نویسنده: رضا علمی
// دوشنبه, ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۷

پاورز آلن بوث، در سن ۶۸ سالگی درگذشت

پاورز آلن بوث، بازیگر فیلم‌های Sin City و Tombstone، در سن ۶۸ سالگی از دنیا رفت.

پاورز آلن بوث متولد تگزاس بود و در اکثر نقش‌هایی که ایفا می‌کرد هم شخصیت تگزاسی داشت. شاید سینمادوستان سن‌وسال‌دارتر بوث را با بازی‌ در فیلم های وسترن به یاد داشته باشند؛ ولی وی نقش‌آفرینی در ژانرهای مختلفی را تجربه کرد؛ از فیلم‌های سیاسی گرفته تا حضور در دنیای سینمایی مارول و نیز تئاترهای قدیمی شکسپیری. او علاوه بر بازی در فیلم، سریال و تئاتر، سابقه‌ی حضور در بازی‌های ویدئویی را هم در کارنامه‌ی خود داشت.

پاورز آلن بوث سابقه‌ی گذاشتن کلاه کابویی بر سر را زیاد داشت؛ ولی همه نوع نقش دیگری را نیز ایفا کرده بود؛ از بازی در نقش معاون رئیس جمهور در سریال 24 گرفته تا رهبر دیوانه‌ی فرقه‌ای در مجموعه‌ی تلویزیونی Guyana Tragedy: The Story of Jim Jones، بازی در نقش کارگاهان مشهور و افسانه‌ای سریال Deadwood و همچنین ایفای نقش شخصیت‌های کمیکی مختلف در فیلم‌هایی همچون Sin City (شهر گناه) و فیلم The Avengers (انتقام‌جویان).

پاورز آلن بوث روز یک‌شنبه و در سن ۶۸ سالگی درگذشت. بو بریجز، بازیگر و دوست نزدیک وی، در توئیتر خود این خبر را اعلام کرد:

با غم و افسوسی بسیار به سوگواری همکار درگذشته‌‌ام، پاورز بوث، می‌نشینم؛ دوستی عزیز، بازیگری بزرگ و همسر و پدری فداکار.

پاورز آلن بوث در سال ۱۹۸۴، در شهر اسنایدر ایالت تگزاس چشم به جهان گشود. پدر وی صاحب مزرعه‌ا‌ی بزرگ بود و پاورز از همان ابتدا در خانواده‌ای سنتی و می‌توان گفت کابویی بزرگ شد. این‌گونه نبود که او بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه سوث‌وست تگزاس، به بازی در نقش‌های وسترن بپردازد؛ بلکه در واقع شروع کار وی با بازی در صحنه‌ی تئاتر بود و اولین کار بوث به عنوان بازیگر را می‌توان حضور در فستیوال شکسپیر ایالت ارگان قلمداد کرد. بعد از آن و در سال ۱۹۷۴، در تئاتر ریچارد سوم که در نیویورک برگزار شد، به ایفای نقش پرداخت. 

در سال ۱۹۸۰ بود که اولین نقش خود را در تلویزیون و با بازی در مجموعه‌ی کوتاه تلویزیونی Guyana Tragedy: The Story of Jim Jones ایفا کرد. وی نقش جیم جونز، رهبر دیوانه‌ی فرقه‌ای با عقاید عجیب را بر عهده داشت. بوث برای بازی در همین سریال برنده‌ی جایزه‌ی امی شد. وی در فیلم Cruising (گشت‌زنی) هم نقش کوتاهی را در کنار آل‌پاچینو ایفا کرد. کارگردانی این فیلم بر عهده‌ی ویلیام فردکین بود. از نقش‌آفرینی‌های بوث در دهه ۸۰، می‌توان به فیلم Red Dawn (سپیده‌دم سرخ) به کارگردانی جان میلیوس نیز اشاره کرد. علاوه بر این‌ها، او در مجموعه‌ی تلویزیونی Philip Marlowe, Private Eye (کارگاه خصوصی، فیلیپ مارلو) در نقش اصلی به ایفای نقش پرداخت. 

Powers_Boothe

در طول دهه‌ی ۹۰ بود که نام وی به خاطر بازی در فیلم‌های سینمایی بر سر زبان‌ها افتاد. بوث در سال ۱۹۹۰، نقش کرلی بیل براشس را در فیلم Tombstone (سنگ گور) ایفا کرد. وی در این فیلم با کرت راسل، وال کیلمر و سام الیوت هم‌بازی بود. پاورز آلن بوث در فیلم Nixon (نیکسون)، محصول ۱۹۹۵، نقش رئیس ستاد کاخ سفید، الکساندر هیگ، را بر عهده داشت. وی اندکی بعد در سومین نقش معروف تلویزیونی خود ظاهر شد: صاحب میخانه‌ای دارای مشکلات ذهنی و افسرده به نام سای تالیور، در مجموعه‌ی تلویزیونی وسترنِ Deadwood (ددوود). از دیگر نقش‌های معروف وی می‌توان به بازی در نقش معاون رئیس جمهور، نوح دانیلز، در سریال 24 و نقش قاضی والنتین هتفلید در مینی سریال محبوب Hatfields & McCoys اشاره داشت.   

پاورز آلن بوث در چند فیلم ابرقهرمانی هم حضور پیدا کرد: صداپیشگی نقش لکس لوتر در انیمیشن Superman: Brainiac Attacks، بازی در نقش مالیک در هر دو فیلم The Avengers و همچنین ایفای نقش در چند قسمت از مجموعه‌ی تلویزیونی Agents of S.H.I.E.L.D. بوث در فیلم Sin City و نیز در دنباله‌ی آن، Sin City: A Dame to Kill For (شهر گناه: بانویی که به خاطرش می‌کشم) نیز حضور داشت. او در دو بازی ویدئویی Area 51 و Hitman: Absolution هم به صداپیشگی پرداخت.

بوث از ازدواج اولش با پم کول، دارای دو فرزند است. او ظاهرا پروژه‌ای در حال انجام نداشت؛ البته هیچ‌گاه مشخص نشد که وی قرار بود در فیلمی که شبکه HBO قصد داشت از Deadwood بسازد، به ایفای نقش بپردازد یا خیر.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده