدیگر ترکیب کرده و به صورت مجازی یک درایو را در اختیار سیستم‌عامل بگذارد. هرچند در تکنولوژی RAID 0‌ شاهد افزایش چشم‌گیر سرعت نوشتن و خواندن هستیم اما در این تکنولوژی برخلاف RAID 1 امکان بازیابی شدیدا کاهش می‌یابد و با آسیب دیدن یک هارد،‌ اطلاعات هارد دیگر از بین می‌رود. با این حال RAID 0 برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ که عمدتا اطلاعات مهمی روی آنها ذخیره نمی‌شود بهترین گزینه خواهد بود.

این لپ‌تاپ همچنین از یک هارد یک ترابایتی با ۷۲۰۰ دور در دقیقه بهره می‌برد که شما می‌توانید برای کارهای دیگر خود و ذخیره فایل‌های صوتی، تصویری و اسناد خود از آن استفاده کنید.

لپ‌تاپمدلسرعت خواندن (مگابایت)سرعت نوشتن (مگابایت)
MSI GT83VR 6RF Titan SLISamsung SM951 ۳۰۴۱۱۴۶۹
Samsung PM871۵۵۸.۸۵۳۳.۴

Samsung SM961 ۳۲۷۰۱۴۹۸

-۵۵۸.۱۳۵۵.۱

-۵۴۲.۴-

عملکرد گرافیکی و بازی‌ها

قلب تپنده‌‌ی لپ‌تاپ ام‌اس‌آی GT83VR از پردازنده‌ نسل ششمی (اسکای‌لیک) Core i7 6920HQ دارای ۸ مگابایت حافظه‌ی کش و حداکثر فرکانس توربوی ۳.۸ گیگاهرتز بهره‌ می‌برد. این لپ‌تاپ در بنچمارک CPU-Z در مقایسه با پردازنده Core i7 - 6700K در حالت تک نرخی رقم ۱۷۰۳ را به دست بیاورد. GT83VR همچنین در آزمایش بسته‌ی نرم افزاریِ تست چند پلتفرمه بر اساس موتور پردازش و ساخت انیمیشن CINEMA 4D، امتیاز ۷۳۶ را کسب کرد که در مقایسه با لپ‌تاپ ارزان‌تر ام‌اس‌آی GS73VR و پردازنده Core i7 7700HQ‌ این لپ‌تاپ در یک رده قرار می‌گیرد. البته 6920HQ نسبت به امتیاز ۶۶۱ پردازنده‌ Core i7 - 6700HQ استفاده شده در Lenovo ideapad Y700، یازده‌ درصد سریع‌تر است و اکنون می‌توان گفت که پردازنده‌های موبایل در کلاس پردازنده‌های قدرتمند دسکتاپی قرار گرفته‌اند.

لپ‌تاپCineBench R15.0

AIDA64 Cache & Memory Benchmark (سرعت خواندن)

CPU-Z تک نخی3D Mark 2013 Fire Strike
MSI GT83VR 6RF Titan SLI736cb۳۲۱۶۲۱۷۰۳۲۰۰۵۶
735cb۳۲۸۰۴۱۷۰۲۶۶۷۶

736cb۳۲۸۷۰۱۵۶۴۹۸۴۹

657cb۳۲۴۳۴۱۵۰۸۱۳۲۴۴

---۳۹۹۵

غول ام‌اس‌آی همچنین دارای چهار حافظه رم ۱۶ گیگابایتی از نوع DDR4 است و گیمر به هیچ عنوان در هنگام تجربه‌ بازی‌ها با کمبود حافظه رم روبرو نمی‌شود. با نگاهی به بنچمارک AIDA64 Cache & Memory Benchmark و مقایسه‌ای میان سرعت خواندن و نوشتن حافظه،‌ در عملیات خواندن سرعت ۳۲۱۶۲ مگابایت را ثبت کردیم و در عملیات نوشتن شاهد سرعت ۳۶۲۰۸ مگابایتی بودیم که برای یک لپ‌تاپ گیمینگ یا مگابوک رکورد خوبی محسوب می‌شود که پردازنده 6920HQ این لپ‌تاپ را همرده با مدل‌ رومیزی 6700K قرار می‌دهد. اما مهم‌ترین ویژگی منحصر به فرد GT83VR، بهره‌گیری این لپ‌تاپ از دو تراشه‌ی گرافیکی GTX 1080 با استاندارد BGA و برمبنای پاسکال است که به لطف تکنولوژی SLI در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

عملکرد در بازی

برای بررسی عملکرد لپ‌تاپ در هنگام اجرای بازی از چند بازی قدیمی و جدید از جمله بازی Call of Duty: Black Ops 3، بازی Nier: Automeda،‌ بازی Residen Evil 7 و همچنین بازی GTA 5 کمک گرفتیم. در بررسی زومجی تمامی بازی‌ها روی رزولوشن 1080p و همچنین با بالاترین تنظیمات گرافیکی تنظیم شدند. متاسفانه به دلیل رزولوشن پایین نمایشگر، نتوانستیم عملکرد لپ‌تاپ را با رزولوشن‌های بالاتر تست کنیم.

نام بازیحداکثر نرخ فریم در ثانیهحداقل نرخ فریم در ثانیهمیانگین نرخ  فریم
Call of Duty: Black Ops 3۱۷۳۹۱۱۲۹
GTA V۱۷۰۸۵۱۳۹

Mass Effect: Andromeda

۱۵۰۸۷۱۲۰

NieR: Automata (قفل روی ۶۰ فریم)

۶۰۲۹۵۵

Resident Evil 7

۱۹۶۱۳۴۱۵۷
Watch Dogs 2۱۲۰۳۳۵۶

Call of Duty: Black Ops 3

بازی Call of Duty: Black Ops 3 دیگر به یکی از بازی‌های مبنای زومجی برای بررسی سخت‌افزارهای مختلف تبدیل شده است. لپ‌تاپ GT83VR با قدرت تمام قادر است تا بازی را بیشتر از نرخ ۶۰ فریم در ثانیه اجرا کند. با توجه به رزولوشن 1080p نمایشگر این لپ‌تاپ این بازی را به صورت میانگین نرخ ۱۲۰ فریم در ثانیه در حالت فول‌اچ‌دی ارائه داد که نشان از قدرت ساخته‌ ام‌اس‌آی دارد. اگر بخواهیم مقایسه‌ای را با لپ تاپ گیمینیگ GS73VR با کارت گرافیکی GTX 1060 کنیم؛‌ در هنگام تجربه Black Ops 3 در این لپ‌تاپ شاهد میانگین ۴۴ فریم برثانیه بودیم. با توجه به عملکرد فوق‌العاده GT83VR در اجرای Blcak Ops 3، می‌توانیم انتظار اجرای روان Infinite Warfare را نیز در این لپ‌تاپ داشته باشیم.

GTA V

بازی GTA V‌ با توجه به Open World بودن و بافت‌های با کیفیت نیازمند سخت‌افزاری قدرتمند برای تجربه روی تنظیمات گرافیکی بالا است و لپ‌تاپ GT83VR‌ به لطف استفاده از پردازنده قدرتمند و دو کارت گرافیکی GTX 1080 می‌تواند این بازی را با نرخ بالاتر از ۸۵ فریم در ثانیه اجرا کند. این نرخ فریم با تنظیم بازی روی بالاترین تنظیمات و همچنین رزولوشن 1080p به دست آمده است. گرافیک‌های بازی در هنگام اجرا چشم‌نواز بوده و نشان از قدرتمندی سخت‌افزار است.

Mass Effect: Andromeda

بازی جدید Mass Effect: Andromeda کاملا روان روی محصول ام‌اس‌آی اجرا می‌شود. در بررسی زومجی، با خاموش کردن V-sync توانستیم به حداکثر نرخ ۱۵۰ فریم در ثانیه و حداقل ۸۷ فریم بر ثانیه دست پیدا کنیم که خبر از اجرای روان بازی روی GT83VR‌ می‌دهد.

Watch Dogs 2

به دلایلی هنگام تجربه Watch Dogs 2 شاهد افت فریم‌های ناگهانی بودیم؛‌ این بازی ماجراجویی مانند سایر بازی‌ها روی بالاترین تنظیمات گرافیکی و رزولوشن  ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ اجرا شد که در کمترین حالت شاهد افت فریم و اجرای بازی روی نرخ ۳۳ فریم در ثانیه بودیم. این بازی همچنین به صورت میانگین با نرخ ۵۶ فریم بر ثانیه اجرا شد که دلیل آن افت فریم‌های ناگهانی بود.

GT83

باتری

هنگامی که شما پول خیلی زیادی را صرف خرید یک لپ‌تاپ مخصوص بازی با ابعادی مانند GT83 VR می‌کنید، قاعدتا طول عمر باتری برای شما از اهمیت بالایی برخوردار نخواهد بود. به دلیل استفاده از پردازنده HQ و دو کارت گرافیک GTX 1080 هم انتظار چندانی از این لپ‌تاپ نمی‌رود. در شرایط آزمایش زومجی و در حالتی که بلوتوث و وای‌فای خاموش است و روشنایی تصویر روی ۵۰ درصد قرار گرفته است، این لپ‌تاپ می‌تواند ۱۲۵ دقیقه ویدیو پخش کند. یک باتری ۸ سلولی ۷۵ وات‌ساعتی درون این لپ‌تاپ قرار گرفته است که البته با توجه به ابعاد بزرگ این لپ‌تاپ انتظار داشتیم که باتری با ظرفیت بزرگ‌تری درون این لپ‌تاپ قرار بگیرد. هر چند همانطور که پیش از این نیز گفتیم، شخصی که این لپ‌تاپ را خریداری می‌کند، بازی کردن بدون آداپتور برق در اولویت وی قرار ندارد.

دما و صدای تولید شده

هنگامی که لپ‌تاپی مانند GT83VR می‌سازید، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های شما، سیستم خنک‌کنندگی آن است. به دلیل استفاده از دو کارت گرافیک فوق‌العاده قوی و یک پردازنده HQ،‌ ام‌اس‌آی برای خنک کنندگی این لپ‌تاپ کار سختی را در پیش داشت که با طراحی و قرار دادن ۱۵ هیت پایپ درون این لپ‌تاپ تا حد بسیار زیادی موفق به خنک کردن این لپ‌تاپ شده است و در اوج کار سنگین از کارت‌های گرافیک، دمای این کارت‌ها بین ۸۵ تا ۹۰ درجه سانتیگراد است.

در شرایطی که لپ‌تاپ در حالت Idle (هنگامی که با آن فعالیتی انجام نمی‌دهید) بود، دمای پردازنده چیزی در حدود ۳۱ درجه سانتیگراد بود که دمای مناسبی محسوب می‌شود. در شرایط کار سنگین با پردازنده، دمای آن تا ۷۲ درجه سانتیگراد نیز بالا می‌رود. 

تمام سیستم خنک کنندگی‌ای که ام‌اس‌آی در آن از لپ‌تاپ خود بهره برده است، باعث به وجود آمدن یک مشکل بزرگ شده است و آن صدای تولیدی توسط فن‌ها است. در شرایطی که کاری با لپ‌تاپ انجام نمی‌دهید هم صدای فن‌ها هرچند ضغیف، باز هم شنیده می‌شود اما به محض اینکه از لپ‌تاپ کار می‌کشید و با آن بازی اجرا می‌کنید، صدای فن‌ها بسیار زیاد می‌شوند که البته اتفاق منطقی‌ای است زیرا در این شرایط فن‌ها باید از تمام توان خود استفاده کنند تا کارت‌های گرافیک را خنک نگه دارند. MSI حتی یک دکمه مخصوص را روی بدنه لپ‌تاپ تعبیه کرده است که با فشردن آن به صورت دستی فن‌های لپ تاپ با آخرین سرعت شروع به کار می‌کنند که در این شرایط واقعا صدای فن‌ها تبدیل به یک صدای بسیار زیاد و حتی بلندتر از خود اسپیکرها می‌شود!

جمع‌بندی

شما از یک کامپیوتر پر قدرت چه انتظاری دارید؟ قابلیت اجرای بازی‌ها در بالاترین تنظیمات گرافیکی؟ نرخ فریم فوق‌العاده بالا؟ اجرای راحت اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های سنگین بدون دردسر؟ اگر به دنبال این موارد هستید و در عین حال نیز بودجه نامحدودی دارید، می‌توانید با هزینه‌ای کمتر از قیمت این لپ‌تاپ یک رایانه‌ شخصی حتی قدرت‌مندتر از این لپ‌تاپ تهیه کنید. اما در این میان کسانی هستند که هرچند سخت، اما دوست دارند که ابر کامپیوتر خود را با خود حمل کنند و در عین حال باز هم برای آنها بودجه اهمیتی ندارد. اگر جزو دسته دوم این افراد هستید، GT83VR می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای شما باشد اما این را در نظر داشته باشید که برای اینکه بتوانید به طور کامل از پتانسیل این لپ‌تاپ استفاده کنید، نیاز به یک مانیتور خارجی 4K دارید. اگر هم قصد حمل و نقل این لپ‌تاپ پنج و نیم کیلویی را دارید، این نکته را فراموش نکنید که دو شارژر بسیار بزرگ و سنگین را نیز با خود باید حمل کنید.

به نظر می‌رسد لپ‌تاپ GT83VR بیشتر از اینکه یک لپ‌تاپ باشد، یک دسکتاپ برای کسانی است که فضای محدودی دارند. حتی می‌توان اینگونه برداشت کرد که MSI با ساخت GT83VR قصد داشته که نشان دهد می‌تواند یک ابر رایانه را طوری بسازد که هر چند سخت، اما باز هم قابل حمل باشد. هر چه که هست، تجربه کار با این لپ‌تاپ یک تجربه سورئال و فوق‌العاده را برای من رقم زد. بازی با بالاترین تنظیمات گرافیکی با نرخ فریم‌های باور نکردنی، روی یک لپ‌تاپ، از تجربیاتی است که خیلی از افراد فرصت تجربه آن را به دست نمی‌آورند و من هم در ابتدا نسبت به عملکرد این لپ‌تاپ خوشبین نبودم. اما MSI نشان داد که می‌توان چنین دستگاهی تولید کرد. هر چند که پرداخت چنین رقم گزافی برای یک لپ‌تاپ، کمی غیر منطقی به نظر می‌رسد.

 در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای اطلاع از قیمت لپ تاپ و مشخصات فنی آن به دیتابیس محصولات زومیت مراجعه کنید. مشخصات فنی کامل لپ تاپ ایسوس، لنوو، ایسر، دل، اپل، HP و دیگر برندهای مطرح به همراه گالری تصاویر، مقایسه و لینک فروشگاه‌های عرضه‌کننده‌ی آن‌ها در بخش لپ‌تاپ دیتابیس محصولات زومیت در اختیار شما خواهد بود.

در تهیه این بررسی، میثم خلیل‌زاده همکاری داشته است.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده